Akademia Kina Światowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-AKS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Akademia Kina Światowego |
Jednostka: | Uniwersytet Łódzki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | ogólnouczelniane |
Wymagania wstępne: | Kurs jest dodatkowo płatny. Należy dokonać zapisu na kurs w dziekanacie oraz na stronie www kina Narodowego Centrum Kultury Filmowej. |
Skrócony opis: |
Akademia Kina Światowego stanowi uzupełnienie humanistyczne programów szkół wyższych, jednocześnie pełniąc funkcję wolnej wszechnicy, zapoznaje słuchaczy z rozwojem kinematografii światowej. Wykłady w ramach przedmiotu prowadzą specjaliści (głównie filmoznawcy i kulturoznawcy) z ośrodków akademickich z całego kraju. Opiekę naukową nad zajęciami sprawuje dr Adam Cybulski z Katedry Filmu i Mediów Audiowizualnych Wydziału Filologicznego UŁ. UWAGA: Zajęcia są płatne. W celu uczestniczenia w cyklu konieczne jest wykupienie semestralnego karnetu online (https://ec1lodz.pl/narodowe-centrum-kulturyfilmowej/wydarzenia/akademia-kina-swiatowego lub w kasie „EC1 Łódź-Miasto (ul. Targowa 1/3). Cena karnetu: 220 zł (karnet obejmujący 13 zajęć i egzamin). pośrednictwem strony internetowej karnetu upoważniającego do uczestnictwa w zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
01M-2A_W01: Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię oraz fakty i ich chronologię z dziejów światowego kina. Swobodnie kojarzy fakty, nazwiska oraz tytuły z historii kina, zna podstawowe teorie filmowe oraz metodologię badań historyczno-filmowych. Ma podstawową wiedzę o powiązaniach i zależnościach sztuki filmowej z wydarzeniami artystycznymi, kulturowymi, społecznymi, historycznymi i politycznymi w wybranych kontekstach. 01M-2A_W02: Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą głównych zjawisk z obszaru historii kina (kierunki, prądy, tendencje, szkoły artystyczne, twórcy, konteksty historyczno-kulturowe). 01M-2A_W03: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł filmowych na przykładach ilustrujących tematy wykładów. 01M-2A_W04: Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach i najważniejszych współczesnych osiągnięciach w badaniach nad historią filmu. 01M-2A_W05: Ma świadomość kompleksowej natury języka filmu oraz jego złożoności i historycznej zmienności. 01M-2A_U01: Student potrafi rozpoznawać, analizować, oceniać, interpretować i selekcjonować dzieła filmowe stosownie do okresów, w których powstały, autorów, gatunków, potrafi odczytywać ich sensy oraz orzekać o ich oddziaływaniu społecznym i miejscu w procesie historyczno-kulturowym. 01M-2A_U02: Potrafi integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. 01M-2A_U04: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych osób oraz formułowania wniosków. 01M-2A_K03: Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. Uczestniczy w życiu kulturalnym kraju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Cybulski | |
Prowadzący grup: | Adam Cybulski | |
Strona przedmiotu: | https://ec1lodz.pl/narodowe-centrum-kultury-filmowej/wydarzenia/akademia-kina-swiatowegohttps://ec1lodz.pl/narodowe-centrum-kultury-filmowej/wydarzenia/akademia-kina-swiatowego | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Podstawowym celem wykładów jest zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi zagadnieniami historii filmu powszechnego na tle kulturowym, społecznym, politycznym i interartystycznym. Podczas zajęć omówione zostaną, z uwzględnieniem metod tzw. Nowej Historii Kina, najistotniejsze zjawiska, prądy, tendencje i szkoły artystyczne. Refleksja historyczna zostanie powiązana z refleksją nad ewolucją środków filmowego wyrazu, będącą rezultatem współdziałania czynników estetycznych oraz technologicznych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona analizie i interpretacji filmów ilustrujących wykłady. Po projekcjach filmowych obywać się będą jeszcze dyskusje z wykładowcą. |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Wykład 2. Projekcja filmu 3. Dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Egzamin pisemny |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Historia widzenia 2. Kino atrakcji 3. Twórczynie wczesnego kina 4. Drugie narodziny kina 5. Początki kina amerykańskiego 6. Koncepcja kina europejskiego w I połowie XX wieku oraz malarstwo ekspresjonistyczne 7. Szkoła szwedzka 8. Pierwsze dekady kina w Japonii 9. Głosy kina – przełom dźwiękowy w filmie 10. Twórcze przetworzenie rzeczywistości – narodziny dokumentalizmu i symfonii miejskiej 11. Kino i awangarda 12. Realizm poetycki 13. Gwiazdozbiór i filmowe pałace |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.