UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy grafiki komputerowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-DII3PG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy grafiki komputerowej
Jednostka: Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Umiejętność programowania na poziomie średnim.

Znajomość języka C++ bądź Java Script.

Znajomość HTML na poziomie podstawowym.


Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami grafiki. Opanowanie metod i algorytmów stosowanych w grafice komputerowej. Kształtowanie umiejętności tworzenia projektów graficznych, stanowiących praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami grafiki. Opanowanie metod i algorytmów stosowanych w grafice komputerowej. Kształtowanie umiejętności tworzenia projektów graficznych, stanowiących praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie grafiki komputerowej

Rozumie, tworzy i używa punktów, lini, trójkątów, świateł, tekstur, cieni, przezroczystości itp.

Ma wiedzę z zakresu fizyki, elektroniki i matematyki

Umiejętności

Potrafi tworzyć aplikacje wykorzystujące grafikę komputerową

potrafi samodzielnie zdobywać nową wiedzę

Potrafi samodzielnie planować własne uczenie się

Kompetencje społeczne

rozumie potrzebę uczenia się i poszerzania swojej wiedzy

Potrafi określać priorytety przy realizacji założonych celów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kowalczyk
Prowadzący grup: Paweł Kowalczyk, Iryna Mintii, Grzegorz Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kowalczyk
Prowadzący grup: Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak informacji dodatkowych


Metody dydaktyczne:

Wykład 1

Metody podające | Wykład informacyjny


Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład 1" ocena * 60.00 %

+ Ocena z formy: "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ocena * 40.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Odpowiedź ustna - 20.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 60.00%



Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

70.00% i więcej - ocena 3,5

80.00% i więcej - ocena 4

90.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Odpowiedź ustna jest połączona z zaliczeniem laboratoryjnym.

Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Projekt / Studium przypadku - 80.00%



Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

70.00% i więcej - ocena 3,5

80.00% i więcej - ocena 4

90.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład 1

Wprowadzenie do JavaScript

Wprowadzenie do ThreeJS. Rysowanie punktu, odcinka i wielu odcinków.

ThreeJS i trójkąty oraz geometrie

ThreeJS - przekształcenia 3D, obsługa kamery

ThreeJS - światła

ThreeJS - tekstury, odbicia i refleksy

Wprowadzenie do P5 i renderowanie grafiki 2D i 3D

OpenGL z poziomu C++

Programowanie Shaderów w języku GLSL


Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1

okrąg, walec z punktów

Walec z trójkątów na bazie geometrii, obsługa klawiatury.

Modelowanie śruby

Przekształcenia 3D - model miasta

Przekształcenia 3D - układ planetarny

Przekształcenia 3D, światła i cienie: obiekty wirujące wokół kul.

Modelowanie w P5

Modelowanie w oparciu o C++

Modelowanie 3D, budowa świata, światła, cienie, refleksy i inne efekty graficzne



Literatura:

Literatura podstawowa

Jankowski M. Elementy grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2006

Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F., Phillips R.L. Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2001.

Literatura dodatkowa

Grafika komputerowa: metody i narzędzia. Praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 1994.

Inne materiały dydaktyczne

Pokuta W. Open GL. Ćwiczenia. Helion, Gliwice, 2003.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kowalczyk
Prowadzący grup: Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak informacji dodatkowych


Metody dydaktyczne:

Wykład 1

Metody podające | Wykład informacyjny


Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład 1" ocena * 60.00 %

+ Ocena z formy: "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ocena * 40.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Odpowiedź ustna - 20.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 60.00%



Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

70.00% i więcej - ocena 3,5

80.00% i więcej - ocena 4

90.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Odpowiedź ustna jest połączona z zaliczeniem laboratoryjnym.

Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Projekt / Studium przypadku - 80.00%



Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

70.00% i więcej - ocena 3,5

80.00% i więcej - ocena 4

90.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład 1

Wprowadzenie do JavaScript

Wprowadzenie do ThreeJS. Rysowanie punktu, odcinka i wielu odcinków.

ThreeJS i trójkąty oraz geometrie

ThreeJS - przekształcenia 3D, obsługa kamery

ThreeJS - światła

ThreeJS - tekstury, odbicia i refleksy

Wprowadzenie do P5 i renderowanie grafiki 2D i 3D

OpenGL z poziomu C++

Programowanie Shaderów w języku GLSL


Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1

okrąg, walec z punktów

Walec z trójkątów na bazie geometrii, obsługa klawiatury.

Modelowanie śruby

Przekształcenia 3D - model miasta

Przekształcenia 3D - układ planetarny

Przekształcenia 3D, światła i cienie: obiekty wirujące wokół kul.

Modelowanie w P5

Modelowanie w oparciu o C++

Modelowanie 3D, budowa świata, światła, cienie, refleksy i inne efekty graficzne



Literatura:

Literatura podstawowa

Jankowski M. Elementy grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2006

Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F., Phillips R.L. Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2001.

