UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Klasztor jako miejsce formowania się osobowości człowieka i cywilizacji europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-ULP046
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Klasztor jako miejsce formowania się osobowości człowieka i cywilizacji europejskiej
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma prowadzenia zajęć:

stacjonarna

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Wykład ma zapoznać studenta z cywilizacyjną rolą jaką odegrał klasztor średniowieczny w Europie pod względem duchowości, nauki i edukacji, sztuki, gospodarki oraz w zakresie ogólnej organizacji życia (racjonalny rozkład dnia, opieka zdrowotna, kuchnia itp.).

Efekty uczenia się:

1) Student uzyskuje wiedzę o roli cywilizacyjnej ruchu monastycznego w średniowieczu poznając jego pełne spectrum od zakonów mniszych i kanonickich, poprzez rycerskie, aż do żebrzących. Szczególnie dotyczy to wkładu zakonów w kulturę piśmienniczą.

2) Rozumie rolę zakonów w kształtowaniu kultury piśmienniczej i sposobów użytkowania książki.

3) Ma świadomość wartości intelektualnego dorobku zakonów i uzyskuje przygotowanie do aktywnego włączenia się w nurt gromadzenia, opracowania i przechowania monastycznej spuścizny piśmienniczej.

4) Uzyskuje podstawy wiedzy praktycznej pozwalającej wykorzystać w/w spuściznę oraz ją opracować.

.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Wałkówski
Prowadzący grup: Andrzej Wałkówski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Informacje dodatkowe:

W przypadku jeśli, któryś w wyżej wymienionych tematów (w pozycji: Treści kształcenia) nie zostanie zrealizowany, studenci są zobowiązani do jego samodzielnego opracowania wg niniejszego sylabusa.

Metody dydaktyczne:

Wykład ilustrowany pokazami multimedialnymi oraz uzupełniany pokazami filmowymi.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie frekwencji na wykładach.

Treści kształcenia:

Początki ruchu monastycznego: Zalążki ruchu monastycznego w chrześcijaństwie do IV wieku, pierwsze pustelnie i wspólnoty na Bliskim Wschodzie - dwie koncepcje klasztoru - anachorecka (eremicka) i pachomiańska, rozwój monastycyzmu w Bizancjum do IX wieku, początki wielkiego rozwoju ruchu monastycznego na Zachodzie - reguła św. Augustyna, Benedykta - podstawy zakonnego życia w zachodnim chrześcijaństwie, rozwój benedyktynów, reforma kluniacka życia zakonnego. Rozwój nowych kierunków w życiu monastycznym Europy Zachodniej: Pojawienie się kanoników regularnych i główne kierunki rozwoju kanonikatu, cystersi i ich ekspansja, działalność św. Bernarda z Clairvaux. Zakony rycerskie - ich geneza i rozwój: Geneza zakonów rycerskich w dobie krucjat, główne zakony rycerskie, specyfika życia w zakonie rycerskim. Zakony żebrzące: Franciszkanie, dominikanie, kontrowersje wokół zakonów żebrzących. Rozwój zakonów w późnym średniowieczu: Zmiany w życiu wewnętrznym klasztorów - rozluźnienie się dyscypliny zakonnej, próby zahamowania upadku dyscypliny i reform zakonów. Racjonalne gospodarowanie: Rozwój rolnictwa - kolonizacja nieużytków, wydajna agrotechnika, ogrodnictwo i hodowla, rzemiosło klasztorne, handel, kooperacja z miastem, wpływ życia klasztornego na wydajne gospodarowanie - podział pracy. Wychowanie, kształcenie się i praca naukowa oraz artystyczna w klasztorach: Droga kandydata od nowicjatu do pełnoprawnego członka wspólnoty, szkoły klasztorne - zakres ich działania oraz program zajęć, kształcenie się poza klasztorem - studia zakonników, skryptorium i biblioteka, główne kierunki działalności naukowej i literackiej zakonników, wybitni uczeni zakonnicy, sztuki piękne oraz budownictwo. Codzienne zajęcia zakonników, higiena, kuchnia: racjonalny podział dnia i jego wpływ na osobowość, odstępstwa od porządku dnia, potrawy i napoje w klasztorze - zasady spożywania posiłków, posty - legendy, a prawda. Co dały zakony cywilizacji europejskiej?: Racjonalna organizacja życia człowieka, wydajna gospodarka oparta na podziale pracy między specjalistów, dorobek duchowy - nauka literatura, sztuki piękne, nowoczesne państwo militarne i sztuka wojenna rycerzy – zakonników, medycyna, higiena i kuchnia.

