UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

(dla niepolonistów) Analiza dzieła literackiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PM010N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: (dla niepolonistów) Analiza dzieła literackiego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Konwersatorium ma przede wszystkim charakter praktyczny: chodzi o wykształcenie podstawowych umiejętności w zakresie analizowania i interpretowania dzieła literackiego, posługiwania się (poznawaną równolegle na zajęciach z poetyki) terminologią dotyczącą budowy dzieła, rozpoznawania dominanty kompozycyjnej i stylistycznej utworu, funkcjonalizacji charakterystycznych dlań środków literackich oraz dostrzegania wpływu tych środków na kształt i sens artystycznej wypowiedzi.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów różnych literackich, rozumie zmiany następujące w tradycji literackiej, umie stosować podstawową terminologię teoretycznoliteracką, zwłaszcza z zakresu poetyki i retoryki (01P-1A_W03)

2. Student zna podstawowe metody analityczne (01P-1A_W06)

Umiejętności:

1. 1. Student potrafi rozpoznać różne typy tekstów, odróżnia podstawowe gatunki literackie oraz umiejscawia je w kontekście historyczno-kulturowym i społecznym; student umie także rozpoznać podstawowe narzędzia analityczne, wskazać zastosowane przez twórców środki artystyczne oraz określić ich funkcje w tekście literackim (01P-1A_U05).

2. Student posiada podstawową umiejętność merytorycznego uzasadniania/argumentowania przeprowadzanej analizy i interpretacji (01P- 1A_U07).

3. Student umie przygotować typowe prace w języku polskim z zakresu analizy i interpretacji, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych (01P-1A1_U08).

4. Student prezentuje podstawową umiejętność przygotowania konstrukcyjnie i myślowo wystąpień ustnych oraz prowadzenia dyskusji w grupie (01P-1A_U09).

Kompetencje społeczne:

1. 1. Student potrafi współpracować w grupie jako dyskutant lub prezenter swego wystąpienia, dostosowując się do wchodzenia w wyznaczone role. (P1A_K02)

2. Posiada umiejętność samooceny w dyskusji grupowej, podstawową umiejętność krytycznego myślenia, otwartość na odmienność cudzych stanowisk (01P- 1A_U06)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin, 8 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Urbańska
Prowadzący grup: Monika Urbańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, dyskusja, elementy wykładu, praca w grupach.


Zajęcia przebiegają według następujących założeń:

1. Przedmiotem analizy są zasadniczo krótkie teksty z przewagą literatury polskiej (poezja, proza, dramat).

3. Stopniowo włączane są formy nieco dłuższe i przykłady gatunków pogranicznych (np. esej, reportaż). Możliwe są także celowe zestawienia tekstów dla celów komparatystycznych.

4. Dopuszczalna jest także analiza porównawcza jednego wybranego przekładu z tekstem oryginalnym.



Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- obecność (dopuszczalna jedna nieobecność) oraz aktywny udział studenta na zajęciach;

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- zaliczenie końcowe polegające na przygotowaniu ustnej analizy wybranego przez siebie utworu literackiego.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Dwa typy ocen: opisowa oraz punktowa.

Punktowa skala ocen przyznawana jest według następujących kryteriów:

1) student wykazuje dostateczny (3,0) stopień wiedzy lub umiejętności, gdy uzyskuje od 50% do 60% sumy punktów określających maksymalny poziom wiedzy lub umiejętności,

2) student wykazuje dostateczny plus (3,5) stopień wiedzy lub umiejętności, gdy uzyskuje od 60% do 70% sumy punktów określających maksymalny poziom wiedzy lub umiejętności,

3) student wykazuje dobry stopień (4,0) wiedzy lub umiejętności, gdy uzyskuje od 70% do 80% sumy punktów określających maksymalny poziom wiedzy lub umiejętności,

4) student wykazuje plus dobry stopień (4,5) wiedzy lub umiejętności, gdy uzyskuje od 80% do 90% sumy punktów określających maksymalny poziom wiedzy lub umiejętności,

5) student wykazuje bardzo dobry stopień (5,0) wiedzy lub umiejętności, gdy uzyskuje powyżej 90% sumy punktów określających maksymalny poziom wiedzy lub umiejętności.


