UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy społeczno-polityczne świata islamu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D2SM115
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy społeczno-polityczne świata islamu
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy: L-24/25 stosunki międzynarodowe II st. I rok DUSM(13)2
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

zainteresowanie problematyką, której seminarium dotyczy

Skrócony opis:

Seminarium obejmuje w zakresie przestrzennym szeroko rozumiany region Bliskiego Wschodu (wraz z Maghrebem). Problematyka prac magisterskich może wynikać z osobistych zainteresowań badawczych uczestników seminarium. Wybór problematyki badawczej dokonywany jest pod kierunkiem promotora. Podejmowane badania mogą dotyczyć zarówno kwestii politycznych, jak również społecznych, gospodarczych i kulturowych. Mogą być one analizowane w ramach case studies oraz w ujęciu procesualnym.

Efekty uczenia się:

Student/studentka:

- 13SM-2A_W04 Posiada pogłębioną wiedzę o głównych trendach rozwoju dyscyplin naukowych i subdyscypliny stosunków międzynarodowych, zarówno w wymiarze teoretycznym (np. debaty międzyparadygmatyczne), metodologicznym, jak i praktycznym P7S_WK;

- 13SM-2A_W06 Posiada pogłębioną i zaawansowaną wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji stosunków międzynarodowych oraz o ich przebiegu i konsekwencjach, zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym P7S_WG;

- 13SM-2A_W07 Zna i rozumie współczesne trendy teoretycznego ujmowania stosunków międzynarodowych oraz procesu rozwoju współczesnych szkół myślenia teoretycznego (neorealizm, liberalizm instytucjonalny, globalizm, radykalizm, ujęcia postpozytywistyczne) P7S_WK;

- 13SM-2A_W08 W zaawansowanym i zoperacjonalizowanym stopniu zna i rozumie metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych niezbędnych dla opisania i analizowania procesów, wydarzeń, struktur i instytucji w stosunkach międzynarodowych oraz interakcji zachodzących między nimi P7S_WK

13SM-2A_W11 Zna oraz rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności indywidualnej. P7S_WK

Umiejętności

13SM-2A_U01 Potrafi prawidłowo badać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) zachodzące w obszarze stosunków międzynarodowych oraz wskazać zachodzące pomiędzy nimi relacje. P7S_U;

13SM-2A_U02 Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej w oparciu o krytyczną weryfikację źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie ocen, analizę, syntezę oraz twórczą interpretację. Potrafi dokonać prezentacji efektów swojej pracy. P7S_UW

13SM-2A_U03 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną, pozyskiwać dane i sięgać oraz stosować właściwe metody i narzędzi, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) do analizowania procesów i zjawisk zachodzących w stosunkach międzynarodowych. P7S_UW

13SM-2A_U04 Analizuje przyczyny przebieg procesów i zjawisk zachodzących w stosunkach międzynawowych. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i poddawać je weryfikacji w oparciu o krytyczny dobór i analizę danych. P7S_UW

13SM-2A_U05 Sprawnie posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami z zakresu stosunków międzynarodowych oraz wybranymi normami i regułami dla rozwiązania konkretnego zadania z zakresu stosunków międzynarodowych. Potrafi w twórczy i nowatorski sposób wypracowywać propozycje autorskich rozwiązań. P7S_UW

13SM-2A_U06 Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowania wiedzy. P7S_UW

13SM-2A_U07 Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania pracy pisemnej w języku polskim i obcym, związanej ze szczegółowymi kwestiami dotyczącymi stosunków międzynarodowych.P7S_UK

13SM-2A_U08 Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, związaną ze szczegółowymi kwestiami dotyczącymi stosunków międzynarodowych. Jest zdolny do prowadzenia debat i dyskusji w wielu formach oraz formatach. P7S_UU

13SM-2A_U09 Samodzielnie identyfikuje istotne problemy analityczne z zakresu stosunków międzynarodowych, proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia oraz przeprowadza odpowiednią procedurę w tym zakresie. P7S_UO

Kompetencje społeczne

13SM-2A_K01 Jest gotów do podejmowania wyzwań ze świadomością znaczenia wiedzy dla rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. P7S_K

13SM-2A_K02 Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych i pochodzących z innych źródeł oraz, na tej podstawie, formułowania potrzeb i zadań poznawczych i praktycznych. P7S_KK

13SM-2A_K05 Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego. Rozwija w tym kierunku wiedzę i nabyte umiejętności w procesie uczenia się przez całe życie. P7S_KR

13SM-2A_K06 Jest zdolny do krytycznego i prawidłowego określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. P7S_KK

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kończak
Prowadzący grup: Izabela Kończak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Woźniak-Bobińska
Prowadzący grup: Marta Woźniak-Bobińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Dziekan
Prowadzący grup: Marek Dziekan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kończak
Prowadzący grup: Izabela Kończak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające - prezentacja multimedialna

Metody podające - wykład informacyjny

Metody praktyczne – seminarium

Sposoby i kryteria oceniania:

1. obecność (dopuszczalne 2 nieobecności) 10%

2. aktywności na zajęciach 20%

Zaliczenie uzyskuje się na podstawie złożenia jednego rozdziału pracy. 70%

Szczegółowe treści kształcenia:

Zasady konstruowania koncepcji prac dyplomowych

Zasady pisania prac naukowych;

Formułowanie tez i hipotez naukowych;

Warsztat badacza;

Czym są źródła i jak z nich korzystać;

Czym są opracowania i jak z nich korzystać;

Pisanie tekstów naukowych

- wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury; student powinien umieć przedstawić temat swojej pracy i zarysować jej strukturę, prezentując jednocześnie przyjętą przez siebie metodologię. Dyskusja towarzysząca temu etapowi powinna dotyczyć przedmiotu pracy, a także zaproponowanej

metody rozwiązania danego problemu badawczego.

