UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do etyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-12003AF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do etyki
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Na zajęciach studenci zdobywają podstawową wiedzę na temat etyki. Zapoznają się z głównymi paradygmatami etycznymi oraz klasycznymi tekstami z zakresu filozofii praktycznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

02F-1A_W03: Zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu etyki w języku polskim.

02F-1A_W07: Zna i rozumie główne paradygmaty etyczne.

02F-1A_W09: Zna i rozumie historyczne uwarunkowania koncepcji etycznych oraz ich złożoność.

02F-1A_W10: Zna koncepcje wybranych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism.

02F-1A_W11: Zna i rozumie kluczowe zależności między kształtowaniem się i funkcjonowaniem koncepcji etycznych a zmianami w kulturze i społeczeństwie.

Umiejętności:

02F-1A_U06: Trafnie definiuje pojęcia etyczne wywodzące się z języka potocznego i poprawnie konstruuje definicje własnych terminów.

02F-1A_U12: Wykrywa proste zależności między kształtowaniem się głównych stanowisk etycznych a procesami społecznymi i kulturalnymi.

02F-1A_U19: Rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołujące się do podstawowych przesłanek normatywnych lub deskryptywnych danego stanowiska, lub też do związanych z nim założeń światopoglądowych lub wyobrażeń kulturowych.

Kompetencje:

02F-1A_K08: Ma świadomość znaczenia dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski, Krzysztof Kędziora
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Krzysztof Kędziora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie:

1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu).

2. Praca pisemna (logiczna struktura pracy, językowa poprawność, merytoryczna adekwatność, wykorzystanie literatury przedmiotu).

3.Test pisemny ze znajomości tekstów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Sprawdziany pisemne i indywidualne ustne omówienie odpowiedzi udzielonych na sprawdzianie

Treści kształcenia:

1. Etyka a inne systemy normatywne (prawo i religia).

2. Narodziny etyki. Ewolucja rozumienia praxis i ethos

3. Sokrates a sofiści.

4. Paradygmat etyki cnoty: Arystoteles.

5. Tradycja prawa naturalnego: stoicy i św. Tomasz.

6. Inne oblicze etyki chrześcijańskiej: św. Augustyn i Luter

7. Teorie umowy społecznej jako odpowiedź na nowożytny kryzys uprawomocnienia państwa (Hobbes).

8. Hume i narodziny refleksji metaetycznej.

9. Paradygmat deontologiczny: Kant.

10. Paradygmat utylitarystyczny: Bentham i Sidgwick.

11. Teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga.

Literatura:

Platon:

Platon, Gorgiasz, tłum. Władysław Witwicki (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://zbc.uz.zgora.pl/dlibra/docmetadata?id=17909)

Arystoteles

Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, ks. I-II (różne wydania).

Epikur

Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. Kazimierz Leśniak (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.menoikeus.htm)

Cyceron

Cyceron, O dobru najwyższym, księgi III-IV, [w:] Pisma filozoficzne, tłum. Wiktor Kornatowski, t. 3, Warszawa 1960.

Św. Tomasz

Św. Tomasz, Traktat o prawie, zag. 90-94, tłum. Włodzimierz Galewicz, Kęty 2014.

Lawrence KOHLBERG (Wprowadzenie)

• https://www.simplypsychology.org/kohlberg.html

• Kolhberg's theory of moral development : Source: Boundless. “Kohlberg's Stages of Moral Development.” Boundless Psychology Boundless, 20 Sep. 2016. Retrieved 28 Mar. 2017 from https://www.boundless.com/psychology/textbooks/boundless-psychology-textbook/human-development-14/theories-of-human-development-70/kohlberg-s-stages-of-moral-development-268-12803/

• Liczne źródła (internetowe) w języku polskim – zalecane jednak zapoznanie się z opracowaniem w języku angielskim.

Thomas HOBBES

• Thomas Hobbes: Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Czesław Znamierowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1954 (Rozdział XIII „O przyrodzonym stanie ludzkości, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 107–112; Rozdział XIV „O pierwszym i drugim prawie natury, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 113–121; rozdział XVII „O przyczynach powstania państwa”, ss. 147-152; w tym samym przekładzie dzieło Hobbesa wydała też w roku 2005 Fundacja Aletheia] [rozdziały te dostępne są też w formie pdf-u na stronie: http://www.iphils.uj.edu.pl/~m.kuninski/Hobbes_Lewiatan.pdf]

David HUME

• David Hume, Badania dotyczące zasad moralności, PWN, Warszawa 1975, tłum. Anna Hochfeld [Rozdział I: O ogólnych zasadach moralności, ss. 3–10; Dodatek I: O uczuciu moralnym, ss. 140–151 – „Dodatek” dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.hume.badmoraln.dodI.htm]

• David Hume, Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Czesław Znamierowski, t. II: O uczuciach, Część I: „O cnocie i przywarze w ogóle”, Rozdział I: „Rozróżnienia moralne nie wywodzą się z rozumu”; Rozdział II „Rozróżnienia moralne wywodzą się ze zmysłu moralnego”, ss. 241–268 [W wydaniu „Traktatu …” z roku 2005, w tym samym przekładzie, w wydawnictwie „Fundacja Aletheia”, są to strony: 531–553].

