Seminarium magisterskie 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-11S00BF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie 1 |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Pierwszy semestr seminarium poświęcony jest pogłębionej prezentacji specyfiki dyscyplin filozoficznych reprezentowanych przez katedry Instytutu Filozofii. Zajęcia prowdzone są kolejno przez czterech profesorów zreprezentujacych katedry wchodzace w sklad Instytutu Filozofii, którzy przedstawiaja poszczególne katedry oraz profile badawcze ich pracowników. Na zajęciach omawia się również wybrane fragmenty tekstów reprezentatywne dla zainteresowań naukowych pracowników katedr. Na koniec oczekuje sie, że studenci doprecyzują swoje zainteresowania tak, aby móc wstępnie określić tematykę przyszłych prac magisterskich. |
Efekty uczenia się: |
W4 Posiada pogłębioną znajomość i rozumienie pojęć z głównych subdyscyplin filozoficznych w języku polskim W6 Zna i rozumie zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi W7 Ma usystematyzowaną znajomość głównych kierunków podstawowych subdyscyplin filozoficznych oraz rozumie zależności między tymi kierunkami W16 Zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego, a także zna możliwości ochrony praw własności intelektualnej w Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w Unii Europejskiej oraz wie, jakie sankcje prawne grożą za naruszenie tych praw U1 Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z różnorodnych źródeł U4 Samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów K6 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda mieszana: wykład, prezentacje dokumentacji źródłowej, wspólna lektura, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena udziału w dyskusji, ocena przygotowanie się do zajęć oraz pytania kontrolne. Kazdy prowadzacy proponuje cenę, zaś koordynator (Janusz Maciaszek) wystawia oceny końcowe. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Podstawową metodą weryfikacji są wypowiedzi studentów oraz oodpowiedzi na pytania prowadzącego podczas dyskusji nad tekstami. |
|
Treści kształcenia: | KATEDRA LOGIKI - dr hab. Marek Nowak Charakterystyka naukowa pracowników Katedry Logiki, Omówienie zgadnienia: Reguły konstytutywne vs regulatywne, fakty surowe vs instytucjonalne: J. R. Searle, Czynności mowy, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1987, s. 49-60 (paragraf 2.5), 69-73 (paragraf 2.7), tłum. B. Chwedeńczuk, Speech Acts, Cambridge University Press 1969 J. R. Searle, The Construction of Social Reality, The Free Press, New York 1995 (a) Zagadnienia wstępne s. 1-7 (trzy paragrafy) (b) Opozycje: subiektywne-obiektywne, wewnętrzne-relatywne, s. 7-13 (dwa paragrafy) (c) Przypisanie funkcji, s. 13-23 (jeden paragraf) (d) Zbiorowa intencjonalność, reguły konstytutywne oraz dystynkcja: fakty surowe a fakty instytucjonalne s. 23-29 (dwa paragrafy) HISTORIA FILOZOFII - dr hab. Tomasz Steglinski Charakterystyka naukowa pracowników Katedry Historii Filozofii, Dyskusja o pisaniu pracy dyplomowej: wymogi formalne i merytoryczne ETYKA/ESTETYKA -dr hab. Wioletta Kazimiersja-Jerzy Przedstawienie pracowników KE i ich zainteresowań badawczych. Dyskusja na temat fragmentów: D. Hume, Sprawdzian smaku, w: tegoż, Eseje z dziedziny moralności i literatury, przeł. T. Tatarkiewiczowa, PWN, Warszawa 1955. I. Kant, Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Warszawa 1964, fragmenty. FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA - dr hab. Krzysztof Matuszewski Przedstawienie pracowników katedry i ich zainteresowań Omówienie fragmentów tekstu J |
