Przedmiot z zakresu nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-11007AF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot z zakresu nauk społecznych |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu z zakresu nauk społecznych jest dostarczenie rozszerzonej wiedzy o człowieku jako twórcy kultury, pogłębionej w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka. Źródłem owej wiedzy są koncepcje człowieka rozwijane na przestrzeni wieków. Realizowany przedmiot ma dostarczyć narzędzi teoretycznych dla opisywania rzeczywistości społecznej i analizowania wypowiedzi formułowanych na temat społeczeństwa oraz na temat życia społecznego w różnych jego aspektach. Tematem przewodnim będzie pytanie o istotę społeczeństwa i warunki jego istnienia. Dla uzyskania tych narzędzi konieczne jest zapoznanie się z najważniejszymi w dziejach europejskiej myśli sposobami pojmowania społeczeństwa. |
Efekty uczenia się: |
S2A_W01 ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk; 02F1A_W19 Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach; S2A_W05 ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN CK
CK
WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski, Bartosz Pokorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu). 2. Testy pisemne (kolokwia) ze znajomości tekstów. 3. Rozmowa na temat kolokwiów i treści tekstów omawianych na zajęciach. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | kolokwia pisemne |
|
Treści kształcenia: | (1) Odmienności w pojmowaniu „filozofii społecznej” w tradycji anglo-amerykańskiej i w tradycji niemieckiej. (2) Arystoteles: definicja państwa, jego cel i najlepsze urządzenie; części składowe państwa; definicja obywatela; pojęcie cnoty obywatela. (3) Cyceron: państwo (res publica) jako rzecz ludu (res populi); definicja ludu; warunki mądrej władzy; krytyka ustrojów: monarchii, rządów najlepszych i demokracji; czwarta forma ustrojowa; (4) św. Augustyn: relacje państwa niebieskiego i państwa ziemskiego; pojęcie pokoju i jego stosunek do porządku i sprawiedliwości; św. Augustyna krytyka Cycerońskiego pojęcia państwa (5) św. Tomasz z Akwinu: św. Tomasza analiza pojęcia króla; uzasadnienie władzy monarszej; rządy naturalne i rządy sztuczne (6) T. Hobbes: stan ludzi poza społecznością państwową; uprawnienie naturalne (ius naturale) i prawo natury (lex naturalis); rodzaje umów i umowa społeczna; przyczyny i powstanie państwa. (7) J. Locke: Locke’owskie pojęcie własności; społeczeństwo obywatelskie jako wspólnota oparta na rządach prawa; pojęcie commonwealth. (8) J. J. Rousseau: wola powszechna; pakt społeczny; problem wolności naturalnej i politycznej; władza lud; pojęcie suwerenności; granice władzy zwierzchniej. (9) I. Kant: zasady a priori ustroju obywatelskiego (wolność, równość, niezależność); problem oporu wobec głowy państwa; formy władania i formy rządzenia; celowość przyrody i cel ludzkości. (10) Hegel: momenty systemu filozoficznego Hegla, w tym zwłaszcza „etyczność” z Zasad filozofii prawa); Heglowskie rozumienie społeczeństwa obywatelskiego i państwa. |
|
Literatura: |
