Odradzanie się etniczności w krajach postkomunistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-D2S0265 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Odradzanie się etniczności w krajach postkomunistycznych |
Jednostka: | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | --- |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką tożsamości narodowej i etnicznej, w tym ze zjawiskiem odradzania się etniczności oraz nacjonalizmów na obszarze Europy postkomunistycznej. Zestawione/porównane ze sobą zostają w ramach zajęć następujące regiony: Europy Środkowej (ze szczególnym uwzględnieniem b. NRD), europejskie państwa postradzieckie (ze szczególnym uwzględnieniem Rosji) oraz Bałkany (ze szczególnym uwzględnieniem obszaru b. Jugosławii). |
Efekty uczenia się: |
Student: Wiedza: 13SM-2A_W06 - Posiada pogłębioną i zaawansowaną wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji stosunków międzynarodowych oraz o ich przebiegu i konsekwencjach, zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym - P7S_WG Umiejętności: 13SM-2A_U01 - Potrafi prawidłowo badać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) zachodzące w obszarze stosunków międzynarodowych oraz wskazać zachodzące pomiędzy nimi relacje - P7S_U Kompetencje społeczne: 13SM-2A_K01 - Jest gotów do podejmowania wyzwań ze świadomością znaczenia wiedzy dla rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych - P7S_K 13SM-2A_K04 - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu - P7S_KO |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Żakowska | |
Prowadzący grup: | Ernest Kuczyński, Magdalena Rekść, Magdalena Żakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Materiały i archiwum zajęć na platformie Moodle. |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia warsztatowe |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | prezentacja (dobrowolna) i udział w dyskusji (20% oceny), test pisemny - 21 pytań opisowych (80% oceny) frekwencja - osoby nieobecne na 50% zajęć (lub więcej) nie uzyskają możliwości zaliczenia przedmiotu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Ruchy narodowo-etniczne w krajach postkomunistycznych a teorie wielokulturowości 2. Polski model etniczności. Specyfika na tle krajów Europy Środkowej i Wschodniej 3. Rosyjski model etniczności. Hipertrofia rosyjskiego nacjonalizmu i jego geopolityczne konsekwencje. Odradzanie się etniczności w republikach autonomicznych Federacji Rosyjskiej 4. Ukraina i Białoruś – dwa modele budowania współczesnej tożsamości narodowo-etnicznej 5. Dylematy tożsamościowe mieszkańców Mołdawii. Problem Naddniestrza 6. Specyfika bałkańskich strategii definiowania etniczności 7. Serbskie i chorwackie narracje tożsamościowe 8. Bośnia i Hercegowina jako "mała Jugosławia" 9. Specyfika tożsamości macedońskiej i projekt Skopje 2015 10. Albania, Kosowo i Albańczycy - pomiędzy jednością a podziałami 11. Był sobie kraj – NRD: Między państwowością a śmietnikiem historii 12. Relacje niemiecko-niemieckie i droga do przełomu 1989/90 13. „Nie często upadają państwa”- etniczność byłej NRD po zjednoczeniu Niemiec 14. Prawda ukryta w aktach – ofiary reżimu i spuścizna tajnych służb (Stasi) 15. Pamięć „made in Germany”. „Ostalgia”, miejsca pamięci i rozliczenie z przeszłością |
|
Literatura: |
B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone, Kraków 1997. K. Jaskułowski, Wspólnota symboliczna. W stronę antropologii nacjonalizmu, Gdańsk 2012. J. Szczurkowska, Ja patriota. Psychologia patriotyzmu, Warszawa 2016. B. Smolik, Naród we współczesnej polskiej myśli nacjonalistycznej, Kraków 2017. E. Thompson, Trubadurzy imperium. Literatura rosyjska i kolonializm, Kraków 2000. T. Stryjek, Ukraina przed końcem Historii. Szkice o polityce państw wobec pamięci, Warszawa 2014. Słowiański trojkąt: Rosja, Ukraina, Białoruś, Lublin 2013. M. Riabczuk, Dwie Ukrainy, Wrocław 2004 (s. 29-58). K. Kopczyński, A. Sajewicz, Dybuk. Opowieść o nieważności świata, Warszawa 2017. T. Kasprzak, Podziały etniczne i narodowościowe w Republice Mołdawskiej. Wpływ i znaczenie edukacji w dwóch odrębnych państwach – Gagauzji i Naddniestrzu, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2015, nr 1 (7). K. Całus, Państwo niedokończone. 