„Damą być…” – etykieta językowa dawniej i dziś.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PL022B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | „Damą być…” – etykieta językowa dawniej i dziś. |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach Cele zajęć: 1. Wprowadzenie elementów teorii i historii: podstawowe pojęcia i terminy; geneza współczesnych form etykiety językowej. Etykieta językowa jako element kultury polskiej dawnej i współczesnej. 2. Ćwiczenia praktyczne w formułowaniu różnych gatunkowo wypowiedzi potrzebnych w praktyce życia codziennego, spełniających warunki stosowności i grzeczności. Poruszane zagadnienia: 1. Świadomość językowa współczesnych Polaków. 2. Etykieta językowa jako składnik triady aksjologicznej: dobro – piękno – prawda. 3. Strategie grzecznościowe. 4. Wybrane elementy staropolskiej, średniopolskiej i nowopolskiej etykiety językowej. 5. Tendencje rozwojowe polskiej etykiety językowej XX wieku. 6. Grzeczność w komunikowaniu interpersonalnym. 7. Grzeczność w komunikowaniu publicznym. 8. Etykieta językowa a wzory kultury |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: – zna typy aktów etykiety językowej i podstawową terminologię dotyczącą pragmatyki językowej (01P-1A_W03) – rozumie istotę grzeczności językowej i zasady stosowności pragmatycznej w zachowaniach grzecznościowych (01P-1A_W08) – zna strategie grzecznościowe (01P-1A_W12) – zna tendencje rozwoju polskiej etykiety językowej w XIX i XX wieku – zna zasady grzeczności w komunikowaniu interpersonalnym, medialnym, publicznym (01P-1A_W08) Student potrafi: – potrafi praktycznie stosować zasady i strategie obowiązujące wetykiecie językowej w komunikowaniu: interpersonalnym, medialnym, publicznym (01P-1A_U06) – potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi z zakresu pragmatyki językowej (01P-1A_U04) – potrafi przygotować różne gatunkowo wypowiedzi potrzebne w praktyce życia codziennego, spełniających warunki stosowności i grzeczności (01P-1A_U07) Student jest gotów do: – współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról (01P-1A_K02) — porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk (01P‒1A_K04) – posiada umiejętność krytycznego myślenia, kreatywnego rozwiązywania problemów oraz otwartość i wrażliwość na odmienność kulturową(01P-1A_K05) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anita Pawłowska-Kościelniak | |
Prowadzący grup: | Anita Pawłowska-Kościelniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody: - wykład; - dyskusja; - praca z tekstem; - metoda sytuacyjna; - metoda „burzy mózgów”; - praca w grupach; - ćwiczenia ustne i pisemne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w zajęciach, wykonywanie zadawanych prac, przygotowanie prezentacji lub wystąpienia na zadany temat. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - wykonywanie zadawanych ćwiczeń; - wypowiedzi ustne, udział w dyskusji; - przygotowywanie wystąpień i prezentacji; - rozwiązywanie zadań problemowych; - studium przypadku |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Świadomość językowa współczesnych Polaków. 2. Etykieta językowa jako składnik triady aksjologicznej: dobro – piękno – prawda. 3. Strategie grzecznościowe. 4. Wybrane elementy staropolskiej, średniopolskiej i nowopolskiej etykiety językowej. 5. Tendencje rozwojowe polskiej etykiety językowej XX wieku. 6. Grzeczność w komunikowaniu interpersonalnym. 7. Grzeczność w komunikowaniu publicznym. 8. Etykieta językowa a wzory kultury. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: R. Huszcza, Honoryfikatywność. Gramatyka, pragmatyka, typologia, Warszawa 1996. R. Huszcza, 1980, O gramatyce grzeczności, „Pamiętnik Literacki” 71, s. 175-186. M. Marcjanik, Polska grzeczność językowa, Kielce 2000. E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa, 2008. Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Warszawa, 2007. Grzeczność nasza i obca, red. M. Marcjanik, Warszawa, 2005. Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa, 2007. M. Cybulski, Obyczaje językowe dawnych Polaków. Formuły werbalne w dobie średniopolskiej, Łódź 2003. Literatura uzupełniająca: Klemensiewicz Z., Historia języka polskiego, Warszawa, 2007. Bartnicka B., Sposoby zwracania się do rozmówców w „Pamiętnikach Soplicy”Henryka Rzewuskiego (Szkic z gramatyki historycznej), „Poradnik Językowy” 1989, nr 5, s. 276-284. Brajerski T., Podstawowe honorativa we wczesnych komediach Aleksandra Fredry, „Roczniki Humanistyczne” 1995, R. XLIII, nr 6, s. 5-70. Brajerski T., Tak zwane zwroty adresatywne w „Krakowiakach i góralach” W. Bogusławskiego, „Roczniki Humanistyczne” 1991/1992, R. XXXIX-XL, nr 6, s.73-80. Chojnacki M., Wyrażenia grzecznościowe w „Panu Tadeuszu”, „Poznańskie Studia Polonistyczne” 1996, nr 3, s. 117-131. Dąbrowska A., Uczty, biesiady i zabawy w powieściach Henryka Sienkiewicza, „Temat” 2005, nr 3-4, s. 32-47. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.