Wstęp do badań wojskoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-11004AWO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do badań wojskoznawczych |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów I roku z podstawami warsztatu badawczego studenta zajmującego się problematyką wojskową. Uwzględniają one zarówno zagadnienia teoretyczne jak i zadania praktyczne, przygotowujące do samodzielnej pracy w dalszym toku studiów. Podczas zajęć student nie rozwiązuje problemów naukowych, ale uczy się procedur badawczych, zapoznaje się z podstawami warsztatu historyka wojskowości, literaturą wojskową, archiwaliami wojskowymi oraz źródłami internetowymi dotyczącymi problematyki wojskowej. |
Efekty uczenia się: |
E1 -student zna terminologię związaną z wojskoznawstwem H1A_W02, 02W-1A_W03 E 2 - student rozumie znaczenie wojskoznawstwa i historii wojskowej H1A_W010,2W-1A_W01,H1A_W03, E3- student zna ośrodki historii wojskowej i ich przedstawicieli H1A_W02, 02W-1A_W03 E4 -student ma wiedzę dotycząca aparatu naukowego wojskoznawstawa i historii wojskowej H1A_W01,H1A_W03, 02W-1A_W01 E5- student potrafi korzystać ze zrozumieniem z wydawnictw naukowych (periodyki, bibliografia zawartości czasopism, encyklopedie, słowniki i inne) H1A_U01, 02W-1A_U01 E6 -student potrafi korzystać z bibliotek i archiwów, muzeów H1A_U01, 02W-1A_U01 E7- student potrafi przygotować pracę pisemną, prezentację multimedialną (samodzielnie i w grupie) posługując się aparatem naukowym H1A_U02, H1A_U03, 02W-1A_U04, 02W-1A_U05 E8 –student zna zakres i charakter swojej wiedzy i konieczność jej pogłębiania 02W-1A_K01, H1A_K01 E9- student potrafi pracować w grupie 02W-1A_K03, H1A_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ PT C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne -metoda projektu (e5, e6, e7) -metoda punktowana, panelowa ( e1, e3, e4, e8) -metoda stolików eksperckich (e4,e9) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę zajęć składa się: (50%) test ( E1-E4, E-8), prezentacja multimedia (E5,E6,E7,E9) 30%, praca pisemna 20 % ( E4,E7). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Podstawowe pojęcia w historii i periodyzacja dziejów. 2. Historia wojskowa w Polsce (ośrodki badawcze, problematyka badań, ludzi i dorobek). 3. Przeszkolenie biblioteczne, kartografia, zasoby internetowe, zbiory specjalne. 4. Muzealnictwo wojskowe. 5. Warsztat badawczy historyka (rodzaje źródeł, rodzaje prac historycznych, literatura i czasopisma ogólnohistoryczne). 6. Warsztat badawczy historyka wojskowości. 7. Nauki pomocnicze w historii wojskowej. 8. Podstawowa terminologia wojskowa. 9. Zasady pisania pracy naukowej i aparat naukowy. 10. Archiwa – struktura i zadania. 11. Wybitni historycy wojskowości. 12. Instytut Pamięci Narodowej – zadania i organizacja. |
|
Literatura: |
1. B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1974. 2. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999. 3. Metodologia i metodyka badań historyczno-wojskowych (studia i szkice), red. K. Kościelniak, Z. Pilarczyk, Poznań 2012. 4. B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznowojskowych, Poznań 2001. 5. H. Dominiczak, Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne -metoda projektu (e5, e6, e7) -metoda punktowana, panelowa ( e1, e3, e4, e8) -metoda stolików eksperckich (e4,e9) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę zajęć składa się: (50%) test ( E1-E4, E-8), prezentacja multimedia (E5,E6,E7,E9) 30%, praca pisemna 20 % ( E4,E7). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Podstawowe pojęcia w historii i periodyzacja dziejów. 2. Historia wojskowa w Polsce (ośrodki badawcze, problematyka badań, ludzi i dorobek). 3. Przeszkolenie biblioteczne, kartografia, zasoby internetowe, zbiory specjalne. 4. Muzealnictwo wojskowe. 5. Warsztat badawczy historyka (rodzaje źródeł, rodzaje prac historycznych, literatura i czasopisma ogólnohistoryczne). 6. Warsztat badawczy historyka wojskowości. 7. Nauki pomocnicze w historii wojskowej. 8. Podstawowa terminologia wojskowa. 9. Zasady pisania pracy naukowej i aparat naukowy. 10. Archiwa – struktura i zadania. 11. Wybitni historycy wojskowości. 12. Instytut Pamięci Narodowej – zadania i organizacja. |
