UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-11S00BF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie 1
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Pierwszy semestr seminarium poświęcony jest pogłębionej prezentacji specyfiki dyscyplin filozoficznych reprezentowanych przez katedry Instytutu Filozofii. Zajęcia prowdzone są kolejno przez czterech profesorów zreprezentujacych katedry wchodzace w sklad Instytutu Filozofii, którzy przedstawiaja poszczególne katedry oraz profile badawcze ich pracowników. Na zajęciach omawia się również wybrane fragmenty tekstów reprezentatywne dla zainteresowań naukowych pracowników katedr. Na koniec oczekuje sie, że studenci doprecyzują swoje zainteresowania tak, aby móc wstępnie określić tematykę przyszłych prac magisterskich.

Efekty uczenia się:

W4 Posiada pogłębioną znajomość i rozumienie pojęć z głównych subdyscyplin filozoficznych w języku polskim

W6 Zna i rozumie zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi

W7 Ma usystematyzowaną znajomość głównych kierunków podstawowych subdyscyplin filozoficznych oraz rozumie zależności między tymi kierunkami

W16 Zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego, a także zna możliwości ochrony praw własności intelektualnej w Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w Unii Europejskiej oraz wie, jakie sankcje prawne grożą za naruszenie tych praw

U1 Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z różnorodnych źródeł

U4 Samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów

K6 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Maciaszek
Prowadzący grup: Janusz Maciaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Metoda mieszana: wykład, prezentacje dokumentacji źródłowej, wspólna lektura, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena udziału w dyskusji, ocena przygotowanie się do zajęć oraz pytania kontrolne. Kazdy prowadzacy proponuje cenę, zaś koordynator (Janusz Maciaszek) wystawia oceny końcowe.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Podstawową metodą weryfikacji są wypowiedzi studentów oraz oodpowiedzi na pytania prowadzącego podczas dyskusji nad tekstami.

Treści kształcenia:

KATEDRA LOGIKI - dr hab. Marek Nowak

Charakterystyka naukowa pracowników Katedry Logiki,

Omówienie zgadnienia: Reguły konstytutywne vs regulatywne, fakty surowe vs instytucjonalne:

J. R. Searle, Czynności mowy, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1987, s. 49-60 (paragraf 2.5), 69-73 (paragraf 2.7), tłum. B. Chwedeńczuk, Speech Acts, Cambridge University Press 1969

J. R. Searle, The Construction of Social Reality, The Free Press, New York 1995

(a) Zagadnienia wstępne s. 1-7 (trzy paragrafy)

(b) Opozycje: subiektywne-obiektywne, wewnętrzne-relatywne, s. 7-13 (dwa paragrafy)

(c) Przypisanie funkcji, s. 13-23 (jeden paragraf)

(d) Zbiorowa intencjonalność, reguły konstytutywne oraz dystynkcja: fakty surowe a fakty instytucjonalne s. 23-29 (dwa paragrafy)


HISTORIA FILOZOFII - dr hab. Tomasz Steglinski

Charakterystyka naukowa pracowników Katedry Historii Filozofii,

Dyskusja o pisaniu pracy dyplomowej: wymogi formalne i merytoryczne



ETYKA/ESTETYKA -dr hab. Wioletta Kazimiersja-Jerzy Przedstawienie pracowników KE i ich zainteresowań badawczych. Dyskusja na temat fragmentów: D. Hume, Sprawdzian smaku, w: tegoż, Eseje z dziedziny moralności i literatury, przeł. T. Tatarkiewiczowa, PWN, Warszawa 1955.

I. Kant, Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Warszawa 1964, fragmenty.




FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA - dr hab. Krzysztof Matuszewski

Przedstawienie pracowników katedry i ich zainteresowań

Omówienie fragmentów tekstu J




Literatura:

fragmenty podane przez prowadzących

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Maciaszek
Prowadzący grup: Bogdan Banasiak, Artur Banaszkiewicz, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Janusz Maciaszek, Marek Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Metoda mieszana: wykład, prezentacje dokumentacji źródłowej, wspólna lektura, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena udziału w dyskusji, ocena przygotowanie się do zajęć oraz pytania kontrolne. Kazdy prowadzacy proponuje cenę, zaś koordynator (Janusz Maciaszek) wystawia oceny końcowe.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Podstawową metodą weryfikacji są wypowiedzi studentów oraz oodpowiedzi na pytania prowadzącego podczas dyskusji nad tekstami.

