"PROSEMINAR IN LITERATURE & CULTURE: Film and Feminism: The Condition of Women and the Women’s Movement in American Cinema "
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-ERAL937 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Nauka języków
|
Nazwa przedmiotu: | "PROSEMINAR IN LITERATURE & CULTURE: Film and Feminism: The Condition of Women and the Women’s Movement in American Cinema " |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym (C2). |
Skrócony opis: |
Celem proseminarium jest analiza wybranych przykładów amerykańskich filmów pod kątem, tego, jak przedstawiają one sytuację kobiet, głównie w XX i na początku XXI wieku. Kino amerykańskie - i kino w ogóle - jest często oskarżana o stereotypizację, marginalizację i niewłaściwe przedstawianie kobiet oraz o przyjmowanie perspektywy heteroseksualnych mężczyzn, stanowiących zdecydowaną większość reżyserów. Proseminarium ma za zadanie eksplorację amerykańskich filmów, które nie wpisują się w te tendencje. Nacisk zostanie położony na obrazy filmowe, w których występują wielowymiarowe postaci kobiece, które ukazują kobiety jako pełnowymiarowe istoty ludzkie i mówią widzom coś istotnego o kondycji kobiet i zmianach, jaki podlegała ona na przestrzeni ostatnich stukilkudziesięciu lat. Istotne jest również to, że omawiane filmy będą analizowane w kontekście sposobu, w jaki odzwierciedlają główne postulaty trzech pierwszych fal feminizmu. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu, student powinien: 1. 01A—2A_W08 znać w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska stanowiące uporządkowaną i teoretyczną wiedzę z zakresu historii literatury i kultury anglojęzycznej 2. 01A—2A_W09 znać w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska stanowiące uporządkowaną i teoretyczną wiedzę z zakresu współczesnej literatury i kultury anglojęzycznej w kontekście współczesnej cywilizacji 3. 01A—2A_U08 wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i testowania hipotez związanych z prostymi problemami badawczymi 4. 01A—2A_U10 samodzielnie formułować opinie krytyczne o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia 5. 01A—2A_K01 posiadać umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści 6. 01A—2A_K05 umieć inicjować działania na rzecz interesu publicznego poprzez systematyczne uczestniczenie w życiu kulturalnym, interesowanie się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Piechucka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Piechucka | |
Prowadzący grup: | Alicja Piechucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Piechucka | |
Prowadzący grup: | Alicja Piechucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone są z zastosowaniem materiałów audiowizualnych, pracy w grupach, dyskusji sterowanych i uzupełnianych przez prowadzącą ćwiczenia. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Stosowany jest polski system ocen: skala 2-5. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Przy ocenie brane są pod uwagę regularna obecność, aktywny udział w zajęciach i ocena z testu końcowego. Test sprawdza następujące efekty kształcenia: 1, 2, 3. Dyskusja sprawdza następujące efekty kształcenia: 4, 5. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Lista filmów: 1) "The Beguiled" (dir. Sofia Coppola) 2) "Out of Africa" (dir. Sydney Pollack) 3) "Woman of the Year" (dir. George Stevens) 4) "All About Eve" (dir. Joseph L. Mankiewicz) 5) "The Color Purple" (dir. Steven Spielberg) 6) "The Help" (dir. Tate Taylor) 7) "The Hours" (dir. Stephen Daldry) 8) "On the Basis of Sex" (dir. Mimi Leder) 9) "The Wife" (dir. Björn Runge) 10) "The Virgin Suicides" (dir. Sofia Coppola) 11) "Annie Hall" (dir. Woody Allen) 12) "Working Girl" (dir. Mike Nichols) 13) "The Bridges of Madison County" (dir. Clint Eastwood) 14) "Thelma and Louise" (dir. Ridley Scott) 15) "Kill Bill" (dir. Quentin Tarantino) |
|
Literatura: |
Haskell, Molly and Manohla Dargis. "From Reverence to Rape: The Treatment of Women in the Movies." Chicago: University of Chicago Press, 2016. Malone, Alicia. "Backwards and in Heels. The Past, Present and Future of Women Working in Film." USA: Mango Publishing Group, 2017. Neroni, Hilary. "The Violent Woman: Femininity, Narrative, and Violence in Contemporary American Cinema." New York: State University of New York Press, 2005. Greven, David. "Representations of Femininity in American Genre Cinema: The Woman’s Film, Film Noir, and Modern Horror." New York: Palgrave Macmillan, 2013. Schreiber, Michele. "American Postfeminist Cinema: Women, Romance, and Contemporary Culture." Edinburgh: Edinburgh University Press, 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.