Debata i kontrowersja: Polska i Żydzi we współczesnych tekstach kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-WFIL074 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Debata i kontrowersja: Polska i Żydzi we współczesnych tekstach kultury |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne: znajomość podstaw historii i kultury polskiej XX i XXI wieku – (możliwość uzupełnienia dodatkowymi lekturami). |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie osób uczestniczących w metodologię analizy dyskursu publicznego na temat stosunków polsko-żydowskich i pamięci Zagłady we współczesnej Polsce. Praktyczna część zajęć obejmie analizę dzieł kultury, przede wszystkim filmów, dzięki którym tematyka ta ujawniała się w polskiej przestrzeni publicznej. Omawiane będą też inne elementy dyskursu publicznego: teksty i wystąpienia medialne, dzieła literackie i teatralne, wydarzenia publiczne i miejsca w przestrzeni publicznej. Zajęcia pozwolą na opanowanie podstawowych umiejętności analizy debaty skupionej wokół zagadnień kontrowersyjnych dla opinii publicznej. Wśród kształtowanych kompetencji znajdą się: opis i analiza komunikacyjna kontrowersyjnych procesów kulturowych, krytyczny dobór źródeł, zastosowanie wiedzy teoretycznej do formułowania własnych opinii. Wymagania wstępne: znajomość podstaw historii i kultury polskiej XX i XXI wieku – (możliwość uzupełnienia dodatkowymi lekturami). |
Efekty uczenia się: |
1. ma podstawową wiedzę na temat przemian, pojęć i praktyk kulturowych związanych z pamięcią Zagłady i stosunkami polsko-żydowskimi w Polsce po 1989 roku oraz z analizą dyskursu publicznego [01K-1A_W02] 2. charakteryzuje wybrane zjawiska związane z pamięcią Zagłady i stosunkami polsko-żydowskimi w z omawianego okresu w ujęciu porównawczym. [01K-1A_W06, 01K-1A_W08, 01K- 1A_W10] 3. opisuje i krytycznie analizuje przy użyciu odpowiednio dobranej metodologii rożne elementy dyskursu publicznego odnoszące się do omawianej problematyki: filmy, teksty i wystąpienia medialne, dzieła literackie, dzieła teatralne, wydarzenia publiczne, miejsca w przestrzeni publicznej. [01K-1A_W06, 01K-1A_U03, 01K-1A_U04, 01K-1A_U05] 4. opisuje główne stawki, wyzwania i trudności związane ze współczesnym dyskursem publicznym na temat polskiej Pamięci Zagłady i stosunków polsko-żydowskich [01K-1A_U02, 01K-1A_U03, 01K-1A_U04, 01K-1A_U05] 5. potrafi zaplanować i wykonać samodzielne przedsięwzięcie bądź projekt grupowy związany z tematem przedmiotu. [01K-1A_U02, 01K-1A_U11, 01K-1A_U12] 6. opisuje i analizuje komunikacyjnie kontrowersyjne procesy kulturowe, krytycznie dobiera źródła, stosuje wiedzę teoretyczną do formułowania własnych opinii [01K-1A_K05] 7. nabywa zdolności do dialogu społecznego i współpracy w trakcie warsztatów, debat i ćwiczeń grupowych [01KS-2A_K01] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 29 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Golańska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Anzorge | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: Konwersatorium z wykorzystaniem metod: mini-wykład, metoda warsztatowa, studium przypadku, analiza tekstu, dyskusja, zadania analityczne do samodzielnego i grupowego wykonania. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Warunkiem zaliczenia jest aktywność w trakcie semestru (obecność na zajęciach, lektura przesyłanych tekstów i pisemne opracowywanie wskazanych zagadnień, aktywność na zajęciach), a ocenie będą podlegać prezentacja indywidualna lub grupowa na zakończenie semestru. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | . Co to jest dyskurs i dlaczego to jest ważne? 2. Analiza dyskursu publicznego 3. Kto to jest Żyd? - Polska i Żydzi I 4. Pamięć Zagłady - Polska i Żydzi II 5. Claude Lanzman ‘Shoah’ I 6. Claude Lanzman ‘Shoah’ II 7. Jan Błoński ‘Biedni Polacy patrzą na getto’ 8. Henryk Grynberg ‘Miejsce urodzenia’ 9. Paweł Pawlikowski ‘Ida’ 10. Władysława Pasikowski ‘Pokłosie’ - wokół Jedwabnego I 11. Tadeusz Słobodzianek 'Nasza klasa' – wokół Jedwabnego II 12. Pamięć o Auschwitz – kontrowersje wokół miejsc pamięci 13. Łódzkie graffiti - antysemityzm w lokalnej przestrzeni publicznej 14. Żydzi w polskim dyskursie politycznym |
|
Literatura: |
1. Czapliński, P. (2015). Katastrofa wsteczna... „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 25, 37-66. 2. Czyżewski, M. (2013). Teorie dyskursu i dyskursy teorii. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 3-25 3. Czyżewski, M., Dunin, K., & Piotrowski, A. (Eds.). (2010). Cudze problemy: o ważności tego, co nieważne: analiza dyskursu publicznego w Polsce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 4. Forecki, P. (2010). Od Shoah do Strachu Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych, Wydawnictwo Poznańskie. 5. Forecki, P. (2018), Po Jedwabnem: anatomia pamięci funkcjonalnej, Wydawnictwo IBL PAN. 6. Krupa, B. (2010). Opowiedzieć Zagładę. Polska proza i historiografia wobec Holocaustu (1987-2003), Universitas. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.