UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Debata i kontrowersja: Polska i Żydzi we współczesnych tekstach kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-WFIL074
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Debata i kontrowersja: Polska i Żydzi we współczesnych tekstach kultury
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wymagania wstępne: znajomość podstaw historii i kultury polskiej XX i XXI wieku – (możliwość uzupełnienia dodatkowymi lekturami).

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie osób uczestniczących w metodologię analizy dyskursu publicznego na temat stosunków polsko-żydowskich i pamięci Zagłady we współczesnej Polsce. Praktyczna część zajęć obejmie analizę dzieł kultury, przede wszystkim filmów, dzięki którym tematyka ta ujawniała się w polskiej przestrzeni publicznej. Omawiane będą też inne elementy dyskursu publicznego: teksty i wystąpienia medialne, dzieła literackie i teatralne, wydarzenia publiczne i miejsca w przestrzeni publicznej. Zajęcia pozwolą na opanowanie podstawowych umiejętności analizy debaty skupionej wokół zagadnień kontrowersyjnych dla opinii publicznej. Wśród kształtowanych kompetencji znajdą się: opis i analiza komunikacyjna kontrowersyjnych procesów kulturowych, krytyczny dobór źródeł, zastosowanie wiedzy teoretycznej do formułowania własnych opinii.

Wymagania wstępne: znajomość podstaw historii i kultury polskiej XX i XXI wieku – (możliwość uzupełnienia dodatkowymi lekturami).

Efekty uczenia się:

1. ma podstawową wiedzę na temat przemian, pojęć i praktyk kulturowych związanych z pamięcią Zagłady i stosunkami polsko-żydowskimi w Polsce po 1989 roku oraz z analizą dyskursu publicznego [01K-1A_W02]

2. charakteryzuje wybrane zjawiska związane z pamięcią Zagłady i stosunkami polsko-żydowskimi w z omawianego okresu w ujęciu porównawczym. [01K-1A_W06, 01K-1A_W08, 01K- 1A_W10]

3. opisuje i krytycznie analizuje przy użyciu odpowiednio dobranej metodologii rożne elementy dyskursu publicznego odnoszące się do omawianej problematyki: filmy, teksty i wystąpienia medialne, dzieła literackie, dzieła teatralne, wydarzenia publiczne, miejsca w przestrzeni publicznej. [01K-1A_W06, 01K-1A_U03, 01K-1A_U04, 01K-1A_U05]

4. opisuje główne stawki, wyzwania i trudności związane ze współczesnym dyskursem publicznym na temat polskiej Pamięci Zagłady i stosunków polsko-żydowskich [01K-1A_U02, 01K-1A_U03, 01K-1A_U04, 01K-1A_U05]

5. potrafi zaplanować i wykonać samodzielne przedsięwzięcie bądź projekt grupowy związany z tematem przedmiotu. [01K-1A_U02, 01K-1A_U11, 01K-1A_U12]

6. opisuje i analizuje komunikacyjnie kontrowersyjne procesy kulturowe, krytycznie dobiera źródła, stosuje wiedzę teoretyczną do formułowania własnych opinii [01K-1A_K05]

7. nabywa zdolności do dialogu społecznego i współpracy w trakcie warsztatów, debat i ćwiczeń grupowych [01KS-2A_K01]

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 29 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Golańska
Prowadzący grup: Katarzyna Anzorge
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium z wykorzystaniem metod: mini-wykład, metoda warsztatowa, studium przypadku, analiza tekstu, dyskusja, zadania analityczne do samodzielnego i grupowego wykonania.


Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest aktywność w trakcie semestru (obecność na zajęciach, lektura przesyłanych tekstów i pisemne opracowywanie wskazanych zagadnień, aktywność na zajęciach), a ocenie będą podlegać prezentacja indywidualna lub grupowa na zakończenie semestru.

Szczegółowe treści kształcenia:

. Co to jest dyskurs i dlaczego to jest ważne?

2. Analiza dyskursu publicznego

3. Kto to jest Żyd? - Polska i Żydzi I

4. Pamięć Zagłady - Polska i Żydzi II

5. Claude Lanzman ‘Shoah’ I

6. Claude Lanzman ‘Shoah’ II

7. Jan Błoński ‘Biedni Polacy patrzą na getto’

8. Henryk Grynberg ‘Miejsce urodzenia’

9. Paweł Pawlikowski ‘Ida’

10. Władysława Pasikowski ‘Pokłosie’ - wokół Jedwabnego I

11. Tadeusz Słobodzianek 'Nasza klasa' – wokół Jedwabnego II

12. Pamięć o Auschwitz – kontrowersje wokół miejsc pamięci

13. Łódzkie graffiti - antysemityzm w lokalnej przestrzeni publicznej

14. Żydzi w polskim dyskursie politycznym



Literatura:

1. Czapliński, P. (2015). Katastrofa wsteczna... „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 25, 37-66.

2. Czyżewski, M. (2013). Teorie dyskursu i dyskursy teorii. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 3-25

3. Czyżewski, M., Dunin, K., & Piotrowski, A. (Eds.). (2010). Cudze problemy: o ważności tego, co nieważne: analiza dyskursu publicznego w Polsce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

4. Forecki, P. (2010). Od Shoah do Strachu Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych, Wydawnictwo Poznańskie.

5. Forecki, P. (2018), Po Jedwabnem: anatomia pamięci funkcjonalnej, Wydawnictwo IBL PAN.

6. Krupa, B. (2010). Opowiedzieć Zagładę. Polska proza i historiografia wobec Holocaustu (1987-2003), Universitas.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8