Moomins as cultural phenomenon: philosophy, multimedia storytelling, double addressee
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-ULP061 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moomins as cultural phenomenon: philosophy, multimedia storytelling, double addressee |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Working knowledge of English, knowledge of Moomins of Tove Jansson |
Skrócony opis: |
6 pkt. ECTS Kurs może zainteresować studentów wielu dziedzin: twórczego pisania, filmu, mediów, a także edukacji, nie tylko w obszarze literatury dla dzieci. Zagadnienia poruszane na kursie dotyczą fenomenu kultury popularnej, popularnych Muminków, tworu zasadniczo literackiego, ale od początku multimedialnego, bo „muminki” to literatura „dla dzieci”, komiksy dla dzieci i dorosłych, filmy animowane, przedstawienia sceniczne, gadżety itp. Jednocześnie wiele osób znajduje w tych tworach swoiste pocieszenie, stąd obecny na kursie wątek biblioterapeutyczny. Kurs omawia także sztukę storytellingu i analizuje materiał w skandynawskim kontekście kulturowym. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: 1. zna i rozumie a. konsekwencje rodzajowych, gatunkowych i stylistycznych technik narracyjnych w różnych mediach opowiadania; 01TP_1A_W03 2. potrafi a. zastosować poznane reguły pisarskie do tworzenia opowieści fikcyjnych i pozafikcjonalnych w różnych mediach 01TP_1A_U01 b. zastosować adekwatne strategie narracyjne do osiągnięcia wybranego celu , zwłaszcza w zakresie podwójnego adresowania opowieści 01TP_1A_U02 c. analizować, interpretować i wartościować osiągnięcia pisarskie własne i innych w zakresie sztuki opowiadania w różnych mediach 01TP_1A_U06 3. jest gotów do a. weryfikacji wiedzy i korygowania osiągnięć pisarskich w zakresie multimedialnego storytellingu 01TP_1A_K01 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Płuciennik | |
Prowadzący grup: | Jarosław Płuciennik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Informacje dodatkowe: | To jest kurs 100% online w aplikacji TEAMS ze sporadycznym wykorzystaniem Moodle. Potrzebne są sprawne kamery, mikrofony i głośniki. Kurs będzie zblokowany, zajęcia odbywać się będą w sesjach 5-6-godzinnych (45 min/1h): 05.03 14:00-18:00 19.03 14:00-18:00 02.04 14:00-18:00 16.04 14:00-18:00 23.04 14:00-19:30 (test końcowy) Ze względów organizacyjnych i wymogów międzynarodowych, zajęcia odbywają się zawsze w środy 14:00-18:00. Zajęcia są otwarte w części dla studentów innych kierunków studiów, jak również innych uniwersytetów w zjednoczonych w konsorcjum UNIC. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; wykład konwersatoryjny; dyskusja dydaktyczna; metody eksponujące Aktywny udział w dyskusjach, praca w grupach. Prezentacje multimedialne, giełda pomysłów, samodzielne oraz grupowe wykonanie prezentacji multimedialnej, metoda klasyczna problemowa, okrągły stół, krótkie prace pisemne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby i kryteria oceniania: 01TP_1A_W03 Udział w dyskusjach i pracach podczas zajęć: 01TP_1A_U01; 01TP_1A_U02; 01TP_1A_U06; 01TP_1A_K01 Zadania praktyczne podczas zajęć; |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych EU: Ocena przez prowadzących (dwóch głównych), autoocena, ocena przez innych uczestników kursu, głosowania na Teams oceniające wykonanie zadań od 1-5 gwiazdek, przyznawanie odznak za wykonanie zadań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści kształcenia: Zagadnienia poruszane na kursie: 1. wprowadzenie: kurs i sposób jego realizacji i inne praktyki; 2. podejście