Przedmiot fakultatywny - Krajobraz kulturowy wsi i jego zagospodarowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-P644LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny - Krajobraz kulturowy wsi i jego zagospodarowanie |
Jednostka: | Wydział Nauk Geograficznych |
Grupy: |
Rejestracja na fakultety gospodarka przestrzenna licencjat dzienny III r. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu geografii osadnictwa i gospodarki przestrzennej |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami krajobrazu kulturowego wsi w Polsce związanymi ze sferą dziedzictwa ruralistyczno-planistycznego oraz architektoniczno-krajobrazowego. Studenci nabędą ponadto praktyczne umiejętności w zakresie inwentaryzacji, waloryzacji oraz możliwości podejmowania inicjatyw regionalnych i lokalnych na rzecz ochrony krajobrazu wiejskiego. bilans punktów ECTS dla przedmiotu: - wykład 30 godz. – 1 punkt ECTS - praca własna studenta (przygotowanie do kolokwium) – 1 punkt ECTS. |
Efekty uczenia się: |
Ek.1 student potrafi wymienić i zna specyfikę poszczególnych komponentów krajobrazu kulturowego wsi (14P1A_W01) Ek.2 student identyfikuje na mapie i w terenie oraz omawia cechy typów rozplanowania wsi w Polsce w różnych skalach czasowych i przestrzennych (14P1A_W05, 14P1A_W06) Ek.3 student ma wiedzę na temat zróżnicowania tradycyjnego budownictwa wiejskiego i ma świadomość jego wartości kulturowej (14P1A_W02) Ek.4 student ma świadomość konieczności ochrony dziedzictwa kulturowego wsi i ma praktyczną wiedzę na temat różnych możliwości podejmowania działań w tym zakresie (14P1A_W04, 14P1A_W07) Ek.5 student ma umiejętności w zakresie inwentaryzacji ruralistycznej i architektoniczno-krajobrazowej wsi (14P1A_U01, 14P1A_U04, 14P1A_U08, 14P1A_K05) Ek.6 student ma umiejętności w zakresie waloryzacji ruralistycznej i architektoniczno-krajobrazowej wsi (14P1A_U03, 14P1A_U07, 14P1A_K01) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Figlus | |
Prowadzący grup: | Tomasz Figlus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | wykład problemowy i zajęcia terenowe |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Forma zaliczenia: Ek. 1-3: kolokwium (test), Ek. 4-6: aktywne uczestnictwo w zajęciach terenowych |
|
Treści kształcenia: | 1. Krajobraz kulturowy wsi i jego zagospodarowanie – zagadnienia terminologiczne. 2/3. Dziedzictwo ruralistyczno-planistyczne: czynniki przemian organizacji przestrzennej wsi w Polsce w perspektywie historycznej, okresy morfogenetyczne i charakterystyczne dla nich typy rozplanowania siedlisk i rozłogów w Polsce i poszczególnych regionach geograficzno-historycznych, 4. Panoramy i ekspozycje widokowe, metody inwentaryzacji i waloryzacji ruralistycznej. 5/6. Dziedzictwo architektoniczno-krajobrazowe: budowle sakralne i sepulkralne (np. kościoły i domy modlitwy, kapliczki, cmentarze) oraz świeckie (grodziska, zamki, pałace, dwory, zabudowa mieszkalna i gospodarcza, w tym folwarczna oraz protoprzemysłowa np. młyny, kuźnie, obiekty użyteczności publicznej). 7. Zróżnicowanie regionalne architektury ludowej w Polsce. Założenia parkowe, zieleń sródpolna. 8. Metody inwentaryzacji i waloryzacji wnętrz architektoniczno-krajobrazowych wsi. 9. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym wsi: kategorie ochrony prawno-konserwatorskiej, działania na rzecz zachowania krajobrazu kulturowego wsi, 10. Praktyczne przykłady wykorzystania dziedzictwa dla rozwoju wsi. 11/12. Inwentaryzacja i waloryzacja układów ruralistycznych – zajęcia w terenie. 13/14. Dziedzictwo materialne wsi w regionie łódzkim – zajęcia w muzeum. 15. Podsumowanie i kolokwium. |