|
Literatura: |
1. B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1974. 2. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999. 3. Metodologia i metodyka badań historyczno-wojskowych (studia i szkice), red. K. Kościelniak, Z. Pilarczyk, Poznań 2012. 4. B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznowojskowych, Poznań 2001. 5. H. Dominiczak, Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne -metoda projektu (e5, e6, e7) -metoda punktowana, panelowa ( e1, e3, e4, e8) -metoda stolików eksperckich (e4,e9) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę zajęć składa się: (50%) test ( E1-E4, E-8), prezentacja multimedia (E5,E6,E7,E9) 30%, praca pisemna 20 % ( E4,E7). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Podstawowe pojęcia w historii i periodyzacja dziejów. 2. Historia wojskowa w Polsce (ośrodki badawcze, problematyka badań, ludzi i dorobek). 3. Przeszkolenie biblioteczne, kartografia, zasoby internetowe, zbiory specjalne. 4. Muzealnictwo wojskowe. 5. Warsztat badawczy historyka (rodzaje źródeł, rodzaje prac historycznych, literatura i czasopisma ogólnohistoryczne). 6. Warsztat badawczy historyka wojskowości. 7. Nauki pomocnicze w historii wojskowej. 8. Podstawowa terminologia wojskowa. 9. Zasady pisania pracy naukowej i aparat naukowy. 10. Archiwa – struktura i zadania. 11. Wybitni historycy wojskowości. 12. Instytut Pamięci Narodowej – zadania i organizacja. |
|
Literatura: |
1. B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1974. 2. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999. 3. Metodologia i metodyka badań historyczno-wojskowych (studia i szkice), red. K. Kościelniak, Z. Pilarczyk, Poznań 2012. 4. B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznowojskowych, Poznań 2001. 5. H. Dominiczak, Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN CK
CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne -metoda projektu (e5, e6, e7) -metoda punktowana, panelowa ( e1, e3, e4, e8) -metoda stolików eksperckich (e4,e9) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę zajęć składa się: (50%) test ( E1-E4, E-8), prezentacja multimedia (E5,E6,E7,E9) 30%, praca pisemna 20 % ( E4,E7). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Podstawowe pojęcia w historii i periodyzacja dziejów. 2. Historia wojskowa w Polsce (ośrodki badawcze, problematyka badań, ludzi i dorobek). 3. Przeszkolenie biblioteczne, kartografia, zasoby internetowe, zbiory specjalne. 4. Muzealnictwo wojskowe. 5. Warsztat badawczy historyka (rodzaje źródeł, rodzaje prac historycznych, literatura i czasopisma ogólnohistoryczne). 6. Warsztat badawczy historyka wojskowości. 7. Nauki pomocnicze w historii wojskowej. 8. Podstawowa terminologia wojskowa. 9. Zasady pisania pracy naukowej i aparat naukowy. 10. Archiwa – struktura i zadania. 11. Wybitni historycy wojskowości. 12. Instytut Pamięci Narodowej – zadania i organizacja. |
|
Literatura: |
1. B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1974. 2. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999. 3. Metodologia i metodyka badań historyczno-wojskowych (studia i szkice), red. K. Kościelniak, Z. Pilarczyk, Poznań 2012. 4. B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznowojskowych, Poznań 2001. 5. H. Dominiczak, Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne -metoda projektu (e5, e6, e7) -metoda punktowana, panelowa ( e1, e3, e4, e8) -metoda stolików eksperckich (e4,e9) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę zajęć składa się: (50%) test ( E1-E4, E-8), prezentacja multimedia (E5,E6,E7,E9) 30%, praca pisemna 20 % ( E4,E7). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Podstawowe pojęcia w historii i periodyzacja dziejów. 2. Historia wojskowa w Polsce (ośrodki badawcze, problematyka badań, ludzi i dorobek). 3. Przeszkolenie biblioteczne, kartografia, zasoby internetowe, zbiory specjalne. 4. Muzealnictwo wojskowe. 5. Warsztat badawczy historyka (rodzaje źródeł, rodzaje prac historycznych, literatura i czasopisma ogólnohistoryczne). 6. Warsztat badawczy historyka wojskowości. 7. Nauki pomocnicze w historii wojskowej. 8. Podstawowa terminologia wojskowa. 9. Zasady pisania pracy naukowej i aparat naukowy. 10. Archiwa – struktura i zadania. 11. Wybitni historycy wojskowości. 12. Instytut Pamięci Narodowej – zadania i organizacja. |