Arystoteles, Polityka, PWN, Warszawa 2001 (Ks. I, Rozdział I; Ks. III, Rozdział I i II; Ks. VII, Rozdział I i II) Arystoteles, Etyka nikomachejska, PWN, Warszawa 1982 (Ks. V, cz. II-V) Cyceron, O Państwie, w: tenże, Pisma filozoficzne, t. II, PWN, Warszawa 1960 (Ks. I) św. Augustyn, O państwie Bożym. Przeciw poganom ksiąg XXII, tłum, Wiktor Kornatowski. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1977 (ks. XI , 1; XIV, 28; XV, 1; XIX, 11; XIX, 12; XIX, 13, XIX, 16; XIX, 17; XIX, 21; IV, 4; V, 24; XIX, 27) św. Tomasz z Akwinu, O władzy, w: tenże, Dzieła wybrane, wyd. „W drodze”, Poznań 1984 (Ks. I, 1; Ks. II, 1, 3 i 4) T. Hobbes, Elementy filozofii, t. II, PWN, Warszawa 1956 (Ks. III, Cz. I, rozdz. I-II; Ks. III, Cz. II, rozdz. V) J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, Warszawa 1992 (Traktat drugi, rozdziały VII-X, ss. 216-256) J. J. Rousseau, Umowa społeczna, tłum. Antoni Peretiatkowicz, PWN, Warszawa 1966 (fragmenty) I. Kant, O porzekadle: To może być słuszne w teorii, ale nic nie jest warte w praktyce, w: tenże, O porzekadle..., red. M. Żelazny, wyd. Comer, Toruń 1995 (ss. 18-37) I. Kant, Do wiecznego pokoju, w: tenże, O porzekadle..., red. M. Żelazny, wyd. Comer, Toruń 1995 (Pierwszy artykuł definitywny do wiecznego pokoju, ss. 56-60) I. Kant, Pomysły do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym, w: tenże, Przypuszczalny początek ludzkiej historii i inne pisma historiozoficzne, Comer, Toruń 1995 (ss. 35-50) M. Kozłowski, Hegel jako krytyk idei umowy społecznej, w: Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, red. Z. Rau, M. Chmieliński, wyd. SCHOLAR, Warszawa 2010 (ss. 378-398) G. W. F. Hegel, Zasady filozofii prawa, Warszawa: PWN, 1969 (§§ 182-281) ALTERNATYWNIE: J. Locke, Rozważania dotyczące prawdziwego pochodzenia, zakresu i celu rządu obywatelskiego, przeł. M. Kozłowski, Studia Filozoficzne, nr 1-2, 123-133, 1982. H. Marcuse, Rozum i rewolucja. Hegel a powstanie teorii społecznej, przeł. D. Petsch Książka i wiedza, Warszawa 1966. M. J. Siemek, Hegel: Rozum i historia, w: W kręgu filozofów, Czytelnik, Warszawa 1984, ss. 30-57. G. W. F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów (fragmenty), w: (red.) S. Filipowicz, Historia idei politycznych. Wybór tekstów, t. II, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2002, ss. 360–391. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CK
CK
WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski, Bartosz Pokorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu). 2. Testy pisemne (kolokwia) ze znajomości tekstów. 3. Rozmowa na temat kolokwiów i treści tekstów omawianych na zajęciach. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | kolokwia pisemne |
|
Treści kształcenia: | (1) Odmienności w pojmowaniu „filozofii społecznej” w tradycji anglo-amerykańskiej i w tradycji niemieckiej. (2) Arystoteles: definicja państwa, jego cel i najlepsze urządzenie; części składowe państwa; definicja obywatela; pojęcie cnoty obywatela. (3) Cyceron: państwo (res publica) jako rzecz ludu (res populi); definicja ludu; warunki mądrej władzy; krytyka ustrojów: monarchii, rządów najlepszych i demokracji; czwarta forma ustrojowa; (4) św. Augustyn: relacje państwa niebieskiego i państwa ziemskiego; pojęcie pokoju i jego stosunek do porządku i sprawiedliwości; św. Augustyna krytyka Cycerońskiego pojęcia państwa (5) św. Tomasz z Akwinu: św. Tomasza analiza pojęcia króla; uzasadnienie władzy monarszej; rządy