Immanuel KANT

• Immanuel KANT, Krytyka czystego rozumu, [Rozwiązanie kosmologicznej idei] – A532/B630 - A558/B586

• Immanuel KANT, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, (przejrzał i poprawił R. Ingarden), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1953,

== „Rozdział I”

== i następujące strony z Rozdziału II: ss. 50–65, od słów: „Przy tym zadaniu spróbujemy najpierw …” do słów kończących drugi akapit na stronie 65: „idea woli istoty rozumnej jako woli powszechnie prawodawczej”.

• Immanuel KANT, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. Jerzy Gałecki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział pierwszy: „O dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”: §§ 3-6 oraz „Podstawowe prawo rozumu praktycznego” z § 7, ss. 34–53

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział trzeci: „O pobudkach dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”, s. 118–146 (do słów kończących podrozdział poprzedzający „Krytyczne oświetlenia analityki czystego rozumu praktycznego”)

== Krytyki praktycznego rozumu część druga/Metodologia czystego rozumu praktycznego/ Zakończenie, ss. 256–259 (znany fragmenty, zaczynający się od słów: „Dwie rzeczy napełniają umysł coraz to nowym i wzmagającym się podziwem i czcią …”).

Jeremy BENTHAM

• Jeremy Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, PWN, Warszawa 1958 (Rozdziały: I „O zasadzie użyteczności”; II „O zasadach przeciwnych zasadzie użyteczności”, s. 17–45 [oraz pobieżnie zawartości rozdziału III i IV, ss. 46–56])

John Stuart MILL

• John Stuart MILL, Utylitaryzm [w:] tegoż, Utylitaryzm. O wolności, przeł. M. Ossowska A. Kurlandzka, PWN Warszawa 1959, s. 1-87.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski
Prowadzący grup: Olena Dubchak, Andrzej Kaniowski, Krzysztof Kędziora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie:

1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu).

2. Praca pisemna (logiczna struktura pracy, językowa poprawność, merytoryczna adekwatność, wykorzystanie literatury przedmiotu).

3.Test pisemny ze znajomości tekstów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Sprawdziany pisemne i indywidualne ustne omówienie odpowiedzi udzielonych na sprawdzianie

Treści kształcenia:

1. Etyka a inne systemy normatywne (prawo i religia).

2. Narodziny etyki. Ewolucja rozumienia praxis i ethos

3. Sokrates a sofiści.

4. Paradygmat etyki cnoty: Arystoteles.

5. Tradycja prawa naturalnego: stoicy i św. Tomasz.

6. Inne oblicze etyki chrześcijańskiej: św. Augustyn i Luter

7. Teorie umowy społecznej jako odpowiedź na nowożytny kryzys uprawomocnienia państwa (Hobbes).

8. Hume i narodziny refleksji metaetycznej.

9. Paradygmat deontologiczny: Kant.

10. Paradygmat utylitarystyczny: Bentham i Sidgwick.

11. Teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga.

Literatura:

Platon:

Platon, Gorgiasz, tłum. Władysław Witwicki (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://zbc.uz.zgora.pl/dlibra/docmetadata?id=17909)

Arystoteles

Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, ks. I-II (różne wydania).

Epikur

Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. Kazimierz Leśniak (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.menoikeus.htm)

Cyceron

Cyceron, O dobru najwyższym, księgi III-IV, [w:] Pisma filozoficzne, tłum. Wiktor Kornatowski, t. 3, Warszawa 1960.

Św. Tomasz

Św. Tomasz, Traktat o prawie, zag. 90-94, tłum. Włodzimierz Galewicz, Kęty 2014.

