Dziedzictwo kulturowe Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-D2S0251 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo kulturowe Europy |
Jednostka: | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student: - posiada znajomość podstawowych kanonów europejskiego dziedzictwa kulturowego; Ponadto: - posiada wiedzę z zakresu historii najnowszej XX. wieku; - rozumie złożoność i potrafi interpretować procesy kulturotwórcze oraz czynniki ich rozwoju; - potrafi rozpoznawać odniesienia historii do procesów społecznych, politycznych i kulturowych; - potrafi łączyć ze sobą fakty i wyjaśniać ich skutki; – dokonywać analizy wybranych tekstów źródłowych i materiałów filmowych oraz je interpretować; |
Skrócony opis: |
Celem zajęć "Kulturowe dziedzictwo Europy jest zapoznanie studentów stosunków międzynarodowych, studia II stopnia specjalnośc regiony Europy z europejskim dziedzictwem kulturowym w zakresie kulturty wysokiej, elitarnej. Omawiane są takie dziedziny jak filozofia, religie europejskie i uniwersalistyczne w Europie, europejska sztuka: architektura, malarstwo, rzeźba i urbanistyka, literatura i jej europejski kanon, dramat i teatr, muzyka oraz zagadnienia instrumentów prawnych chroniących dziedzictwo kulturowe Europy. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: - student zna Europejskie dziedzictwo kulturowe w zakresie kultury elitarnej, wyższej Europy, kryteria wyznaczania zasobu dziedzictwa, kanony poszczególnych dziedzin europejskiej spuścizny kulturowej( filozofia, religia, literatura, dramat, teatr, muzyka, malarstwo, architektura, urbanistyka, rzeźba). - zna instrumenty ochrony europejskiego dziedzictwa oraz sposoby jego przechowywania i udostępniania. Rozumie potrzebę jego ochrony. W zakresie umiejętności: - potrafi wskazać najważniejsze reprezentacje poszczególnych dziedzin europejskiej spuścizny kulturowej, ich twórców w układzie kanonicznym. - potrafi wskazać najważniejsze kryteria wyodrębniania artefaktów europejskiego dziedzictwa. - umie posługiwać się instrumentami prawnymi w zakresie jego ochrony oraz udostępniania W zakresie postaw: - student jest gotów do czynnego ochraniania europejskiego dziedzictwa kulturowego i jego artefaktów. - zna zakres i charakter swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę jej ciągłego pogłębiania; - został uwrażliwiony na odmienność poglądową oraz potrzebę krytycznej oceny współczesnego świata - krytycznie podchodzi do prezentowanej wiedzy i dyskutuje nad tezami postawionymi przez prowadzącego zajęcia; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kosmynka | |
Prowadzący grup: | Krystian Darmach, Maria Hebisz, Stanisław Kosmynka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Łukowska | |
Prowadzący grup: | Maria Łukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady, prezentacje, dyskusja, wizyty w muzeach, szkole filmowej i w przestrzeni miasta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie w zespole prezentacji na wybrany temat w oparciu o podaną literaturę oraz samodzielną inicjatywę w jej pozyskiwaniu 25% , czynny udział w zajęciach (obecność, aktywna dyskusja) 25%, test końcowy - 50% |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Celem zajęć "Kulturowe dziedzictwo Europy jest zapoznanie studentów stosunków międzynarodowych, studia II stopnia specjalnośc regiony Europy z europejskim dziedzictwem kulturowym w zakresie kulturty wysokiej, elitarnej. Omawiane są takie dziedziny jak filozofia, religie europejskie i uniwersalistyczne w Europie, europejska sztuka: architektura, malarstwo, rzeźba i urbanistyka, literatura i jej europejski kanon, dramat i teatr, muzyka oraz zagadnienia instrumentów prawnych chroniących dziedzictwo kulturowe Europy. |
|
Literatura: |
Encyklopedia Muzyki, red. A, Chodkowski, Warszawa 1995. Witold Rudziński, O muzyce przy głośniku. Nauka słuchania muzyki, Warszawa 1975. Halina Nieć, Ojczyzna dzieła sztuki. Międzynarodowa ochrona integralności narodowej spuścizny kulturalnej, Warszawa-Kraków 1980 K.Ajdukiewicz, Główne zagadnienia i kierunki filozofii, wyd. 2, Warszawa 1983; A.Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1987; Zarys dziejów religii, red. J.Keller i in., Warszawa 1988; M.Eliade, Traktat o historii religii, Łódź 1993; L. Eustachiewicz, Antologia literatury powszechnej, T. 1,2, Warszawa 1973. Historia teatru, Red. J. Russel Brown, Przeł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999.Nigel Hawkes, Konstrukcje: cuda świata stworzone przez człowieka, Warszawa 1997Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, t.1-2, Warszawa 1974. Sztuka świata, t. 1-10, Warszawa 1989 - 1997. Encyklopedia Muzyki, red. A, Chodkowski, Warszawa 1995. Witold Rudziński, O muzyce przy głośniku. Nauka słuchania muzyki, Warszawa 1975. Halina Nieć, Ojczyzna dzieła sztuki. Międzynarodowa ochrona integralności narodowej spuścizny kulturalnej, Warszawa-Kraków 1980 K.Ajdukiewicz, Główne zagadnienia i kierunki filozofii, wyd. 2, Warszawa 1983; A.Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1987; Zarys dziejów religii, red. J.Keller i in., Warszawa 1988; M.Eliade, Traktat o historii religii, Łódź 1993; L. Eustachiewicz, Antologia literatury powszechnej, T. 1,2, Warszawa 1973. Historia teatru, Red. J. Russel Brown, Przeł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999.Nigel Hawkes, Konstrukcje: cuda świata stworzone przez człowieka, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Łukowska | |