Literatura:

Dobosz Jozef,Wyrwa Andrzej M., Działalność gospodarcza cystersów na ziemiach polskich – zarys problemu, [w:] Monasticon Cisterciense Poloniae, red. Andrzej M. Wyrwa, Jerzy Strzelczyk, Krzysztof Kaczmarek, t. I, Poznań 1999, s. 189 – 212;

Kaczmarek Krzysztof, Szkoły i studia w polskich klasztorach cysterskich, [w:] Monasticon Cisterciense Poloniae, red. Andrzej M. Wyrwa, Jerzy Strzelczyk, Krzysztof Kaczmarek, t. I, Poznań 1999, s. 172 – 188;

Karłowska – Kamzowa Alicja, Rola klasztorów w rozwoju gotyckich rękopisów iluminowanych w Polsce, [w;] Klasztor w kulturze średniowiecznej Polski, red. Anna Pobóg – Lenartowicz, Opole 1995, s. 281 – 288;

Knowels M. David, Obolensky Dmitri, Historia Kościoła, t. II, 600 – 1500, Warszawa 1988;

Kostrzański Hubert, Dziedzictwo białych mnichów, Szczyrzyc 1991;

Louf Andre, Cysterska droga, [w seria:] Biblioteka duchowości cysterskiej, t. I, red. O. Bernard Grenz O.Cist., Skoczów 2000;

Melville Marion, Dzieje Templariuszy, Warszawa 1991;

Moulin Leo, Życie codzienne zakonników w średniowieczu (X – XV wiek), Warszawa 1986;

Pobóg – Lenartowicz Anna, Kanonicy regularni na Śląsku, Opole 1999;

Potkowski Edward, Rycerze w habitach, Warszawa 2004;

Wałkówski Andrzej, Biblioteka klasztorna jako miejsce pracy średniowiecznego uczonego. Rozważania na tle badań piśmiennictwa cystersów, Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne, t. LXXXIII: 2005, s. 105 – 138;

Wyrwa Andrzej M., Opactwa cysterskie na Pomorzu. Zarys dziejów kultury, Poznań 1999.

Można korzystać z innych niż podane wyżej wydania

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Wałkówski
Prowadzący grup: Andrzej Wałkówski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Wałkówski
Prowadzący grup: Andrzej Wałkówski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 36 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Wałkówski
Prowadzący grup: Andrzej Wałkówski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak

Metody dydaktyczne:

Wykład ilustrowany multimedialnie

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie frekwencji na wykładach.

Treści kształcenia:

Początki ruchu monastycznego w chrześcijaństwie; reforma kluniacka życia zakonnego; rozwój nowych kierunków w życiu monastycznym Europy Zachodniej od XII wieku; zakony rycerskie - ich geneza i rozwój; zakony żebrzące; rozwój zakonów w późnym średniowieczu - rozluźnienie się dyscypliny zakonnej i próby zahamowania upadku dyscypliny oraz reform zakonów; wpływ życia klasztornego na wydajne gospodarowanie - podział pracy; wychowanie, kształcenie się i praca naukowa oraz artystyczna w klasztorach; codzienne zajęcia zakonników - higiena, kuchnia; co dały zakony cywilizacji europejskiej.

Literatura:

Wybór ważniejszych pozycji:

Dobosz Jozef,Wyrwa Andrzej M., Działalność gospodarcza cystersów na ziemiach polskich – zarys problemu, [w:] Monasticon Cisterciense Poloniae, red. Andrzej M. Wyrwa, Jerzy Strzelczyk, Krzysztof Kaczmarek, t. I, Poznań 1999, s. 189 – 212;

Kaczmarek Krzysztof, Szkoły i studia w polskich klasztorach cysterskich, [w:] Monasticon Cisterciense Poloniae, red. Andrzej M. Wyrwa, Jerzy Strzelczyk, Krzysztof Kaczmarek, t. I, Poznań 1999, s. 172 – 188;

Karłowska – Kamzowa Alicja, Rola klasztorów w rozwoju gotyckich rękopisów iluminowanych w Polsce, [w;] Klasztor w kulturze średniowiecznej Polski, red. Anna Pobóg – Lenartowicz, Opole 1995, s. 281 – 288;

Knowels M. David, Obolensky Dmitri, Historia Kościoła, t. II, 600 – 1500, Warszawa 1988;

Kostrzański Hubert, Dziedzictwo białych mnichów, Szczyrzyc 1991;

Louf Andre, Cysterska droga, [w seria:] Biblioteka duchowości cysterskiej, t. I, red. O. Bernard Grenz O.Cist., Skoczów 2000;

Melville Marion, Dzieje Templariuszy, Warszawa 1991;

Moulin Leo, Życie codzienne zakonników w średniowieczu (X – XV wiek), Warszawa 1986;

Pobóg – Lenartowicz Anna, Kanonicy regularni na Śląsku, Opole 1999;

Potkowski Edward, Rycerze w habitach, Warszawa 2004;

Wałkówski Andrzej, Biblioteka klasztorna jako miejsce pracy średniowiecznego uczonego. Rozważania na tle badań piśmiennictwa cystersów, Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne, t. LXXXIII: 2005, s. 105 – 138;

Wyrwa Andrzej M., Opactwa cysterskie na Pomorzu. Zarys dziejów kultury, Poznań 1999.

Można korzystać z innych niż podane wyżej wydania

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0