Szczegółowe treści kształcenia:

Wiedza:

1. Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów różnych literackich, rozumie zmiany następujące w tradycji literackiej, umie stosować podstawową terminologię teoretycznoliteracką, zwłaszcza z zakresu poetyki i retoryki (01P-1A_W03)

2. Student zna podstawowe metody analityczne (01P-1A_W06)

Umiejętności:

1. 1. Student potrafi rozpoznać różne typy tekstów, odróżnia podstawowe gatunki literackie oraz umiejscawia je w kontekście historyczno-kulturowym i społecznym; student umie także rozpoznać podstawowe narzędzia analityczne, wskazać zastosowane przez twórców środki artystyczne oraz określić ich funkcje w tekście literackim (01P-1A_U05).

2. Student posiada podstawową umiejętność merytorycznego uzasadniania/argumentowania przeprowadzanej analizy i interpretacji (01P- 1A_U07).

3. Student umie przygotować typowe prace w języku polskim z zakresu analizy i interpretacji, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych (01P-1A1_U08).

4. Student prezentuje podstawową umiejętność przygotowania konstrukcyjnie i myślowo wystąpień ustnych oraz prowadzenia dyskusji w grupie (01P-1A_U09).


Kompetencje społeczne:

1. 1. Student potrafi współpracować w grupie jako dyskutant lub prezenter swego wystąpienia, dostosowując się do wchodzenia w wyznaczone role. (P1A_K02)

2. Posiada umiejętność samooceny w dyskusji grupowej, podstawową umiejętność krytycznego myślenia, otwartość na odmienność cudzych stanowisk (01P- 1A_U06)


Literatura:

Literatura: Prowadzący zajęcia mogą wskazać dodatkową literaturę przedmiotu dostosowaną do wybranych przez siebie tekstów literackich.

Literatura podstawowa:

Chrząstowska B., Wysłouch S.: Poetyka stosowana. Warszawa 2000.

Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J.: Zarys teorii literatury. Warszawa 1991.

Kulawik A.: Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego. Warszawa 1990.

Miodońska-Brookes E., Kulawik A., Tatara M.: Zarys poetyki. Warszawa 1978.

Literatura uzupełniająca:

Analizy i interpretacje [w:] Poetyka (Genologia. Interpretacje), t. 3, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1997.

Czytamy utwory współczesne. Analizy, red. T. Kostkiewiczowa, I. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Warszawa 1967.

Dramat polski. Interpretacje, pod red. J. Ciechowicza i Z. Majchrowskiego, cz. 1 i 2, Gdańsk 2001.

Jarosiński Z., Postacie poezji, Warszawa 1985.

Liryka polska. Interpretacje, pod red. J. Prokopa i J. Sławińskiego, Kraków 1971 (i wyd. nast.).

Nowela, opowiadanie, gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych, pod red. K. Bartoszyńskiego, M. Jasińskiej-Wojtkowskiej, S. Sawickiego, Warszawa 1979.

Sztuka interpretacji, wybór i oprac. H. Markiewicz, t. 1, Wrocław 1971, t. 2, Wrocław 1973.

Markowski M.P., Interpretacja i literatura, „Teksty Drugie" 2001, nr 5.

Nycz R., Teoria interpretacji. Problem pluralizmu [w:] Tekstowy świat, Kraków 1993.

Sławiński J., O problemach „sztuki interpretacji” [w:] Dzieło, język, tradycja, Kraków 1988.

Doktór R., Wprowadzenie do analizy i interpretacji wiersza, Lublin 2021.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6