|
Literatura: |
fragmenty podane przez prowadzących |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Bogdan Banasiak, Artur Banaszkiewicz, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Janusz Maciaszek, Marek Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda mieszana: wykład, prezentacje dokumentacji źródłowej, wspólna lektura, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena udziału w dyskusji, ocena przygotowanie się do zajęć oraz pytania kontrolne. Kazdy prowadzacy proponuje cenę, zaś koordynator (Janusz Maciaszek) wystawia oceny końcowe. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Podstawową metodą weryfikacji są wypowiedzi studentów oraz oodpowiedzi na pytania prowadzącego podczas dyskusji nad tekstami. |
|
Treści kształcenia: | KATEDRA LOGIKI - dr hab. Marek Nowak Charakterystyka naukowa pracowników Katedry Logiki, Omówienie zgadnienia: Reguły konstytutywne vs regulatywne, fakty surowe vs instytucjonalne: J. R. Searle, Czynności mowy, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1987, s. 49-60 (paragraf 2.5), 69-73 (paragraf 2.7), tłum. B. Chwedeńczuk, Speech Acts, Cambridge University Press 1969 J. R. Searle, The Construction of Social Reality, The Free Press, New York 1995 (a) Zagadnienia wstępne s. 1-7 (trzy paragrafy) (b) Opozycje: subiektywne-obiektywne, wewnętrzne-relatywne, s. 7-13 (dwa paragrafy) (c) Przypisanie funkcji, s. 13-23 (jeden paragraf) (d) Zbiorowa intencjonalność, reguły konstytutywne oraz dystynkcja: fakty surowe a fakty instytucjonalne s. 23-29 (dwa paragrafy) ETYKA/ESTETYKA -dr hab. Wioletta Kazimiersja-Jerzy Przedstawienie pracowników KE i ich zainteresowań badawczych. Dyskusja na temat fragmentów: A.C. Danto, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, tłum. M. Salwa, Universitas, Kraków 2013. A. Szahaj, Granice anarchizmu interpretacyjnego, Teksty Drugie 1997, Nr 6. S. Susan, Przeciw interpretacji, tłum. D. Żukowski, w: tejże, Przeciw interpretacji i inne eseje, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2012. HISTORIA FILOZOFII - dr hab. Artur Banaszkiewicz Charakterystyka naukowa pracowników Katedry Historii Filozofii, Dyskusja o pisaniu pracy dyplomowej: wymogi formalne i merytoryczne Lektura i analiza eseju I. Kant, Co to jest Oświecenie, w: T. Kroński, Kant, Warszawa 1966, s. 165-173 FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA - dr hab. Bogdan Banasiak Przedstawienie pracowników katedry i ich zainteresowań Omówienie fragmentów tekstu J. Lechte, Panorama współczesnej myśli humanistycznej: od strukturalizmu do postmodernizmu, Warszawa 1999; |
|
Literatura: |
fragmenty podane przez prowadzących |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Bogdan Banasiak, Artur Banaszkiewicz, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Janusz Maciaszek, Marek Nowak, Tomasz Sieczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda mieszana: wykład, prezentacje dokumentacji źródłowej, wspólna lektura, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena udziału w dyskusji, ocena przygotowanie się do zajęć oraz pytania kontrolne. Kazdy prowadzacy proponuje cenę, zaś koordynator (Janusz Maciaszek) wystawia oceny końcowe. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Podstawową metodą weryfikacji są wypowiedzi studentów oraz oodpowiedzi na pytania prowadzącego podczas dyskusji nad tekstami. |
|
