Historia Filozofii 2.0
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-11001BF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Filozofii 2.0 |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
6.00
LUB
9.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | stopień licencjata |
Skrócony opis: |
II. HISTORIA FILOZOFII dla studiów magisterskich pierwszego roku [2.0] / 60 godzin CZ. I., dr hab. Robert Podkoński 20 godzin – Byt i poznanie w starożytności i średniowieczu . CZ. II., dr Marcin Leszczyński, 20 godzin - Nowożytny racjonalizm i jego krytycy CZ. III., dr hab. Artur Banaszkiewicz, 20 godzin - Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta. |
Efekty uczenia się: |
02F-2A_W01 Zna i rozumie na poziomie zaawansowanym relację łączącą filozofię z kulturą 02F-2A_W06 Zna i rozumie zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi 02F-2A_W08 Wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie główne kierunki i stanowiska w zakresie wybranych subdyscyplin i dziedzin filozoficznych: historia filozofii, logika i ontologia, filozofia współczesna, filozofia analityczna, etyka, estetyka i epistemologia 02F-2A_W10 Zna historyczny rozwój wielu wiodących idei filozoficznych na poziomie umożliwiającym specjalizację w obrębie filozofii 02F-2A_W11 Ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie 02F-2A_W15 Zna i rozumie filozoficzne podstawy kultury oraz ma świadomość roli, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury 02F-2A_U07 Wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Studenci są oceniani w trakcie zajęć. Musza wykazywać się bieżącą aktywnością, której podstawę stanowi znajomość zadawanych fragmentów tekstów źródłowych. Ponadto na zakończenie kursu są proszeni o napisanie eseju z treści zajęć na uzgodniony z prowadzącym temat. Esej jest każdorazowo omawiany w czasie konsultacji. Osoby lepiej odnajdujące się w wypowiedzi ustnej, mają prawo do zaliczenia semestru podczas odpowiedzi na zadane im pytania w trakcie konsultacji. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia CZĘŚĆ I, dr hab Tomasz Stegliński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele. Program: 1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje 2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska 3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka 4. Człowiek jako maszyna lub Myśl 5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku 6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego 7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego. 8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości. 9. Wykład podsumowujący. CZ. II. Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta 1. Wykład wprowadzający 2. Locke’a krytyka idei wrodzonych 3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii 4. Empiryzm Hume’a 5. Kanta krytyka rozumu |
|
Literatura: |
DLA CZ. I.: Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, t. I–II, Warszawa 1958. [fragmenty wszystkich 6ciu Medytacji] Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; [cz. 2, 3, 4,] Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011; [wyjaśnienie 15, t. 2] Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954; [cz. 1, O Bóstwie] G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum I. Dąmbska, ks. I. Kęty 2001. [Polemika z Locke'em] DLA CZ. II.: J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II G. W. Leibniz, Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969. [Monadologia] D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta, lub praca pisemna, zależnie od prowadzącego, u którego studenci zaliczają ten kurs |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta, lub praca pisemna, zależnie od prowadzącego, u którego studenci zaliczają ten kurs |
|
Treści kształcenia: | CZĘŚĆ I, dr hab Tomasz Stegliński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele. Program: 1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje 2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska 3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka 4. Człowiek jako maszyna lub Myśl 5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku 6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego 7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego. 8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości. 9. Wykład podsumowujący. CZ. II., dr hab. Artur Banaszkiewicz: Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta 1. Wykład wprowadzający 2. Locke’a krytyka idei wrodzonych 3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii 4. Empiryzm Hume’a 5. Kanta krytyka rozumu |
|
Literatura: |
DLA CZ. I.: Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, t. I–II, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011; Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954; Leibniz G. G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969. DLA CZ. II.: 1. J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II 2. G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I, Monadologia 3. D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII 4. I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta. |
|
Treści kształcenia: | CZĘŚĆ I, dr hab Tomasz Stegliński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele. Program: 1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje 2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska 3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka 4. Człowiek jako maszyna lub Myśl 5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku 6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego 7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego. 8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości. 9. Wykład podsumowujący. CZ. II., dr hab. Artur Banaszkiewicz: Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta 1. Wykład wprowadzający 2. Locke’a krytyka idei wrodzonych 3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii 4. Empiryzm Hume’a 5. Kanta krytyka rozumu |
|
Literatura: |
DLA CZ. I.: Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, t. I–II, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011; Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954; Leibniz G. G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969. DLA CZ. II.: 1. J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II 2. G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I, Monadologia 3. D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII 4. I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta. |
|
