Język łaciński i kultura antyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-11007AHS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język łaciński i kultura antyczna |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość gramatyki języka polskiego. |
Skrócony opis: |
Zajęcia z języka łacińskiego mają zapoznać studentów z podstawowymi zagadnieniami fleksyjnymi i składniowymi w stopniu umożliwiającym wykształcenie umiejętności tłumaczenia przy pomocy słownika i tabel gramatycznych tekstów łacińskich, przede wszystkim łacińskich inskrypcji łacińskich na budynkach, grobowcach, obrazach itd. oraz sentencji. Umożliwiają studentom poznanie najważniejszego słownictwa potrzebnego do tłumaczenia wspomnianych napisów i inskrypcji. Pozwalają zrozumieć rolę języka łacińskiego i kultury antycznej dla kultury europejskiej oraz dostrzec liczne odwołania do antyku w sztuce nowożytnej. |
Efekty uczenia się: |
02S-1A_W06 posiada wiedzę na temat zaawansowanej terminologii w zakresie historii sztuki, a także terminologii typowej dla współczesnych zagadnień w zakresie badań kulturowych. 02S-1A_U04 posiada umiejętności opracowania logicznie skonstruowanej pracy pisemnej z zakresu historii sztuki zgodnie z wymogami konkretnej formy, charakterystycznej dla dziedziny (esej, praca seminaryjna, recenzja, nota polemiczna, analiza dzieła sztuki) 02S-1A_U06 potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować odpowiednią terminologię przy opisie dzieł sztuki, zaprezentować opis w formie ustnej i pisemnej 02S-1A_K02 rozumie znaczenie pracy w grupie, jest w stanie współpracować z innymi przyjmując różne role |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Gwis, Anna Maciejewska | |
Prowadzący grup: | Dariusz Gwis, Anna Maciejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką). Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków). Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach. Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów: 50%-60% - ocena dostateczna 61%-70% - ocena dostateczna plus 71%-80% - ocena dobra 81%-90% - ocena dobra plus 91%-100% - ocena bardzo dobra Prezentacja dotycząca kultury antycznej. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się. Pisemne prace kontrolne (kolokwia). Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej. |
|
Treści kształcenia: | 1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. 2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji. 3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3. 4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy. 5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis. 6. Budowa zdania prostego. 7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów. 8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi. 9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej. |
|
Literatura: |
Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów. Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego. Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego. Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Gwis, Anna Maciejewska | |
Prowadzący grup: | Dariusz Gwis, Anna Maciejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką). Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków). Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach. Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów: 50%-60% - ocena dostateczna 61%-70% - ocena dostateczna plus 71%-80% - ocena dobra 81%-90% - ocena dobra plus 91%-100% - ocena bardzo dobra Prezentacja dotycząca kultury antycznej. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się. Pisemne prace kontrolne (kolokwia). Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej. |
|
Treści kształcenia: | 1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. 2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji. 3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3. 4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy. 5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis. 6. Budowa zdania prostego. 7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów. 8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi. 9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej. |
|
Literatura: |
Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów. Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego. Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego. Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Gwis | |
Prowadzący grup: | Dariusz Gwis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką). Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków). Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach. Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów: 50%-60% - ocena dostateczna 61%-70% - ocena dostateczna plus 71%-80% - ocena dobra 81%-90% - ocena dobra plus 91%-100% - ocena bardzo dobra Prezentacja dotycząca kultury antycznej. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się. Pisemne prace kontrolne (kolokwia). Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej. |
|
Treści kształcenia: | 1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. 2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji. 3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3. 4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy. 5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis. 6. Budowa zdania prostego. 7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów. 8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi. 9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej. |
|
Literatura: |
Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów. Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego. Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego. Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
CZ PT |
Typ zajęć: |
Lektorat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Gwis | |
Prowadzący grup: | Dariusz Gwis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Lektorat - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką). Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków). Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach. Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów: 50%-60% - ocena dostateczna 61%-70% - ocena dostateczna plus 71%-80% - ocena dobra 81%-90% - ocena dobra plus 91%-100% - ocena bardzo dobra Prezentacja dotycząca kultury antycznej. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się. Pisemne prace kontrolne (kolokwia). Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej. |
|
Treści kształcenia: | 1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. 2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji. 3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3. 4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy. 5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis. 6. Budowa zdania prostego. 7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów. 8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi. 9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej. |
|
Literatura: |
Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów. Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego. Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego. Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Gwis | |
Prowadzący grup: | Dariusz Gwis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką). Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków). Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach. Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów: 50%-60% - ocena dostateczna 61%-70% - ocena dostateczna plus 71%-80% - ocena dobra 81%-90% - ocena dobra plus 91%-100% - ocena bardzo dobra Prezentacja dotycząca kultury antycznej. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się. Pisemne prace kontrolne (kolokwia). Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej. |
|
Treści kształcenia: | 1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. 2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji. 3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3. 4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy. 5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis. 6. Budowa zdania prostego. 7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów. 8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi. 9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej. |
|
Literatura: |
Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów. Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego. Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego. Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN L
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Lektorat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Gwis | |
Prowadzący grup: | Dariusz Gwis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Lektorat - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką). Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków). Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach. Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów: 50%-60% - ocena dostateczna 61%-70% - ocena dostateczna plus 71%-80% - ocena dobra 81%-90% - ocena dobra plus 91%-100% - ocena bardzo dobra Prezentacja dotycząca kultury antycznej. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się. Pisemne prace kontrolne (kolokwia). Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej. |
|
Treści kształcenia: | 1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. 2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji. 3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3. 4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy. 5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis. 6. Budowa zdania prostego. 7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów. 8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi. 9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej. |
|
Literatura: |
Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów. Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego. Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego. Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.