Treści kształcenia: | KATEDRA LOGIKI - dr hab. Marek Nowak Charakterystyka naukowa pracowników Katedry Logiki, ETYKA/ESTETYKA -dr hab. Wioletta Kazimiersja-Jerzy Przedstawienie pracowników KE i ich zainteresowań badawczych. Estetyka przed i po Baumgartenie, pojęcie aisthesis; jako część epistemologii, aksjologii; nowoczesne, autonomiczne pojęcie estetyki. Georg Simmel, Filozofia mody. Dyskusja o granicach estetyki i filozofii kultury (tabela do tekstu) Georg Simmel, Problem stylu. Dyskusja o normatywnych aspektach estetyki i podziale sztuk. HISTORIA FILOZOFII - dr hab. Artur Banaszkiewicz Charakterystyka naukowa pracowników Katedry Historii Filozofii, Dyskusja o pisaniu pracy dyplomowej: wymogi formalne i merytoryczne Ustalenie tematyki dwu kolejnych spotkań Lektura i analiza eseju K. Alberta “O platońskim pojęciu filozofii” FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA - dr hab. Bogdan Banasiak Przedstawienie pracowników katedry i ich zainteresowań Omówienie fragmentów tekstu J. Lechte, Panorama współczesnej myśli humanistycznej: od strukturalizmu do postmodernizmu, Warszawa 1999; |
|
Literatura: |
fragmenty podane przez prowadzących |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora, Janusz Maciaszek, Marek Nowak, Paweł Pieniążek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda mieszana: wykład, prezentacje dokumentacji źródłowej, wspólna lektura, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena udziału w dyskusji, ocena przygotowanie się do zajęć oraz pytania kontrolne. Kazdy prowadzacy proponuje cenę, zaś koordynator (Janusz Maciaszek) wystawia oceny końcowe. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Podstawową metodą weryfikacji są wypowiedzi studentów oraz oodpowiedzi na pytania prowadzącego podczas dyskusji nad tekstami. |
|
Treści kształcenia: | KATEDRA LOGIKI - dr hab. Marek Nowak Prezentacja specjalizacji pracowników Katedry Logiki i Metodologii Nauk, Omówienie problematyki ontologii spolecznej; przydzielenie tematów do referowania referat p. Pawła Pijewskiego “Reguły konstytutywne a regulatywne; fakt surowy a fakt instytucjonalny wg Johna Searle’a” (na podstawie tekstu z “Czynności mowy”) referat p. Marcina Stańczyka “Ontologia społeczna Czesława Znamierowskiego” (na podstawie artykułu Znamierowskiego O przedmiocie i fakcie społecznym, Przegląd Filozoficzny 24(1921) 1-33 referat p. Ewy Godziszewskiej “Dwie koncepcje reguł Johna Rawlsa” (na podstawie artykułu Rawlsa, “Two Concepts of Rules”, The Philosophical Review 64(1955) 3-32 Referat p. Natalii Czarkowskiej, “Podstawowe elementy, z których zbudowana jest społeczna rzeczywistość”(na podstawie pierwszego rozdziąłu książki Johna Searle’a, “The Construction of Social Reality”, The Free Press 1995 referat prowadzącego: “Ontologia społeczna Adolfa Reinacha” + dyskusja ETYKA/ESTETYKA -dr hab. Wioletta Kazimiersja-Jerzy i dr Krzysztof Kędziora Przedstawienie charakteru seminarium magisterskiego prowadzonego w IF, formalnych wymogów procesu pisania pracy magisterskiej. Przedstawienie pracowników KE i ich zainteresowań badawczych. Estetyka przed i po Baumgartenie, pojęcie aisthesis; jako część epistemologii, aksjologii; nowoczesne, autonomiczne pojęcie estetyki. Georg Simmel, Filozofia mody. Dyskusja o granicach estetyki i filozofii kultury (tabela do tekstu) Georg Simmel, Problem stylu. Dyskusja o normatywnych aspektach estetyki i podziale sztuk. HISTORIA FILOZOFII - dr hab. Artur Banaszkiewicz Prezentacja katedry. Lektura i analiza eseju Kanta “Czym jest oświecenie”. Dyskusja o pojęciu rozumu. Lektura i analiza eseju Kanta “Czym jest oświecenie”. Dyskusja o pojęciu publicznego i prywatnego użycia rozumu Lektura i analiza eseju B. Micińskiego “Portret Kanta”. Dyskusja o relacji filozofia-sztuka. Dyskusja o eseju K. Alberta “O platońskim pojęciu filozofii” FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA - dr hab. Paweł Pieniążek Przedstawienie pracowników katedry i ich zainteresowań Ciąg dalszy prezentacji specjalizacji pracowników KFW. Wykład o filozofii współczesnej. Lektura i analiza tekstu M. Foucaulta, Czym jest Oświecenie |
