Podstawy grafiki komputerowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-DII3PG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy grafiki komputerowej |
Jednostka: | Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Umiejętność programowania na poziomie średnim. Znajomość języka C++ bądź Java Script. Znajomość HTML na poziomie podstawowym. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami grafiki. Opanowanie metod i algorytmów stosowanych w grafice komputerowej. Kształtowanie umiejętności tworzenia projektów graficznych, stanowiących praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy. |
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami grafiki. Opanowanie metod i algorytmów stosowanych w grafice komputerowej. Kształtowanie umiejętności tworzenia projektów graficznych, stanowiących praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie grafiki komputerowej Rozumie, tworzy i używa punktów, lini, trójkątów, świateł, tekstur, cieni, przezroczystości itp. Ma wiedzę z zakresu fizyki, elektroniki i matematyki Umiejętności Potrafi tworzyć aplikacje wykorzystujące grafikę komputerową potrafi samodzielnie zdobywać nową wiedzę Potrafi samodzielnie planować własne uczenie się Kompetencje społeczne rozumie potrzebę uczenia się i poszerzania swojej wiedzy Potrafi określać priorytety przy realizacji założonych celów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN LI
LI
WT W
ŚR LI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Kowalczyk, Iryna Mintii, Grzegorz Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN LI
WT W
ŚR CZ LI
LI
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | brak informacji dodatkowych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład 1 Metody podające | Wykład informacyjny Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1 Metody podające | Wykład informacyjny Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład 1" ocena * 60.00 % + Ocena z formy: "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ocena * 40.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Odpowiedź ustna - 20.00% Zadanie / zadania praktyczne - 60.00% Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 70.00% i więcej - ocena 3,5 80.00% i więcej - ocena 4 90.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Odpowiedź ustna jest połączona z zaliczeniem laboratoryjnym. Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Projekt / Studium przypadku - 80.00% Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 70.00% i więcej - ocena 3,5 80.00% i więcej - ocena 4 90.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład 1 Wprowadzenie do JavaScript Wprowadzenie do ThreeJS. Rysowanie punktu, odcinka i wielu odcinków. ThreeJS i trójkąty oraz geometrie ThreeJS - przekształcenia 3D, obsługa kamery ThreeJS - światła ThreeJS - tekstury, odbicia i refleksy Wprowadzenie do P5 i renderowanie grafiki 2D i 3D OpenGL z poziomu C++ Programowanie Shaderów w języku GLSL Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1 okrąg, walec z punktów Walec z trójkątów na bazie geometrii, obsługa klawiatury. Modelowanie śruby Przekształcenia 3D - model miasta Przekształcenia 3D - układ planetarny Przekształcenia 3D, światła i cienie: obiekty wirujące wokół kul. Modelowanie w P5 Modelowanie w oparciu o C++ Modelowanie 3D, budowa świata, światła, cienie, refleksy i inne efekty graficzne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Jankowski M. Elementy grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2006 Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F., Phillips R.L. Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2001. Literatura dodatkowa Grafika komputerowa: metody i narzędzia. Praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 1994. Inne materiały dydaktyczne Pokuta W. Open GL. Ćwiczenia. Helion, Gliwice, 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN W
LI
WT ŚR LI
LI
LI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | brak informacji dodatkowych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład 1 Metody podające | Wykład informacyjny Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1 Metody podające | Wykład informacyjny Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład 1" ocena * 60.00 % + Ocena z formy: "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ocena * 40.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Odpowiedź ustna - 20.00% Zadanie / zadania praktyczne - 60.00% Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 70.00% i więcej - ocena 3,5 80.00% i więcej - ocena 4 90.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Odpowiedź ustna jest połączona z zaliczeniem laboratoryjnym. Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Projekt / Studium przypadku - 80.00% Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 70.00% i więcej - ocena 3,5 80.00% i więcej - ocena 4 90.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład 1 Wprowadzenie do JavaScript Wprowadzenie do ThreeJS. Rysowanie punktu, odcinka i wielu odcinków. ThreeJS i trójkąty oraz geometrie ThreeJS - przekształcenia 3D, obsługa kamery ThreeJS - światła ThreeJS - tekstury, odbicia i refleksy Wprowadzenie do P5 i renderowanie grafiki 2D i 3D OpenGL z poziomu C++ Programowanie Shaderów w języku GLSL Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1 okrąg, walec z punktów Walec z trójkątów na bazie geometrii, obsługa klawiatury. Modelowanie śruby Przekształcenia 3D - model miasta Przekształcenia 3D - układ planetarny Przekształcenia 3D, światła i cienie: obiekty wirujące wokół kul. Modelowanie w P5 Modelowanie w oparciu o C++ Modelowanie 3D, budowa świata, światła, cienie, refleksy i inne efekty graficzne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Jankowski M. Elementy grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2006 Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F., Phillips R.L. Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2001. Literatura dodatkowa Grafika komputerowa: metody i narzędzia. Praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 1994. Inne materiały dydaktyczne Pokuta W. Open GL. Ćwiczenia. Helion, Gliwice, 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN LI