Treści kształcenia:

KATEDRA LOGIKI - dr hab. Marek Nowak

Charakterystyka naukowa pracowników Katedry Logiki,

Omówienie zgadnienia: Reguły konstytutywne vs regulatywne, fakty surowe vs instytucjonalne:

J. R. Searle, Czynności mowy, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1987, s. 49-60 (paragraf 2.5), 69-73 (paragraf 2.7), tłum. B. Chwedeńczuk, Speech Acts, Cambridge University Press 1969

J. R. Searle, The Construction of Social Reality, The Free Press, New York 1995

(a) Zagadnienia wstępne s. 1-7 (trzy paragrafy)

(b) Opozycje: subiektywne-obiektywne, wewnętrzne-relatywne, s. 7-13 (dwa paragrafy)

(c) Przypisanie funkcji, s. 13-23 (jeden paragraf)

(d) Zbiorowa intencjonalność, reguły konstytutywne oraz dystynkcja: fakty surowe a fakty instytucjonalne s. 23-29 (dwa paragrafy)


ETYKA/ESTETYKA -dr hab. Wioletta Kazimiersja-Jerzy Przedstawienie pracowników KE i ich zainteresowań badawczych. Dyskusja na temat fragmentów:

A.C. Danto, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, tłum. M. Salwa, Universitas, Kraków 2013.

A. Szahaj, Granice anarchizmu interpretacyjnego, Teksty Drugie 1997, Nr 6.

S. Susan, Przeciw interpretacji, tłum. D. Żukowski, w: tejże, Przeciw interpretacji i inne eseje, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2012.


HISTORIA FILOZOFII - dr hab. Artur Banaszkiewicz

Charakterystyka naukowa pracowników Katedry Historii Filozofii,

Dyskusja o pisaniu pracy dyplomowej: wymogi formalne i merytoryczne

Lektura i analiza eseju I. Kant, Co to jest Oświecenie, w: T. Kroński, Kant, Warszawa 1966, s. 165-173


FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA - dr hab. Bogdan Banasiak

Przedstawienie pracowników katedry i ich zainteresowań

Omówienie fragmentów tekstu J. Lechte, Panorama współczesnej myśli humanistycznej: od strukturalizmu do postmodernizmu, Warszawa 1999;





Literatura:

fragmenty podane przez prowadzących

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Maciaszek
Prowadzący grup: Bogdan Banasiak, Artur Banaszkiewicz, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Janusz Maciaszek, Marek Nowak, Tomasz Sieczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Metoda mieszana: wykład, prezentacje dokumentacji źródłowej, wspólna lektura, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena udziału w dyskusji, ocena przygotowanie się do zajęć oraz pytania kontrolne. Kazdy prowadzacy proponuje cenę, zaś koordynator (Janusz Maciaszek) wystawia oceny końcowe.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Podstawową metodą weryfikacji są wypowiedzi studentów oraz oodpowiedzi na pytania prowadzącego podczas dyskusji nad tekstami.

Treści kształcenia:

KATEDRA LOGIKI - dr hab. Marek Nowak

Charakterystyka naukowa pracowników Katedry Logiki,



ETYKA/ESTETYKA -dr hab. Wioletta Kazimiersja-Jerzy Przedstawienie pracowników KE i ich zainteresowań badawczych.

Estetyka przed i po Baumgartenie, pojęcie aisthesis; jako część epistemologii, aksjologii; nowoczesne, autonomiczne pojęcie estetyki.

Georg Simmel, Filozofia mody. Dyskusja o granicach estetyki i filozofii kultury (tabela do tekstu)

Georg Simmel, Problem stylu.