biblioterapeutyczne; czytanie bajki, autora, postaci; 3. Tove Jansson jako autorka i Muminki jako postaci fikcjonalne; 4. Książka z obrazkami / praca domowa z opowiadaniem; 5. pamiętanie, wspomnienia; 6. Nieludzie stwory, kwestie środowiskowe, katastrofy; 7. inne kwestie globalne: żywność, rolnictwo, wielokulturowość, zrównoważony rozwój, tolerancja, „dzielność”; 8. wartości: sztuka, literatura, przyroda, bycie razem, wolność; 9. „straszne rzeczy”, morza, podświadomość; 10. radość, szczęście, przetrwanie (survival); 11. Bajki i sagi w kulturach skandynawskich; 12 Przygoda, horror, witalność, sisu i inne skandynawskie wartości (lagom, hygge). |
|
Literatura: |
Literatura (po polsku, ale w trakcie zajęć będą także lektury dla anglojęzycznych studentów): Materiał analityczny to Jansson Tove, jakiekolwiek wydania po polsku (bądź po angielsku i szwedzku): Małe trolle i duża powódź, Kometa nad Doliną Muminków, W Dolinie Muminków, Pamiętniki Tatusia Muminka, Lato Muminków, Zima Muminków, Opowiadania z Doliny Muminków, Tatuś Muminka i morze, Dolina Muminków w listopadzie, zbiór komiksów o muminkach Muminki Tove Jansson (2 tomy) oraz Lars Jansson (3. Tom). Opracowania: Dymel-Trzebiatowska, Hanna. Filozoficzne i translatoryczne wędrówki po Dolinie Muminków / Hanna Dymel-Trzebiatowska. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2019. Dymel-Trzebiatowska, Hanna. „Dla dzieci czy dla dorosłych? O dwuadresowości w literaturze dziecięcej na przykładzie książek o Muminkach Tove Jansson”. W Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, zredagowane przez Mariola Antczak i A. Walczak-Niewiadomska, 13–24. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2022. https://doi.org/10.18778/7969-789-2.02. Dymel-Trzebiatowska, Hanna. W poszukiwaniu odrobiny pocieszenia: biblioterapeutyczny potencjał utworów Astrid Lindgren z perspektywy narratologii i psychoanalizy literackiej / Hanna Dymel-Trzebiatowska. Gdańsk ; Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2014. Westin, Boel. Tove Jansson. Mama Muminków. Przetłumaczone przez Bogumiła Ratajczak. Wydawnictwo Marginesy, 2012. Suvilehto, Pirjo. „A study of animal characters as representations of humans: the animality/bibliotherapy test”. Journal of Poetry Therapy 32, nr 2 (3 kwiecień 2019): 95–108. https://doi.org/10.1080/08893675.2019.1583414. Wróblewski, Michał. Powieść graficzna: studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Płuciennik | |
Prowadzący grup: | Jarosław Płuciennik, Pirjo Suvilehto | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Informacje dodatkowe: | To jest kurs 100% online w aplikacji TEAMS ze sporadycznym wykorzystaniem Moodle. Prowadzących jest dwoje: Pirjo Suvilehto i Jarosław Płuciennik. Potrzebne są sprawne kamery, mikrofony i głośniki. Kurs będzie zblokowany, zajęcia odbywać się będą w sesjach 5-6-godzinnych (45 min/1h): 28.02 14:00-18:00 13.03 14:00-18:00 20.03 14:00-18:00 27.03 14:00-18:00 10.04 14:00-19:30 (test końcowy) Ze względów organizacyjnych i wymogów międzynarodowych, zajęcia odbywają się zawsze w środy 14:00-18:00. Zajęcia są otwarte w części dla studentów innych kierunków studiów, jak również innych uniwersytetów w zjednoczonych w konsorcjum UNIC. