UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Filozofii 2.0

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-11001BF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Filozofii 2.0
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 6.00 LUB 9.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

stopień licencjata

Skrócony opis:

II. HISTORIA FILOZOFII dla studiów magisterskich pierwszego roku [2.0] / 60 godzin

CZ. I., dr hab. Robert Podkoński

20 godzin – Byt i poznanie w starożytności i średniowieczu

.

CZ. II., dr Marcin Leszczyński,

20 godzin - Nowożytny racjonalizm i jego krytycy

CZ. III., dr hab. Artur Banaszkiewicz,

20 godzin - Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta.

Efekty uczenia się:

02F-2A_W01

Zna i rozumie na poziomie zaawansowanym relację łączącą filozofię z kulturą

02F-2A_W06

Zna i rozumie zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi

02F-2A_W08

Wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie główne kierunki i stanowiska w zakresie wybranych subdyscyplin i dziedzin filozoficznych: historia filozofii, logika i ontologia, filozofia współczesna, filozofia analityczna, etyka, estetyka i epistemologia

02F-2A_W10

Zna historyczny rozwój wielu wiodących idei filozoficznych na poziomie umożliwiającym specjalizację w obrębie filozofii

02F-2A_W11

Ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie

02F-2A_W15

Zna i rozumie filozoficzne podstawy kultury oraz ma świadomość roli, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury

02F-2A_U07

Wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenci są oceniani w trakcie zajęć. Musza wykazywać się bieżącą aktywnością, której podstawę stanowi znajomość zadawanych fragmentów tekstów źródłowych. Ponadto na zakończenie kursu są proszeni o napisanie eseju z treści zajęć na uzgodniony z prowadzącym temat. Esej jest każdorazowo omawiany w czasie konsultacji. Osoby lepiej odnajdujące się w wypowiedzi ustnej, mają prawo do zaliczenia semestru podczas odpowiedzi na zadane im pytania w trakcie konsultacji.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Treści kształcenia:

Treści kształcenia

CZĘŚĆ I, dr hab Tomasz Stegliński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele.

Program:

1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje

2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska

3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka

4. Człowiek jako maszyna lub Myśl

5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku

6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego

7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego.

8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości.

9. Wykład podsumowujący.


CZ. II.

Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta

1. Wykład wprowadzający

2. Locke’a krytyka idei wrodzonych

3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii

4. Empiryzm Hume’a

5. Kanta krytyka rozumu


Literatura:

DLA CZ. I.:

Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, t. I–II, Warszawa 1958. [fragmenty wszystkich 6ciu Medytacji]

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; [cz. 2, 3, 4,]

Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011; [wyjaśnienie 15, t. 2]

Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954; [cz. 1, O Bóstwie]

G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum I. Dąmbska, ks. I. Kęty 2001. [Polemika z Locke'em]

DLA CZ. II.:

J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II

G. W. Leibniz, Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969. [Monadologia]

D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII

I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta, lub praca pisemna, zależnie od prowadzącego, u którego studenci zaliczają ten kurs

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta, lub praca pisemna, zależnie od prowadzącego, u którego studenci zaliczają ten kurs

Treści kształcenia:

CZĘŚĆ I, dr hab Tomasz Stegliński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele.

Program:

1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje

2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska

3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka

4. Człowiek jako maszyna lub Myśl

5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku

6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego

7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego.

8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości.

9. Wykład podsumowujący.


CZ. II., dr hab. Artur Banaszkiewicz:

Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta

1. Wykład wprowadzający

2. Locke’a krytyka idei wrodzonych

3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii

4. Empiryzm Hume’a

5. Kanta krytyka rozumu

Literatura:

DLA CZ. I.:

Descartes R.,  Medytacje  o pierwszej  filozofii  wraz  z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie,  t. I–II, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011;

Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954;

Leibniz G. G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969.

DLA CZ. II.:

1. J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II

2. G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I, Monadologia

3. D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII

4. I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta.

Treści kształcenia:

CZĘŚĆ I, dr hab Tomasz Stegliński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele.

Program:

1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje

2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska

3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka

4. Człowiek jako maszyna lub Myśl

5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku

6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego

7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego.

8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości.

9. Wykład podsumowujący.


CZ. II., dr hab. Artur Banaszkiewicz:

Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta

1. Wykład wprowadzający

2. Locke’a krytyka idei wrodzonych

3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii

4. Empiryzm Hume’a

5. Kanta krytyka rozumu

Literatura:

DLA CZ. I.:

Descartes R.,  Medytacje  o pierwszej  filozofii  wraz  z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie,  t. I–II, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011;

Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954;

Leibniz G. G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969.

