UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny - Krajobraz kulturowy wsi i jego zagospodarowanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-P644LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny - Krajobraz kulturowy wsi i jego zagospodarowanie
Jednostka: Wydział Nauk Geograficznych
Grupy: Rejestracja na fakultety gospodarka przestrzenna licencjat dzienny III r.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu geografii osadnictwa i gospodarki przestrzennej

Skrócony opis:

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami krajobrazu kulturowego wsi w Polsce związanymi ze sferą dziedzictwa ruralistyczno-planistycznego oraz architektoniczno-krajobrazowego. Studenci nabędą ponadto praktyczne umiejętności w zakresie inwentaryzacji, waloryzacji oraz możliwości podejmowania inicjatyw regionalnych i lokalnych na rzecz ochrony krajobrazu wiejskiego.

bilans punktów ECTS dla przedmiotu:

- wykład 30 godz. – 1 punkt ECTS

- praca własna studenta (przygotowanie do kolokwium) – 1 punkt ECTS.

Efekty uczenia się:

Ek.1 student potrafi wymienić i zna specyfikę poszczególnych komponentów krajobrazu kulturowego wsi (14P1A_W01)

Ek.2 student identyfikuje na mapie i w terenie oraz omawia cechy typów rozplanowania wsi w Polsce w różnych skalach czasowych i przestrzennych (14P1A_W05, 14P1A_W06)

Ek.3 student ma wiedzę na temat zróżnicowania tradycyjnego budownictwa wiejskiego i ma świadomość jego wartości kulturowej (14P1A_W02)

Ek.4 student ma świadomość konieczności ochrony dziedzictwa kulturowego wsi i ma praktyczną wiedzę na temat różnych możliwości podejmowania działań w tym zakresie (14P1A_W04, 14P1A_W07)

Ek.5 student ma umiejętności w zakresie inwentaryzacji ruralistycznej i architektoniczno-krajobrazowej wsi (14P1A_U01, 14P1A_U04, 14P1A_U08, 14P1A_K05)

Ek.6 student ma umiejętności w zakresie waloryzacji ruralistycznej i architektoniczno-krajobrazowej wsi (14P1A_U03, 14P1A_U07, 14P1A_K01)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 150 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Figlus
Prowadzący grup: Tomasz Figlus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy i zajęcia terenowe

Sposoby i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: Ek. 1-3: kolokwium (test), Ek. 4-6: aktywne uczestnictwo w zajęciach terenowych

Treści kształcenia:

1. Krajobraz kulturowy wsi i jego zagospodarowanie – zagadnienia terminologiczne. 2/3. Dziedzictwo ruralistyczno-planistyczne: czynniki przemian organizacji przestrzennej wsi w Polsce w perspektywie historycznej, okresy morfogenetyczne i charakterystyczne dla nich typy rozplanowania siedlisk i rozłogów w Polsce i poszczególnych regionach geograficzno-historycznych, 4. Panoramy i ekspozycje widokowe, metody inwentaryzacji i waloryzacji ruralistycznej. 5/6. Dziedzictwo architektoniczno-krajobrazowe: budowle sakralne i sepulkralne (np. kościoły i domy modlitwy, kapliczki, cmentarze) oraz świeckie (grodziska, zamki, pałace, dwory, zabudowa mieszkalna i gospodarcza, w tym folwarczna oraz protoprzemysłowa np. młyny, kuźnie, obiekty użyteczności publicznej). 7. Zróżnicowanie regionalne architektury ludowej w Polsce. Założenia parkowe, zieleń sródpolna. 8. Metody inwentaryzacji i waloryzacji wnętrz architektoniczno-krajobrazowych wsi. 9. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym wsi: kategorie ochrony prawno-konserwatorskiej, działania na rzecz zachowania krajobrazu kulturowego wsi, 10. Praktyczne przykłady wykorzystania dziedzictwa dla rozwoju wsi. 11/12. Inwentaryzacja i waloryzacja układów ruralistycznych – zajęcia w terenie. 13/14. Dziedzictwo materialne wsi w regionie łódzkim – zajęcia w muzeum. 15. Podsumowanie i kolokwium.

