Historia filozofii nowożytnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-12001AF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii nowożytnej |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
9.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Przedstawienie głównych nurtów filozofii nowożytnej; konwersatorium - analiza wybranych tekstów źródłowych z zakresu filozofii nowożytnej. |
Efekty uczenia się: |
02F-1A_W01 Zna i rozumie na poziomie podstawowym relację łączącą filozofię z kulturą 02F- 1A_W03 Zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim 02F- 1A_W09 Zna i rozumie historyczne uwarunkowania i złożoność idei filozoficznych 02F-1A_W10 Zna koncepcje wybranych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism 02F-1A_W11 Zna i rozumie kluczowe zależności między kształtowaniem się i funkcjonowaniem idei filozoficznych a zmianami w kulturze i społeczeństwie 02F-1A_U03 Czyta i interpretuje tekst filozoficzny 02F-1A_U04 Słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych 02F-1A_U05 Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | udział w zajęciach; kolokwium |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | udział w zajęciach |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu 2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej 3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu 4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej 5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej 6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku 7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza 8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a 9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu 10. Bóg i świat w filozofii Spinozy 11. Spinozjański projekt emendacji intelektu 12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza 13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza 14. Polemika Locke - Leibniz 15. Empiryzm Hume'a 16. Immaterializm Berkeley'a 17. Rousseau'a krytyka kultury 18. Filozofia krytyczna Kanta 19. Transcendentalizm Fichtego 20. Heglowska filozofia ducha absolutnego |
|
Literatura: |
Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989. Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973. Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001. Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994. Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995. Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958. Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981. Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995. Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960. Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996. Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988. Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998. Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011. Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992. Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989. Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966. Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954. Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969 J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2 G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1 D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów? I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
CK
WT ŚR CK
CK
CZ PT CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński, Bartosz Żukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | udział w zajęciach; kolokwium |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | udział w zajęciach |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu 2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej 3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu 4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej 5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej 6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku 7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza 8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a 9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu 10. Bóg i świat w filozofii Spinozy 11. Spinozjański projekt emendacji intelektu 12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza 13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza 14. Polemika Locke - Leibniz 15. Empiryzm Hume'a 16. Immaterializm Berkeley'a 17. Rousseau'a krytyka kultury 18. Filozofia krytyczna Kanta 19. Transcendentalizm Fichtego 20. Heglowska filozofia ducha absolutnego |
|
Literatura: |
Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989. Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973. Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001. Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994. Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995. Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958. Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981. Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995. Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960. Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996. Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988. Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998. Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011. Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992. Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989. Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966. Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954. Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969 J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2 G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1 D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów? I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | udział w zajęciach; kolokwium |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | udział w zajęciach |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu 2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej 3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu 4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej 5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej 6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku 7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza 8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a 9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu 10. Bóg i świat w filozofii Spinozy 11. Spinozjański projekt emendacji intelektu 12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza 13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza 14. Polemika Locke - Leibniz 15. Empiryzm Hume'a 16. Immaterializm Berkeley'a 17. Rousseau'a krytyka kultury 18. Filozofia krytyczna Kanta 19. Transcendentalizm Fichtego 20. Heglowska filozofia ducha absolutnego |
|
Literatura: |
Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989. Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973. Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001. Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994. Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995. Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958. Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981. Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995. Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960. Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996. Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988. Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998. Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011. Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992. Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989. Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966. Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954. Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969 J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2 G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1 D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów? I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
CK
WT ŚR CK
CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | udział w zajęciach |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu 2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej 3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu 4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej 5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej 6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku 7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza 8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a 9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu 10. Bóg i świat w filozofii Spinozy 11. Spinozjański projekt emendacji intelektu 12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza 13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza 14. Polemika Locke - Leibniz 15. Empiryzm Hume'a 16. Immaterializm Berkeley'a 17. Rousseau'a krytyka kultury 18. Filozofia krytyczna Kanta 19. Transcendentalizm Fichtego 20. Heglowska filozofia ducha absolutnego |
|
Literatura: |
Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989. Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973. Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001. Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994. Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995. Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958. Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981. Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995. Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960. Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996. Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988. Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998. Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011. Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992. Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989. Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966. Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954. Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969 J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2 G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1 D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów? I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | udział w zajęciach |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu 2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej 3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu 4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej 5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej 6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku 7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza 8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a 9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu 10. Bóg i świat w filozofii Spinozy 11. Spinozjański projekt emendacji intelektu 12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza 13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza 14. Polemika Locke - Leibniz 15. Empiryzm Hume'a 16. Immaterializm Berkeley'a 17. Rousseau'a krytyka kultury 18. Filozofia krytyczna Kanta 19. Transcendentalizm Fichtego 20. Heglowska filozofia ducha absolutnego |