|
Literatura: |
fragmenty podane przez prowadzących |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SM
|
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kędziora, Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kędziora, Małgorzata Kwietniewska, Marek Nowak, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda mieszana: wykład, prezentacje, wspólnaanaliza lekturr, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena udziału w dyskusji, ocena przygotowanie się do zajęć oraz pytania kontrolne. Kazdy prowadzacy proponuje cenę, zaś koordynator wystawia oceny końcowe. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Podstawową metodą weryfikacji są wypowiedzi studentów oraz oodpowiedzi na pytania prowadzącego podczas dyskusji nad tekstami. |
|
Treści kształcenia: | ETYKA/ESTETYKA dr Krzysztof Kędziora Przedstawienie charakteru seminarium magisterskiego prowadzonego w Instytucie Filozofii wraz z formalnymi warunkami (wybór promotora, obrona pracy magisterskiej, system APD) Omówienie procesu przygotowania i pisania pracy magisterskiej (wybór i sformułowanie tematu, przygotowanie konspektu i bibliografii, przygotowywanie pierwszej wersji pracy, poprawki). Omówienia dwóch tekstów charakteryzując główne paradygmaty myślenia: deontologiczny i konsekwencjalistyczny (Nancy Davis, “Deontologia współczesna”, Philip Pettit, “Konsekwencjalizm”). HISTORIA FILOZOFII, prowadzący dr Tomasz Stegliński Prezentacja i omówienie pierwszych 10 propozycji tematów prac magisterskich: 1. Kartezjusz i Pascal dwa oblicza reakcji filozofów wobec kryzysu filozofii w XVII wieku 2. Medycyna i Etyka w planie myśli Kartezjusza – nowe pojęcie zdrowia i przeznaczenia człowieka 3. Antropologia Kartezjańska, czyli o poszukiwaniu prawdziwego człowieka Kartezjusza 4. Racjonalność Montaigne'a i Pascala a racjonalność Kartezjańska 5. “Świat” Pana Kartezjusza – realizacja projektu mathesis universalis 6. Okazjonalizm De La Forge’a i Malebranche'a 7. Teoria emocji u Kartezjusza i De La Chambre’a 8. Teoria umysłu u Kartezjusza jako teoria Boga dostępnego w poznaniu 9. Poszukiwanie prawdy – jedyny zachowany Dialog Kartezjusza 10. Kartezjańskie i pozakartezjańskie elementy filozofii Geraulda de Cordemoy Omówienie kolejnych 10ciu tematów: 1. René Descartes, Louis De La Forge i Gerauld de Cordemoy: o życiu, śmierci oraz stanie duszy po jej rozłączeniu od ciała ludzkiego.2. Wczesny Spinoza i Kartezjusz 3. Wolność u Kartezjusza i Spinozy 4. Adwersarze i polemiści Kartezjusza – przegląd wybranych stanowisk według Zarzutów do Medytacji o pierwszej filozofii. 