naturalne i rządy sztuczne (6) T. Hobbes: stan ludzi poza społecznością państwową; uprawnienie naturalne (ius naturale) i prawo natury (lex naturalis); rodzaje umów i umowa społeczna; przyczyny i powstanie państwa. (7) J. Locke: Locke’owskie pojęcie własności; społeczeństwo obywatelskie jako wspólnota oparta na rządach prawa; pojęcie commonwealth. (8) J. J. Rousseau: wola powszechna; pakt społeczny; problem wolności naturalnej i politycznej; władza lud; pojęcie suwerenności; granice władzy zwierzchniej. (9) I. Kant: zasady a priori ustroju obywatelskiego (wolność, równość, niezależność); problem oporu wobec głowy państwa; formy władania i formy rządzenia; celowość przyrody i cel ludzkości. (10) Hegel: momenty systemu filozoficznego Hegla, w tym zwłaszcza „etyczność” z Zasad filozofii prawa); Heglowskie rozumienie społeczeństwa obywatelskiego i państwa. |
|
Literatura: |
Arystoteles, Polityka, PWN, Warszawa 2001 (Ks. I, Rozdział I; Ks. III, Rozdział I i II; Ks. VII, Rozdział I i II) Arystoteles, Etyka nikomachejska, PWN, Warszawa 1982 (Ks. V, cz. II-V) Cyceron, O Państwie, w: tenże, Pisma filozoficzne, t. II, PWN, Warszawa 1960 (Ks. I) św. Augustyn, O państwie Bożym. Przeciw poganom ksiąg XXII, tłum, Wiktor Kornatowski. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1977 (ks. XI , 1; XIV, 28; XV, 1; XIX, 11; XIX, 12; XIX, 13, XIX, 16; XIX, 17; XIX, 21; IV, 4; V, 24; XIX, 27) św. Tomasz z Akwinu, O władzy, w: tenże, Dzieła wybrane, wyd. „W drodze”, Poznań 1984 (Ks. I, 1; Ks. II, 1, 3 i 4) T. Hobbes, Elementy filozofii, t. II, PWN, Warszawa 1956 (Ks. III, Cz. I, rozdz. I-II; Ks. III, Cz. II, rozdz. V) J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, Warszawa 1992 (Traktat drugi, rozdziały VII-X, ss. 216-256) J. J. Rousseau, Umowa społeczna, tłum. Antoni Peretiatkowicz, PWN, Warszawa 1966 (fragmenty) I. Kant, O porzekadle: To może być słuszne w teorii, ale nic nie jest warte w praktyce, w: tenże, O porzekadle..., red. M. Żelazny, wyd. Comer, Toruń 1995 (ss. 18-37) I. Kant, Do wiecznego pokoju, w: tenże, O porzekadle..., red. M. Żelazny, wyd. Comer, Toruń 1995 (Pierwszy artykuł definitywny do wiecznego pokoju, ss. 56-60) I. Kant, Pomysły do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym, w: tenże, Przypuszczalny początek ludzkiej historii i inne pisma historiozoficzne, Comer, Toruń 1995 (ss. 35-50) M. Kozłowski, Hegel jako krytyk idei umowy społecznej, w: Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, red. Z. Rau, M. Chmieliński, wyd. SCHOLAR, Warszawa 2010 (ss. 378-398) G. W. F. Hegel, Zasady filozofii prawa, Warszawa: PWN, 1969 (§§ 182-281) ALTERNATYWNIE: J. Locke, Rozważania dotyczące prawdziwego pochodzenia, zakresu i celu rządu obywatelskiego, przeł. M. Kozłowski, Studia Filozoficzne, nr 1-2, 123-133, 1982. H. Marcuse, Rozum i rewolucja. Hegel a powstanie teorii społecznej, przeł. D. Petsch Książka i wiedza, Warszawa 1966. M. J. Siemek, Hegel: Rozum i historia, w: W kręgu filozofów, Czytelnik, Warszawa 1984, ss. 30-57. G. W. F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów (fragmenty), w: (red.) S. Filipowicz, Historia idei politycznych. Wybór tekstów, t. II, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2002, ss. 360–391. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski, Bartosz Pokorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu). 2. Testy pisemne (kolokwia) ze znajomości tekstów. 3. Rozmowa na temat kolokwiów i treści tekstów omawianych na zajęciach. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | kolokwia pisemne |