Literatura dodatkowa

Grafika komputerowa: metody i narzędzia. Praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 1994.

Inne materiały dydaktyczne

Pokuta W. Open GL. Ćwiczenia. Helion, Gliwice, 2003.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kowalczyk
Prowadzący grup: Norbert Borowski, Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak informacji dodatkowych


Metody dydaktyczne:

Wykład 1

Metody podające | Wykład informacyjny


Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład 1" ocena * 60.00 %

+ Ocena z formy: "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ocena * 40.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Test / quiz - 60.00%

Odpowiedź ustna - 20.00%



Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

70.00% i więcej - ocena 3,5

80.00% i więcej - ocena 4

90.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Odpowiedź ustna jest połączona z zaliczeniem laboratoryjnym.

Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Projekt / Studium przypadku - 80.00%



Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

70.00% i więcej - ocena 3,5

80.00% i więcej - ocena 4

90.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład 1

Wprowadzenie do JavaScript

Wprowadzenie do ThreeJS. Rysowanie punktu, odcinka i wielu odcinków.

ThreeJS i trójkąty oraz geometrie

ThreeJS - przekształcenia 3D, obsługa kamery

ThreeJS - światła

ThreeJS - tekstury, odbicia i refleksy

Wprowadzenie do P5 i renderowanie grafiki 2D i 3D

OpenGL z poziomu C++

Programowanie Shaderów w języku GLSL


Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1

okrąg, walec z punktów

Walec z trójkątów na bazie geometrii, obsługa klawiatury.

Modelowanie śruby

Przekształcenia 3D - model miasta

Przekształcenia 3D - układ planetarny

Przekształcenia 3D, światła i cienie: obiekty wirujące wokół kul.

Modelowanie w P5

Modelowanie w oparciu o C++

Modelowanie 3D, budowa świata, światła, cienie, refleksy i inne efekty graficzne



Literatura:

Literatura podstawowa

Jankowski M. Elementy grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2006

Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F., Phillips R.L. Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2001.

Literatura dodatkowa

Grafika komputerowa: metody i narzędzia. Praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 1994.

Inne materiały dydaktyczne

Pokuta W. Open GL. Ćwiczenia. Helion, Gliwice, 2003.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kowalczyk
Prowadzący grup: Norbert Borowski, Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak informacji dodatkowych


Metody dydaktyczne:

Wykład 1

Metody podające | Wykład informacyjny


Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład 1" ocena * 60.00 %

+ Ocena z formy: "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ocena * 40.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Test / quiz - 60.00%

Odpowiedź ustna - 20.00%



Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

70.00% i więcej - ocena 3,5

80.00% i więcej - ocena 4

90.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Odpowiedź ustna jest połączona z zaliczeniem laboratoryjnym.

Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Projekt / Studium przypadku - 80.00%



Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

70.00% i więcej - ocena 3,5

80.00% i więcej - ocena 4

90.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład 1

Urządzenia graficzne. Raster. Dithering. Metoda „Error-Diffusion” Floyda-Steinberga.

Podstawowe prymitywy grafiki 2D. Rysowanie odcinka. Algorytm Bresenhama. Rysowanie okręgu.

Przekształcenia na płaszczyźnie. Przesunięcie równoległe. Skalowanie. Obracanie.

Przekształcenia 3D. Rodzaje rzutowania.

Rysowanie krzywych. Wielomiany Lagrange’a i Newtona.

Parametryczna postać krzywych. Reprezentacja powierzchni. Krzywe Hermite’a, sklejane, Beziera.

Światło białe. Trzecie prawo Grassmanna. Czułość człowieka na jasność. System wzrokowy człowieka. Atrybuty barwy.

Modele barw. Dyfuzyjne odbicie powierzchni matowych. Prawo Lamberta. Lustrzane odbicie światła. Metody oświetlenia i cieniowania.

Grafika wektorowa Animacja. Pliki graficzne. Biblioteka OpenGL.


Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1

Grafika rastrowa w programie GIMP.

Grafika wektorowa w programie CorelDraw.

OpenGL i rysowanie odcinków

Przekształcenia 2D

Barwa i jej stosowanie.

Rysowanie obiektów 3D.

Stosowanie cieniowania.

Zmiana oświetlenia.

Stosowanie interakcji.



Literatura:

Literatura podstawowa

Jankowski M. Elementy grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2006

Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F., Phillips R.L. Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2001.

Literatura dodatkowa

Grafika komputerowa: metody i narzędzia. Praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 1994.