WT W
ŚR LI
LI
CZ PT LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Norbert Borowski, Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | brak informacji dodatkowych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład 1 Metody podające | Wykład informacyjny Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1 Metody podające | Wykład informacyjny Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład 1" ocena * 60.00 % + Ocena z formy: "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ocena * 40.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Test / quiz - 60.00% Odpowiedź ustna - 20.00% Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 70.00% i więcej - ocena 3,5 80.00% i więcej - ocena 4 90.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Odpowiedź ustna jest połączona z zaliczeniem laboratoryjnym. Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Projekt / Studium przypadku - 80.00% Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 70.00% i więcej - ocena 3,5 80.00% i więcej - ocena 4 90.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład 1 Wprowadzenie do JavaScript Wprowadzenie do ThreeJS. Rysowanie punktu, odcinka i wielu odcinków. ThreeJS i trójkąty oraz geometrie ThreeJS - przekształcenia 3D, obsługa kamery ThreeJS - światła ThreeJS - tekstury, odbicia i refleksy Wprowadzenie do P5 i renderowanie grafiki 2D i 3D OpenGL z poziomu C++ Programowanie Shaderów w języku GLSL Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1 okrąg, walec z punktów Walec z trójkątów na bazie geometrii, obsługa klawiatury. Modelowanie śruby Przekształcenia 3D - model miasta Przekształcenia 3D - układ planetarny Przekształcenia 3D, światła i cienie: obiekty wirujące wokół kul. Modelowanie w P5 Modelowanie w oparciu o C++ Modelowanie 3D, budowa świata, światła, cienie, refleksy i inne efekty graficzne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Jankowski M. Elementy grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2006 Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F., Phillips R.L. Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2001. Literatura dodatkowa Grafika komputerowa: metody i narzędzia. Praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 1994. Inne materiały dydaktyczne Pokuta W. Open GL. Ćwiczenia. Helion, Gliwice, 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN LI
LI
WT W
ŚR CZ PT LI
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Norbert Borowski, Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | brak informacji dodatkowych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład 1 Metody podające | Wykład informacyjny Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1 Metody podające | Wykład informacyjny Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład 1" ocena * 60.00 % + Ocena z formy: "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ocena * 40.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Test / quiz - 60.00% Odpowiedź ustna - 20.00% Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 70.00% i więcej - ocena 3,5 80.00% i więcej - ocena 4 90.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Odpowiedź ustna jest połączona z zaliczeniem laboratoryjnym. Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Projekt / Studium przypadku - 80.00% Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 70.00% i więcej - ocena 3,5 80.00% i więcej - ocena 4 90.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład 1 Urządzenia graficzne. Raster. Dithering. Metoda „Error-Diffusion” Floyda-Steinberga. Podstawowe prymitywy grafiki 2D. Rysowanie odcinka. Algorytm Bresenhama. Rysowanie okręgu. Przekształcenia na płaszczyźnie. Przesunięcie równoległe. Skalowanie. Obracanie. Przekształcenia 3D. Rodzaje rzutowania. Rysowanie krzywych. Wielomiany Lagrange’a i Newtona. Parametryczna postać krzywych. Reprezentacja powierzchni. Krzywe Hermite’a, sklejane, Beziera. Światło białe. Trzecie prawo Grassmanna. Czułość człowieka na jasność. System wzrokowy człowieka. Atrybuty barwy. Modele barw. Dyfuzyjne odbicie powierzchni matowych. Prawo Lamberta. Lustrzane odbicie światła. Metody oświetlenia i cieniowania. Grafika wektorowa Animacja. Pliki graficzne. Biblioteka OpenGL. Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1 Grafika rastrowa w programie GIMP. Grafika wektorowa w programie CorelDraw. OpenGL i rysowanie odcinków Przekształcenia 2D Barwa i jej stosowanie. Rysowanie obiektów 3D. Stosowanie cieniowania. Zmiana oświetlenia. Stosowanie interakcji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Jankowski M. Elementy grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2006 Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F., Phillips R.L. Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2001. Literatura dodatkowa Grafika komputerowa: metody i narzędzia. Praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 1994. Inne materiały dydaktyczne Pokuta W. Open GL. Ćwiczenia. Helion, Gliwice, 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR LI
CZ LI
LI
LI