Treści kształcenia: | CZĘŚĆ I, dr hab Tomasz Stegliński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele. Program: 1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje 2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska 3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka 4. Człowiek jako maszyna lub Myśl 5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku 6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego 7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego. 8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości. 9. Wykład podsumowujący. CZ. II., dr hab. Artur Banaszkiewicz: Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta 1. Wykład wprowadzający 2. Locke’a krytyka idei wrodzonych 3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii 4. Empiryzm Hume’a 5. Kanta krytyka rozumu |
|
Literatura: |
DLA CZ. I.: Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, t. I–II, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011; Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954; Leibniz G. G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969. DLA CZ. II.: 1. J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II 2. G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I, Monadologia 3. D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII 4. I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Podkoński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Robert Podkoński, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Marcin Leszczyński, Robert Podkoński, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta. |
|
Treści kształcenia: | CZĘŚĆ I, dr hab Tomasz Stegliński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele. Program: 1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje 2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska 3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka 4. Człowiek jako maszyna lub Myśl 5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku 6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego 7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego. 8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości. 9. Wykład podsumowujący. CZ. II., dr hab. Artur Banaszkiewicz: Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta 1. Wykład wprowadzający 2. Locke’a krytyka idei wrodzonych 3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii 4. Empiryzm Hume’a 5. Kanta krytyka rozumu |
|
Literatura: |
DLA CZ. I.: Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, t. I–II, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011; Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954; Leibniz G. G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969. DLA CZ. II.: 1. J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II 2. G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I, Monadologia 3. D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII 4. I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Podkoński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Robert Podkoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | konwersatorium, analiza tekstu i dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | metoda okrągłego stołu, to jest swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami a prowadzącym zajęcia. Podstawą do dyskusji jest lektura wskazanego studentom fragmentu tekstu z zakresu literatury przedmiotu, Obowiązuje końcowe zaliczenie na ocenę. W ramach zaliczenia Student dokonuje samodzielnej interpretacji fragmentu tekstu i na jej podstawie rekonstruuje główny problem filozoficzny i jego zaproponowane rozwiązanie. |
|
Treści kształcenia: | CZĘŚĆ I., dr Robert Podkoński, Byt i poznanie w starożytności i średniowieczu. Program: 1. Wykład wstępny. 2. Przed Platonem (Parmenides i Zenon z Elei). 3. Platon. 4. Arystoteles. 5. Stoicyzm. 6. Plotyn. 7. Św. Augustyn. 8. Św. Tomasz. 9. Wilhelm Ockham. 10. Wykład podsumowujący. CZĘŚĆ II, mgr Marcin Leszczyński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele. Program: 1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje 2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska 3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka 4. Człowiek jako maszyna lub Myśl 5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku 6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego 7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego. 8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości. 9. Wykład podsumowujący. CZ. III., dr hab. Artur Banaszkiewicz: Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta 1. Wykład wprowadzający 2. Locke’a krytyka idei wrodzonych 3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii 4. Empiryzm Hume’a 5. Kanta krytyka rozumu |
|
Literatura: |
Literatura: DLA CZ. I.: Diogenes Laertios; Platon, Dialogi, Arystoteles, O duszy, Plotyn, Enneady, św. Augustyn, O muzyce, Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles, Wszystko to ze zdziwienia. Antologia filozofii XIV w. DLA CZ. II.: Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, t. I–II, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011; Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954; Leibniz G. G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969. DLA CZ. III.: 1. J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II 2. G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I, Monadologia 3. D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII 4. I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania, dokonana w trakcie zajęć - jedne zajęcia dla jednego studenta. |
|
Treści kształcenia: | CZĘŚĆ I, dr hab Tomasz Stegliński, Nowożytny racjonalizm i jego przedstawiciele. Program: 1. Racjonalizm nowożytny, co go cechuje 2. Człowiek jako rzecz myśląca, konsekwencje stanowiska 3. Descartes, racjonalizm w służbie przyrodoznawstwa - nowa metafizyka 4. Człowiek jako maszyna lub Myśl 5. Malebranche, nadprzyrodzone wiązanie dwóch substancji w człowieku 6. Spinoza, monistyczne wyjaśnienie Wszystkiego 7. Bóg jako Natura? Poznawalność Substancji - Jej dwa atrybuty i ich związek ze zdolnością poznawcza umysłu ludzkiego. 8. Leibniz, umysł jako monada nadrzędna, zagadnienie świadomości. 9. Wykład podsumowujący. CZ. II., dr hab. Artur Banaszkiewicz: Nowożytna filozofia umysłu od Locke’a do Kanta 1. Wykład wprowadzający 2. Locke’a krytyka idei wrodzonych 3. Leibniza polemika z Locke’iem, podstawowe pojęcia i teorematy monadologii 4. Empiryzm Hume’a 5. Kanta krytyka rozumu |
|
Literatura: |
DLA CZ. I.: Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora oraz Rozmowa z Burmanem, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, t. I–II, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981; Malebranche N.,Poszukiwanie prawdy, tłum. M. Frankiewicz, t. I–II, Warszawa 2011; Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954; Leibniz G. G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i laski oraz inne pisma filozoficzne, tłum.: S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969. DLA CZ. II.: 1. J. Locke, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I, ks. I, rozdz. II 2. G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I, Monadologia 3. D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII 4. I. Kant, Prolegomena…, Uwaga I i II, § 53 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.