DLA CZ. II.:

1. J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II

2. G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I, Monadologia

3. D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII

4. I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta.

Treści kształcenia:

CZĘŚĆ I, dr hab Tomasz Stegliński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele.

Program:

1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje

2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska

3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka

4. Człowiek jako maszyna lub Myśl

5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku

6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego

7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego.

8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości.

9. Wykład podsumowujący.


CZ. II., dr hab. Artur Banaszkiewicz:

Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta

1. Wykład wprowadzający

2. Locke’a krytyka idei wrodzonych

3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii

4. Empiryzm Hume’a

5. Kanta krytyka rozumu

Literatura:

DLA CZ. I.:

Descartes R.,  Medytacje  o pierwszej  filozofii  wraz  z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie,  t. I–II, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011;

Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954;

Leibniz G. G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969.

DLA CZ. II.:

1. J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II

2. G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I, Monadologia

3. D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII

4. I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Podkoński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Robert Podkoński, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Marcin Leszczyński, Robert Podkoński, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta.

Treści kształcenia:

CZĘŚĆ I, dr hab Tomasz Stegliński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele.

Program:

1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje

2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska

3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka

4. Człowiek jako maszyna lub Myśl

5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku

6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego

7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego.

8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości.

9. Wykład podsumowujący.


CZ. II., dr hab. Artur Banaszkiewicz:

Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta

1. Wykład wprowadzający

2. Locke’a krytyka idei wrodzonych

3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii

4. Empiryzm Hume’a

5. Kanta krytyka rozumu

Literatura:

DLA CZ. I.:

Descartes R.,  Medytacje  o pierwszej  filozofii  wraz  z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie,  t. I–II, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011;

Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954;

Leibniz G. G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969.

DLA CZ. II.:

1. J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II

2. G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I, Monadologia

3. D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII

4. I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Podkoński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Robert Podkoński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

konwersatorium, analiza tekstu i dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

metoda okrągłego stołu, to jest swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami a prowadzącym zajęcia. Podstawą do dyskusji jest lektura wskazanego studentom fragmentu tekstu z zakresu literatury przedmiotu, Obowiązuje końcowe zaliczenie na ocenę. W ramach zaliczenia Student dokonuje samodzielnej interpretacji fragmentu tekstu i na jej podstawie rekonstruuje główny problem filozoficzny i jego zaproponowane rozwiązanie.

Treści kształcenia:

CZĘŚĆ I., dr Robert Podkoński, Byt i poznanie w starożytności i średniowieczu.

Program:

1. Wykład wstępny.

2. Przed Platonem (Parmenides i Zenon z Elei).

3. Platon.

4. Arystoteles.

5. Stoicyzm.

6. Plotyn.

7. Św. Augustyn.

8. Św. Tomasz.

9. Wilhelm Ockham.

10. Wykład podsumowujący.


CZĘŚĆ II, mgr Marcin Leszczyński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele.

Program:

1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje

2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska

3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka

4. Człowiek jako maszyna lub Myśl

5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku

6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego

7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego.

8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości.

9. Wykład podsumowujący.


CZ. III., dr hab. Artur Banaszkiewicz:

Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta

1. Wykład wprowadzający

2. Locke’a krytyka idei wrodzonych

3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii

4. Empiryzm Hume’a

5. Kanta krytyka rozumu

Literatura:

Literatura:

DLA CZ. I.: Diogenes Laertios; Platon, Dialogi, Arystoteles, O duszy, Plotyn, Enneady, św. Augustyn, O muzyce, Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles, Wszystko to ze zdziwienia. Antologia filozofii XIV w.

DLA CZ. II.:

Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, t. I–II, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011;

Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954;

Leibniz G. G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969.

DLA CZ. III.:

1. J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II

2. G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I, Monadologia

3. D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII

4. I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta.

Treści kształcenia:

CZĘŚĆ I, dr hab Tomasz Stegliński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele.

Program:

1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje

2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska

3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka

4. Człowiek jako maszyna lub Myśl

5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku

6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego

7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego.

8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości.

9. Wykład podsumowujący.


CZ. II., dr hab. Artur Banaszkiewicz:

Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta

1. Wykład wprowadzający

2. Locke’a krytyka idei wrodzonych

3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii

4. Empiryzm Hume’a

5. Kanta krytyka rozumu

Literatura:

DLA CZ. I.:

Descartes R.,  Medytacje  o pierwszej  filozofii  wraz  z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie,  t. I–II, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011;

Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954;

Leibniz G. G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969.

DLA CZ. II.:

1. J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II

2. G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I, Monadologia

3. D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII

4. I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7