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; wykład konwersatoryjny; dyskusja dydaktyczna; metody eksponujące Aktywny udział w dyskusjach, praca w grupach. Prezentacje multimedialne, giełda pomysłów, samodzielne oraz grupowe wykonanie prezentacji multimedialnej, metoda klasyczna problemowa, okrągły stół, krótkie prace pisemne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby i kryteria oceniania: 01TP_1A_W03 Udział w dyskusjach i pracach podczas zajęć: 01TP_1A_U01; 01TP_1A_U02; 01TP_1A_U06; 01TP_1A_K01 Zadania praktyczne podczas zajęć; |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych EU: Ocena przez prowadzących (dwóch głównych), autoocena, ocena przez innych uczestników kursu, głosowania na Teams oceniające wykonanie zadań od 1-5 gwiazdek, przyznawanie odznak za wykonanie zadań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści kształcenia: Zagadnienia poruszane na kursie: 1. wprowadzenie: kurs i sposób jego realizacji i inne praktyki; 2. podejście biblioterapeutyczne; czytanie bajki, autora, postaci; 3. Tove Jansson jako autorka i Muminki jako postaci fikcjonalne; 4. Książka z obrazkami / praca domowa z opowiadaniem; 5. pamiętanie, wspomnienia; 6. Nieludzie stwory, kwestie środowiskowe, katastrofy; 7. inne kwestie globalne: żywność, rolnictwo, wielokulturowość, zrównoważony rozwój, tolerancja, „dzielność”; 8. wartości: sztuka, literatura, przyroda, bycie razem, wolność; 9. „straszne rzeczy”, morza, podświadomość; 10. radość, szczęście, przetrwanie (survival); 11. Bajki i sagi w kulturach skandynawskich; 12 Przygoda, horror, witalność, sisu i inne skandynawskie wartości (lagom, hygge). |
|
Literatura: |
Literatura (po polsku, ale w trakcie zajęć będą także lektury dla anglojęzycznych studentów): Materiał analityczny to Jansson Tove, jakiekolwiek wydania po polsku (bądź po angielsku i szwedzku): Małe trolle i duża powódź, Kometa nad Doliną Muminków, W Dolinie Muminków, Pamiętniki Tatusia Muminka, Lato Muminków, Zima Muminków, Opowiadania z Doliny Muminków, Tatuś Muminka i morze, Dolina Muminków w listopadzie, zbiór komiksów o muminkach Muminki Tove Jansson (2 tomy) oraz Lars Jansson (3. Tom). Opracowania: Dymel-Trzebiatowska, Hanna. Filozoficzne i translatoryczne wędrówki po Dolinie Muminków / Hanna Dymel-Trzebiatowska. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2019. Dymel-Trzebiatowska, Hanna. „Dla dzieci czy dla dorosłych? O dwuadresowości w literaturze dziecięcej na przykładzie książek o Muminkach Tove Jansson”. W Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, zredagowane przez Mariola Antczak i A. Walczak-Niewiadomska, 13–24. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2022. https://doi.org/10.18778/7969-789-2.02. Dymel-Trzebiatowska, Hanna. W poszukiwaniu odrobiny pocieszenia: biblioterapeutyczny potencjał utworów Astrid Lindgren z perspektywy narratologii i psychoanalizy literackiej / Hanna Dymel-Trzebiatowska. Gdańsk ; Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2014. Westin, Boel. Tove Jansson. Mama Muminków. Przetłumaczone przez Bogumiła Ratajczak. Wydawnictwo Marginesy, 2012. Suvilehto, Pirjo. „A study of animal characters as representations of humans: the animality/bibliotherapy test”. Journal of Poetry Therapy 32, nr 2 (3 kwiecień 2019): 95–108. https://doi.org/10.1080/08893675.2019.1583414. Wróblewski, Michał. Powieść graficzna: studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Płuciennik | |