Dyskusja o normatywnych aspektach estetyki i podziale sztuk.


HISTORIA FILOZOFII - dr hab. Artur Banaszkiewicz

Charakterystyka naukowa pracowników Katedry Historii Filozofii,

Dyskusja o pisaniu pracy dyplomowej: wymogi formalne i merytoryczne

Ustalenie tematyki dwu kolejnych spotkań

Lektura i analiza eseju K. Alberta “O platońskim pojęciu filozofii”


FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA - dr hab. Bogdan Banasiak

Przedstawienie pracowników katedry i ich zainteresowań

Omówienie fragmentów tekstu J. Lechte, Panorama współczesnej myśli humanistycznej: od strukturalizmu do postmodernizmu, Warszawa 1999;





Literatura:

fragmenty podane przez prowadzących

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Maciaszek
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora, Janusz Maciaszek, Marek Nowak, Paweł Pieniążek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Metoda mieszana: wykład, prezentacje dokumentacji źródłowej, wspólna lektura, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena udziału w dyskusji, ocena przygotowanie się do zajęć oraz pytania kontrolne. Kazdy prowadzacy proponuje cenę, zaś koordynator (Janusz Maciaszek) wystawia oceny końcowe.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Podstawową metodą weryfikacji są wypowiedzi studentów oraz oodpowiedzi na pytania prowadzącego podczas dyskusji nad tekstami.

Treści kształcenia:

KATEDRA LOGIKI - dr hab. Marek Nowak

Prezentacja specjalizacji pracowników Katedry Logiki i Metodologii Nauk,

Omówienie problematyki ontologii spolecznej; przydzielenie tematów do referowania

 referat p. Pawła Pijewskiego “Reguły konstytutywne a regulatywne; fakt surowy a fakt instytucjonalny wg Johna Searle’a” (na podstawie tekstu z “Czynności mowy”)

referat p. Marcina Stańczyka “Ontologia społeczna Czesława Znamierowskiego” (na podstawie artykułu Znamierowskiego O przedmiocie i fakcie społecznym, Przegląd Filozoficzny 24(1921) 1-33

 referat p. Ewy Godziszewskiej “Dwie koncepcje reguł Johna Rawlsa” (na podstawie artykułu Rawlsa, “Two Concepts of Rules”, The Philosophical Review 64(1955) 3-32

Referat p. Natalii Czarkowskiej, “Podstawowe elementy, z których zbudowana jest społeczna rzeczywistość”(na podstawie

pierwszego rozdziąłu książki Johna Searle’a, “The Construction of Social Reality”, The Free Press 1995

 referat prowadzącego: “Ontologia społeczna Adolfa Reinacha” + dyskusja


ETYKA/ESTETYKA -dr hab. Wioletta Kazimiersja-Jerzy i dr Krzysztof Kędziora

Przedstawienie charakteru seminarium magisterskiego prowadzonego w IF, formalnych wymogów procesu pisania pracy magisterskiej. Przedstawienie pracowników KE i ich zainteresowań badawczych.

Estetyka przed i po Baumgartenie, pojęcie aisthesis; jako część epistemologii, aksjologii; nowoczesne, autonomiczne pojęcie estetyki.

Georg Simmel, Filozofia mody. Dyskusja o granicach estetyki i filozofii kultury (tabela do tekstu)

Georg Simmel, Problem stylu.

Dyskusja o normatywnych aspektach estetyki i podziale sztuk.


HISTORIA FILOZOFII - dr hab. Artur Banaszkiewicz

Prezentacja katedry. Lektura i analiza eseju Kanta “Czym jest oświecenie”. Dyskusja o pojęciu rozumu.

  Lektura i analiza eseju Kanta “Czym jest oświecenie”. Dyskusja o pojęciu publicznego i prywatnego użycia rozumu

  Lektura i analiza eseju B. Micińskiego “Portret Kanta”. Dyskusja o relacji filozofia-sztuka.

