MODUŁ 1 Antropologia przestrzeni (Antropologia lasu w perspektywie relacji międzygatunkowych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-11M101DUETA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MODUŁ 1 Antropologia przestrzeni (Antropologia lasu w perspektywie relacji międzygatunkowych) |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych teorii i pojęć antropologicznych Zainteresowanie relacjami między ludźmi i środowiskiem Umiejętność samodzielnej krytycznej pracy nad tekstem; umiejętność opracowywania projektów w małej grupie |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci pracują z materiałami tekstowymi (głównie pozycjami książkowymi oraz artykułami naukowym, które ukazały się w ostatniej dekadzie) oraz z materiałem wizualnym (prace artystów – landart oraz z wystaw artystycznych). Głównym celem jest zapoznanie studentów z lasem jako przestrzenią do pracy etnografa, do rozważań w ramach antropologii wielogatunkowej, jak również do prowadzenia działań artystyczno-naukowych. W ramach zajęć studenci czytają samodzielnie teksty, które omawiane są na zajęciach, zapoznają się z materiałem prac artystycznych i na tej podstawie tworzą swój własny projekt zaliczeniowy. |
Efekty uczenia się: |
EK_1 Student zna specjalistyczną terminologię etnologii/antropologii kulturowej oraz dyscyplin pokrewnych (2EIA_W02) EK_2 Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach etnologii/antropologii kulturowej z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych i społecznych oraz pokrewnymi dziedzinami nauki umożliwiającą integrowanie perspektyw badawczych z kilku dyscyplin naukowych (2EIA_W05) EK_3 Student ma zaawansowaną wiedzę na temat najważniejszych problemów społeczno-kulturowych współczesnego świata oraz jego instytucji kulturowych (2EIA_W10) EK_4 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów interpretacji oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (2EIA_U01) EK_5 Student śledzi i identyfikuje najważniejsze problemy moralne, polityczne i społeczne współczesnego świata (2EIA_K10) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ZS
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kujawska | |
Prowadzący grup: | Monika Kujawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | prezentacje multimedialne, wykład problemowy - wprowadzenie do nowych zagadnień, metoda projektowa (omówienie wyników zadań badawczych zadanych, studentom do realizacji samodzielnej), dyskusja w grupie na podstawie lektur, filmów dokumentalnych i audycji radiowych dyskusja poświęcona lekturze semestralnej, |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | obecność, aktywność podczas zajęć, ocena przygotowanego zadania metodologiczno-interpretacyjnego |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | opracowanie zadania metodologiczno-interpretacyjnego ocena poziomu dyskusji na podstawie zadanych materiałów i włączanie się w nią poszczególnych studentów prezentacja lektury semestralnej |
|
Treści kształcenia: | 1.Las jako zasób 2. Inny możliwy las: Mikrolas metodą Miyawaki oraz Satoyama project 3.Las jako wielogatunkowa relacja 4.Metoda spaceru po lesie 5.Życie lasu w perspektywie badań wielogatunkowych 6.Jak myśli las 7. Las i myślistwo 8..Las i zbieractwo: NTFP 9.Las w baśniach i legendach 10.Las jako historia, las jako naród 10. Las w baśniach i legendach [w poszukiwaniu archetypu] (materiał dostarczony przez studentów) (x 2) 11. „Drwale” Annie Proulx 12. Las jako historia, las jako naród Agata Konczal (2017) |
|
Literatura: |
Hell, Bernard (2004). Enraged hunters. The domain of the wild in the north-western Europe, s. 205-217. W: Nature and Society, pod red. P. Descola, G. Palsson. Kohn, Eduardo (2013). How forests think. Towards an Anthropology beyond the human. University of California Press Konczal, Agata (2017). Antropologia Lasu. Leśnicy a percepcja i kształtowanie wizerunków przyrody w Polsce. Wydawnictwo UAM Kruczyński, Zenon (2017). Farba znaczy krew. Wydawnictwo Czarne Proulx. Annie (2017). Drwale, przekład Jędrzej Polak. Wydawnictwo Poznańskie Tsing, Anna (2015). The mushroom at the end of the world. Princeton University Press |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ZS
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kujawska | |
Prowadzący grup: | Monika Kujawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kujawska | |
Prowadzący grup: | Monika Kujawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ZS
PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kujawska | |
Prowadzący grup: | Monika Kujawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Prezentacje multimedialne 2. Dyskusje problemowe 3. Analiza wybranych tekstów 4. Analiza materiałów pochodzących z wystaw artystycznych oraz z krótkich filmów dotyczących landart 5. Analiza materiałów terenowych i map |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. obecność 2. aktywność 3. opracowywanie wybranych tekstów przez studentów (streszczenie i komentarz do wybranych tekstów) 4. Samodzielne przygotowywanie fotoeseju 5. Przygotowanie projektu zaliczeniowego |
|
Treści kształcenia: | 1. Landart, las we współczesnej sztuce wizualnej 2. Antropologia lasu - wprowadzenie 3. Las jako historia i pamięć 4. Las jako zasób 5. Las jako wielogatunkowa relacja |
|
Literatura: |
1. Kohn Eduardo. 2013. How forests think. Towards the anthropology beyond the human. Berkeley: University of California Press 2. Konczal Agata A. 2017. Antropologia lasu. Leśnicy a percepcja i kształtowanie wizerunków przyrody w Polsce. 3. Konczal Agata A. 2017.Telling (hi)stories in Anthropocene. When forest is multispecies relation. In Posthuman dialogue in international relations, E. Cudworth, S. Hobden, E. Kavalski. Routledge. 4. Proulx A. 2017. Drwale. Wydawnictwo Poznańskie, przełożył Jędrzej Polak, oryg. Barkskins. 5. Trees. Forwarded by B. Albert, H. Chandès and I. Gaudefroy. Publication Fondation Cartier pour l’art contemporain. Paris 2019. 6. Zaremba-Bielawski M. 2011. Leśna mafia. Szwedzki thriller ekologiczny. Wydawnictwo Agora. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.