5. Wybrane przykłady wątków Platońskich w filozofii nowożytnej6. Rozprawa o metodzie jako autobiografia Kartezjusza 7. Filozof w Korespondencji – zasadnicze elementy Kartezjusza Listów do księżniczki Elżbiety 8. Leibniz i Kartezjusz – teoria cogito jako monady bez okien, natywizm nowożytny.9. Byt i nicość jako konstytuanty natury ludzkiej w filozofii Kartezjusza10. Miejsce na temat, który zaproponuje Student Prezentacja wybranych tematów z zakresu pozostałej historii filozofii, innej niż nowożytna. Od mitu do Logosu Zagadnienie religijności Wybór czy skłonność - zagadnienie wolności Tożsamość człowieka a relacyjność w jej określaniu Mądrość przedfilozoficzna – jej zalety i jej nadrzędność wobec porządku wiedzy Po co myśleć? FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA prowadząca dr hab. prof UŁ Małgorzata Kwietniewska Motywem tematycznym zajęć była twórczość wybranych filozofów - “filozofów wyklętych” - którzy dzisiaj niezmiernie rzadko pojawiają się w programach nauczania czy też na konferencjach i w omówieniach publicystycznych. Na pierwszych zajęciach zastanawialiśmy się, czy popularność danej osoby i dzieła jest zawsze zasłużona i czy nie mają na nią wpływu czynniki pozamerytoryczne. Wspólnie szukaliśmy przykładów twórców bardzo zasłużonych dla kultury Zachodu, a obecnie niepopularnych, wręcz zapomnianych. Pierwszy przykład : Pitagoras. Omówienie dramatycznych wydarzeń związanych z upadkiem szkoły pitagorejskiej. Echa pitagoreizmu u Platona. Związki filozofa z Indiami. Motywy pitagoreizmu atrakcyjne w dobie współczesnej i te, które mogą dziś razić. Przykład drugi: Wincenty Lutosławski. Barwne życie światowca i solidna praca naukowa. Stworzenie nowej dyscypliny naukowej (stylografii) i jej zastosowanie do opracowania twórczości Platona. Wielkie uznanie na świecie i niepopularność Lutosławskiego w kręgach polskich naukowców. Krótka dyskusja podsumowująca omówiony materiał, zachęta do wybierania również mniej popularnych myślicieli do omówienia w pracach dyplomowych.. LOGIKA prowadzący dr hab. Marek Nowak Prezentacja problematyki badawczej pracowników Katedry Logiki i Metodologii Nauk Wybieranie tematów do referowania Referat A. Zakosztowicza: Zdanie analityczne i jego uzasadnianie według Ajdukiewicza oraz krytyka tego stanowiska Referat M. Rymarczyka: Wprowadzenie do Traktatu Wittgensteina Referat O. Dubchak: Klasyczna koncepcja wiedzy i jej słabości Referat B. Rosiaka: Paradoks sorites (stosu, łysego) Referat P. Ochęckiej: Stanowisko tradycyjne w kwestii dystynkcji analityczne-syntetyczne, a priori-a posteriori, konieczne-kontyngentne. Stosunek między wlasnościami: konieczne, analityczne, a priori Referat N. Plich: Metafora pojęciowa Referat M. Smugi: Współczesne nieklasyczne koncepcje wiedzy Referat A. Ziomek: Stanowisko Kripkego w kwestii dystynkcji a priori - a posteriori, konieczne – kontyngentne. Stosunek między własnościami: konieczne, apriori według Kripkego Referat K. Kaczmarka: Presupozycje Ref. Michała Kowalskiego: Klasyczna koncepcja wiedzy. |
|
Literatura: |
Fragmenty przekazane prze prowadzących |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora, Małgorzata Kwietniewska, Janusz Maciaszek, Marek Nowak, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora, Małgorzata Kwietniewska, Janusz Maciaszek, Marek Nowak, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda mieszana: wykład, prezentacje dokumentacji źródłowej, wspólna lektura, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena udziału w dyskusji, ocena przygotowanie się do zajęć oraz pytania kontrolne. Kazdy prowadzacy proponuje cenę, zaś koordynatorwystawia oceny końcowe. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Podstawową metodą weryfikacji są wypowiedzi studentów oraz oodpowiedzi na pytania prowadzącego podczas dyskusji nad tekstami. |
|
