Klasztor jako miejsce formowania się osobowości człowieka i cywilizacji europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-ULP046 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Klasztor jako miejsce formowania się osobowości człowieka i cywilizacji europejskiej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma prowadzenia zajęć: | stacjonarna |
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Wykład ma zapoznać studenta z cywilizacyjną rolą jaką odegrał klasztor średniowieczny w Europie pod względem duchowości, nauki i edukacji, sztuki, gospodarki oraz w zakresie ogólnej organizacji życia (racjonalny rozkład dnia, opieka zdrowotna, kuchnia itp.). |
Efekty uczenia się: |
1) Student uzyskuje wiedzę o roli cywilizacyjnej ruchu monastycznego w średniowieczu poznając jego pełne spectrum od zakonów mniszych i kanonickich, poprzez rycerskie, aż do żebrzących. Szczególnie dotyczy to wkładu zakonów w kulturę piśmienniczą. 2) Rozumie rolę zakonów w kształtowaniu kultury piśmienniczej i sposobów użytkowania książki. 3) Ma świadomość wartości intelektualnego dorobku zakonów i uzyskuje przygotowanie do aktywnego włączenia się w nurt gromadzenia, opracowania i przechowania monastycznej spuścizny piśmienniczej. 4) Uzyskuje podstawy wiedzy praktycznej pozwalającej wykorzystać w/w spuściznę oraz ją opracować. . |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Wałkówski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Wałkówski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Informacje dodatkowe: | W przypadku jeśli, któryś w wyżej wymienionych tematów (w pozycji: Treści kształcenia) nie zostanie zrealizowany, studenci są zobowiązani do jego samodzielnego opracowania wg niniejszego sylabusa. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład ilustrowany pokazami multimedialnymi oraz uzupełniany pokazami filmowymi. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena na podstawie frekwencji na wykładach. |
|
Treści kształcenia: | Początki ruchu monastycznego: Zalążki ruchu monastycznego w chrześcijaństwie do IV wieku, pierwsze pustelnie i wspólnoty na Bliskim Wschodzie - dwie koncepcje klasztoru - anachorecka (eremicka) i pachomiańska, rozwój monastycyzmu w Bizancjum do IX wieku, początki wielkiego rozwoju ruchu monastycznego na Zachodzie - reguła św. Augustyna, Benedykta - podstawy zakonnego życia w zachodnim chrześcijaństwie, rozwój benedyktynów, reforma kluniacka życia zakonnego. Rozwój nowych kierunków w życiu monastycznym Europy Zachodniej: Pojawienie się kanoników regularnych i główne kierunki rozwoju kanonikatu, cystersi i ich ekspansja, działalność św. Bernarda z Clairvaux. Zakony rycerskie - ich geneza i rozwój: Geneza zakonów rycerskich w dobie krucjat, główne zakony rycerskie, specyfika życia w zakonie rycerskim. Zakony żebrzące: Franciszkanie, dominikanie, kontrowersje wokół zakonów żebrzących. Rozwój zakonów w późnym średniowieczu: Zmiany w życiu wewnętrznym klasztorów - rozluźnienie się dyscypliny zakonnej, próby zahamowania upadku dyscypliny i reform zakonów. Racjonalne gospodarowanie: Rozwój rolnictwa - kolonizacja nieużytków, wydajna agrotechnika, ogrodnictwo i hodowla, rzemiosło klasztorne, handel, kooperacja z miastem, wpływ życia klasztornego na wydajne gospodarowanie - podział pracy. Wychowanie, kształcenie się i praca naukowa oraz artystyczna w klasztorach: Droga kandydata od nowicjatu do pełnoprawnego członka wspólnoty, szkoły klasztorne - zakres ich działania oraz program zajęć, kształcenie się poza klasztorem - studia zakonników, skryptorium i biblioteka, główne kierunki działalności naukowej i literackiej zakonników, wybitni uczeni zakonnicy, sztuki piękne oraz budownictwo. Codzienne zajęcia zakonników, higiena, kuchnia: racjonalny podział dnia i jego wpływ na osobowość, odstępstwa od porządku dnia, potrawy i napoje w klasztorze - zasady spożywania posiłków, posty - legendy, a prawda. Co dały zakony cywilizacji europejskiej?: Racjonalna organizacja życia człowieka, wydajna gospodarka oparta na podziale pracy między specjalistów, dorobek duchowy - nauka literatura, sztuki piękne, nowoczesne państwo militarne i sztuka wojenna rycerzy – zakonników, medycyna, higiena i kuchnia. |
|
Literatura: |
