"Der geniale Pole"? - Stanisław Przybyszewski na tle Europy przełomu XIX i XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PB065 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | "Der geniale Pole"? - Stanisław Przybyszewski na tle Europy przełomu XIX i XX w. |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza z zakresu literatury polskiej i europejskiej przełomu wieków. |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą obejmowały rozpoznanie warunków kulturowych Polski przełomu wieków dla rozwoju twórczości „europejskiego” pisarza, i będą próbą odpowiedzi na pytanie: dlaczego sława „genialnego Polaka” przeminęła? Twórczość Przybyszewskiego zostanie skonfrontowana z twórczością innych pisarzy: wielkich (m.in. Wyspiańskiego, Strindberga, Ibsena, Maeterlincka) oraz zostanie omówiona w kontekście „przybyszewszczyzny”. Zajęcia będą także podejmowały wątek legendy Przybyszewskiego wobec legendy o Przybyszewskim, który otwiera dyskusję o miejscu modernistycznego pisarza współcześnie. Punktem wyjścia do spotkań z Przybyszewskim będą: poematy prozą, dramaty (tu: dramat symboliczny), powieść „sobowtórowa” i satanistyczna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student ma podstawową wiedzę o powiązaniu literatury światowej z antropologią, historią i filozofią (01P- 1A_W02) 2. Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię i teorię z zakresu literatury powszechnej (01P-1A_W04) 3. Student ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach, tendencjach rozwoju literatury światowej (01P-1A_W05) 4. Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie literatury powszechnej (01P-1A_W06) 5. Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym (01P-1A_W14) Umiejętności 1. Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (01P-1A_U01) 2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (01P-1A_U03) 3. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa polonistycznego (01P-1A_U04) 4. Student potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (01P-1A_U05) Kompetencje społeczne 1. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (01PE 1A_K02). 2. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (01PE 1A_K05). 3. Student uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (01PE 1A_K06). 4. Student potrafi współpracować w grupie w zakresie organizowania jej pracy oraz wchodzenia w wyznaczone role (01P-1A_K02) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Goławska-Stachowiak | |
Prowadzący grup: | Karolina Goławska-Stachowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Obowiązuje nas europejski system ECTS, który wymaga od nas wypracowania odpowiedniej liczby godzin kontaktowych. |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia konwersatoryjne z elementami warsztatów literackich, dyskusja grupowa, burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Studenta obowiązuje aktywna obecność na zajęciach oraz rozmowa końcowa. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1–2. Przybyszewski a reszta świata. Miejsce Przybyszewskiego. 3–5. Poematy prozą • Na początku była chuć… Ontogeneza z płci ― Requiem aeternam • Miłość idealna, mit androgyne ― W godzinie cudu 6–8. Dramat • symboliczny ― Śnieg, Goście • „Nieodwołalny upadek twórczości Przybyszewskiego”? ― Topiel 9–11. Powieść • „sobowtórowa” ― Krzyk • satanistyczna ― Dzieci szatana 12. Legenda Przybyszewskiego a legenda o Przybyszewskim. 13. Przybyszewszczyzna. 14. Dagny ― film. |
|
Literatura: |
1. Przybyszewski S., Taniec miłości i śmierci, I. Złote runo. Dramat w 3 aktach, II. Goście. Epilog dramatyczny w 1 akcie, Kraków 1902. 2. Przybyszewski S., Śnieg. Dramat w 4 aktach, Warszawa 1907. 3. Przybyszewski S., Topiel. Dramat w 3 aktach, Warszawa 1912. 4. Przybyszewski S., Requiem aeternam, Lwów 1904. 5. Przybyszewski S., W godzinie cudu, Warszawa 1902. 6. Przybyszewski S., Dzieci szatana, Lwów 1907. 7. Przybyszewski S., Krzyk, Lwów 1917. 8. Przybyszewski S., Poematy prozą, wybór, wstęp i oprac. G. Matuszek, Kraków 2003. 9. Przybyszewski S., Wybór pism, oprac. R. Taborski, Wrocław 2006. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Boniecki E., Struktura „nagiej duszy”. Studium o Stanisławie Przybyszewskim, Warszawa 1993. 2. Goczołowa Z., Składnia powieści Stanisława Przybyszewskiego, Lublin 1975. 3. Gutowski W., Mit androgyne w poematach prozą Stanisława Przybyszewskiego, Acta UNC. Nauki Humanistyczno-Społeczne, Filologia Polska 1993 nr 39. 4. Kosiński D., Sceny z życia dramatu, Kraków 2004. 5. Maeterlinck M., Ślepcy, Lwów 1902. 6. Matuszek G., Stanisław Przybyszewski — pisarz nowoczesny. Eseje i proza — próba monografii, Kraków 2008. 7. Mrazek S., Środki ekspresji pozasłownej w dramatach Staffa, Tetmajera i Przybyszewskiego, Wrocław 1980. 8. Przybyszewski S., Gody życia, wstęp i oprac. K. Goławska, Łódź 2014. 9. Skarbowski J., Muzyka w twórczości Przybyszewskiego, „Ruch Muzyczny” 1978, rok XXII, nr 9. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Goławska-Stachowiak | |
Prowadzący grup: | Karolina Goławska-Stachowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.