Inne materiały dydaktyczne

Pokuta W. Open GL. Ćwiczenia. Helion, Gliwice, 2003.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kowalczyk
Prowadzący grup: Norbert Borowski, Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak informacji dodatkowych


Metody dydaktyczne:

Wykład 1

Metody podające | Wykład informacyjny


Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład 1" ocena * 60.00 %

+ Ocena z formy: "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ocena * 40.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Test / quiz - 60.00%

Odpowiedź ustna - 20.00%



Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

70.00% i więcej - ocena 3,5

80.00% i więcej - ocena 4

90.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Odpowiedź ustna jest połączona z zaliczeniem laboratoryjnym.

Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Projekt / Studium przypadku - 80.00%



Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

70.00% i więcej - ocena 3,5

80.00% i więcej - ocena 4

90.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład 1

Urządzenia graficzne. Raster. Dithering. Metoda „Error-Diffusion” Floyda-Steinberga.

Podstawowe prymitywy grafiki 2D. Rysowanie odcinka. Algorytm Bresenhama. Rysowanie okręgu.

Przekształcenia na płaszczyźnie. Przesunięcie równoległe. Skalowanie. Obracanie.

Przekształcenia 3D. Rodzaje rzutowania.

Rysowanie krzywych. Wielomiany Lagrange’a i Newtona.

Parametryczna postać krzywych. Reprezentacja powierzchni. Krzywe Hermite’a, sklejane, Beziera.

Światło białe. Trzecie prawo Grassmanna. Czułość człowieka na jasność. System wzrokowy człowieka. Atrybuty barwy.

Modele barw. Dyfuzyjne odbicie powierzchni matowych. Prawo Lamberta. Lustrzane odbicie światła. Metody oświetlenia i cieniowania.

Grafika wektorowa Animacja. Pliki graficzne. Biblioteka OpenGL.


Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1

Grafika rastrowa w programie GIMP.

Grafika wektorowa w programie CorelDraw.

OpenGL i rysowanie odcinków

Przekształcenia 2D

Barwa i jej stosowanie.

Rysowanie obiektów 3D.

Stosowanie cieniowania.

Zmiana oświetlenia.

Stosowanie interakcji.



Literatura:

Literatura podstawowa

Jankowski M. Elementy grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2006

Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F., Phillips R.L. Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2001.

Literatura dodatkowa

Grafika komputerowa: metody i narzędzia. Praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 1994.

Inne materiały dydaktyczne

Pokuta W. Open GL. Ćwiczenia. Helion, Gliwice, 2003.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kowalczyk
Prowadzący grup: Norbert Borowski, Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

brak informacji dodatkowych


Metody dydaktyczne:

Wykład 1

Metody podające | Wykład informacyjny


Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład 1" ocena * 60.00 %

+ Ocena z formy: "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ocena * 40.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Test / quiz - 60.00%

Odpowiedź ustna - 20.00%



Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

70.00% i więcej - ocena 3,5

80.00% i więcej - ocena 4

90.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Odpowiedź ustna jest połączona z zaliczeniem laboratoryjnym.

Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Obecność - 20.00%

Projekt / Studium przypadku - 80.00%



Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

70.00% i więcej - ocena 3,5

80.00% i więcej - ocena 4

90.00% i więcej - ocena 4,5

95.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład 1

Urządzenia graficzne. Raster. Dithering. Metoda „Error-Diffusion” Floyda-Steinberga.

Podstawowe prymitywy grafiki 2D. Rysowanie odcinka. Algorytm Bresenhama. Rysowanie okręgu.

Przekształcenia na płaszczyźnie. Przesunięcie równoległe. Skalowanie. Obracanie.

Przekształcenia 3D. Rodzaje rzutowania.

Rysowanie krzywych. Wielomiany Lagrange’a i Newtona.

Parametryczna postać krzywych. Reprezentacja powierzchni. Krzywe Hermite’a, sklejane, Beziera.

Światło białe. Trzecie prawo Grassmanna. Czułość człowieka na jasność. System wzrokowy człowieka. Atrybuty barwy.

Modele barw. Dyfuzyjne odbicie powierzchni matowych. Prawo Lamberta. Lustrzane odbicie światła. Metody oświetlenia i cieniowania.

Grafika wektorowa Animacja. Pliki graficzne. Biblioteka OpenGL.


Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1

Grafika rastrowa w programie GIMP.

Grafika wektorowa w programie CorelDraw.

OpenGL i rysowanie odcinków

Przekształcenia 2D

Barwa i jej stosowanie.

Rysowanie obiektów 3D.

Stosowanie cieniowania.

Zmiana oświetlenia.

Stosowanie interakcji.



Literatura:

Literatura podstawowa

Jankowski M. Elementy grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2006

Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F., Phillips R.L. Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2001.

Literatura dodatkowa

Grafika komputerowa: metody i narzędzia. Praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 1994.

Inne materiały dydaktyczne

Pokuta W. Open GL. Ćwiczenia. Helion, Gliwice, 2003.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kowalczyk
Prowadzący grup: Norbert Borowski, Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6