UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

"Der geniale Pole"? - Stanisław Przybyszewski na tle Europy przełomu XIX i XX w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PB065
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: "Der geniale Pole"? - Stanisław Przybyszewski na tle Europy przełomu XIX i XX w.
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza z zakresu literatury polskiej i europejskiej przełomu wieków.

Skrócony opis:

Zajęcia będą obejmowały rozpoznanie warunków kulturowych Polski przełomu wieków dla rozwoju twórczości „europejskiego” pisarza, i będą próbą odpowiedzi na pytanie: dlaczego sława „genialnego Polaka” przeminęła? Twórczość Przybyszewskiego zostanie skonfrontowana z twórczością innych pisarzy: wielkich (m.in. Wyspiańskiego, Strindberga, Ibsena, Maeterlincka) oraz zostanie omówiona w kontekście „przybyszewszczyzny”. Zajęcia będą także podejmowały wątek legendy Przybyszewskiego wobec legendy o Przybyszewskim, który otwiera dyskusję o miejscu modernistycznego pisarza współcześnie. Punktem wyjścia do spotkań z Przybyszewskim będą: poematy prozą, dramaty (tu: dramat symboliczny), powieść „sobowtórowa” i satanistyczna.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student ma podstawową wiedzę o powiązaniu literatury światowej z antropologią, historią i filozofią (01P- 1A_W02)

2. Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię i teorię z zakresu literatury powszechnej (01P-1A_W04)

3. Student ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach, tendencjach rozwoju literatury światowej (01P-1A_W05)

4. Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie literatury powszechnej (01P-1A_W06)

5. Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym (01P-1A_W14)

Umiejętności

1. Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (01P-1A_U01)

2. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (01P-1A_U03)

3. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa polonistycznego (01P-1A_U04)

4. Student potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (01P-1A_U05)

Kompetencje społeczne

1. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (01PE 1A_K02).

2. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (01PE 1A_K05).

3. Student uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (01PE 1A_K06).

4. Student potrafi współpracować w grupie w zakresie organizowania jej pracy oraz wchodzenia w wyznaczone role (01P-1A_K02)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Goławska-Stachowiak
Prowadzący grup: Karolina Goławska-Stachowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Obowiązuje nas europejski system ECTS, który wymaga od nas wypracowania odpowiedniej liczby godzin kontaktowych.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia konwersatoryjne z elementami warsztatów literackich, dyskusja grupowa, burza mózgów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenta obowiązuje aktywna obecność na zajęciach oraz rozmowa końcowa.

Szczegółowe treści kształcenia:

1–2. Przybyszewski a reszta świata. Miejsce Przybyszewskiego.

3–5. Poematy prozą

• Na początku była chuć… Ontogeneza z płci ― Requiem aeternam

• Miłość idealna, mit androgyne ― W godzinie cudu

6–8. Dramat

• symboliczny ― Śnieg, Goście

• „Nieodwołalny upadek twórczości Przybyszewskiego”? ― Topiel

9–11. Powieść

• „sobowtórowa” ― Krzyk

• satanistyczna ― Dzieci szatana

12. Legenda Przybyszewskiego a legenda o Przybyszewskim.

13. Przybyszewszczyzna.

14. Dagny ― film.


Literatura:

1. Przybyszewski S., Taniec miłości i śmierci, I. Złote runo. Dramat w 3 aktach, II. Goście. Epilog dramatyczny w 1 akcie, Kraków 1902.

2. Przybyszewski S., Śnieg. Dramat w 4 aktach, Warszawa 1907.

3. Przybyszewski S., Topiel. Dramat w 3 aktach, Warszawa 1912.

4. Przybyszewski S., Requiem aeternam, Lwów 1904.

5. Przybyszewski S., W godzinie cudu, Warszawa 1902.

6. Przybyszewski S., Dzieci szatana, Lwów 1907.

7. Przybyszewski S., Krzyk, Lwów 1917.

8. Przybyszewski S., Poematy prozą, wybór, wstęp i oprac. G. Matuszek, Kraków 2003.

9. Przybyszewski S., Wybór pism, oprac. R. Taborski, Wrocław 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Boniecki E., Struktura „nagiej duszy”. Studium o Stanisławie Przybyszewskim, Warszawa 1993.

2. Goczołowa Z., Składnia powieści Stanisława Przybyszewskiego, Lublin 1975.

3. Gutowski W., Mit androgyne w poematach prozą Stanisława Przybyszewskiego, Acta UNC. Nauki Humanistyczno-Społeczne, Filologia Polska 1993 nr 39.

4. Kosiński D., Sceny z życia dramatu, Kraków 2004.

5. Maeterlinck M., Ślepcy, Lwów 1902.

6. Matuszek G., Stanisław Przybyszewski — pisarz nowoczesny. Eseje i proza — próba monografii, Kraków 2008.

7. Mrazek S., Środki ekspresji pozasłownej w dramatach Staffa, Tetmajera i Przybyszewskiego, Wrocław 1980.

8. Przybyszewski S., Gody życia, wstęp i oprac. K. Goławska, Łódź 2014.

9. Skarbowski J., Muzyka w twórczości Przybyszewskiego, „Ruch Muzyczny” 1978, rok XXII, nr 9.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Goławska-Stachowiak
Prowadzący grup: Karolina Goławska-Stachowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6