 Dyskusja o eseju K. Alberta “O platońskim pojęciu filozofii”


FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA - dr hab. Paweł Pieniążek

Przedstawienie pracowników katedry i ich zainteresowań

Ciąg dalszy prezentacji specjalizacji pracowników KFW.

Wykład o filozofii współczesnej.

Lektura i analiza tekstu M. Foucaulta, Czym jest Oświecenie






Literatura:

fragmenty podane przez prowadzących

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kędziora, Janusz Maciaszek
Prowadzący grup: Krzysztof Kędziora, Małgorzata Kwietniewska, Marek Nowak, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Metoda mieszana: wykład, prezentacje, wspólnaanaliza lekturr, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena udziału w dyskusji, ocena przygotowanie się do zajęć oraz pytania kontrolne. Kazdy prowadzacy proponuje cenę, zaś koordynator wystawia oceny końcowe.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Podstawową metodą weryfikacji są wypowiedzi studentów oraz oodpowiedzi na pytania prowadzącego podczas dyskusji nad tekstami.

Treści kształcenia:

ETYKA/ESTETYKA dr Krzysztof Kędziora

Przedstawienie charakteru seminarium magisterskiego prowadzonego w Instytucie Filozofii wraz z formalnymi warunkami (wybór promotora, obrona pracy magisterskiej, system APD)

Omówienie procesu przygotowania i pisania pracy magisterskiej (wybór i sformułowanie tematu, przygotowanie konspektu i bibliografii, przygotowywanie pierwszej wersji pracy, poprawki).

Omówienia dwóch tekstów charakteryzując główne paradygmaty myślenia: deontologiczny i konsekwencjalistyczny (Nancy Davis, “Deontologia współczesna”, Philip Pettit, “Konsekwencjalizm”).


HISTORIA FILOZOFII, prowadzący dr Tomasz Stegliński

Prezentacja i omówienie pierwszych 10 propozycji tematów prac magisterskich: 1. Kartezjusz i Pascal dwa oblicza reakcji filozofów wobec kryzysu filozofii w XVII wieku 2. Medycyna i Etyka w planie myśli Kartezjusza – nowe pojęcie zdrowia i przeznaczenia człowieka 3. Antropologia Kartezjańska, czyli o poszukiwaniu prawdziwego człowieka Kartezjusza 4. Racjonalność Montaigne'a i Pascala a racjonalność Kartezjańska 5. “Świat” Pana Kartezjusza – realizacja projektu mathesis universalis 6. Okazjonalizm De La Forge’a i Malebranche'a 7. Teoria emocji u Kartezjusza i De La Chambre’a 8. Teoria umysłu u Kartezjusza jako teoria Boga dostępnego w poznaniu 9. Poszukiwanie prawdy – jedyny zachowany Dialog Kartezjusza 10. Kartezjańskie i pozakartezjańskie elementy filozofii Geraulda de Cordemoy

Omówienie kolejnych 10ciu tematów: 1. René Descartes, Louis De La Forge i Gerauld de Cordemoy: o życiu, śmierci oraz stanie duszy po jej rozłączeniu od ciała ludzkiego.2. Wczesny Spinoza i Kartezjusz 3. Wolność u Kartezjusza i Spinozy 4. Adwersarze i polemiści Kartezjusza – przegląd wybranych stanowisk według Zarzutów do Medytacji o pierwszej filozofii. 5. Wybrane przykłady wątków Platońskich w filozofii nowożytnej6. Rozprawa o metodzie jako autobiografia Kartezjusza 7. Filozof w Korespondencji – zasadnicze elementy Kartezjusza Listów do księżniczki Elżbiety 8. Leibniz i Kartezjusz – teoria cogito jako monady bez okien, natywizm nowożytny.9. Byt i nicość jako konstytuanty natury ludzkiej w filozofii Kartezjusza10. Miejsce na temat, który zaproponuje Student

Prezentacja wybranych tematów z zakresu pozostałej historii filozofii, innej niż nowożytna.

Od mitu do Logosu

Zagadnienie religijności

Wybór czy skłonność - zagadnienie wolności

Tożsamość człowieka a relacyjność w jej określaniu

Mądrość przedfilozoficzna – jej zalety i jej nadrzędność wobec porządku wiedzy

Po co myśleć?


FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA prowadząca dr hab. prof UŁ Małgorzata Kwietniewska

Motywem tematycznym zajęć była twórczość wybranych filozofów - “filozofów wyklętych” - którzy dzisiaj niezmiernie rzadko pojawiają się w programach nauczania czy też na konferencjach i w omówieniach publicystycznych. Na pierwszych zajęciach zastanawialiśmy się, czy popularność danej osoby i dzieła jest zawsze zasłużona i czy nie mają na nią wpływu czynniki pozamerytoryczne. Wspólnie szukaliśmy przykładów twórców bardzo zasłużonych dla kultury Zachodu, a obecnie niepopularnych, wręcz zapomnianych.

Pierwszy przykład : Pitagoras. Omówienie dramatycznych wydarzeń związanych z upadkiem szkoły pitagorejskiej. Echa pitagoreizmu u Platona. Związki filozofa z Indiami. Motywy pitagoreizmu atrakcyjne w dobie współczesnej i te, które mogą dziś razić.

Przykład drugi: Wincenty Lutosławski. Barwne życie światowca i solidna praca naukowa. Stworzenie nowej dyscypliny naukowej (stylografii) i jej zastosowanie do opracowania twórczości Platona. Wielkie uznanie na świecie i niepopularność Lutosławskiego w kręgach polskich naukowców.

Krótka dyskusja podsumowująca omówiony materiał, zachęta do wybierania również mniej popularnych myślicieli do omówienia w pracach dyplomowych..


LOGIKA prowadzący dr hab. Marek Nowak

Prezentacja problematyki badawczej pracowników Katedry Logiki i Metodologii Nauk

Wybieranie tematów do referowania

Referat A. Zakosztowicza: Zdanie analityczne i jego uzasadnianie według Ajdukiewicza oraz krytyka tego stanowiska

Referat M. Rymarczyka: Wprowadzenie do Traktatu Wittgensteina

Referat O. Dubchak: Klasyczna koncepcja wiedzy i jej słabości

Referat B. Rosiaka: Paradoks sorites (stosu, łysego)

Referat P. Ochęckiej: Stanowisko tradycyjne w kwestii dystynkcji analityczne-syntetyczne, a priori-a posteriori, konieczne-kontyngentne. Stosunek między wlasnościami: konieczne, analityczne, a priori

Referat N. Plich: Metafora pojęciowa

Referat M. Smugi: Współczesne nieklasyczne koncepcje wiedzy

Referat A. Ziomek: Stanowisko Kripkego w kwestii dystynkcji a priori - a posteriori, konieczne – kontyngentne. Stosunek między własnościami: konieczne, apriori według Kripkego

Referat K. Kaczmarka: Presupozycje

Ref. Michała Kowalskiego: Klasyczna koncepcja wiedzy.

Literatura:

Fragmenty przekazane prze prowadzących

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora, Małgorzata Kwietniewska, Janusz Maciaszek, Marek Nowak, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora, Małgorzata Kwietniewska, Janusz Maciaszek, Marek Nowak, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Metoda mieszana: wykład, prezentacje dokumentacji źródłowej, wspólna lektura, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena udziału w dyskusji, ocena przygotowanie się do zajęć oraz pytania kontrolne. Kazdy prowadzacy proponuje cenę, zaś koordynatorwystawia oceny końcowe.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Podstawową metodą weryfikacji są wypowiedzi studentów oraz oodpowiedzi na pytania prowadzącego podczas dyskusji nad tekstami.

Treści kształcenia:

HISTORIA FILOZOFII, prowadzący dr Tomasz Stegliński

1. Zajęcia wprowadzające - przedstawienie koncepcji i podziału zajęć.

2. Omówienie tekstu: B. Micińśki, "Portret Kanta",


FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA prowadząca dr hab. prof UŁ Małgorzata Kwietniewska

1. Zajęcia wprowadzające - koncepcja i podział zajęć

2. Ogólna kondycja filozofii współczesnej. Życie i twórczość Jacquesa Derridy. Wspólna lektura tekstu: "Dotyk. O pocałunku oczu" J. Derridy (część pierwsza).

