UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

„My zdies’ emigranty” – Polacy i ich miejsca: Paryż, Londyn, Buenos Aires…

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-IKWB040
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: „My zdies’ emigranty” – Polacy i ich miejsca: Paryż, Londyn, Buenos Aires…
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Zajęcia dedykowane polskiej literaturze, która powstawała w XX i XXI wieku w różnych krajach, do których zawędrowali polscy emigranci, czy to w wyniku historycznych zawieruch czy osobistych wyborów. Przedmiotem analiz będą teksty, które należą do kanonu polskiej literatury (m.in. „Transatlantyk” Witolda Gombrowicza, „Szkice piórkiem” Andrzeja Bobkowskiego, „Emigranci” Sławomira Mrożka), ale też książki, które ukazały się w ostatniej dekadzie. Istotne będzie podejście historyczne i znalezienie odpowiedzi na pytania: jakie było znaczenie środowiska paryskiej „Kultury” i innych instytucji znajdujących się poza krajem dla rozwoju polskiej literatury po 1945 roku? Ale także zastanowienie się, czy Londyn polskiej emigracji powojennej i polski Londyn 2019 mają miejsca wspólne oraz czym jest dziś Dom „Kultury” w Maisons Laffitte? Postaramy się również zdefiniować pojęcia: dipis, emigrant, uchodźca, także w kontekście najbardziej współczesnych wydarzeń.

Efekty uczenia się:

1. zna i potrafi zdefiniować najważniejsze pojęcia związane z tematyką zajęć: dipis, emigrant, imigrant, uchodźca, literatura emigracyjna [K2A_W05]

2. poznaje podstawowe fakty dotyczące polskiej literatury powojennej tworzonej na emigracji po 1945 roku [K2A_W02]

3. wykorzystuje poznane pojęcia do analizy współczesnych zjawisk kulturowych [K2A_U02]

6. odwołując się do poznanych faktów potrafi wskazać podobieństwa i różnice występujące w sferze kultury tworzonej na emigracji do lat 80. i współcześnie [K2A_U06]

7. ma świadomość wzajemnego oddziaływania mechanizmów politycznych i ideologicznych oraz praktyk społeczno-kulturowych [K2A_K04]

8. przygotowując swoją zaliczeniową prezentację dotyczącą polskich emigrantów i literackich reprezentacji (indywidualnie bądź w grupie) nabywa doświadczenia pracy w zespole [K2A_K06]

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Podolska-Płocka
Prowadzący grup: Joanna Podolska-Płocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wspólny wyjazd do Muzeum Emigracji w Gdyni - zwiedzanie muzeum, udział w konferencji - 24 października

Metody dydaktyczne:

konwersatorium z elementami wykładu, projekcje, studium przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i lektura tekstów, ocenie podlegają zaś: aktywność na zajęciach oraz przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego tematu związanego z tematem zajęć (uzgodniony wcześniej z prowadzącą).

Szczegółowe treści kształcenia:

"Smutno mi Boże" - romantyczne tęsknoty? Księgi pielgrzymstwa polskiego z perspektywy XXI wieku.

Polska, Europa, świat po II wojnie światowej. Pojęcia: obozy dipisów, displaced persons, uchodźcy polityczni, emigranci.

Kierunki emigracji Polaków po 1945 roku.

Zróżnicowanie pamięci historycznej w Europie.

Najważniejsze ośrodki polskich emigrantów: środowisko paryskiej „Kultury”, londyńskich „Wiadomości”, Radia Wolna Europa.

Spojrzenie na Polskę z oddali.

Emigranci marcowi – 1968-1970.

Emigranci polityczni po stanie wojennym.

Paryż-Londyn-Monachium-Buenos Aires-Berlin.

Dlaczego emigruję? Ankieta wśród młodych Polaków.


Literatura:

Witold Gombrowicz, Transatlantyk, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986.//

Jerzy Giedroyc, Wiktor Gombrowicz, Listy 1950–1969; Czytelnik, Warszawa 1993.

Mirosław Adam Supruniuk, Michał Chmielowiec, Gombrowicz emigrantów, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 2006.

Andrzej Bobkowski, Szkice piórkiem, CiS, Warszawa 2011.

Andrzej Stanisław Kowalczyk: Giedroyc i „Kultura”, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2000.

Mieczysław Grydzewski, Silva rerum, Iskry, Warszawa 2014;

Sławomir Mrożek, Emigranci, Noir sur Blanc, Warszawa 2016.

Manuela Gretkowska, My zdies' emigranty, seria Archipelagi, W.A.B., Warszawa 1999

Mikołaj Grynberg, Księga wyjścia, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2018

Agata Strzałka, Jeszcze nie zwariowałam (chyba), Borgis, 2017

Stanisław Jankowiak, Wysiedlenia Niemców z Polski po II wojnie światowej, w: Pamięć i Sprawiedliwość. Biuletyn Głównej Komisji Badania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Instytutu Pamięci Narodowej, 2004, [nr] 2, s. 139-160

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6