UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

„Damą być…” – etykieta językowa dawniej i dziś.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PL022B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: „Damą być…” – etykieta językowa dawniej i dziś.
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach

Cele zajęć:

1. Wprowadzenie elementów teorii i historii: podstawowe pojęcia i terminy; geneza współczesnych form etykiety językowej. Etykieta językowa jako element kultury polskiej dawnej i współczesnej.

2. Ćwiczenia praktyczne w formułowaniu różnych gatunkowo wypowiedzi potrzebnych

w praktyce życia codziennego, spełniających warunki stosowności i grzeczności.

Poruszane zagadnienia:

1. Świadomość językowa współczesnych Polaków.

2. Etykieta językowa jako składnik triady aksjologicznej: dobro – piękno – prawda.

3. Strategie grzecznościowe.

4. Wybrane elementy staropolskiej, średniopolskiej i nowopolskiej etykiety językowej.

5. Tendencje rozwojowe polskiej etykiety językowej XX wieku.

6. Grzeczność w komunikowaniu interpersonalnym.

7. Grzeczność w komunikowaniu publicznym.

8. Etykieta językowa a wzory kultury

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

– zna typy aktów etykiety językowej i podstawową terminologię dotyczącą pragmatyki językowej (01P-1A_W03)

– rozumie istotę grzeczności językowej i zasady stosowności pragmatycznej w zachowaniach grzecznościowych (01P-1A_W08)

– zna strategie grzecznościowe (01P-1A_W12)

– zna tendencje rozwoju polskiej etykiety językowej w XIX i XX wieku

– zna zasady grzeczności w komunikowaniu interpersonalnym, medialnym, publicznym (01P-1A_W08)

Student potrafi:

– potrafi praktycznie stosować zasady i strategie obowiązujące wetykiecie językowej w komunikowaniu: interpersonalnym, medialnym, publicznym (01P-1A_U06)

– potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi z zakresu pragmatyki językowej (01P-1A_U04)

– potrafi przygotować różne gatunkowo wypowiedzi potrzebne w praktyce życia codziennego, spełniających warunki stosowności i grzeczności (01P-1A_U07)

Student jest gotów do:

– współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról (01P-1A_K02)

— porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk (01P‒1A_K04)

– posiada umiejętność krytycznego myślenia, kreatywnego rozwiązywania problemów oraz otwartość i wrażliwość na odmienność kulturową(01P-1A_K05)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anita Pawłowska-Kościelniak
Prowadzący grup: Anita Pawłowska-Kościelniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody:

- wykład;

- dyskusja;

- praca z tekstem;

- metoda sytuacyjna;

- metoda „burzy mózgów”;

- praca w grupach;

- ćwiczenia ustne i pisemne.


Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach, wykonywanie zadawanych prac, przygotowanie prezentacji lub wystąpienia na zadany temat.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- wykonywanie zadawanych ćwiczeń;

- wypowiedzi ustne, udział w dyskusji;

- przygotowywanie wystąpień i prezentacji;

- rozwiązywanie zadań problemowych;

- studium przypadku


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Świadomość językowa współczesnych Polaków.

2. Etykieta językowa jako składnik triady aksjologicznej: dobro – piękno – prawda.

3. Strategie grzecznościowe.

4. Wybrane elementy staropolskiej, średniopolskiej i nowopolskiej etykiety językowej.

5. Tendencje rozwojowe polskiej etykiety językowej XX wieku.

6. Grzeczność w komunikowaniu interpersonalnym.

7. Grzeczność w komunikowaniu publicznym.

8. Etykieta językowa a wzory kultury.


Literatura:

Literatura podstawowa:

R. Huszcza, Honoryfikatywność. Gramatyka, pragmatyka, typologia, Warszawa 1996.

R. Huszcza, 1980, O gramatyce grzeczności, „Pamiętnik Literacki” 71, s. 175-186.

M. Marcjanik, Polska grzeczność językowa, Kielce 2000.

E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa, 2008.

Grzeczność na krańcach świata, red. M. Marcjanik, Warszawa, 2007.

Grzeczność nasza i obca, red. M. Marcjanik, Warszawa, 2005.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa, 2007.

M. Cybulski, Obyczaje językowe dawnych Polaków. Formuły werbalne w dobie średniopolskiej, Łódź 2003.

Literatura uzupełniająca:

Klemensiewicz Z., Historia języka polskiego, Warszawa, 2007.

Bartnicka B., Sposoby zwracania się do rozmówców w „Pamiętnikach Soplicy”Henryka Rzewuskiego (Szkic z gramatyki historycznej), „Poradnik Językowy” 1989, nr 5, s. 276-284.

Brajerski T., Podstawowe honorativa we wczesnych komediach Aleksandra Fredry, „Roczniki Humanistyczne” 1995, R. XLIII, nr 6, s. 5-70.

Brajerski T., Tak zwane zwroty adresatywne w „Krakowiakach i góralach” W. Bogusławskiego, „Roczniki Humanistyczne” 1991/1992, R. XXXIX-XL, nr 6, s.73-80.

Chojnacki M., Wyrażenia grzecznościowe w „Panu Tadeuszu”, „Poznańskie Studia Polonistyczne” 1996, nr 3, s. 117-131.

Dąbrowska A., Uczty, biesiady i zabawy w powieściach Henryka Sienkiewicza, „Temat” 2005, nr 3-4, s. 32-47.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6