UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w życiu społecznym: wykluczenie społeczne, marginalizacja, prawa człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-LB022
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w życiu społecznym: wykluczenie społeczne, marginalizacja, prawa człowieka
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Logopedia I i II stopień - fakultety L-17/18
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie Studentów ze sposobami analizy zjawisk zachodzących we współczesnym życiu społecznym przy uwzględnieniu perspektywy właściwej etyce. Podstawowym problemem poruszanym na zajęciach będzie problem wykluczenia społecznego – ze względu na biedę, pochodzenie etniczne, płeć a także namysł nad sposobami, za pomocą których można pomóc osobom wykluczonym funkcjonować w społeczeństwie na równych prawach.

Efekty uczenia się:

Kompetencje społeczne: student efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania (02F-1A_K05);

Umiejętności: student samodzielnie zdobywa wiedzę (02F-1A_U02); analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia (02F-1A_U07); wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi (02F-1A_U12); formułuje w mowie i na piśmie problemy filozoficzne, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach światopoglądowych (02F-1A_U13);

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Miksa
Prowadzący grup: Joanna Miksa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena wystawiana po wzięciu pod uwagę następujących elementów pracy: aktywny udział w dyskusji podczas zajęć, samodzielna wypowiedź ustna (referat wygłaszany na zajęciach na podstawie zaproponowane j Studentowi literatury).


Referaty ustne będą oceniane stosownie do następujących kryteriów:


1. Spójność prezentacji problemu;


2. Samodzielność wypowiedzi;


3. Jakość argumentacji.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Prawa człowieka – narodziny pojęcia, dokumenty prawne określające zakres praw człowieka.

2. Pojęcie równości – jego nowożytny rodowód i wpływ na współczesne rozumienie praw człowieka.

3. Bieda i wykluczenie społeczne.

4. Bieda w świecie dziecięcym.

5. Dyskryminacja ze względu na płeć w Polsce i na świecie.

6. Etyka troski Carol Gilligan.

7. Multikulturalizm współczesnej Europy w środowisku szkolnym.

8. Szkoła jako miejsce przełamywania marginalizacji i wykluczenia społecznego.


Literatura:

Buaman Z., Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, Kraków 2008.

- Życie na przemiał, Kraków 2004.

Curran D. J., Renzettu C. M., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Warszawa 2008. .

Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2001

Nussbaum M., Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, Warszawa 2016.

Singer P. (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2009.

Warzywoda-Kruszyńska W. (red.), Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne, Łódź 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6