Lawrence KOHLBERG (Wprowadzenie)

• https://www.simplypsychology.org/kohlberg.html

• Kolhberg's theory of moral development : Source: Boundless. “Kohlberg's Stages of Moral Development.” Boundless Psychology Boundless, 20 Sep. 2016. Retrieved 28 Mar. 2017 from https://www.boundless.com/psychology/textbooks/boundless-psychology-textbook/human-development-14/theories-of-human-development-70/kohlberg-s-stages-of-moral-development-268-12803/

• Liczne źródła (internetowe) w języku polskim – zalecane jednak zapoznanie się z opracowaniem w języku angielskim.

Thomas HOBBES

• Thomas Hobbes: Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Czesław Znamierowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1954 (Rozdział XIII „O przyrodzonym stanie ludzkości, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 107–112; Rozdział XIV „O pierwszym i drugim prawie natury, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 113–121; rozdział XVII „O przyczynach powstania państwa”, ss. 147-152; w tym samym przekładzie dzieło Hobbesa wydała też w roku 2005 Fundacja Aletheia] [rozdziały te dostępne są też w formie pdf-u na stronie: http://www.iphils.uj.edu.pl/~m.kuninski/Hobbes_Lewiatan.pdf]

David HUME

• David Hume, Badania dotyczące zasad moralności, PWN, Warszawa 1975, tłum. Anna Hochfeld [Rozdział I: O ogólnych zasadach moralności, ss. 3–10; Dodatek I: O uczuciu moralnym, ss. 140–151 – „Dodatek” dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.hume.badmoraln.dodI.htm]

• David Hume, Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Czesław Znamierowski, t. II: O uczuciach, Część I: „O cnocie i przywarze w ogóle”, Rozdział I: „Rozróżnienia moralne nie wywodzą się z rozumu”; Rozdział II „Rozróżnienia moralne wywodzą się ze zmysłu moralnego”, ss. 241–268 [W wydaniu „Traktatu …” z roku 2005, w tym samym przekładzie, w wydawnictwie „Fundacja Aletheia”, są to strony: 531–553].

Immanuel KANT

• Immanuel KANT, Krytyka czystego rozumu, [Rozwiązanie kosmologicznej idei] – A532/B630 - A558/B586

• Immanuel KANT, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, (przejrzał i poprawił R. Ingarden), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1953,

== „Rozdział I”

== i następujące strony z Rozdziału II: ss. 50–65, od słów: „Przy tym zadaniu spróbujemy najpierw …” do słów kończących drugi akapit na stronie 65: „idea woli istoty rozumnej jako woli powszechnie prawodawczej”.

• Immanuel KANT, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. Jerzy Gałecki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział pierwszy: „O dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”: §§ 3-6 oraz „Podstawowe prawo rozumu praktycznego” z § 7, ss. 34–53

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział trzeci: „O pobudkach dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”, s. 118–146 (do słów kończących podrozdział poprzedzający „Krytyczne oświetlenia analityki czystego rozumu praktycznego”)

== Krytyki praktycznego rozumu część druga/Metodologia czystego rozumu praktycznego/ Zakończenie, ss. 256–259 (znany fragmenty, zaczynający się od słów: „Dwie rzeczy napełniają umysł coraz to nowym i wzmagającym się podziwem i czcią …”).

Jeremy BENTHAM

• Jeremy Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, PWN, Warszawa 1958 (Rozdziały: I „O zasadzie użyteczności”; II „O zasadach przeciwnych zasadzie użyteczności”, s. 17–45 [oraz pobieżnie zawartości rozdziału III i IV, ss. 46–56])

John Stuart MILL

• John Stuart MILL, Utylitaryzm [w:] tegoż, Utylitaryzm. O wolności, przeł. M. Ossowska A. Kurlandzka, PWN Warszawa 1959, s. 1-87.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski
Prowadzący grup: Katarzyna de Lazari-Radek, Andrzej Kaniowski, Krzysztof Kędziora, Bartosz Pokorski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie:

1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu).

2. Praca pisemna (logiczna struktura pracy, językowa poprawność, merytoryczna adekwatność, wykorzystanie literatury przedmiotu).

3.Test pisemny ze znajomości tekstów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Sprawdziany pisemne i indywidualne ustne omówienie odpowiedzi udzielonych na sprawdzianie

Treści kształcenia:

1. Etyka a inne systemy normatywne (prawo i religia).

2. Narodziny etyki. Ewolucja rozumienia praxis i ethos

3. Sokrates a sofiści.

4. Paradygmat etyki cnoty: Arystoteles.

5. Tradycja prawa naturalnego: stoicy i św. Tomasz.

6. Inne oblicze etyki chrześcijańskiej: św. Augustyn i Luter

7. Teorie umowy społecznej jako odpowiedź na nowożytny kryzys uprawomocnienia państwa (Hobbes).

8. Hume i narodziny refleksji metaetycznej.

9. Paradygmat deontologiczny: Kant.

10. Paradygmat utylitarystyczny: Bentham i Sidgwick.

11. Teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga.

Literatura:

Platon:

Platon, Gorgiasz, tłum. Władysław Witwicki (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://zbc.uz.zgora.pl/dlibra/docmetadata?id=17909)

Arystoteles

Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, ks. I-II (różne wydania).

