UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moomins as cultural phenomenon: philosophy, multimedia storytelling, double addressee

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-ULP061
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moomins as cultural phenomenon: philosophy, multimedia storytelling, double addressee
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Working knowledge of English, knowledge of Moomins of Tove Jansson

Skrócony opis:

6 pkt. ECTS Kurs może zainteresować studentów wielu dziedzin: twórczego pisania, filmu, mediów, a także edukacji, nie tylko w obszarze literatury dla dzieci. Zagadnienia poruszane na kursie dotyczą fenomenu kultury popularnej, popularnych Muminków, tworu zasadniczo literackiego, ale od początku multimedialnego, bo „muminki” to literatura „dla dzieci”, komiksy dla dzieci i dorosłych, filmy animowane, przedstawienia sceniczne, gadżety itp. Jednocześnie wiele osób znajduje w tych tworach swoiste pocieszenie, stąd obecny na kursie wątek biblioterapeutyczny. Kurs omawia także sztukę storytellingu i analizuje materiał w skandynawskim kontekście kulturowym.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

1. zna i rozumie

a. konsekwencje rodzajowych, gatunkowych i stylistycznych technik narracyjnych w różnych mediach opowiadania;

01TP_1A_W03

2. potrafi

a. zastosować poznane reguły pisarskie do tworzenia opowieści fikcyjnych i pozafikcjonalnych w różnych mediach 01TP_1A_U01

b. zastosować adekwatne strategie narracyjne do osiągnięcia wybranego celu , zwłaszcza w zakresie podwójnego adresowania opowieści 01TP_1A_U02

c. analizować, interpretować i wartościować osiągnięcia pisarskie własne i innych w zakresie sztuki opowiadania w różnych mediach 01TP_1A_U06

3. jest gotów do

a. weryfikacji wiedzy i korygowania osiągnięć pisarskich w zakresie multimedialnego storytellingu 01TP_1A_K01

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 5 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Płuciennik
Prowadzący grup: Jarosław Płuciennik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Informacje dodatkowe:

To jest kurs 100% online w aplikacji TEAMS ze sporadycznym wykorzystaniem Moodle. Potrzebne są sprawne kamery, mikrofony i głośniki. Kurs będzie zblokowany, zajęcia odbywać się będą w sesjach 5-6-godzinnych (45 min/1h): 05.03 14:00-18:00

19.03 14:00-18:00

02.04 14:00-18:00

16.04 14:00-18:00

23.04 14:00-19:30 (test końcowy)

Ze względów organizacyjnych i wymogów międzynarodowych, zajęcia odbywają się zawsze w środy 14:00-18:00. Zajęcia są otwarte w części dla studentów innych kierunków studiów, jak również innych uniwersytetów w zjednoczonych w konsorcjum UNIC.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny; wykład konwersatoryjny; dyskusja dydaktyczna; metody eksponujące

Aktywny udział w dyskusjach, praca w grupach. Prezentacje multimedialne, giełda pomysłów, samodzielne oraz grupowe wykonanie prezentacji multimedialnej, metoda klasyczna problemowa, okrągły stół, krótkie prace pisemne

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposoby i kryteria oceniania:

01TP_1A_W03 Udział w dyskusjach i pracach podczas zajęć:

01TP_1A_U01; 01TP_1A_U02; 01TP_1A_U06; 01TP_1A_K01 Zadania praktyczne podczas zajęć;

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych EU:

Ocena przez prowadzących (dwóch głównych), autoocena, ocena przez innych uczestników kursu, głosowania na Teams oceniające wykonanie zadań od 1-5 gwiazdek, przyznawanie odznak za wykonanie zadań

Szczegółowe treści kształcenia:

Treści kształcenia:

Zagadnienia poruszane na kursie: 1. wprowadzenie: kurs i sposób jego realizacji i inne praktyki; 2. podejście biblioterapeutyczne; czytanie bajki, autora, postaci; 3. Tove Jansson jako autorka i Muminki jako postaci fikcjonalne; 4. Książka z obrazkami / praca domowa z opowiadaniem; 5. pamiętanie, wspomnienia; 6. Nieludzie stwory, kwestie środowiskowe, katastrofy; 7. inne kwestie globalne: żywność, rolnictwo, wielokulturowość, zrównoważony rozwój, tolerancja, „dzielność”; 8. wartości: sztuka, literatura, przyroda, bycie razem, wolność; 9. „straszne rzeczy”, morza, podświadomość; 10. radość, szczęście, przetrwanie (survival); 11. Bajki i sagi w kulturach skandynawskich; 12 Przygoda, horror, witalność, sisu i inne skandynawskie wartości (lagom, hygge).

