„Chodź, opowiem ci bajeczkę...” - literatura dla czytelnika (nie)dorosłego jako przedmiot badań filologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PL009B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | „Chodź, opowiem ci bajeczkę...” - literatura dla czytelnika (nie)dorosłego jako przedmiot badań filologa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw z teorii literatury. Ukończony kurs wstępu do analizy dzieła literackiego |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą szeroko rozumianej literaturze dla czytelnika niedorosłego, ze szczególnym uwzględnieniem literatury najnowszej. Punktem wyjścia będzie omówienie specyfiki literatury dla dzieci. Na przykładach pokażemy, jak zmieniały się bajki i jakie miejsce zajmowały w literaturze i kulturze w kolejnych epokach. Skupimy się jednak zwłaszcza na najnowszej literaturze dla dzieci. Omówimy wybrane teksty prezentujące różnorodność gatunkową i tematyczną „bajek”. Prześledzimy wielorakie funkcje literatury dziecięcej: rozrywkową, poznawczą, terapeutyczną, wspomagającą rozwój itd. Zajmiemy się także rolą szaty graficznej w odbierze czytelniczym. Zapoznamy się również z innymi formami istnienia literatury: audiobookami, e-bookami, słuchowiskami itd. A po skończonym kursie odpowiemy na pytanie, czy bajki są tylko dla dzieci, i bez trudu będziemy potrafili wymienić cechy, jakie powinien posiadać warsztat dobrego bajkopisarza. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student zna elementarną terminologię nauk filologicznych w zakresie historii literatury dla dzieci (01P-1A_W03) 2. Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury i kultury polskiej w zakresie literatury dziecięcej. (01P-1A_W11) 3. Student jest świadomy odrębności i specyfiki literatury dla dzieci. Potrafi analizować i interpretować utwory literackie pod względem formalnym i treściowym i wskazać ich cechy charakterystyczne (01P-1A_W03, 01P-1A_W04, 01P-1A_W07, 01P-1A_W08) Umiejętności 1. Student rozpoznaje i odróżnia gatunki należące do literatury dziecięcej. Potrafi pokazać ich specyfikę, przemiany oraz cechy charakterystyczne (01P-1A_U02, 01P-1A_U04, 01P-1A_U05, 01P-1A_U06) 2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację tekstów różnych autorów. Umie określić znaczenie literatury dla dzieci i jej rolę w oddziaływaniu społecznym. Potrafi wskazać celowe zabiegi odautorskie i określić ich wpływ na kreację świata przedstawionego (01P-1A_U05). 3. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, pozwalające określić funkcję poszczególnych utworów dla czytelnika niedorosłego (rozrywkową, poznawczą, terapeutyczną, wspomagającą rozwój itd.) (01P-1A_U02) 4. Student potrafi przygotować pracę pisemną, prezentację lub wystąpienie ustne w języku polskim na temat literatury dziecięcej z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych pojęć z zakresu literaturoznawstwa (01P-1A_U08) Kompetencje społeczne Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, wspólnie rozwiązywać postawione na zajęciach problemy (01P-1A_K02) 2. Student umie prowadzić dyskusję na forum grupy, formułować wnioski i dobierać argumenty (01P-1A_K05) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Mieszek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Mieszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | elementy wykładu, analiza i interpretacja literaturoznawcza dyskusja panelowa praca w grupie |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | aktywny udział w zajęciach - 50% (aktywność oceniana będzie na każdych zajęciach) praca w grupach 25% (oceniana będzie na każdych zajęciach) przygotowana krótka praca, prezentacja 25% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - obserwacja i ocena stopnia przygotowania studentów do zajęć; - ocena aktywności studentów na poszczególnych zajęciach; - ocena wyników pracy studentów - indywidualnych i grypowych (wypowiedź ustna, prezentacja multimedialna). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | - poznanie rozwoju form literatury dla dzieci - znajomość gatunków literackich związanych z czytelnikiem niedorosłym, ich przemian, uwarunkowań historycznoliterackich - doskonalenie umiejętności analitycznych i interpretacyjnych - doskonalenie posługiwania się terminologią nauk filologicznych w zakresie historii literatury dla dzieci - doskonalenie kształtowania wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz prezentowania wyników swoich badań na forum grupy |
|
Literatura: |
Literatura: podstawowe lektury będą podawane studentom przed każdymi zajęciami. Opracowania podstawowe: J. Pacławski, M. Kątny, Literatura dla dzieci i młodzieży, Kielce 1996. Z. Adamczykowa, Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki, Warszawa 2004 A. Baluch, Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury, wyd. 2 poszerz, Wrocław 1996 A. Baluch, Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków2005 G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2003 J. Papuzińska, Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa 2007 Baśnie nasze współczesne, pod red. J. Ługowskiej, Wrocław 2005 Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008. Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1997. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, Wrocław 2002. Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński i in., Wrocław 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Mieszek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Mieszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | dyskusja, analiza i interpretacja dzieła literackiego, praca w grupie, elementy wykładu konwersatoryjnego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia konwersatoryjne : zaliczenie na ocenę. Studenta obowiązuje: - obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) – 25% oceny końcowej - aktywność na zajęciach - 50%. oceny końcowej - prezentacja przygotowana w niewielkiej grupie na zadany przez prowadzącego temat, związany z treściami kształcenia – 25 % oceny końcowej |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Literatura dla dzieci – jej specyfika i odrębność. 2. Gatunek bajki na przestrzeni wieków (cechy, przeznaczenie, specyfika, zmiany) 3. Różnorodność gatunkowa i tematyczna współczesnej literatury dla czytelnika niedorosłego. 4. Funkcje literatury dziecięcej. 5. Pozostałe formy istnienia literatury (audiobooki, e-booki, słuchowiska itd.). 6. Twórczość wybranych współczesnych autorów literatury dziecięcej. 7. Rola środków pozajęzykowych w książkach dla dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura: podstawowe lektury będą podawane studentom przed każdymi zajęciami. Opracowania podstawowe: J. Pacławski, M. Kątny, Literatura dla dzieci i młodzieży, Kielce 1996. Z. Adamczykowa, Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki, Warszawa 2004 A. Baluch, Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury, wyd. 2 poszerz, Wrocław 1996 A. Baluch, Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków2005 G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2003 J. Papuzińska, Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa 2007 Baśnie nasze współczesne, pod red. J. Ługowskiej, Wrocław 2005 Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008. Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1997. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, Wrocław 2002. Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński i in., Wrocław 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Mieszek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Mieszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.