|
Treści kształcenia: | (1) Odmienności w pojmowaniu „filozofii społecznej” w tradycji anglo-amerykańskiej i w tradycji niemieckiej. (2) Arystoteles: definicja państwa, jego cel i najlepsze urządzenie; części składowe państwa; definicja obywatela; pojęcie cnoty obywatela. (3) Cyceron: państwo (res publica) jako rzecz ludu (res populi); definicja ludu; warunki mądrej władzy; krytyka ustrojów: monarchii, rządów najlepszych i demokracji; czwarta forma ustrojowa; (4) św. Augustyn: relacje państwa niebieskiego i państwa ziemskiego; pojęcie pokoju i jego stosunek do porządku i sprawiedliwości; św. Augustyna krytyka Cycerońskiego pojęcia państwa (5) św. Tomasz z Akwinu: św. Tomasza analiza pojęcia króla; uzasadnienie władzy monarszej; rządy naturalne i rządy sztuczne (6) T. Hobbes: stan ludzi poza społecznością państwową; uprawnienie naturalne (ius naturale) i prawo natury (lex naturalis); rodzaje umów i umowa społeczna; przyczyny i powstanie państwa. (7) J. Locke: Locke’owskie pojęcie własności; społeczeństwo obywatelskie jako wspólnota oparta na rządach prawa; pojęcie commonwealth. (8) J. J. Rousseau: wola powszechna; pakt społeczny; problem wolności naturalnej i politycznej; władza lud; pojęcie suwerenności; granice władzy zwierzchniej. (9) I. Kant: zasady a priori ustroju obywatelskiego (wolność, równość, niezależność); problem oporu wobec głowy państwa; formy władania i formy rządzenia; celowość przyrody i cel ludzkości. (10) Hegel: momenty systemu filozoficznego Hegla, w tym zwłaszcza „etyczność” z Zasad filozofii prawa); Heglowskie rozumienie społeczeństwa obywatelskiego i państwa. |
|
Literatura: |
Arystoteles, Polityka, PWN, Warszawa 2001 (Ks. I, Rozdział I; Ks. III, Rozdział I i II; Ks. VII, Rozdział I i II) Arystoteles, Etyka nikomachejska, PWN, Warszawa 1982 (Ks. V, cz. II-V) Cyceron, O Państwie, w: tenże, Pisma filozoficzne, t. II, PWN, Warszawa 1960 (Ks. I) św. Augustyn, O państwie Bożym. Przeciw poganom ksiąg XXII, tłum, Wiktor Kornatowski. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1977 (ks. XI , 1; XIV, 28; XV, 1; XIX, 11; XIX, 12; XIX, 13, XIX, 16; XIX, 17; XIX, 21; IV, 4; V, 24; XIX, 27) św. Tomasz z Akwinu, O władzy, w: tenże, Dzieła wybrane, wyd. „W drodze”, Poznań 1984 (Ks. I, 1; Ks. II, 1, 3 i 4) T. Hobbes, Elementy filozofii, t. II, PWN, Warszawa 1956 (Ks. III, Cz. I, rozdz. I-II; Ks. III, Cz. II, rozdz. V) J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, Warszawa 1992 (Traktat drugi, rozdziały VII-X, ss. 216-256) J. J. Rousseau, Umowa społeczna, tłum. Antoni Peretiatkowicz, PWN, Warszawa 1966 (fragmenty) I. Kant, O porzekadle: To może być słuszne w teorii, ale nic nie jest warte w praktyce, w: tenże, O porzekadle..., red. M. Żelazny, wyd. Comer, Toruń 1995 (ss. 18-37) I. Kant, Do wiecznego pokoju, w: tenże, O porzekadle..., red. M. Żelazny, wyd. Comer, Toruń 1995 (Pierwszy artykuł definitywny do wiecznego pokoju, ss. 56-60) I. Kant, Pomysły do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym, w: tenże, Przypuszczalny początek ludzkiej historii i inne pisma historiozoficzne, Comer, Toruń 1995 (ss. 35-50) M. Kozłowski, Hegel jako krytyk idei umowy społecznej, w: Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, red. Z. Rau, M. Chmieliński, wyd. SCHOLAR, Warszawa 2010 (ss. 378-398) G. W. F. Hegel, Zasady filozofii prawa, Warszawa: PWN, 1969 (§§ 182-281) ALTERNATYWNIE: J. Locke, Rozważania dotyczące prawdziwego pochodzenia, zakresu i celu rządu obywatelskiego, przeł. M. Kozłowski, Studia Filozoficzne, nr 1-2, 123-133, 1982. H. Marcuse, Rozum i rewolucja. Hegel a powstanie teorii społecznej, przeł. D. Petsch Książka i wiedza, Warszawa 1966. M. J. Siemek, Hegel: Rozum i historia, w: W kręgu filozofów, Czytelnik, Warszawa 1984, ss. 30-57. G. W. F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów (fragmenty), w: (red.) S. Filipowicz, Historia idei politycznych. Wybór tekstów, t. II, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2002, ss. 360–391. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski, Bartosz Pokorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu). 2. Testy pisemne (kolokwia) ze znajomości tekstów. 3. Rozmowa na temat kolokwiów i treści tekstów omawianych na zajęciach. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | kolokwia pisemne |
|
Treści kształcenia: | (1) Odmienności w pojmowaniu „filozofii społecznej” w tradycji anglo-amerykańskiej i w tradycji niemieckiej. (2) Arystoteles: definicja państwa, jego cel i najlepsze urządzenie; części składowe państwa; definicja obywatela; pojęcie cnoty obywatela. (3) Cyceron: państwo (res publica) jako rzecz ludu (res populi); definicja ludu; warunki mądrej władzy; krytyka ustrojów: monarchii, rządów najlepszych i demokracji; czwarta forma ustrojowa; (4) św. Augustyn: relacje państwa niebieskiego i państwa ziemskiego; pojęcie pokoju i jego stosunek do porządku i sprawiedliwości; św. Augustyna krytyka Cycerońskiego pojęcia państwa (5) św. Tomasz z Akwinu: św. Tomasza analiza pojęcia króla; uzasadnienie władzy monarszej; rządy naturalne i rządy sztuczne (6) T. Hobbes: stan ludzi poza społecznością państwową; uprawnienie naturalne (ius naturale) i prawo natury (lex naturalis); rodzaje umów i umowa społeczna; przyczyny i powstanie państwa. (7) J. Locke: Locke’owskie pojęcie własności; społeczeństwo obywatelskie jako wspólnota oparta na rządach prawa; pojęcie commonwealth. (8) J. J. Rousseau: wola powszechna; pakt społeczny; problem wolności naturalnej i politycznej; władza lud; pojęcie suwerenności; granice władzy zwierzchniej. (9) I. Kant: zasady a priori ustroju obywatelskiego (wolność, równość, niezależność); problem oporu wobec głowy państwa; formy władania i formy rządzenia; celowość przyrody i cel ludzkości. (10) Hegel: momenty systemu filozoficznego Hegla, w tym zwłaszcza „etyczność” z Zasad filozofii prawa); Heglowskie rozumienie społeczeństwa obywatelskiego i państwa. |
|
Literatura: |