Literatura:

Literatura (po polsku, ale w trakcie zajęć będą także lektury dla anglojęzycznych studentów):

Materiał analityczny to

Jansson Tove, jakiekolwiek wydania po polsku (bądź po angielsku i szwedzku): Małe trolle i duża powódź, Kometa nad Doliną Muminków, W Dolinie Muminków, Pamiętniki Tatusia Muminka, Lato Muminków, Zima Muminków, Opowiadania z Doliny Muminków, Tatuś Muminka i morze, Dolina Muminków w listopadzie, zbiór komiksów o muminkach Muminki Tove Jansson (2 tomy) oraz Lars Jansson (3. Tom).

Opracowania:

Dymel-Trzebiatowska, Hanna. Filozoficzne i translatoryczne wędrówki po Dolinie Muminków / Hanna Dymel-Trzebiatowska. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2019.

Dymel-Trzebiatowska, Hanna. „Dla dzieci czy dla dorosłych? O dwuadresowości w literaturze dziecięcej na przykładzie książek o Muminkach Tove Jansson”. W Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, zredagowane przez Mariola Antczak i A. Walczak-Niewiadomska, 13–24. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2022. https://doi.org/10.18778/7969-789-2.02.

Dymel-Trzebiatowska, Hanna. W poszukiwaniu odrobiny pocieszenia: biblioterapeutyczny potencjał utworów Astrid Lindgren z perspektywy narratologii i psychoanalizy literackiej / Hanna Dymel-Trzebiatowska. Gdańsk ; Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2014.

Westin, Boel. Tove Jansson. Mama Muminków. Przetłumaczone przez Bogumiła Ratajczak. Wydawnictwo Marginesy, 2012.

Suvilehto, Pirjo. „A study of animal characters as representations of humans: the animality/bibliotherapy test”. Journal of Poetry Therapy 32, nr 2 (3 kwiecień 2019): 95–108. https://doi.org/10.1080/08893675.2019.1583414.

Wróblewski, Michał. Powieść graficzna: studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Płuciennik
Prowadzący grup: Jarosław Płuciennik, Pirjo Suvilehto
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Informacje dodatkowe:

To jest kurs 100% online w aplikacji TEAMS ze sporadycznym wykorzystaniem Moodle. Prowadzących jest dwoje: Pirjo Suvilehto i Jarosław Płuciennik. Potrzebne są sprawne kamery, mikrofony i głośniki. Kurs będzie zblokowany, zajęcia odbywać się będą w sesjach 5-6-godzinnych (45 min/1h):

28.02 14:00-18:00

13.03 14:00-18:00

20.03 14:00-18:00

27.03 14:00-18:00

10.04 14:00-19:30 (test końcowy)

Ze względów organizacyjnych i wymogów międzynarodowych, zajęcia odbywają się zawsze w środy 14:00-18:00. Zajęcia są otwarte w części dla studentów innych kierunków studiów, jak również innych uniwersytetów w zjednoczonych w konsorcjum UNIC.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny; wykład konwersatoryjny; dyskusja dydaktyczna; metody eksponujące

Aktywny udział w dyskusjach, praca w grupach. Prezentacje multimedialne, giełda pomysłów, samodzielne oraz grupowe wykonanie prezentacji multimedialnej, metoda klasyczna problemowa, okrągły stół, krótkie prace pisemne

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposoby i kryteria oceniania:

01TP_1A_W03 Udział w dyskusjach i pracach podczas zajęć:

01TP_1A_U01; 01TP_1A_U02; 01TP_1A_U06; 01TP_1A_K01 Zadania praktyczne podczas zajęć;

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych EU:

Ocena przez prowadzących (dwóch głównych), autoocena, ocena przez innych uczestników kursu, głosowania na Teams oceniające wykonanie zadań od 1-5 gwiazdek, przyznawanie odznak za wykonanie zadań

Szczegółowe treści kształcenia:

Treści kształcenia:

Zagadnienia poruszane na kursie: 1. wprowadzenie: kurs i sposób jego realizacji i inne praktyki; 2. podejście biblioterapeutyczne; czytanie bajki, autora, postaci; 3. Tove Jansson jako autorka i Muminki jako postaci fikcjonalne; 4. Książka z obrazkami / praca domowa z opowiadaniem; 5. pamiętanie, wspomnienia; 6. Nieludzie stwory, kwestie środowiskowe, katastrofy; 7. inne kwestie globalne: żywność, rolnictwo, wielokulturowość, zrównoważony rozwój, tolerancja, „dzielność”; 8. wartości: sztuka, literatura, przyroda, bycie razem, wolność; 9. „straszne rzeczy”, morza, podświadomość; 10. radość, szczęście, przetrwanie (survival); 11. Bajki i sagi w kulturach skandynawskich; 12 Przygoda, horror, witalność, sisu i inne skandynawskie wartości (lagom, hygge).

Literatura:

Literatura (po polsku, ale w trakcie zajęć będą także lektury dla anglojęzycznych studentów):

Materiał analityczny to

Jansson Tove, jakiekolwiek wydania po polsku (bądź po angielsku i szwedzku): Małe trolle i duża powódź, Kometa nad Doliną Muminków, W Dolinie Muminków, Pamiętniki Tatusia Muminka, Lato Muminków, Zima Muminków, Opowiadania z Doliny Muminków, Tatuś Muminka i morze, Dolina Muminków w listopadzie, zbiór komiksów o muminkach Muminki Tove Jansson (2 tomy) oraz Lars Jansson (3. Tom).

Opracowania:

Dymel-Trzebiatowska, Hanna. Filozoficzne i translatoryczne wędrówki po Dolinie Muminków / Hanna Dymel-Trzebiatowska. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2019.

Dymel-Trzebiatowska, Hanna. „Dla dzieci czy dla dorosłych? O dwuadresowości w literaturze dziecięcej na przykładzie książek o Muminkach Tove Jansson”. W Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, zredagowane przez Mariola Antczak i A. Walczak-Niewiadomska, 13–24. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2022. https://doi.org/10.18778/7969-789-2.02.

Dymel-Trzebiatowska, Hanna. W poszukiwaniu odrobiny pocieszenia: biblioterapeutyczny potencjał utworów Astrid Lindgren z perspektywy narratologii i psychoanalizy literackiej / Hanna Dymel-Trzebiatowska. Gdańsk ; Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2014.

Westin, Boel. Tove Jansson. Mama Muminków. Przetłumaczone przez Bogumiła Ratajczak. Wydawnictwo Marginesy, 2012.

Suvilehto, Pirjo. „A study of animal characters as representations of humans: the animality/bibliotherapy test”. Journal of Poetry Therapy 32, nr 2 (3 kwiecień 2019): 95–108. https://doi.org/10.1080/08893675.2019.1583414.

Wróblewski, Michał. Powieść graficzna: studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 5 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Płuciennik
Prowadzący grup: Jarosław Płuciennik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

To jest kurs 100% online w aplikacji TEAMS ze sporadycznym wykorzystaniem Moodle. Potrzebne są sprawne kamery, mikrofony i głośniki. Kurs będzie zblokowany, zajęcia odbywać się będą w sesjach 5-6-godzinnych (45 min/1h): 1, 15, 29 marca oraz 12 i 26 kwietnia (to koniec spotkanie egzaminacyjne). Ze względów organizacyjnych i wymogów międzynarodowych, zajęcia odbywają się zawsze w środy 14:00-18:00. Zajęcia są otwarte w części dla studentów innych kierunków studiów, jak również innych uniwersytetów w zjednoczonych w konsorcjum UNIC.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny; wykład konwersatoryjny; dyskusja dydaktyczna; metody eksponujące