- napisanie fragmentu pracy i jej publiczna prezentacja.

- dyskusja w grupie seminaryjnej dotycząca postępów w pracy nad rozprawą magisterską


Literatura:

Apanowicz J., Metodologia nauk, Toruń 2003.

Buttolph Johnson J., Reynolds H. T., Mycoff J.D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010.

Chodubski J. A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2005.

Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotowywać pracę dyplomową lub doktorską. Kraków 1998, Universitas

Metody badań jakościowych, T.1-2. Red.nauk Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Warszawa 2010, PWN

Nowak S., Metodologia badań społecznych. Warszawa 2011, PWN

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kończak
Prowadzący grup: Izabela Kończak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające - prezentacja multimedialna

Metody podające - wykład informacyjny

Metody praktyczne – seminarium

Sposoby i kryteria oceniania:

1. obecność (dopuszczalne 2 nieobecności) 10%

2. aktywności na zajęciach 20%

Zaliczenie uzyskuje się na podstawie złożenia jednego rozdziału pracy. 70%

Szczegółowe treści kształcenia:

Zasady konstruowania koncepcji prac dyplomowych

Zasady pisania prac naukowych;

Formułowanie tez i hipotez naukowych;

Warsztat badacza;

Czym są źródła i jak z nich korzystać;

Czym są opracowania i jak z nich korzystać;

Pisanie tekstów naukowych

- wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury; student powinien umieć przedstawić temat swojej pracy i zarysować jej strukturę, prezentując jednocześnie przyjętą przez siebie metodologię. Dyskusja towarzysząca temu etapowi powinna dotyczyć przedmiotu pracy, a także zaproponowanej

metody rozwiązania danego problemu badawczego.

- napisanie fragmentu pracy i jej publiczna prezentacja.

- dyskusja w grupie seminaryjnej dotycząca postępów w pracy nad rozprawą magisterską


Literatura:

Apanowicz J., Metodologia nauk, Toruń 2003.

Buttolph Johnson J., Reynolds H. T., Mycoff J.D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010.

Chodubski J. A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2005.

Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotowywać pracę dyplomową lub doktorską. Kraków 1998, Universitas

Metody badań jakościowych, T.1-2. Red.nauk Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Warszawa 2010, PWN

Nowak S., Metodologia badań społecznych. Warszawa 2011, PWN

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Dziekan
Prowadzący grup: Marek Dziekan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające - prezentacja multimedialna

Metody podające - wykład informacyjny

Metody praktyczne – seminarium

Sposoby i kryteria oceniania:

1. obecność (dopuszczalne 2 nieobecności)

2. aktywności na zajęciach

Zaliczenie uzyskuje się na podstawie złożenia jednego rozdziału pracy.

Szczegółowe treści kształcenia:

Zasady konstruowania koncepcji prac dyplomowych

Zasady pisania prac naukowych;

Formułowanie tez i hipotez naukowych;

Warsztat badacza;

Czym są źródła i jak z nich korzystać;

Czym są opracowania i jak z nich korzystać;

Pisanie tekstów naukowych

- wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury; student powinien umieć przedstawić temat swojej pracy i zarysować jej strukturę, prezentując jednocześnie przyjętą przez siebie metodologię. Dyskusja towarzysząca temu etapowi powinna dotyczyć przedmiotu pracy, a także zaproponowanej

metody rozwiązania danego problemu badawczego.

- napisanie fragmentu pracy i jej publiczna prezentacja.

- dyskusja w grupie seminaryjnej dotycząca postępów w pracy nad rozprawą magisterską


Literatura:

Apanowicz J., Metodologia nauk, Toruń 2003.

Buttolph Johnson J., Reynolds H. T., Mycoff J.D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010.

Chodubski J. A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2005.

Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotowywać pracę dyplomową lub doktorską. Kraków 1998, Universitas

Metody badań jakościowych, T.1-2. Red.nauk Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Warszawa 2010, PWN

Nowak S., Metodologia badań społecznych. Warszawa 2011, PWN

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kończak
Prowadzący grup: Izabela Kończak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające - prezentacja multimedialna

Metody podające - wykład informacyjny

Metody praktyczne – seminarium

Sposoby i kryteria oceniania:

1. obecność (dopuszczalne 2 nieobecności)

2. aktywności na zajęciach

Zaliczenie uzyskuje się na podstawie złożenia jednego rozdziału pracy.

Szczegółowe treści kształcenia:

Zasady konstruowania koncepcji prac dyplomowych

Zasady pisania prac naukowych;

Formułowanie tez i hipotez naukowych;

Warsztat badacza;

Czym są źródła i jak z nich korzystać;

Czym są opracowania i jak z nich korzystać;

Pisanie tekstów naukowych

- wypracowanie koncepcji danej pracy – tematu i struktury; student powinien umieć przedstawić temat swojej pracy i zarysować jej strukturę, prezentując jednocześnie przyjętą przez siebie metodologię. Dyskusja towarzysząca temu etapowi powinna dotyczyć przedmiotu pracy, a także zaproponowanej

metody rozwiązania danego problemu badawczego.

- napisanie fragmentu pracy i jej publiczna prezentacja.

- dyskusja w grupie seminaryjnej dotycząca postępów w pracy nad rozprawą magisterską


Literatura:

Apanowicz J., Metodologia nauk, Toruń 2003.

Buttolph Johnson J., Reynolds H. T., Mycoff J.D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010.

Chodubski J. A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2005.

Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotowywać pracę dyplomową lub doktorską. Kraków 1998, Universitas

Metody badań jakościowych, T.1-2. Red.nauk Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Warszawa 2010, PWN

Nowak S., Metodologia badań społecznych. Warszawa 2011, PWN

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6