UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii nowożytnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-12001AF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii nowożytnej
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 9.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Przedstawienie głównych nurtów filozofii nowożytnej; konwersatorium - analiza wybranych tekstów źródłowych z zakresu filozofii nowożytnej.

Efekty uczenia się:

02F-1A_W01

Zna i rozumie na poziomie podstawowym relację łączącą filozofię z kulturą

02F-

1A_W03

Zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim

02F- 1A_W09

Zna i rozumie historyczne uwarunkowania i złożoność idei

filozoficznych

02F-1A_W10

Zna koncepcje wybranych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej

lektury ich pism

02F-1A_W11

Zna i rozumie kluczowe zależności między kształtowaniem się

i funkcjonowaniem idei filozoficznych a zmianami w

kulturze i społeczeństwie

02F-1A_U03

Czyta i interpretuje tekst filozoficzny

02F-1A_U04 Słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów

filozoficznych

02F-1A_U05 Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

udział w zajęciach; kolokwium

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

udział w zajęciach

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu

2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej

3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu

4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej

5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej

6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku

7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza

8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a

9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu

10. Bóg i świat w filozofii Spinozy

11. Spinozjański projekt emendacji intelektu

12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza

13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza

14. Polemika Locke - Leibniz

15. Empiryzm Hume'a

16. Immaterializm Berkeley'a

17. Rousseau'a krytyka kultury

18. Filozofia krytyczna Kanta

19. Transcendentalizm Fichtego

20. Heglowska filozofia ducha absolutnego

Literatura:

Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989.

Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973.

Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001.

Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994.

Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.

Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958.

Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981.

Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995.

Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960.

Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996.

Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988.

Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998.

Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011.

Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992.

Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989.

Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966.

Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954.

Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969

J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2

G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1

D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X

G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty

J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów?

I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna

G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy

G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński, Bartosz Żukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

udział w zajęciach; kolokwium

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

udział w zajęciach

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu

2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej

3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu

4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej

5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej

6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku

7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza

8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a

9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu

10. Bóg i świat w filozofii Spinozy

11. Spinozjański projekt emendacji intelektu

12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza

13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza

14. Polemika Locke - Leibniz

15. Empiryzm Hume'a

16. Immaterializm Berkeley'a

17. Rousseau'a krytyka kultury

18. Filozofia krytyczna Kanta

19. Transcendentalizm Fichtego

20. Heglowska filozofia ducha absolutnego

Literatura:

Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989.

Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973.

Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001.

Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994.

Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.

Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958.

Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981.

Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995.

Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960.

Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996.

Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988.

Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998.

Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011.

Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992.

Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989.

Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966.

Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954.

Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969

J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2

G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1

D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X

G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty

J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów?

I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna

G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy

G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

udział w zajęciach; kolokwium

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

udział w zajęciach

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu

2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej

3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu

4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej

5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej

6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku

7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza

8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a

9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu

10. Bóg i świat w filozofii Spinozy

11. Spinozjański projekt emendacji intelektu

12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza

13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza

14. Polemika Locke - Leibniz

15. Empiryzm Hume'a

16. Immaterializm Berkeley'a

17. Rousseau'a krytyka kultury

18. Filozofia krytyczna Kanta

19. Transcendentalizm Fichtego

20. Heglowska filozofia ducha absolutnego

Literatura:

Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989.

Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973.

Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001.

Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994.

Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.

Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958.

Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981.

Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995.

Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960.

Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996.

Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988.

Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998.

Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011.

Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992.

Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989.

Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966.

Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954.

Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969

J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2

G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1

D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X

G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty

J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów?

I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna

G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy

G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

udział w zajęciach

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu

2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej

3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu

4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej

5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej

6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku

7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza

8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a

9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu

10. Bóg i świat w filozofii Spinozy

11. Spinozjański projekt emendacji intelektu

12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza

13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza

14. Polemika Locke - Leibniz

15. Empiryzm Hume'a

16. Immaterializm Berkeley'a

17. Rousseau'a krytyka kultury

18. Filozofia krytyczna Kanta

19. Transcendentalizm Fichtego

20. Heglowska filozofia ducha absolutnego

Literatura:

Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989.

Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973.

Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001.

Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994.

Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.

Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958.

Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981.

Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995.

Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960.

Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996.

Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988.

Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998.

Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011.

Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992.

Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989.

Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966.

Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954.

Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969

J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2

G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1

D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X

G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty

J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów?

I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna

G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy

G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

udział w zajęciach

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu

2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej

3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu

4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej

5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej

6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku

7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza

8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a

9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu

10. Bóg i świat w filozofii Spinozy

11. Spinozjański projekt emendacji intelektu

12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza

13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza

14. Polemika Locke - Leibniz

15. Empiryzm Hume'a

16. Immaterializm Berkeley'a

17. Rousseau'a krytyka kultury

18. Filozofia krytyczna Kanta

19. Transcendentalizm Fichtego

20. Heglowska filozofia ducha absolutnego

Literatura:

Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989.

Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973.

Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001.

Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994.

Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.

Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958.

Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981.

Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995.

Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960.

Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996.

Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988.

Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998.

Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011.

Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992.

Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989.

Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966.

Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954.

Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969

J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2

G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1

D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X

G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty

J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów?

I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna

G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy

G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

udział w zajęciach

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu

2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej

3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu

4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej

5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej

6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku

7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza

8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a

9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu

10. Bóg i świat w filozofii Spinozy

11. Spinozjański projekt emendacji intelektu

12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza

13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza

14. Polemika Locke - Leibniz

15. Empiryzm Hume'a

16. Immaterializm Berkeley'a

17. Rousseau'a krytyka kultury

18. Filozofia krytyczna Kanta

19. Transcendentalizm Fichtego

20. Heglowska filozofia ducha absolutnego

Literatura:

Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989.

Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973.

Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001.

Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994.

Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.

Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958.

Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981.

Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995.

Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960.

Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996.

Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988.

Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998.

Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011.

Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992.

Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989.

Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966.

Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954.

Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969

J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2

G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1

D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X

G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty

J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów?

I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna

G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy

G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

udział w zajęciach

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu

2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej

3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu

4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej

5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej

6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku

7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza

8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a

9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu

10. Bóg i świat w filozofii Spinozy

11. Spinozjański projekt emendacji intelektu

12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza

13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza

14. Polemika Locke - Leibniz

15. Empiryzm Hume'a

16. Immaterializm Berkeley'a

17. Rousseau'a krytyka kultury

18. Filozofia krytyczna Kanta

19. Transcendentalizm Fichtego

20. Heglowska filozofia ducha absolutnego

Literatura:

Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989.

Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973.

Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001.

Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994.

Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.

Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958.

Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981.

Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995.

Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960.

Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996.

Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988.

Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998.

Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011.

Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992.

Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989.

Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966.

Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954.

Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969

J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2

G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1

D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X

G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty

J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów?

I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna

G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy

G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

udział w zajęciach

Treści kształcenia:

1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu

2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej

3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu

4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej

5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej

6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku

7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza

8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a

9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu

10. Bóg i świat w filozofii Spinozy

11. Spinozjański projekt emendacji intelektu

12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza

13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza

14. Polemika Locke - Leibniz

15. Empiryzm Hume'a

16. Immaterializm Berkeley'a

17. Rousseau'a krytyka kultury

18. Filozofia krytyczna Kanta

19. Transcendentalizm Fichtego

20. Heglowska filozofia ducha absolutnego

Literatura:

Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989.

Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973.

Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001.

Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994.

Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.

Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958.

Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958.

Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981.

Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995.

Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960.

Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996.

Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988.

Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998.

Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011.

Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992.

Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989.

Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966.

Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954.

Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969

J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2

G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1

D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X

G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty

J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów?

I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna

G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy

G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4