|
Literatura: |
Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989. Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973. Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001. Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994. Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995. Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958. Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981. Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995. Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960. Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996. Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988. Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998. Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011. Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992. Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989. Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966. Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954. Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969 J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2 G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1 D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów? I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
CK
WT ŚR CK
CK
CZ PT CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | udział w zajęciach |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu 2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej 3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu 4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej 5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej 6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku 7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza 8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a 9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu 10. Bóg i świat w filozofii Spinozy 11. Spinozjański projekt emendacji intelektu 12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza 13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza 14. Polemika Locke - Leibniz 15. Empiryzm Hume'a 16. Immaterializm Berkeley'a 17. Rousseau'a krytyka kultury 18. Filozofia krytyczna Kanta 19. Transcendentalizm Fichtego 20. Heglowska filozofia ducha absolutnego |
|
Literatura: |
Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989. Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973. Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001. Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994. Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995. Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958. Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981. Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995. Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960. Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996. Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988. Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998. Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011. Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992. Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989. Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966. Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954. Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969 J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2 G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1 D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów? I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CK
CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | udział w zajęciach |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu 2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej 3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu 4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej 5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej 6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku 7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza 8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a 9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu 10. Bóg i świat w filozofii Spinozy 11. Spinozjański projekt emendacji intelektu 12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza 13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza 14. Polemika Locke - Leibniz 15. Empiryzm Hume'a 16. Immaterializm Berkeley'a 17. Rousseau'a krytyka kultury 18. Filozofia krytyczna Kanta 19. Transcendentalizm Fichtego 20. Heglowska filozofia ducha absolutnego |
|
Literatura: |
Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989. Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973. Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001. Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994. Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995. Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958. Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981. Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995. Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960. Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996. Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988. Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998. Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011. Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992. Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989. Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966. Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954. Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969 J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2 G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1 D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów? I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | udział w zajęciach |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie: szkodliwa poznawczo wieloaspektowość filozofii późnego renesansu 2. Skutki Kosmologicznego uwikłania teorii przednowożytnej 3. Charakterystyka nowożytnego racjonalizmu 4. Zagadnienie metody, jako klucz do konstruowania teorii filozoficznej 5. Cogito Kartezjańskie podstawą nowej dedukcji filozoficznej 6. Relacja Rozum Nieskończony Boga - umysł skończony w człowieku 7. Zagadnienie błędu w filozofii Kartezjusza 8. Dualizm Kartezjański a okazjonalizm Malebranche’a 9. Kartezjusz a Pascal – granice racjonalizmu nowożytnego jako symptom jego niewystarczalności, kwestia sceptycyzmu 10. Bóg i świat w filozofii Spinozy 11. Spinozjański projekt emendacji intelektu 12. Zagadnienie wolności u Spinozy i u Kartezjusza 13. Wprowadzenie do „Monadologii” Leibniza 14. Polemika Locke - Leibniz 15. Empiryzm Hume'a 16. Immaterializm Berkeley'a 17. Rousseau'a krytyka kultury 18. Filozofia krytyczna Kanta 19. Transcendentalizm Fichtego 20. Heglowska filozofia ducha absolutnego |
|
Literatura: |
Alquiè F., Kartezjusz, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1989. Augustyn W., Podstawy wiedzy u Descartesa i Malebranche`a, Warszawa 1973. Bednarowski W., Descartes i cogito, Kraków 2001. Crombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994. Coplestone F., Historia filozofii, t. IV, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 1995. Dąmbska I., Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku, Toruń, 1958. Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1-2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958. Descartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981. Descartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995. Descartes R., Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąmbska, Warszawa 1960. Gilson E., Bóg i ateizm, przeł. M. Kochanowski i P. Murzański, Kraków 1996. Kopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok 1988. Koyré A., Od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata. Przeł. O. i W. Kubińscy, Gdańsk 1998. Malebranche N., de, Poszukiwanie prawdy, t. I-II., tłum. M. Frankiewicz, Kęty 2011. Racjonalizm nowożytny, wybór tekstów, pod red. T. Błociana, Wrocław 1992. Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989. Pascal B., Rozprawy i listy, tłum. T. Żeleński i M. Tazbir, Warszawa 1966. Spinoza B. de, Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, tłum. I. Myślicki, Warszawa 1954. Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa, Rozprawa metafizyczna, Monadologia, Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, tłum. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa 1969 J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 2 G. W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, ks. 1, rozdz. 1 D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. II, VII, X G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, wybrane fragmenty J. J. Rousseau, Czy odrodzenie nauk i sztuk przyczyniło się do naprawy obyczajów? I. Kant, Krytyka czystego rozumu, Przedmowa A i B, Wstęp, Estetyka transcendentalna G. Fichte, Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy G. W. F. Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, wybrane fragmenty |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.