Prowadzący grup: | Maria Łukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Łukowska | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Bednarek, Maria Łukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady, prezentacje, dyskusja, wizyty w muzeach, szkole filmowej i w przestrzeni miasta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie w zespole prezentacji na wybrany temat w oparciu o podaną literaturę oraz samodzielną inicjatywę w jej pozyskiwaniu 25% , czynny udział w zajęciach (obecność, aktywna dyskusja) 25%, test końcowy - 50% |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Celem zajęć "Kulturowe dziedzictwo Europy jest zapoznanie studentów stosunków międzynarodowych, studia II stopnia specjalnośc regiony Europy z europejskim dziedzictwem kulturowym w zakresie kulturty wysokiej, elitarnej. Omawiane są takie dziedziny jak filozofia, religie europejskie i uniwersalistyczne w Europie, europejska sztuka: architektura, malarstwo, rzeźba i urbanistyka, literatura i jej europejski kanon, dramat i teatr, muzyka oraz zagadnienia instrumentów prawnych chroniących dziedzictwo kulturowe Europ |
|
Literatura: |
Encyklopedia Muzyki, red. A, Chodkowski, Warszawa 1995. Witold Rudziński, O muzyce przy głośniku. Nauka słuchania muzyki, Warszawa 1975. Halina Nieć, Ojczyzna dzieła sztuki. Międzynarodowa ochrona integralności narodowej spuścizny kulturalnej, Warszawa-Kraków 1980 K.Ajdukiewicz, Główne zagadnienia i kierunki filozofii, wyd. 2, Warszawa 1983; A.Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1987; Zarys dziejów religii, red. J.Keller i in., Warszawa 1988; M.Eliade, Traktat o historii religii, Łódź 1993; L. Eustachiewicz, Antologia literatury powszechnej, T. 1,2, Warszawa 1973. Historia teatru, Red. J. Russel Brown, Przeł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999.Nigel Hawkes, Konstrukcje: cuda świata stworzone przez człowieka, Warszawa 1997Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, t.1-2, Warszawa 1974. Sztuka świata, t. 1-10, Warszawa 1989 - 1997. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Łukowska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kuczyński, Maria Łukowska, Monika Sosnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady, prezentacje, dyskusja, wizyty w muzeach, szkole filmowej i w przestrzeni miasta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie w zespole prezentacji na wybrany temat w oparciu o podaną literaturę oraz samodzielną inicjatywę w jej pozyskiwaniu 25% , czynny udział w zajęciach (obecność, aktywna dyskusja) 25%, test końcowy - 50% |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Celem zajęć "Kulturowe dziedzictwo Europy jest zapoznanie studentów stosunków międzynarodowych, studia II stopnia specjalnośc regiony Europy z europejskim dziedzictwem kulturowym w zakresie kulturty wysokiej, elitarnej. Omawiane są takie dziedziny jak filozofia, religie europejskie i uniwersalistyczne w Europie, europejska sztuka: architektura, malarstwo, rzeźba i urbanistyka, literatura i jej europejski kanon, dramat i teatr, muzyka oraz zagadnienia instrumentów prawnych chroniących dziedzictwo kulturowe Europy. |
|
Literatura: |
Encyklopedia Muzyki, red. A, Chodkowski, Warszawa 1995. Witold Rudziński, O muzyce przy głośniku. Nauka słuchania muzyki, Warszawa 1975. Halina Nieć, Ojczyzna dzieła sztuki. Międzynarodowa ochrona integralności narodowej spuścizny kulturalnej, Warszawa-Kraków 1980 K.Ajdukiewicz, Główne zagadnienia i kierunki filozofii, wyd. 2, Warszawa 1983; A.Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1987; Zarys dziejów religii, red. J.Keller i in., Warszawa 1988; M.Eliade, Traktat o historii religii, Łódź 1993; L. Eustachiewicz, Antologia literatury powszechnej, T. 1,2, Warszawa 1973. Historia teatru, Red. J. Russel Brown, Przeł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999.Nigel Hawkes, Konstrukcje: cuda świata stworzone przez człowieka, Warszawa 1997Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, t.1-2, Warszawa 1974. Sztuka świata, t. 1-10, Warszawa 1989 - 1997. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.