Treści kształcenia: | HISTORIA FILOZOFII, prowadzący dr Tomasz Stegliński 1. Zajęcia wprowadzające - przedstawienie koncepcji i podziału zajęć. 2. Omówienie tekstu: B. Micińśki, "Portret Kanta", FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA prowadząca dr hab. prof UŁ Małgorzata Kwietniewska 1. Zajęcia wprowadzające - koncepcja i podział zajęć 2. Ogólna kondycja filozofii współczesnej. Życie i twórczość Jacquesa Derridy. Wspólna lektura tekstu: "Dotyk. O pocałunku oczu" J. Derridy (część pierwsza). 3. Dekonstrukcja filozoficzna jako zastosowanie filozofii różnicy. C.d. lektury. 4. Prezentacja pamiątek po J. Derridzie w posiadaniu M. Kwietniewskaiej, prezentacja książki "Le toucher. Jean-Luc Nancy". C.d. lektury. ETYKA/ESTETYKA- prowadząca dr Wioletta Kazimierska-Jerzyk 1. Zajęcia wprowadzające - koncepcja i podział zajęć 2. Analiza i dyskusja fragmentów: F. N.Sibley, "Pojęcia estetyczne", LOGIKA prowadzący dr hab. Janusz Maciaszek i dr hab. Marek Nowak 1. Zajęcia wprowadzające - pola badawcze współczesnej logiki, filozofii analitycznej oraz filozofii języka 2. Analiza fragmentów tekstu I. Hackinga "Czym jest logika" oraz D. Davidsona "Prawda i znaczenie" |
|
Literatura: |
J. Derrida, "Dotyk. O pocałunku oczu" (w rękopisie, tłum. M. Kwietniewska) F. N.Sibley, "Pojęcia estetyczne", w: Estetyka w świecie, t. 1, red. Maria Gołaszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1985, s. 177–201. I. Hacking "What is Logic?" D. Davidson "Truth and Meaning". B. Micińśki, "Portret Kanta", w: tenże, Pisma, Warszawa 1970, s. 99-128. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Gensler, Andrzej Indrzejczak, Małgorzata Kwietniewska, Joanna Papiernik | |
Prowadzący grup: | Marek Gensler, Andrzej Indrzejczak, Małgorzata Kwietniewska, Joanna Papiernik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda mieszana: wykład, prezentacje dokumentacji źródłowej, wspólna lektura, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena udziału w dyskusji, pytania kontrolne |
|
Treści kształcenia: | HISTORIA FILOZOFII, prowadząca dr Joanna Papiernik 1. Zajęcia wprowadzające - koncepcja i podział zajęć. 2. Wykład obejmujący: najpowszechniejsze wydania i przekłady wybranych dzieł starożytnych i średniowiecznych, m. in. filozofów presokratejskich, Platona, Arystotelesa, św. Tomasza; cytowanie tekstów klasycznych; paginację, foliację, edycję krytyczną, kryteria oceny źródeł. 3. Prezentacje prac licencjackich z uwzględnieniem odniesień do tekstów klasycznych oraz możliwego rozwoju podjętych zagadnień w ramach prac magisterskich. FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA prowadząca dr hab. prof UŁ Małgorzata Kwietniewska 1. Zajęcia wprowadzające - koncepcja i podział zajęć 2. Ogólna kondycja filozofii współczesnej. Życie i twórczość Jacquesa Derridy. Wspólna lektura tekstu: "Dotyk. O pocałunku oczu" J. Derridy (część pierwsza). 3. Dekonstrukcja filozoficzna jako zastosowanie filozofii różnicy. C.d. lektury. 4. Prezentacja pamiątek po J. Derridzie w posiadaniu M. Kwietniewskaiej, prezentacja książki "Le toucher. Jean-Luc Nancy". C.d. lektury. ETYKA prowadzący dr hab. Marek Gensler, prof. UŁ 1. Zajęcia wprowadzające - koncepcja i podział zajęć 2. Analiza i dyskusja fragmentów Polityki Arystotelesa LOGIKA prowadzący prof. dr hab. Andrzej Indrzejczak 1. Zajęcia wprowadzające - pola badawcze współczesnej logiki 2. Analiza tekstu I. Hackinga "Czym jest logika" |
|
Literatura: |
J. Derrida, "Dotyk. O pocałunku oczu" (w rękopisie, tłum. M. Kwietniewska) 2. Arystoteles, "Polityka" 3. Prace licencjackie uczestników seminarium |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.