|
Literatura: |
1. B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1974. 2. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999. 3. Metodologia i metodyka badań historyczno-wojskowych (studia i szkice), red. K. Kościelniak, Z. Pilarczyk, Poznań 2012. 4. B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznowojskowych, Poznań 2001. 5. H. Dominiczak, Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne -metoda projektu (e5, e6, e7) -metoda punktowana, panelowa ( e1, e3, e4, e8) -metoda stolików eksperckich (e4,e9) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę zajęć składa się: (50%) test ( E1-E4, E-8), prezentacja multimedia (E5,E6,E7,E9) 30%, praca pisemna 20 % ( E4,E7). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Podstawowe pojęcia w historii i periodyzacja dziejów. 2. Historia wojskowa w Polsce (ośrodki badawcze, problematyka badań, ludzi i dorobek). 3. Przeszkolenie biblioteczne, kartografia, zasoby internetowe, zbiory specjalne. 4. Muzealnictwo wojskowe. 5. Warsztat badawczy historyka (rodzaje źródeł, rodzaje prac historycznych, literatura i czasopisma ogólnohistoryczne). 6. Warsztat badawczy historyka wojskowości. 7. Nauki pomocnicze w historii wojskowej. 8. Podstawowa terminologia wojskowa. 9. Zasady pisania pracy naukowej i aparat naukowy. 10. Archiwa – struktura i zadania. 11. Wybitni historycy wojskowości. 12. Instytut Pamięci Narodowej – zadania i organizacja. |
|
Literatura: |
1. B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1974. 2. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999. 3. Metodologia i metodyka badań historyczno-wojskowych (studia i szkice), red. K. Kościelniak, Z. Pilarczyk, Poznań 2012. 4. B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznowojskowych, Poznań 2001. 5. H. Dominiczak, Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CK
CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pogońska-Pol | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Grabarczyk, Witold Jarno, Magdalena Pogońska-Pol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne -metoda projektu (e5, e6, e7) -metoda punktowana, panelowa ( e1, e3, e4, e8) -metoda stolików eksperckich (e4,e9) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę zajęć składa się: (50%) test ( E1-E4, E-8), prezentacja multimedia (E5,E6,E7,E9) 30%, praca pisemna 20 % ( E4,E7). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Podstawowe pojęcia w historii i periodyzacja dziejów. 2. Historia wojskowa w Polsce (ośrodki badawcze, problematyka badań, ludzi i dorobek). 3. Przeszkolenie biblioteczne, kartografia, zasoby internetowe, zbiory specjalne. 4. Muzealnictwo wojskowe. 5. Warsztat badawczy historyka (rodzaje źródeł, rodzaje prac historycznych, literatura i czasopisma ogólnohistoryczne). 6. Warsztat badawczy historyka wojskowości. 7. Nauki pomocnicze w historii wojskowej. 8. Podstawowa terminologia wojskowa. 9. Zasady pisania pracy naukowej i aparat naukowy. 10. Archiwa – struktura i zadania. 11. Wybitni historycy wojskowości. 12. Instytut Pamięci Narodowej – zadania i organizacja. |
|
Literatura: |
1. B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1974. 2. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999. 3. Metodologia i metodyka badań historyczno-wojskowych (studia i szkice), red. K. Kościelniak, Z. Pilarczyk, Poznań 2012. 4. B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznowojskowych, Poznań 2001. 5. H. Dominiczak, Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.