Arystoteles, Polityka, PWN, Warszawa 2001 (Ks. I, Rozdział I; Ks. III, Rozdział I i II; Ks. VII, Rozdział I i II) Arystoteles, Etyka nikomachejska, PWN, Warszawa 1982 (Ks. V, cz. II-V) Cyceron, O Państwie, w: tenże, Pisma filozoficzne, t. II, PWN, Warszawa 1960 (Ks. I) św. Augustyn, O państwie Bożym. Przeciw poganom ksiąg XXII, tłum, Wiktor Kornatowski. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1977 (ks. XI , 1; XIV, 28; XV, 1; XIX, 11; XIX, 12; XIX, 13, XIX, 16; XIX, 17; XIX, 21; IV, 4; V, 24; XIX, 27) św. Tomasz z Akwinu, O władzy, w: tenże, Dzieła wybrane, wyd. „W drodze”, Poznań 1984 (Ks. I, 1; Ks. II, 1, 3 i 4) T. Hobbes, Elementy filozofii, t. II, PWN, Warszawa 1956 (Ks. III, Cz. I, rozdz. I-II; Ks. III, Cz. II, rozdz. V) J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, Warszawa 1992 (Traktat drugi, rozdziały VII-X, ss. 216-256) J. J. Rousseau, Umowa społeczna, tłum. Antoni Peretiatkowicz, PWN, Warszawa 1966 (fragmenty) I. Kant, O porzekadle: To może być słuszne w teorii, ale nic nie jest warte w praktyce, w: tenże, O porzekadle..., red. M. Żelazny, wyd. Comer, Toruń 1995 (ss. 18-37) I. Kant, Do wiecznego pokoju, w: tenże, O porzekadle..., red. M. Żelazny, wyd. Comer, Toruń 1995 (Pierwszy artykuł definitywny do wiecznego pokoju, ss. 56-60) I. Kant, Pomysły do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym, w: tenże, Przypuszczalny początek ludzkiej historii i inne pisma historiozoficzne, Comer, Toruń 1995 (ss. 35-50) M. Kozłowski, Hegel jako krytyk idei umowy społecznej, w: Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, red. Z. Rau, M. Chmieliński, wyd. SCHOLAR, Warszawa 2010 (ss. 378-398) G. W. F. Hegel, Zasady filozofii prawa, Warszawa: PWN, 1969 (§§ 182-281) ALTERNATYWNIE: J. Locke, Rozważania dotyczące prawdziwego pochodzenia, zakresu i celu rządu obywatelskiego, przeł. M. Kozłowski, Studia Filozoficzne, nr 1-2, 123-133, 1982. H. Marcuse, Rozum i rewolucja. Hegel a powstanie teorii społecznej, przeł. D. Petsch Książka i wiedza, Warszawa 1966. M. J. Siemek, Hegel: Rozum i historia, w: W kręgu filozofów, Czytelnik, Warszawa 1984, ss. 30-57. G. W. F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów (fragmenty), w: (red.) S. Filipowicz, Historia idei politycznych. Wybór tekstów, t. II, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2002, ss. 360–391. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski, Bartosz Pokorski, Artur Starnowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski, Bartosz Pokorski, Artur Starnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenie podlegać będzie: 1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu). 2. Testy pisemne (kolokwia) ze znajomości tekstów. 3. Rozmowa na temat kolokwiów i treści tekstów omawianych na zajęciach. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | kolokwia pisemne |
|
Treści kształcenia: | I. Wprowadzenie. Co to jest „filozofia społeczna”? Odmienności w pojmowaniu „filozofii społecznej” w tradycji anglo-amerykańskiej i w tradycji niemieckiej. Polis jako wspólnota naturalna oparta na cnocie II. Civitas jako związek obywateli oparty na prawie III. Civitas dei i Civitas terrena – wzorzec chrześcijańskiego ujmowania relacji między religią a polityką IV. św. Tomasz z Akwinu: racjonalny porządek społeczny i jego hierarchiczna struktura V. Rozumna wspólnota Thomasa Hobbesa VI. Locke: wspólnota polityczna – początki społeczeństwa obywatelskiego VII. Contract social czyli wspólnota społeczno-polityczna Jana Jakuba Rousseau VIII. Kant i jego wizja stanu obywatelskiego IX. Społeczeństwo obywatelskie i państwo według Hegla |
|
Literatura: |