PT LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Norbert Borowski, Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | brak informacji dodatkowych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład 1 Metody podające | Wykład informacyjny Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1 Metody podające | Wykład informacyjny Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład 1" ocena * 60.00 % + Ocena z formy: "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ocena * 40.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Test / quiz - 60.00% Odpowiedź ustna - 20.00% Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 70.00% i więcej - ocena 3,5 80.00% i więcej - ocena 4 90.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Odpowiedź ustna jest połączona z zaliczeniem laboratoryjnym. Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Projekt / Studium przypadku - 80.00% Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 70.00% i więcej - ocena 3,5 80.00% i więcej - ocena 4 90.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład 1 Urządzenia graficzne. Raster. Dithering. Metoda „Error-Diffusion” Floyda-Steinberga. Podstawowe prymitywy grafiki 2D. Rysowanie odcinka. Algorytm Bresenhama. Rysowanie okręgu. Przekształcenia na płaszczyźnie. Przesunięcie równoległe. Skalowanie. Obracanie. Przekształcenia 3D. Rodzaje rzutowania. Rysowanie krzywych. Wielomiany Lagrange’a i Newtona. Parametryczna postać krzywych. Reprezentacja powierzchni. Krzywe Hermite’a, sklejane, Beziera. Światło białe. Trzecie prawo Grassmanna. Czułość człowieka na jasność. System wzrokowy człowieka. Atrybuty barwy. Modele barw. Dyfuzyjne odbicie powierzchni matowych. Prawo Lamberta. Lustrzane odbicie światła. Metody oświetlenia i cieniowania. Grafika wektorowa Animacja. Pliki graficzne. Biblioteka OpenGL. Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1 Grafika rastrowa w programie GIMP. Grafika wektorowa w programie CorelDraw. OpenGL i rysowanie odcinków Przekształcenia 2D Barwa i jej stosowanie. Rysowanie obiektów 3D. Stosowanie cieniowania. Zmiana oświetlenia. Stosowanie interakcji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Jankowski M. Elementy grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2006 Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F., Phillips R.L. Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2001. Literatura dodatkowa Grafika komputerowa: metody i narzędzia. Praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 1994. Inne materiały dydaktyczne Pokuta W. Open GL. Ćwiczenia. Helion, Gliwice, 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT W
LI
LI
ŚR LI
CZ LI
PT LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Norbert Borowski, Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | brak informacji dodatkowych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład 1 Metody podające | Wykład informacyjny Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1 Metody podające | Wykład informacyjny Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład 1" ocena * 60.00 % + Ocena z formy: "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ocena * 40.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Test / quiz - 60.00% Odpowiedź ustna - 20.00% Ocena z formy "Wykład 1" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 70.00% i więcej - ocena 3,5 80.00% i więcej - ocena 4 90.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Odpowiedź ustna jest połączona z zaliczeniem laboratoryjnym. Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Obecność - 20.00% Projekt / Studium przypadku - 80.00% Ocena z formy "Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 60.00% - ocena 2 60.00% i więcej - ocena 3 70.00% i więcej - ocena 3,5 80.00% i więcej - ocena 4 90.00% i więcej - ocena 4,5 95.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład 1 Urządzenia graficzne. Raster. Dithering. Metoda „Error-Diffusion” Floyda-Steinberga. Podstawowe prymitywy grafiki 2D. Rysowanie odcinka. Algorytm Bresenhama. Rysowanie okręgu. Przekształcenia na płaszczyźnie. Przesunięcie równoległe. Skalowanie. Obracanie. Przekształcenia 3D. Rodzaje rzutowania. Rysowanie krzywych. Wielomiany Lagrange’a i Newtona. Parametryczna postać krzywych. Reprezentacja powierzchni. Krzywe Hermite’a, sklejane, Beziera. Światło białe. Trzecie prawo Grassmanna. Czułość człowieka na jasność. System wzrokowy człowieka. Atrybuty barwy. Modele barw. Dyfuzyjne odbicie powierzchni matowych. Prawo Lamberta. Lustrzane odbicie światła. Metody oświetlenia i cieniowania. Grafika wektorowa Animacja. Pliki graficzne. Biblioteka OpenGL. Laboratorium informatyczne lub pracownia fizyczna 1 Grafika rastrowa w programie GIMP. Grafika wektorowa w programie CorelDraw. OpenGL i rysowanie odcinków Przekształcenia 2D Barwa i jej stosowanie. Rysowanie obiektów 3D. Stosowanie cieniowania. Zmiana oświetlenia. Stosowanie interakcji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Jankowski M. Elementy grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2006 Foley J.D., van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F., Phillips R.L. Wprowadzenie do grafiki komputerowej. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 2001. Literatura dodatkowa Grafika komputerowa: metody i narzędzia. Praca zbiorowa pod red. J. Zabrodzkiego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa. 1994. Inne materiały dydaktyczne Pokuta W. Open GL. Ćwiczenia. Helion, Gliwice, 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN LI
LI
LI
WT LI
LI
W
LI
ŚR CZ LI
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Norbert Borowski, Paweł Kowalczyk, Grzegorz Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.