Dobosz Jozef,Wyrwa Andrzej M., Działalność gospodarcza cystersów na ziemiach polskich – zarys problemu, [w:] Monasticon Cisterciense Poloniae, red. Andrzej M. Wyrwa, Jerzy Strzelczyk, Krzysztof Kaczmarek, t. I, Poznań 1999, s. 189 – 212; Kaczmarek Krzysztof, Szkoły i studia w polskich klasztorach cysterskich, [w:] Monasticon Cisterciense Poloniae, red. Andrzej M. Wyrwa, Jerzy Strzelczyk, Krzysztof Kaczmarek, t. I, Poznań 1999, s. 172 – 188; Karłowska – Kamzowa Alicja, Rola klasztorów w rozwoju gotyckich rękopisów iluminowanych w Polsce, [w;] Klasztor w kulturze średniowiecznej Polski, red. Anna Pobóg – Lenartowicz, Opole 1995, s. 281 – 288; Knowels M. David, Obolensky Dmitri, Historia Kościoła, t. II, 600 – 1500, Warszawa 1988; Kostrzański Hubert, Dziedzictwo białych mnichów, Szczyrzyc 1991; Louf Andre, Cysterska droga, [w seria:] Biblioteka duchowości cysterskiej, t. I, red. O. Bernard Grenz O.Cist., Skoczów 2000; Melville Marion, Dzieje Templariuszy, Warszawa 1991; Moulin Leo, Życie codzienne zakonników w średniowieczu (X – XV wiek), Warszawa 1986; Pobóg – Lenartowicz Anna, Kanonicy regularni na Śląsku, Opole 1999; Potkowski Edward, Rycerze w habitach, Warszawa 2004; Wałkówski Andrzej, Biblioteka klasztorna jako miejsce pracy średniowiecznego uczonego. Rozważania na tle badań piśmiennictwa cystersów, Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne, t. LXXXIII: 2005, s. 105 – 138; Wyrwa Andrzej M., Opactwa cysterskie na Pomorzu. Zarys dziejów kultury, Poznań 1999. Można korzystać z innych niż podane wyżej wydania |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Wałkówski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Wałkówski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Wałkówski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Wałkówski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Wałkówski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Wałkówski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Brak |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład ilustrowany multimedialnie |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena na podstawie frekwencji na wykładach. |
|
Treści kształcenia: | Początki ruchu monastycznego w chrześcijaństwie; reforma kluniacka życia zakonnego; rozwój nowych kierunków w życiu monastycznym Europy Zachodniej od XII wieku; zakony rycerskie - ich geneza i rozwój; zakony żebrzące; rozwój zakonów w późnym średniowieczu - rozluźnienie się dyscypliny zakonnej i próby zahamowania upadku dyscypliny oraz reform zakonów; wpływ życia klasztornego na wydajne gospodarowanie - podział pracy; wychowanie, kształcenie się i praca naukowa oraz artystyczna w klasztorach; codzienne zajęcia zakonników - higiena, kuchnia; co dały zakony cywilizacji europejskiej. |
|
Literatura: |
Wybór ważniejszych pozycji: Dobosz Jozef,Wyrwa Andrzej M., Działalność gospodarcza cystersów na ziemiach polskich – zarys problemu, [w:] Monasticon Cisterciense Poloniae, red. Andrzej M. Wyrwa, Jerzy Strzelczyk, Krzysztof Kaczmarek, t. I, Poznań 1999, s. 189 – 212; Kaczmarek Krzysztof, Szkoły i studia w polskich klasztorach cysterskich, [w:] Monasticon Cisterciense Poloniae, red. Andrzej M. Wyrwa, Jerzy Strzelczyk, Krzysztof Kaczmarek, t. I, Poznań 1999, s. 172 – 188; Karłowska – Kamzowa Alicja, Rola klasztorów w rozwoju gotyckich rękopisów iluminowanych w Polsce, [w;] Klasztor w kulturze średniowiecznej Polski, red. Anna Pobóg – Lenartowicz, Opole 1995, s. 281 – 288; Knowels M. David, Obolensky Dmitri, Historia Kościoła, t. II, 600 – 1500, Warszawa 1988; Kostrzański Hubert, Dziedzictwo białych mnichów, Szczyrzyc 1991; Louf Andre, Cysterska droga, [w seria:] Biblioteka duchowości cysterskiej, t. I, red. O. Bernard Grenz O.Cist., Skoczów 2000; Melville Marion, Dzieje Templariuszy, Warszawa 1991; Moulin Leo, Życie codzienne zakonników w średniowieczu (X – XV wiek), Warszawa 1986; Pobóg – Lenartowicz Anna, Kanonicy regularni na Śląsku, Opole 1999; Potkowski Edward, Rycerze w habitach, Warszawa 2004; Wałkówski Andrzej, Biblioteka klasztorna jako miejsce pracy średniowiecznego uczonego. Rozważania na tle badań piśmiennictwa cystersów, Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne, t. LXXXIII: 2005, s. 105 – 138; Wyrwa Andrzej M., Opactwa cysterskie na Pomorzu. Zarys dziejów kultury, Poznań 1999. Można korzystać z innych niż podane wyżej wydania |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.