(dla niepolonistów) Analiza dzieła literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PM010N |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | (dla niepolonistów) Analiza dzieła literackiego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma przede wszystkim charakter praktyczny: chodzi o wykształcenie podstawowych umiejętności w zakresie analizowania i interpretowania dzieła literackiego, posługiwania się (poznawaną równolegle na zajęciach z poetyki) terminologią dotyczącą budowy dzieła, rozpoznawania dominanty kompozycyjnej i stylistycznej utworu, funkcjonalizacji charakterystycznych dlań środków literackich oraz dostrzegania wpływu tych środków na kształt i sens artystycznej wypowiedzi. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów różnych literackich, rozumie zmiany następujące w tradycji literackiej, umie stosować podstawową terminologię teoretycznoliteracką, zwłaszcza z zakresu poetyki i retoryki (01P-1A_W03) 2. Student zna podstawowe metody analityczne (01P-1A_W06) Umiejętności: 1. 1. Student potrafi rozpoznać różne typy tekstów, odróżnia podstawowe gatunki literackie oraz umiejscawia je w kontekście historyczno-kulturowym i społecznym; student umie także rozpoznać podstawowe narzędzia analityczne, wskazać zastosowane przez twórców środki artystyczne oraz określić ich funkcje w tekście literackim (01P-1A_U05). 2. Student posiada podstawową umiejętność merytorycznego uzasadniania/argumentowania przeprowadzanej analizy i interpretacji (01P- 1A_U07). 3. Student umie przygotować typowe prace w języku polskim z zakresu analizy i interpretacji, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych (01P-1A1_U08). 4. Student prezentuje podstawową umiejętność przygotowania konstrukcyjnie i myślowo wystąpień ustnych oraz prowadzenia dyskusji w grupie (01P-1A_U09). Kompetencje społeczne: 1. 1. Student potrafi współpracować w grupie jako dyskutant lub prezenter swego wystąpienia, dostosowując się do wchodzenia w wyznaczone role. (P1A_K02) 2. Posiada umiejętność samooceny w dyskusji grupowej, podstawową umiejętność krytycznego myślenia, otwartość na odmienność cudzych stanowisk (01P- 1A_U06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Urbańska | |
Prowadzący grup: | Monika Urbańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Praca z tekstem, dyskusja, elementy wykładu, praca w grupach. Zajęcia przebiegają według następujących założeń: 1. Przedmiotem analizy są zasadniczo krótkie teksty z przewagą literatury polskiej (poezja, proza, dramat). 3. Stopniowo włączane są formy nieco dłuższe i przykłady gatunków pogranicznych (np. esej, reportaż). Możliwe są także celowe zestawienia tekstów dla celów komparatystycznych. 4. Dopuszczalna jest także analiza porównawcza jednego wybranego przekładu z tekstem oryginalnym. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceniania: - obecność (dopuszczalna jedna nieobecność) oraz aktywny udział studenta na zajęciach; - systematyczne przygotowanie do zajęć; - zaliczenie końcowe polegające na przygotowaniu ustnej analizy wybranego przez siebie utworu literackiego. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Dwa typy ocen: opisowa oraz punktowa. Punktowa skala ocen przyznawana jest według następujących kryteriów: 1) student wykazuje dostateczny (3,0) stopień wiedzy lub umiejętności, gdy uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów określających maksymalny poziom wiedzy lub umiejętności, 2) student wykazuje dostateczny plus (3,5) stopień wiedzy lub umiejętności, gdy uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów określających maksymalny poziom wiedzy lub umiejętności, 3) student wykazuje dobry stopień (4,0) wiedzy lub umiejętności, gdy uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów określających maksymalny poziom wiedzy lub umiejętności, 4) student wykazuje plus dobry stopień (4,5) wiedzy lub umiejętności, gdy uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów określających maksymalny poziom wiedzy lub umiejętności, 5) student wykazuje bardzo dobry stopień (5,0) wiedzy lub umiejętności, gdy uzyskuje powyżej 90% sumy punktów określających maksymalny poziom wiedzy lub umiejętności. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wiedza: 1. Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów różnych literackich, rozumie zmiany następujące w tradycji literackiej, umie stosować podstawową terminologię teoretycznoliteracką, zwłaszcza z zakresu poetyki i retoryki (01P-1A_W03) 2. Student zna podstawowe metody analityczne (01P-1A_W06) Umiejętności: 1. 1. Student potrafi rozpoznać różne typy tekstów, odróżnia podstawowe gatunki literackie oraz umiejscawia je w kontekście historyczno-kulturowym i społecznym; student umie także rozpoznać podstawowe narzędzia analityczne, wskazać zastosowane przez twórców środki artystyczne oraz określić ich funkcje w tekście literackim (01P-1A_U05). 2. Student posiada podstawową umiejętność merytorycznego uzasadniania/argumentowania przeprowadzanej analizy i interpretacji (01P- 1A_U07). 3. Student umie przygotować typowe prace w języku polskim z zakresu analizy i interpretacji, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych (01P-1A1_U08). 4. Student prezentuje podstawową umiejętność przygotowania konstrukcyjnie i myślowo wystąpień ustnych oraz prowadzenia dyskusji w grupie (01P-1A_U09). Kompetencje społeczne: 1. 1. Student potrafi współpracować w grupie jako dyskutant lub prezenter swego wystąpienia, dostosowując się do wchodzenia w wyznaczone role. (P1A_K02) 2. Posiada umiejętność samooceny w dyskusji grupowej, podstawową umiejętność krytycznego myślenia, otwartość na odmienność cudzych stanowisk (01P- 1A_U06) |
|
Literatura: |
Literatura: Prowadzący zajęcia mogą wskazać dodatkową literaturę przedmiotu dostosowaną do wybranych przez siebie tekstów literackich. Literatura podstawowa: Chrząstowska B., Wysłouch S.: Poetyka stosowana. Warszawa 2000. Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J.: Zarys teorii literatury. Warszawa 1991. Kulawik A.: Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego. Warszawa 1990. Miodońska-Brookes E., Kulawik A., Tatara M.: Zarys poetyki. Warszawa 1978. Literatura uzupełniająca: Analizy i interpretacje [w:] Poetyka (Genologia. Interpretacje), t. 3, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1997. Czytamy utwory współczesne. Analizy, red. T. Kostkiewiczowa, I. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Warszawa 1967. Dramat polski. Interpretacje, pod red. J. Ciechowicza i Z. Majchrowskiego, cz. 1 i 2, Gdańsk 2001. Jarosiński Z., Postacie poezji, Warszawa 1985. Liryka polska. Interpretacje, pod red. J. Prokopa i J. Sławińskiego, Kraków 1971 (i wyd. nast.). Nowela, opowiadanie, gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych, pod red. K. Bartoszyńskiego, M. Jasińskiej-Wojtkowskiej, S. Sawickiego, Warszawa 1979. Sztuka interpretacji, wybór i oprac. H. Markiewicz, t. 1, Wrocław 1971, t. 2, Wrocław 1973. Markowski M.P., Interpretacja i literatura, „Teksty Drugie" 2001, nr 5. Nycz R., Teoria interpretacji. Problem pluralizmu [w:] Tekstowy świat, Kraków 1993. Sławiński J., O problemach „sztuki interpretacji” [w:] Dzieło, język, tradycja, Kraków 1988. Doktór R., Wprowadzenie do analizy i interpretacji wiersza, Lublin 2021. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.