UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wyzwania społeczeństw amerykańskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D2S0275
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wyzwania społeczeństw amerykańskich
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie problematyką społeczną obu Ameryk.

Skrócony opis:

Przedmiot prezentuje problematykę najważniejszych wyzwań społecznych, będących udziałem państw obu Ameryk. Przybliża uwarunkowania i mechanizmy nierówności społecznych, biedy i poszczególnych aspektów ekskluzji, uwzględniając perspektywy: antropologiczną, socjologiczną i ekonomiczną. Zajęcia poddają analizie różnorodne problemy społeczeństw latynoamerykańskich i północnoamerykańskich. Ukazują szerokie spectrum zagadnień, takich jak m.in.: oblicza polityki społecznej, modele welfare state, nierównomierny dostęp do edukacji i służby zdrowia, feminizacja ubóstwa, związki między biedą, wykluczeniem społecznym a przestępczością, dysfunkcyjność państw w rozwiązywaniu problemów społecznych itp. Przedmiot ma charakter komparatywny; porównuje kwestie społeczne obu Ameryk, zwraca uwagę na ich podobieństwa i różnice, odnosząc się jednocześnie do ich odmiennego kontekstu kulturowego.

Efekty uczenia się:

- W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy zachodzące we współczesnym świecie, znaczące fakty (punkty siodłowe) wpływające na zaistnienie zmiany oraz rządzące nimi prawidłowości, a także posiada zaawansowaną wiedzę na temat wybranych struktur i instytucji (13SM-2A_W02; P7U_WP7S_WG);

- Posiada pogłębioną i zaawansowaną wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji stosunków międzynarodowych oraz o ich przebiegu i konsekwencjach, zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym (13SM-2A_W06; P7U_W P7S_WG);

- Potrafi prawidłowo badać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) zachodzące w obszarze stosunków międzynarodowych oraz wskazać zachodzące pomiędzy nimi relacje (13SM-2A_U01;P7U_UP7S_UWP7S_UK);

- Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowania wiedzy (13SM-2A_U06; P7U_UP7S_UW);

- Jest gotów do podejmowania wyzwań ze świadomością znaczenia wiedzy dla rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (13SM-2A_K01; P7U_KP7S_KK);

- Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych i pochodzących z innych źródeł oraz, na tej podstawie, formułowania potrzeb i zadań poznawczych i praktycznych (13SM-2A_K02; P7U_KP7S_KK).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Kosmynka
Prowadzący grup: Krystian Darmach, Stanisław Kosmynka, Agnieszka Smoręda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny

Sposoby i kryteria oceniania:

aktywność na zajęciach (40 proc.), kolokwium zaliczeniowe (60 proc.)

Szczegółowe treści kształcenia:

• Amerykańskie „państwo opiekuńcze” i system opieki zdrowotnej w USA;

• Kryzys opioidowy w USA;

• Radykalizacja i redystrybucja: nierówności społeczne, redystrybucja dóbr i wzrost sentymentów nacjonalistycznych w Stanach Zjednoczonych;

• Więzienia a kwestie rasowe (2 zajęcia);

• Dostęp do broni palnej w USA

• Imigracja i asymilacja: wyzwania wobec zmian w strukturze społeczeństwa amerykańskiego


Literatura:

• Badora-Musiał K., Kowalska-Bobko I., Zabdyr-Jamróz M., Systemowe reformy zdrowotne w Stanach Zjednoczonych. Obamacare versus Trumpcare, „Zdrowie Publiczne i Zarządzanie” 3/2017 (15).

• Gawrycki M. F. (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2010.

• Krzywicka K., Kaczyńska J. (red.), Oblicza Ameryki Łacińskiej, Lublin 2010.

• Ruchy społeczne i etniczne w Ameryce Łacińskiej, K. Derwich, M. Kania (red.), Kraków 2011.

• Stanisławska M., Współczesny wizerunek mniejszości latynoamerykańskiej kreowany w Stanach Zjednoczonych, Ameryka Łacińska, 1/2013 (79).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6