http://de.wikipedia.org/wiki/Sozialphilosophie http://en.wikipedia.org/wiki/Social_philosophy Arystoteles, Polityka (Ks. I, Rozdział I; Ks. III, Rozdział I-II; Ks. VII, Rozdział I-II) Arystoteles, Etyka nikomachejska, Warszawa: PWN (Ks. V, cz. II-V) Cicero, O Państwie, w: tenże, Pisma filozoficzne, t. II, Warszawa, PWN: 1960 (Ks. I) Święty Augustyn, O państwie Bożym. Przeciw poganom ksiąg XXII, tłum, Wiktor Kornatowski. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1977 (ks. XI, 1; XIV, 28; XV, 1; XIX, 11; XIX, 12; XIX, 13, XIX, 16; XIX, 17; XIX, 21; IV, 4; V, 24; XIX, 27) św. Tomasz z Akwinu, O władzy, w: tenże, Dzieła wybrane, Poznań: „W drodze”: 1984 (Ks. pierwsza, 1; Ks. druga, 1, 3-4) V K. Kaczmarek, Prasocjologia Świętego Tomasza z Akwinu, Poznań: UAM, 1999 (Rozdział II: s. 67-96) Hobbes, Elementy filozofii, t. II, Warszawa: PWN, 1956 (Ks. III: O obywatelu, Cz. I, rozdz. II-II; Ks. III, Cz. II: Władza, rozdz. V) Locke, Dwa traktaty o rządzie, Warszawa 1992 (Traktat drugi, rozdziały VII-X, ss. 216-256) J. J. Rousseau, Umowa społeczna. Umowa społeczna oraz Uwagi o rządzie polskim. Przedmowa do "Narcyza". List o widowiskach. List i Opatrzności. Listy moralne. List do arcybiskupa de Beaumont. List do Malesherbesa, tłum. Bronisław Baczko W. Bieńkowska, M. Pawłowska, A. Peretiatkowicz, J. Rogoziński, M. Staszewski, B. Strumiński, Oprac., wstęp i przypisy B. Baczko, Warszawa Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1966 [lub: J. J. Rousseau, Umowa społeczna, (fragmenty wybrane za wyborem: Społeczeństwo obywatelskie. Wybór tekstów z historii pojęcia, red. B. Markiewicz, Wydział Filozofii i Socjologii UW (na prawach rękopisu), s. 107-111)] B. Baczko, Rousseau: samotność i wspólnota, Warszawa: PWN, 1964 (rozdz. IV, części: „Prawo i umowa społeczna”, „«Państwo-ojczyzna» i wzór «obywatela»”, „Demokracja i konserwatyzmm”, s. 613-697) I. Kant, O porzekadle: To może być słuszne w teorii, ale nic nie jest warte w praktyce, w: tenże, O porzekadle..., red. M. Żelazny, Toruń: Comer, 1995 (s. 18-37) I. Kant, Do wiecznego pokoju, w: tenże, O porzekadle..., red. M. Żelazny, Toruń: Comer, 1995 (Pierwszy artykuł definitywny do wiecznego pokoju, s. 56-60) I. Kant, Pomysły do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym, w: tenże, Przypuszczalny początek ludzkiej historii i inne pisma historiozoficzne, Toruń: Comer, 1995 (s. 35-50) G. W. F. Hegel, Zasady filozofii prawa, Warszawa: PWN, 1969 (§§ 182-281); Jürgen Habermas, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, tłum. W. Lipnik, M. Łukasiewicz, Wprowadzenie i redakcja naukowa oraz weryfikacja przekładu Marek Czyżewski, Konsultacja terminologiczna i weryfikacja przekładu par. 13 i 14 Andrzej M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe PWN 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Pokorski, Artur Starnowski | |
Prowadzący grup: | Bartosz Pokorski, Artur Starnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu). 2. Kolokwia ze znajomości tekstów. |
|
