Podstawy logiki i teorii zbiorów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-I102LD | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy logiki i teorii zbiorów | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Geograficznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu kursu student: e1. posługuje się rachunkiem zdań i prawami logicznymi w innych dziedzinach wiedzy; e2. formułuje pojęcia matematyczne z użyciem kwantyfikatorów. e3. wykonuje działania na zbiorach i rodzinach indeksowanych. e4. klasyfikuje relacje równoważności i opisuje klasy abstrakcji. e5. określa dziedzinę funkcji, obraz i przeciwobraz zbioru. e6. podaje przykłady zbiorów mocy alef zero i zbiorów mocy continuum. e7. rozumie ograniczenia własnej wiedzy i potrzebę dalszego kształcenia. Powyższe efekty kształcenia osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych efektów kształcenia, mających następujące oznaczenia w programie Geoinformacja I stopnia: : 14F1A_W01,14F1A_ 14F1A_W02, 14F1A_U02,14F1A_U05, 14F1A_K01 |
||
Forma studiów: | stacjonarne |
||
Wymagania wstępne: | znajomość matematyki na poziomie matury podstawowej. |
||
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i twierdzeniami logiki oraz teorii mnogości. Uzyskana wiedza jest niezbędna do dalszego kształcenia w obszarze przedmiotów matematycznych i pewnych przedmiotów informatycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu, -dyskusja. -praca w grupach. -metody kształcenia na odległość przy użyciu aplikacji Teams, -indywidualne prezentacje rozwiązań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (40%) i końcowy sprawdzian (60%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocenę końcowa z przedmiotu składa sie ocena z konwersatorium . |
|
Treści kształcenia: | TK_01. Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. TK_02.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański TK_03. Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. TK_04. Relacje i funkcje. TK_05.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. TK_06.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. TK_08.Zbiory nieskończone. Równoliczność zbiorów. Zbiory mocy alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.P. Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008 5.zasoby internetu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu, -dyskusja. -praca w grupach. -metody kształcenia na odległość przy użyciu aplikacji Teams, -indywidualne prezentacje rozwiązań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (40%) i końcowy sprawdzian (60%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocenę końcowa z przedmiotu składa sie ocena z konwersatorium . |
|
Treści kształcenia: | TK_01. Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. TK_02.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański TK_03. Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. TK_04. Relacje i funkcje. TK_05.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. TK_06.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. TK_08.Zbiory nieskończone. Równoliczność zbiorów. Zbiory mocy alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.P. Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008 5.zasoby internetu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu, -dyskusja. -praca w grupach. -indywidualne prezentacje rozwiązań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (20%) i końcowy sprawdzian (80%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocenę końcowa z przedmiotu składa sie ocena z konwersatorium . |
|
Treści kształcenia: | TK_01. Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. TK_02.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański TK_03. Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. TK_04. Relacje i funkcje. TK_05.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. TK_06.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. TK_08.Zbiory nieskończone. Równoliczność zbiorów. Zbiory mocy alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.P. Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008 5.zasoby internetu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak, Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu, -dyskusja. -praca w grupach. -indywidualne prezentacje rozwiązań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (20%) i końcowy sprawdzian (80%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocenę końcowa z przedmiotu składa sie ocena z konwersatorium . |
|
Treści kształcenia: | 1.Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. 2.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański 3.Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. 4.Relacje i funkcje. 5.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. 6.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. 7. Indukcja matematyczna. Definicje rekurencyjne. 8.Zbiory nieskończone. Równoliczność zbiorów. Zbiory mocy alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.P. Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin ![]() Wykład, 13 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Filipczak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu, -dyskusja. -praca w grupach. -indywidualne prezentacje rozwiązań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (20%) i końcowy sprawdzian (80%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocenę końcowa z przedmiotu składa sie ocena z konwersatorium . |
|
Treści kształcenia: | 1.Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. 2.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. 3.Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. 4.Relacje i funkcje. 5.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. 6.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. 7. Indukcja matematyczna. Definicje rekurencyjne. 8.Zbiory nieskończone. Liczby alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.P. Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin ![]() Wykład, 13 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Hejduk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak, Jacek Hejduk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin ![]() Wykład, 13 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Hejduk | |
Prowadzący grup: | Jacek Hejduk, Aleksandra Karasińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu przedstawionych treści kształcenia. -dyskusja. -praca w grupach. -indywidualne prezentacje rozwiązań |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (20%) i końcowy sprawdzian (80%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocene końcowa z przedmiotu sklada sie ocena z konwersatorium . |
|
Treści kształcenia: | 1.Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. 2.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. 3.Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. 4.Relacje i funkcje. 5.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. 6.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. 7. Indukcja matematyczna. Definicje rekurencyjne. 8.Zbiory nieskończone. Liczby alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2013/2014" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin ![]() Wykład, 13 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Hejduk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Filipczak, Jacek Hejduk, Aleksandra Karasińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu przedstawionych treści kształcenia. -dyskusja. -praca w grupach. -indywidualne prezentacje rozwiązań |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę konwersatorium składa się aktywność (20%) i końcowy sprawdzian (80%) oceniający efekty kształcenia w zakresie umiejętności e1-e7. Na ocene końcowa z przedmiotu sklada sie ocena z konwersatorium (50%) oraz ocena z koncowego testu wyboru z wykładu (50%). |
|
Treści kształcenia: | 1.Rachunek zdań; prawa rachunku zdań. 2.Zbiory. Operacje na zbiorach. Prawa rachunku zbiorów. 3.Kwantyfikatory. Prawa rachunku kwantyfikatorów. 4.Relacje i funkcje. 5.Indeksowane rodziny zbiorów. Działania uogólnione. 6.Relacje równoważności. Zasada abstrakcji. 7. Indukcja matematyczna. Definicje rekurencyjne. 8.Zbiory nieskończone. Liczby alef zero i continuum. |
|
Literatura: |
1.J.Cichoń "Wykłady ze Wstępu do matematyki" Wrocław 2003. 2.W.Marek, J.Onyszkiewicz "Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach" PWN Warszawa. 3.Halmosz "Naive set theory". 4.I.Jędrzejewska,E.Kotlicka,B.Szkopińska "Wstęp do analizy matematycznej, logiki i teorii mnogości" Wyd. PŁ, Łódź 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Łódzki.