Literatura:

Burszta J., Od osady słowiańskiej do wsi współczesnej. O tworzeniu się krajobrazu osadniczego ziem polskich i rozplanowaniu wsi, Wrocław 1958

Chilik P., Aby na wsi było ładniej, Warszawa 2011

Chowaniec M., Zarys teorii i zasad kształtowania osiedli i terenów wiejskich, Kraków 1986

Czerwiński T., Budownictwo ludowe w Polsce, Warszawa 2006.

Duriasz-Bułhak J. i in. (red.), Rzecz o dziedzictwie na wsi. Rady, przykłady, informacje, Warszawa 2011.

Figlus T,, Typy morfogenetyczne wsi w środkowej Polsce, Studia Geohistorica, 5, 2016, s. 90-112.

Konopka M. i in. (red.), Każde miejsce opowiada swoją historię, czyli rzecz o dziedzictwie wiejskim, Poznań 2001.

Szulc H., Morfogeneza osiedli wiejskich w Polsce, „Prace Geograficzne”, nr 163, Wrocław 1995

Tkocz J., Organizacja przestrzenna wsi w Polsce, „Prace Naukowe UŚ”, nr 1734, Katowice 1998

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 26 godzin, 120 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Figlus
Prowadzący grup: Tomasz Figlus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy i zajęcia terenowe

Sposoby i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: Ek. 1-3: kolokwium (test), Ek. 4-6: aktywne uczestnictwo w zajęciach terenowych

Treści kształcenia:

1. Krajobraz kulturowy wsi i jego zagospodarowanie – zagadnienia terminologiczne. 2/3. Dziedzictwo ruralistyczno-planistyczne: czynniki przemian organizacji przestrzennej wsi w Polsce w perspektywie historycznej, okresy morfogenetyczne i charakterystyczne dla nich typy rozplanowania siedlisk i rozłogów w Polsce i poszczególnych regionach geograficzno-historycznych, 4. Panoramy i ekspozycje widokowe, metody inwentaryzacji i waloryzacji ruralistycznej. 5/6. Dziedzictwo architektoniczno-krajobrazowe: budowle sakralne i sepulkralne (np. kościoły i domy modlitwy, kapliczki, cmentarze) oraz świeckie (grodziska, zamki, pałace, dwory, zabudowa mieszkalna i gospodarcza, w tym folwarczna oraz protoprzemysłowa np. młyny, kuźnie, obiekty użyteczności publicznej). 7. Zróżnicowanie regionalne architektury ludowej w Polsce. Założenia parkowe, zieleń sródpolna. 8. Metody inwentaryzacji i waloryzacji wnętrz architektoniczno-krajobrazowych wsi. 9. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym wsi: kategorie ochrony prawno-konserwatorskiej, działania na rzecz zachowania krajobrazu kulturowego wsi, 10. Praktyczne przykłady wykorzystania dziedzictwa dla rozwoju wsi. 11/12. Inwentaryzacja i waloryzacja układów ruralistycznych – zajęcia w terenie. 13/14. Dziedzictwo materialne wsi w regionie łódzkim – zajęcia w muzeum. 15. Podsumowanie i kolokwium.

Literatura:

Burszta J., Od osady słowiańskiej do wsi współczesnej. O tworzeniu się krajobrazu osadniczego ziem polskich i rozplanowaniu wsi, Wrocław 1958

Chilik P., Aby na wsi było ładniej, Warszawa 2011

Chowaniec M., Zarys teorii i zasad kształtowania osiedli i terenów wiejskich, Kraków 1986

Czerwiński T., Budownictwo ludowe w Polsce, Warszawa 2006.

Duriasz-Bułhak J. i in. (red.), Rzecz o dziedzictwie na wsi. Rady, przykłady, informacje, Warszawa 2011.

Figlus T,, Typy morfogenetyczne wsi w środkowej Polsce, Studia Geohistorica, 5, 2016, s. 90-112.

Konopka M. i in. (red.), Każde miejsce opowiada swoją historię, czyli rzecz o dziedzictwie wiejskim, Poznań 2001.

Szulc H., Morfogeneza osiedli wiejskich w Polsce, „Prace Geograficzne”, nr 163, Wrocław 1995

Tkocz J., Organizacja przestrzenna wsi w Polsce, „Prace Naukowe UŚ”, nr 1734, Katowice 1998

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4