Aktywny udział w dyskusjach, praca w grupach. Prezentacje multimedialne, giełda pomysłów, samodzielne oraz grupowe wykonanie prezentacji multimedialnej, metoda klasyczna problemowa, okrągły stół, krótkie prace pisemne

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposoby i kryteria oceniania:

01TP_1A_W03 Udział w dyskusjach i pracach podczas zajęć:

01TP_1A_U01; 01TP_1A_U02; 01TP_1A_U06; 01TP_1A_K01 Zadania praktyczne podczas zajęć;

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych EU:

Ocena przez prowadzących (dwóch głównych), autoocena, ocena przez innych uczestników kursu, głosowania na Teams oceniające wykonanie zadań od 1-5 gwiazdek, przyznawanie odznak za wykonanie zadań

Szczegółowe treści kształcenia:

Treści kształcenia:

Zagadnienia poruszane na kursie: 1. wprowadzenie: kurs i sposób jego realizacji i inne praktyki; 2. podejście biblioterapeutyczne; czytanie bajki, autora, postaci; 3. Tove Jansson jako autorka i Muminki jako postaci fikcjonalne; 4. Książka z obrazkami / praca domowa z opowiadaniem; 5. pamiętanie, wspomnienia; 6. Nieludzie stwory, kwestie środowiskowe, katastrofy; 7. inne kwestie globalne: żywność, rolnictwo, wielokulturowość, zrównoważony rozwój, tolerancja, „dzielność”; 8. wartości: sztuka, literatura, przyroda, bycie razem, wolność; 9. „straszne rzeczy”, morza, podświadomość; 10. radość, szczęście, przetrwanie (survival); 11. Bajki i sagi w kulturach skandynawskich; 12 Przygoda, horror, witalność, sisu i inne skandynawskie wartości (lagom, hygge).

Literatura:

Literatura (po polsku, ale w trakcie zajęć będą także lektury dla anglojęzycznych studentów):

Materiał analityczny to

Jansson Tove, jakiekolwiek wydania po polsku (bądź po angielsku i szwedzku): Małe trolle i duża powódź, Kometa nad Doliną Muminków, W Dolinie Muminków, Pamiętniki Tatusia Muminka, Lato Muminków, Zima Muminków, Opowiadania z Doliny Muminków, Tatuś Muminka i morze, Dolina Muminków w listopadzie, zbiór komiksów o muminkach Muminki Tove Jansson (2 tomy) oraz Lars Jansson (3. Tom).

Opracowania:

Dymel-Trzebiatowska, Hanna. Filozoficzne i translatoryczne wędrówki po Dolinie Muminków / Hanna Dymel-Trzebiatowska. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2019.

Dymel-Trzebiatowska, Hanna. „Dla dzieci czy dla dorosłych? O dwuadresowości w literaturze dziecięcej na przykładzie książek o Muminkach Tove Jansson”. W Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, zredagowane przez Mariola Antczak i A. Walczak-Niewiadomska, 13–24. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2022. https://doi.org/10.18778/7969-789-2.02.

Dymel-Trzebiatowska, Hanna. W poszukiwaniu odrobiny pocieszenia: biblioterapeutyczny potencjał utworów Astrid Lindgren z perspektywy narratologii i psychoanalizy literackiej / Hanna Dymel-Trzebiatowska. Gdańsk ; Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2014.

Westin, Boel. Tove Jansson. Mama Muminków. Przetłumaczone przez Bogumiła Ratajczak. Wydawnictwo Marginesy, 2012.

Suvilehto, Pirjo. „A study of animal characters as representations of humans: the animality/bibliotherapy test”. Journal of Poetry Therapy 32, nr 2 (3 kwiecień 2019): 95–108. https://doi.org/10.1080/08893675.2019.1583414.

Wróblewski, Michał. Powieść graficzna: studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8