Treści kształcenia: | (1) Odmienności w pojmowaniu „filozofii społecznej” w tradycji anglo-amerykańskiej i w tradycji niemieckiej. (2) Arystoteles: definicja państwa, jego cel i najlepsze urządzenie; części składowe państwa; definicja obywatela; pojęcie cnoty obywatela. (3) Cyceron: państwo (res publica) jako rzecz ludu (res populi); definicja ludu; warunki mądrej władzy; krytyka ustrojów: monarchii, rządów najlepszych i demokracji; czwarta forma ustrojowa; (4) św. Augustyn: relacje państwa niebieskiego i państwa ziemskiego; pojęcie pokoju i jego stosunek do porządku i sprawiedliwości; św. Augustyna krytyka Cycerońskiego pojęcia państwa (5) św. Tomasz z Akwinu: św. Tomasza analiza pojęcia króla; uzasadnienie władzy monarszej; rządy naturalne i rządy sztuczne (6) T. Hobbes: stan ludzi poza społecznością państwową; uprawnienie naturalne (ius naturale) i prawo natury (lex naturalis); rodzaje umów i umowa społeczna; przyczyny i powstanie państwa. (7) J. Locke: Locke’owskie pojęcie własności; społeczeństwo obywatelskie jako wspólnota oparta na rządach prawa; pojęcie commonwealth. (8) J. J. Rousseau: wola powszechna; pakt społeczny; problem wolności naturalnej i politycznej; władza lud; pojęcie suwerenności; granice władzy zwierzchniej. (9) I. Kant: zasady a priori ustroju obywatelskiego (wolność, równość, niezależność); problem oporu wobec głowy państwa; formy władania i formy rządzenia; celowość przyrody i cel ludzkości. (10) M. Kozłowski: Hegla krytyka umowy społecznej; to, co umowa społeczna konstytuuje, a czego nie (jeśli chodzi o człony systemu „etyczności” Zasad filozofii prawa); Heglowskie rozumienie społeczeństwa obywatelskiego. |
|
Literatura: |
http://de.wikipedia.org/wiki/Sozialphilosophie http://en.wikipedia.org/wiki/Social_philosophy Arystoteles, Polityka, PWN, Warszawa 2001 (Ks. I, Rozdział I; Ks. III, Rozdział I i II; Ks. VII, Rozdział I i II) Arystoteles, Etyka nikomachejska, PWN, Warszawa 1982 (Ks. V, cz. II-V) Cyceron, O Państwie, w: tenże, Pisma filozoficzne, t. II, PWN, Warszawa 1960 (Ks. I) św. Augustyn, O państwie Bożym. Przeciw poganom ksiąg XXII, tłum, Wiktor Kornatowski. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1977 (ks. XI , 1; XIV, 28; XV, 1; XIX, 11; XIX, 12; XIX, 13, XIX, 16; XIX, 17; XIX, 21; IV, 4; V, 24; XIX, 27) św. Tomasz z Akwinu, O władzy, w: tenże, Dzieła wybrane, wyd. „W drodze”, Poznań 1984 (Ks. I, 1; Ks. II, 1, 3 i 4) T. Hobbes, Elementy filozofii, t. II, PWN, Warszawa 1956 (Ks. III, Cz. I, rozdz. I-II; Ks. III, Cz. II, rozdz. V) J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, Warszawa 1992 (Traktat drugi, rozdziały VII-X, ss. 216-256) J. J. Rousseau, Umowa społeczna, tłum. Antoni Peretiatkowicz, PWN, Warszawa 1966 (fragmenty) I. Kant, O porzekadle: To może być słuszne w teorii, ale nic nie jest warte w praktyce, w: tenże, O porzekadle..., red. M. Żelazny, wyd. Comer, Toruń 1995 (ss. 18-37) I. Kant, Do wiecznego pokoju, w: tenże, O porzekadle..., red. M. Żelazny, wyd. Comer, Toruń 1995 (Pierwszy artykuł definitywny do wiecznego pokoju, ss. 56-60) I. Kant, Pomysły do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym, w: tenże, Przypuszczalny początek ludzkiej historii i inne pisma historiozoficzne, Comer, Toruń 1995 (ss. 35-50) M. Kozłowski, Hegel jako krytyk idei umowy społecznej, w: Umowa społeczna i jej krytycy w myśli politycznej i prawnej, red. Z. Rau, M. Chmieliński, wyd. SCHOLAR, Warszawa 2010 (ss. 378-398) G. W. F. Hegel, Zasady filozofii prawa, Warszawa: PWN, 1969 (§§ 182-281) |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.