25 lat mołdawskiej niepodległości, „Prace OSW” 2016, z. 59. M. Todorova, Bałkany wyobrażone, Wołowiec 2008. M. Korzeniewska-Wiszniewska, Serbowie jako mniejszość w warunkach transformacji politycznej w państwach byłej Jugosławii 1995–2016, Kraków 2017. K. Krysieniel, W cieniu Dayton. Bośnia i Hercegowina między etnokracją i demokracją konsocjonalną, Warszawa 2012. F. Lubonja, Albania – wolność zagrożona. Wybór publicystyki z lat 1991–2002, Sejny 2005. Majewski P., (Re)konstrukcje narodu. Odwieczna Macedonia powstaje w XXI wieku, Gdańsk 2013. E. Olszewski, B. Zieliński (red.), Spotkania polsko-chorwackie, Toruń 2014. I. Sawicka, J. Sujecka, Wprowadzenie do bałkanologii. Etnosy – Języki – Areały – Konceptualizacje, Warszawa 2015. Filmografia: Palacz, reż. Aleksiej Bałabanow (2010). Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków, reż Aleksiej Fiedorczenko (2012). Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz, reż. Krzysztof Kopczyński (2015). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Żakowska | |
Prowadzący grup: | Ernest Kuczyński, Magdalena Rekść, Magdalena Żakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Materiały i archiwum zajęć prowadzonych przez dr Magdalenę Żakowską znajdują się na platformie Moodle. |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia warsztatowe |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | prezentacja (dobrowolna) i udział w dyskusji (20% oceny), test pisemny - 21 pytań opisowych (80% oceny) frekwencja - osoby nieobecne na 50% zajęć (lub więcej) nie uzyskają możliwości zaliczenia przedmiotu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Ruchy narodowo-etniczne w krajach postkomunistycznych a teorie wielokulturowości 2. Polski model etniczności. Specyfika na tle krajów Europy Środkowej i Wschodniej 3. Rosyjski model etniczności. Hipertrofia rosyjskiego nacjonalizmu i jego geopolityczne konsekwencje. Odradzanie się etniczności w republikach autonomicznych Federacji Rosyjskiej 4. Ukraina i Białoruś – dwa modele budowania współczesnej tożsamości narodowo-etnicznej 5. Dylematy tożsamościowe mieszkańców Mołdawii. Problem Naddniestrza 6. Specyfika bałkańskich strategii definiowania etniczności 7. Serbskie i chorwackie narracje tożsamościowe 8. Bośnia i Hercegowina jako "mała Jugosławia" 9. Specyfika tożsamości macedońskiej i projekt Skopje 2015 10. Albania, Kosowo i Albańczycy - pomiędzy jednością a podziałami 11. Był sobie kraj – NRD: Między państwowością a śmietnikiem historii 12. Relacje niemiecko-niemieckie i droga do przełomu 1989/90 13. „Nie często upadają państwa”- etniczność byłej NRD po zjednoczeniu Niemiec 14. Prawda ukryta w aktach – ofiary reżimu i spuścizna tajnych służb (Stasi) 15. Pamięć „made in Germany”. „Ostalgia”, miejsca pamięci i rozliczenie z przeszłością |
|
Literatura: |
B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone, Kraków 1997. K. Jaskułowski, Wspólnota symboliczna. W stronę antropologii nacjonalizmu, Gdańsk 2012. J. Szczurkowska, Ja patriota. Psychologia patriotyzmu, Warszawa 2016. B. Smolik, Naród we współczesnej polskiej myśli nacjonalistycznej, Kraków 2017. E. Thompson, Trubadurzy imperium. Literatura rosyjska i kolonializm, Kraków 2000. T. Stryjek, Ukraina przed końcem Historii. Szkice o polityce państw wobec pamięci, Warszawa 2014. Słowiański trojkąt: Rosja, Ukraina, Białoruś, Lublin 2013. M. Riabczuk, Dwie Ukrainy, Wrocław 2004 (s. 29-58). K. Kopczyński, A. Sajewicz, Dybuk. Opowieść o nieważności świata, Warszawa 2017. T. Kasprzak, Podziały etniczne i narodowościowe w Republice Mołdawskiej. Wpływ i znaczenie edukacji w dwóch odrębnych państwach – Gagauzji i Naddniestrzu, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2015, nr 1 (7). K. Całus, Państwo niedokończone. 25 lat mołdawskiej niepodległości, „Prace OSW” 2016, z. 59. M. Todorova, Bałkany wyobrażone, Wołowiec 2008. M. Korzeniewska-Wiszniewska, Serbowie jako mniejszość w warunkach transformacji politycznej w państwach byłej Jugosławii 1995–2016, Kraków 2017. K. Krysieniel, W cieniu Dayton. Bośnia i Hercegowina między etnokracją i demokracją konsocjonalną, Warszawa 2012. F. Lubonja, Albania – wolność zagrożona. Wybór publicystyki z lat 1991–2002, Sejny 2005. Majewski P., (Re)konstrukcje narodu. Odwieczna Macedonia powstaje w XXI wieku, Gdańsk 2013. E. Olszewski, B. Zieliński (red.), Spotkania polsko-chorwackie, Toruń 2014. I. Sawicka, J. Sujecka, Wprowadzenie do bałkanologii. Etnosy – Języki – Areały – Konceptualizacje, Warszawa 2015. Filmografia: Palacz, reż. Aleksiej Bałabanow (2010). Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków, reż Aleksiej Fiedorczenko (2012). Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz, reż. Krzysztof Kopczyński (2015). |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.