UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

"Gdziekolwiek pójdę zmierzam do domu" (Miłosz) - o doświadczeniach polskich emigrantów wczoraj i dziś

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-IKWB0170
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: "Gdziekolwiek pójdę zmierzam do domu" (Miłosz) - o doświadczeniach polskich emigrantów wczoraj i dziś
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie współczesną literaturą i kulturą oraz życiem społecznym.

Skrócony opis:

Zajęcia dedykowane literaturze tworzonej przez polskich emigrantów, która powstawała (i powstaje) w różnych krajach, dokąd zawędrowali polscy emigranci w XX i XXI wieku, czy to w wyniku historycznych zawieruch czy osobistych wyborów. Przedmiotem analiz będą zarówno teksty, które należą do kanonu polskiej literatury (Gombrowicz, Bobkowski, Miłosz, Mrożek), jak też książki i teksty kultury, które ukazały się w ostatniej dekadzie, a ich autorami są osoby, które decyzję o opuszczeniu Polski podjęły w ostatnich latach. Istotne będzie podejście historyczne i znalezienie odpowiedzi na pytania: Jaką rolę odgrywała polska emigracja w XIX i XX wieku? Jakie było znaczenie środowiska paryskiej „Kultury” i innych instytucji znajdujących się poza krajem dla rozwoju polskiej kultury po 1945 roku i jak to wygląda obecnie? Czy głos współczesnych emigrantów jest obecny w kulturze i świadomości Polaków w kraju. I jakie są powroty do domu po latach?

Efekty uczenia się:

Student/studentka

1. zna i potrafi zdefiniować najważniejsze pojęcia związane z tematyką zajęć: dipis, emigrant, imigrant, uchodźca, literatura emigracyjna [01TP_1 A _W01]

2. poznaje podstawowe fakty i teksty dotyczące polskiej literatury powojennej tworzonej na emigracji po 1945 roku [01TP_1 A _W02]

3. wykorzystuje poznane pojęcia do analizy współczesnych zjawisk kulturowych {01TP_1A_U01

4. przygotowując swoją zaliczeniową prezentację dotyczącą polskich emigrantów i literackich reprezentacji (indywidualnie bądź w grupie) nabywa doświadczenia pracy w zespole [01TP_1A_K01]

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Podolska-Płocka
Prowadzący grup: Joanna Podolska-Płocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wspólny wyjazd do Muzeum Emigracji w Gdyni w drugiej części semestru.



Metody dydaktyczne:

konwersatorium z elementami wykładu, studium przypadku, prezentacje, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i lektura tekstów, ocenie podlegają zaś: aktywność na zajęciach oraz przygotowanie i zaprezentowanie jednego z wybranych tematów podczas zajęć (temat - uzgodniony wcześniej z prowadzącą - przygotowany indywidualnie lub w grupie ) oraz esej bądź prezentacja końcowa.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Aktywność na zajęciach (czytanie tekstów, bieżące przygotowywanie się do zajęć, zabieranie głosu) – 30 proc.

Sprawdzenie znajomości terminologii wprowadzonej na zajęciach – krótki sprawdzian/kartkówka – 10 proc.

Przygotowanie i zaprezentowanie przed grupą wybranego tematu związanego z tematem fakultetu (relacja z lektury, omówienie spektaklu, filmu, wystawy itd. ) z wykorzystaniem wiedzy zdobytej podczas zajęć – 30 proc.

Pisemna praca końcowa – 30 proc.


Szczegółowe treści kształcenia:


1. Zajęcia wprowadzające, omówienie programu oraz warunków zaliczenia.

2. Polska, Europa, świat po II wojnie światowej. Pojęcia: obozy dipisów, displaced persons, uchodźcy polityczni, emigranci. Różne emigracje, różne kierunki.

3. Z wyboru czy bez wyboru? Witold Gombrowicz, Transatlantyk, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986, „Kufer” Kazimierza Wierzyńskiego, „Szkice piórkiem” Andrzeja Bobkowskiego.

4-5. Najważniejsze ośrodki polskich emigrantów: środowisko paryskiej „Kultury”, londyńskich „Wiadomości”, Radia Wolna Europa. Jerzy Giedroyc, Witold Gombrowicz, Listy 1950–1969; Czytelnik, Warszawa 1993, Jerzy Giedroyc, Czesław Miłosz, Listy 1952-1963, Czytelnik, Warszawa 2008. http://www.kulturaparyska.com/pl/historia/

6-7. Nie tylko Europa. Różne drogi bez powrotu: Andrzej Bobkowski, Coco de Oro, „Biblioteka Kultury”, Instytut Literacki, 1970, Aleksandra Pluta, Droga do Rio. Historie polskich emigrantów, Małgorzata Szejnert, Wyspa klucz, Wydawnictwo: Znak, Kraków 2009, Karolina Przewrocka-Aderet, Polanim. Z Polski do Izraela, Czarne 2019.

8-9. Emigranci marcowi: Sabina Baral, Zapiski z wygnania, Austeria, Kraków 2018; Mikołaj Grynberg, Księga wyjścia, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2018; Agata Tuszyńska, Bagaż osobisty. Po marcu, Warszawa 2018.


10-11. Stan wojenny i znowu Paryż: Manuela Gretkowska, My zdies' emigranty, seria Archipelagi, W.A.B., Warszawa 1999; Artur Leczycki, W drodze do Itaki, Warszawa 2001.


12. Skandynawski azyl. Grażyna Plebanek, Przystupa, W.A.B., 2007, Małgorzata Zduniak-Wiktorowicz, Proza między Polską a Szwecją. O tożsamości w doświadczeniu


13-14. Po przełomie. Dlaczego emigrują? Czy możliwy jest powrót do domu?


Literatura:

Wrzesiński W., Polskie migracje w XIX i XX wieku, [w:] Migracje: dzieje, typologia, definicje, red. A. Furdal, W. Wysoczański, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2006.

Święch, J., Wygnanie. Prolegomena do tematu, [w:] W. Bolecki, R . Nycz (red.), Narracja i tożsamość (2). Antropologiczne problemy literatury, Warszawa 2004;

Witold Gombrowicz, Transatlantyk, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986.

Andrzej Bobkowski, Szkice piórkiem, CiS, Warszawa 2011.

Andrzej Stanisław Kowalczyk: Giedroyc i „Kultura”, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2000.

Mieczysław Grydzewski, Silva rerum, Iskry, Warszawa 2014.

Sławomir Mrożek, Emigranci, Noir sur Blanc, Warszawa 2016.

Manuela Gretkowska, My zdies' emigranty, seria Archipelagi, W.A.B., Warszawa 1999.

Sabina Baral, Zapiski z wygnania, Austeria, Kraków 2018.

Mikołaj Grynberg, Księga wyjścia, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2018.

Agata Tuszyńska, Bagaż osobisty. Po marcu, Warszawa 2018Agata Strzałka, Jeszcze nie zwariowałam (chyba), Borgis, 2017

Piotr Czerwiński, Przebiegum życiae, Świat Książki, 2009.

Katarzyna Tubylewicz, Własne miejsca,

Inne: Wspólny wyjazd do Muzeum Emigracji w Gdyni

https://ninateka.pl/audio/transatlantyk-witold-gombrowicz-1-6

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6