3. Dekonstrukcja filozoficzna jako zastosowanie filozofii różnicy. C.d. lektury.

4. Prezentacja pamiątek po J. Derridzie w posiadaniu M. Kwietniewskaiej, prezentacja książki "Le toucher. Jean-Luc Nancy". C.d. lektury.


ETYKA/ESTETYKA- prowadząca dr Wioletta Kazimierska-Jerzyk

1. Zajęcia wprowadzające - koncepcja i podział zajęć

2. Analiza i dyskusja fragmentów: F. N.Sibley, "Pojęcia estetyczne",


LOGIKA prowadzący dr hab. Janusz Maciaszek i dr hab. Marek Nowak

1. Zajęcia wprowadzające - pola badawcze współczesnej logiki, filozofii analitycznej oraz filozofii języka

2. Analiza fragmentów tekstu I. Hackinga "Czym jest logika" oraz D. Davidsona "Prawda i znaczenie"

Literatura:

J. Derrida, "Dotyk. O pocałunku oczu" (w rękopisie, tłum. M. Kwietniewska)

F. N.Sibley, "Pojęcia estetyczne", w: Estetyka w świecie, t. 1, red. Maria Gołaszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1985, s. 177–201.

I. Hacking "What is Logic?"

D. Davidson "Truth and Meaning".

B. Micińśki, "Portret Kanta", w: tenże, Pisma, Warszawa 1970, s. 99-128.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Gensler, Andrzej Indrzejczak, Małgorzata Kwietniewska, Joanna Papiernik
Prowadzący grup: Marek Gensler, Andrzej Indrzejczak, Małgorzata Kwietniewska, Joanna Papiernik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Metoda mieszana: wykład, prezentacje dokumentacji źródłowej, wspólna lektura, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena udziału w dyskusji, pytania kontrolne

Treści kształcenia:

HISTORIA FILOZOFII, prowadząca dr Joanna Papiernik

1. Zajęcia wprowadzające - koncepcja i podział zajęć.

2. Wykład obejmujący: najpowszechniejsze wydania i przekłady wybranych dzieł starożytnych i średniowiecznych, m. in. filozofów presokratejskich, Platona, Arystotelesa, św. Tomasza; cytowanie tekstów klasycznych; paginację, foliację, edycję krytyczną, kryteria oceny źródeł.

3. Prezentacje prac licencjackich z uwzględnieniem odniesień do tekstów klasycznych oraz możliwego rozwoju podjętych zagadnień w ramach prac magisterskich.


FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA prowadząca dr hab. prof UŁ Małgorzata Kwietniewska

1. Zajęcia wprowadzające - koncepcja i podział zajęć

2. Ogólna kondycja filozofii współczesnej. Życie i twórczość Jacquesa Derridy. Wspólna lektura tekstu: "Dotyk. O pocałunku oczu" J. Derridy (część pierwsza).

3. Dekonstrukcja filozoficzna jako zastosowanie filozofii różnicy. C.d. lektury.

4. Prezentacja pamiątek po J. Derridzie w posiadaniu M. Kwietniewskaiej, prezentacja książki "Le toucher. Jean-Luc Nancy". C.d. lektury.


ETYKA prowadzący dr hab. Marek Gensler, prof. UŁ

1. Zajęcia wprowadzające - koncepcja i podział zajęć

2. Analiza i dyskusja fragmentów Polityki Arystotelesa


LOGIKA prowadzący prof. dr hab. Andrzej Indrzejczak

1. Zajęcia wprowadzające - pola badawcze współczesnej logiki

2. Analiza tekstu I. Hackinga "Czym jest logika"

Literatura:

J. Derrida, "Dotyk. O pocałunku oczu" (w rękopisie, tłum. M. Kwietniewska)

2. Arystoteles, "Polityka"

3. Prace licencjackie uczestników seminarium

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7