Prowadzący grup: | Jarosław Płuciennik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | To jest kurs 100% online w aplikacji TEAMS ze sporadycznym wykorzystaniem Moodle. Potrzebne są sprawne kamery, mikrofony i głośniki. Kurs będzie zblokowany, zajęcia odbywać się będą w sesjach 5-6-godzinnych (45 min/1h): 1, 15, 29 marca oraz 12 i 26 kwietnia (to koniec spotkanie egzaminacyjne). Ze względów organizacyjnych i wymogów międzynarodowych, zajęcia odbywają się zawsze w środy 14:00-18:00. Zajęcia są otwarte w części dla studentów innych kierunków studiów, jak również innych uniwersytetów w zjednoczonych w konsorcjum UNIC. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; wykład konwersatoryjny; dyskusja dydaktyczna; metody eksponujące Aktywny udział w dyskusjach, praca w grupach. Prezentacje multimedialne, giełda pomysłów, samodzielne oraz grupowe wykonanie prezentacji multimedialnej, metoda klasyczna problemowa, okrągły stół, krótkie prace pisemne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby i kryteria oceniania: 01TP_1A_W03 Udział w dyskusjach i pracach podczas zajęć: 01TP_1A_U01; 01TP_1A_U02; 01TP_1A_U06; 01TP_1A_K01 Zadania praktyczne podczas zajęć; |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych EU: Ocena przez prowadzących (dwóch głównych), autoocena, ocena przez innych uczestników kursu, głosowania na Teams oceniające wykonanie zadań od 1-5 gwiazdek, przyznawanie odznak za wykonanie zadań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści kształcenia: Zagadnienia poruszane na kursie: 1. wprowadzenie: kurs i sposób jego realizacji i inne praktyki; 2. podejście biblioterapeutyczne; czytanie bajki, autora, postaci; 3. Tove Jansson jako autorka i Muminki jako postaci fikcjonalne; 4. Książka z obrazkami / praca domowa z opowiadaniem; 5. pamiętanie, wspomnienia; 6. Nieludzie stwory, kwestie środowiskowe, katastrofy; 7. inne kwestie globalne: żywność, rolnictwo, wielokulturowość, zrównoważony rozwój, tolerancja, „dzielność”; 8. wartości: sztuka, literatura, przyroda, bycie razem, wolność; 9. „straszne rzeczy”, morza, podświadomość; 10. radość, szczęście, przetrwanie (survival); 11. Bajki i sagi w kulturach skandynawskich; 12 Przygoda, horror, witalność, sisu i inne skandynawskie wartości (lagom, hygge). |
|
Literatura: |
Literatura (po polsku, ale w trakcie zajęć będą także lektury dla anglojęzycznych studentów): Materiał analityczny to Jansson Tove, jakiekolwiek wydania po polsku (bądź po angielsku i szwedzku): Małe trolle i duża powódź, Kometa nad Doliną Muminków, W Dolinie Muminków, Pamiętniki Tatusia Muminka, Lato Muminków, Zima Muminków, Opowiadania z Doliny Muminków, Tatuś Muminka i morze, Dolina Muminków w listopadzie, zbiór komiksów o muminkach Muminki Tove Jansson (2 tomy) oraz Lars Jansson (3. Tom). Opracowania: Dymel-Trzebiatowska, Hanna. Filozoficzne i translatoryczne wędrówki po Dolinie Muminków / Hanna Dymel-Trzebiatowska. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2019. Dymel-Trzebiatowska, Hanna. „Dla dzieci czy dla dorosłych? O dwuadresowości w literaturze dziecięcej na przykładzie książek o Muminkach Tove Jansson”. W Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, zredagowane przez Mariola Antczak i A. Walczak-Niewiadomska, 13–24. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2022. https://doi.org/10.18778/7969-789-2.02. Dymel-Trzebiatowska, Hanna. W poszukiwaniu odrobiny pocieszenia: biblioterapeutyczny potencjał utworów Astrid Lindgren z perspektywy narratologii i psychoanalizy literackiej / Hanna Dymel-Trzebiatowska. Gdańsk ; Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2014. Westin, Boel. Tove Jansson. Mama Muminków. Przetłumaczone przez Bogumiła Ratajczak. Wydawnictwo Marginesy, 2012. Suvilehto, Pirjo. „A study of animal characters as representations of humans: the animality/bibliotherapy test”. Journal of Poetry Therapy 32, nr 2 (3 kwiecień 2019): 95–108. https://doi.org/10.1080/08893675.2019.1583414. Wróblewski, Michał. Powieść graficzna: studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.