|
Literatura: |
Burszta J., Od osady słowiańskiej do wsi współczesnej. O tworzeniu się krajobrazu osadniczego ziem polskich i rozplanowaniu wsi, Wrocław 1958 Chilik P., Aby na wsi było ładniej, Warszawa 2011 Chowaniec M., Zarys teorii i zasad kształtowania osiedli i terenów wiejskich, Kraków 1986 Czerwiński T., Budownictwo ludowe w Polsce, Warszawa 2006. Duriasz-Bułhak J. i in. (red.), Rzecz o dziedzictwie na wsi. Rady, przykłady, informacje, Warszawa 2011. Figlus T,, Typy morfogenetyczne wsi w środkowej Polsce, Studia Geohistorica, 5, 2016, s. 90-112. Konopka M. i in. (red.), Każde miejsce opowiada swoją historię, czyli rzecz o dziedzictwie wiejskim, Poznań 2001. Szulc H., Morfogeneza osiedli wiejskich w Polsce, „Prace Geograficzne”, nr 163, Wrocław 1995 Tkocz J., Organizacja przestrzenna wsi w Polsce, „Prace Naukowe UŚ”, nr 1734, Katowice 1998 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 26 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Figlus | |
Prowadzący grup: | Tomasz Figlus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | wykład problemowy i zajęcia terenowe |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Forma zaliczenia: Ek. 1-3: kolokwium (test), Ek. 4-6: aktywne uczestnictwo w zajęciach terenowych |
|
Treści kształcenia: | 1. Krajobraz kulturowy wsi i jego zagospodarowanie – zagadnienia terminologiczne. 2/3. Dziedzictwo ruralistyczno-planistyczne: czynniki przemian organizacji przestrzennej wsi w Polsce w perspektywie historycznej, okresy morfogenetyczne i charakterystyczne dla nich typy rozplanowania siedlisk i rozłogów w Polsce i poszczególnych regionach geograficzno-historycznych, 4. Panoramy i ekspozycje widokowe, metody inwentaryzacji i waloryzacji ruralistycznej. 5/6. Dziedzictwo architektoniczno-krajobrazowe: budowle sakralne i sepulkralne (np. kościoły i domy modlitwy, kapliczki, cmentarze) oraz świeckie (grodziska, zamki, pałace, dwory, zabudowa mieszkalna i gospodarcza, w tym folwarczna oraz protoprzemysłowa np. młyny, kuźnie, obiekty użyteczności publicznej). 7. Zróżnicowanie regionalne architektury ludowej w Polsce. Założenia parkowe, zieleń sródpolna. 8. Metody inwentaryzacji i waloryzacji wnętrz architektoniczno-krajobrazowych wsi. 9. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym wsi: kategorie ochrony prawno-konserwatorskiej, działania na rzecz zachowania krajobrazu kulturowego wsi, 10. Praktyczne przykłady wykorzystania dziedzictwa dla rozwoju wsi. 11/12. Inwentaryzacja i waloryzacja układów ruralistycznych – zajęcia w terenie. 13/14. Dziedzictwo materialne wsi w regionie łódzkim – zajęcia w muzeum. 15. Podsumowanie i kolokwium. |
|
Literatura: |
Burszta J., Od osady słowiańskiej do wsi współczesnej. O tworzeniu się krajobrazu osadniczego ziem polskich i rozplanowaniu wsi, Wrocław 1958 Chilik P., Aby na wsi było ładniej, Warszawa 2011 Chowaniec M., Zarys teorii i zasad kształtowania osiedli i terenów wiejskich, Kraków 1986 Czerwiński T., Budownictwo ludowe w Polsce, Warszawa 2006. Duriasz-Bułhak J. i in. (red.), Rzecz o dziedzictwie na wsi. Rady, przykłady, informacje, Warszawa 2011. Figlus T,, Typy morfogenetyczne wsi w środkowej Polsce, Studia Geohistorica, 5, 2016, s. 90-112. Konopka M. i in. (red.), Każde miejsce opowiada swoją historię, czyli rzecz o dziedzictwie wiejskim, Poznań 2001. Szulc H., Morfogeneza osiedli wiejskich w Polsce, „Prace Geograficzne”, nr 163, Wrocław 1995 Tkocz J., Organizacja przestrzenna wsi w Polsce, „Prace Naukowe UŚ”, nr 1734, Katowice 1998 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.