UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

„Chodź, opowiem ci bajeczkę...” - literatura dla czytelnika (nie)dorosłego jako przedmiot badań filologa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PL009B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: „Chodź, opowiem ci bajeczkę...” - literatura dla czytelnika (nie)dorosłego jako przedmiot badań filologa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw z teorii literatury. Ukończony kurs wstępu do analizy dzieła literackiego

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą szeroko rozumianej literaturze dla czytelnika niedorosłego, ze szczególnym uwzględnieniem literatury najnowszej. Punktem wyjścia będzie omówienie specyfiki literatury dla dzieci. Na przykładach pokażemy, jak zmieniały się bajki i jakie miejsce zajmowały w literaturze i kulturze w kolejnych epokach. Skupimy się jednak zwłaszcza na najnowszej literaturze dla dzieci. Omówimy wybrane teksty prezentujące różnorodność gatunkową i tematyczną „bajek”. Prześledzimy wielorakie funkcje literatury dziecięcej: rozrywkową, poznawczą, terapeutyczną, wspomagającą rozwój itd. Zajmiemy się także rolą szaty graficznej w odbierze czytelniczym. Zapoznamy się również z innymi formami istnienia literatury: audiobookami, e-bookami, słuchowiskami itd. A po skończonym kursie odpowiemy na pytanie, czy bajki są tylko dla dzieci, i bez trudu będziemy potrafili wymienić cechy, jakie powinien posiadać warsztat dobrego bajkopisarza.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student zna elementarną terminologię nauk filologicznych w zakresie historii literatury dla dzieci (01P-1A_W03)

2. Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury i kultury polskiej w zakresie literatury dziecięcej. (01P-1A_W11)

3. Student jest świadomy odrębności i specyfiki literatury dla dzieci. Potrafi analizować i interpretować utwory literackie pod względem formalnym i treściowym i wskazać ich cechy charakterystyczne (01P-1A_W03, 01P-1A_W04, 01P-1A_W07, 01P-1A_W08)

Umiejętności

1. Student rozpoznaje i odróżnia gatunki należące do literatury dziecięcej. Potrafi pokazać ich specyfikę, przemiany oraz cechy charakterystyczne (01P-1A_U02, 01P-1A_U04, 01P-1A_U05, 01P-1A_U06)

2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację tekstów różnych autorów. Umie określić znaczenie literatury dla dzieci i jej rolę w oddziaływaniu społecznym. Potrafi wskazać celowe zabiegi odautorskie i określić ich wpływ na kreację świata przedstawionego (01P-1A_U05).

3. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, pozwalające określić funkcję poszczególnych utworów dla czytelnika niedorosłego (rozrywkową, poznawczą, terapeutyczną, wspomagającą rozwój itd.) (01P-1A_U02)

4. Student potrafi przygotować pracę pisemną, prezentację lub wystąpienie ustne w języku polskim na temat literatury dziecięcej z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych pojęć z zakresu literaturoznawstwa (01P-1A_U08)

Kompetencje społeczne

Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, wspólnie rozwiązywać postawione na zajęciach problemy (01P-1A_K02)

2. Student umie prowadzić dyskusję na forum grupy, formułować wnioski i dobierać argumenty (01P-1A_K05)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Mieszek
Prowadzący grup: Małgorzata Mieszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

elementy wykładu,

analiza i interpretacja literaturoznawcza

dyskusja panelowa

praca w grupie

Sposoby i kryteria oceniania:

aktywny udział w zajęciach - 50% (aktywność oceniana będzie na każdych zajęciach)

praca w grupach 25% (oceniana będzie na każdych zajęciach)

przygotowana krótka praca, prezentacja 25%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- obserwacja i ocena stopnia przygotowania studentów do zajęć;

- ocena aktywności studentów na poszczególnych zajęciach;

- ocena wyników pracy studentów - indywidualnych i grypowych (wypowiedź ustna, prezentacja multimedialna).

Szczegółowe treści kształcenia:

- poznanie rozwoju form literatury dla dzieci

- znajomość gatunków literackich związanych z czytelnikiem niedorosłym, ich przemian, uwarunkowań historycznoliterackich

- doskonalenie umiejętności analitycznych i interpretacyjnych

- doskonalenie posługiwania się terminologią nauk filologicznych w zakresie historii literatury dla dzieci

- doskonalenie kształtowania wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz prezentowania wyników swoich badań na forum grupy


Literatura:

Literatura: podstawowe lektury będą podawane studentom przed każdymi zajęciami.

Opracowania podstawowe:

J. Pacławski, M. Kątny, Literatura dla dzieci i młodzieży, Kielce 1996.

Z. Adamczykowa, Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki, Warszawa 2004

A. Baluch, Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury, wyd. 2 poszerz, Wrocław 1996

A. Baluch, Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków2005

G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2003

J. Papuzińska, Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa 2007

Baśnie nasze współczesne, pod red. J. Ługowskiej, Wrocław 2005

Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008.

Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1997.

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, Wrocław 2002.

Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński i in., Wrocław 2000.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Mieszek
Prowadzący grup: Małgorzata Mieszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

dyskusja, analiza i interpretacja dzieła literackiego, praca w grupie, elementy wykładu konwersatoryjnego

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia konwersatoryjne : zaliczenie na ocenę.

Studenta obowiązuje:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) – 25% oceny końcowej

- aktywność na zajęciach - 50%. oceny końcowej

- prezentacja przygotowana w niewielkiej grupie na zadany przez prowadzącego temat, związany z treściami kształcenia – 25 % oceny końcowej

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Literatura dla dzieci – jej specyfika i odrębność.

2. Gatunek bajki na przestrzeni wieków (cechy, przeznaczenie, specyfika, zmiany)

3. Różnorodność gatunkowa i tematyczna współczesnej literatury dla czytelnika niedorosłego.

4. Funkcje literatury dziecięcej.

5. Pozostałe formy istnienia literatury (audiobooki, e-booki, słuchowiska itd.).

6. Twórczość wybranych współczesnych autorów literatury dziecięcej.

7. Rola środków pozajęzykowych w książkach dla dzieci.


Literatura:

Literatura: podstawowe lektury będą podawane studentom przed każdymi zajęciami.

Opracowania podstawowe:

J. Pacławski, M. Kątny, Literatura dla dzieci i młodzieży, Kielce 1996.

Z. Adamczykowa, Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki, Warszawa 2004

A. Baluch, Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury, wyd. 2 poszerz, Wrocław 1996

A. Baluch, Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków2005

G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2003

J. Papuzińska, Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa 2007

Baśnie nasze współczesne, pod red. J. Ługowskiej, Wrocław 2005

Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008.

Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1997.

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, Wrocław 2002.

Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński i in., Wrocław 2000.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Mieszek
Prowadzący grup: Małgorzata Mieszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6