Epikur

Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. Kazimierz Leśniak (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.menoikeus.htm)

Cyceron

Cyceron, O dobru najwyższym, księgi III-IV, [w:] Pisma filozoficzne, tłum. Wiktor Kornatowski, t. 3, Warszawa 1960.

Św. Tomasz

Św. Tomasz, Traktat o prawie, zag. 90-94, tłum. Włodzimierz Galewicz, Kęty 2014.

Lawrence KOHLBERG (Wprowadzenie)

• https://www.simplypsychology.org/kohlberg.html

• Kolhberg's theory of moral development : Source: Boundless. “Kohlberg's Stages of Moral Development.” Boundless Psychology Boundless, 20 Sep. 2016. Retrieved 28 Mar. 2017 from https://www.boundless.com/psychology/textbooks/boundless-psychology-textbook/human-development-14/theories-of-human-development-70/kohlberg-s-stages-of-moral-development-268-12803/

• Liczne źródła (internetowe) w języku polskim – zalecane jednak zapoznanie się z opracowaniem w języku angielskim.

Thomas HOBBES

• Thomas Hobbes: Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Czesław Znamierowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1954 (Rozdział XIII „O przyrodzonym stanie ludzkości, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 107–112; Rozdział XIV „O pierwszym i drugim prawie natury, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 113–121; rozdział XVII „O przyczynach powstania państwa”, ss. 147-152; w tym samym przekładzie dzieło Hobbesa wydała też w roku 2005 Fundacja Aletheia] [rozdziały te dostępne są też w formie pdf-u na stronie: http://www.iphils.uj.edu.pl/~m.kuninski/Hobbes_Lewiatan.pdf]

David HUME

• David Hume, Badania dotyczące zasad moralności, PWN, Warszawa 1975, tłum. Anna Hochfeld [Rozdział I: O ogólnych zasadach moralności, ss. 3–10; Dodatek I: O uczuciu moralnym, ss. 140–151 – „Dodatek” dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.hume.badmoraln.dodI.htm]

• David Hume, Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Czesław Znamierowski, t. II: O uczuciach, Część I: „O cnocie i przywarze w ogóle”, Rozdział I: „Rozróżnienia moralne nie wywodzą się z rozumu”; Rozdział II „Rozróżnienia moralne wywodzą się ze zmysłu moralnego”, ss. 241–268 [W wydaniu „Traktatu …” z roku 2005, w tym samym przekładzie, w wydawnictwie „Fundacja Aletheia”, są to strony: 531–553].

Immanuel KANT

• Immanuel KANT, Krytyka czystego rozumu, [Rozwiązanie kosmologicznej idei] – A532/B630 - A558/B586

• Immanuel KANT, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, (przejrzał i poprawił R. Ingarden), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1953,

== „Rozdział I”

== i następujące strony z Rozdziału II: ss. 50–65, od słów: „Przy tym zadaniu spróbujemy najpierw …” do słów kończących drugi akapit na stronie 65: „idea woli istoty rozumnej jako woli powszechnie prawodawczej”.

• Immanuel KANT, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. Jerzy Gałecki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział pierwszy: „O dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”: §§ 3-6 oraz „Podstawowe prawo rozumu praktycznego” z § 7, ss. 34–53

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział trzeci: „O pobudkach dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”, s. 118–146 (do słów kończących podrozdział poprzedzający „Krytyczne oświetlenia analityki czystego rozumu praktycznego”)

== Krytyki praktycznego rozumu część druga/Metodologia czystego rozumu praktycznego/ Zakończenie, ss. 256–259 (znany fragmenty, zaczynający się od słów: „Dwie rzeczy napełniają umysł coraz to nowym i wzmagającym się podziwem i czcią …”).

Jeremy BENTHAM

• Jeremy Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, PWN, Warszawa 1958 (Rozdziały: I „O zasadzie użyteczności”; II „O zasadach przeciwnych zasadzie użyteczności”, s. 17–45 [oraz pobieżnie zawartości rozdziału III i IV, ss. 46–56])

John Stuart MILL

• John Stuart MILL, Utylitaryzm [w:] tegoż, Utylitaryzm. O wolności, przeł. M. Ossowska A. Kurlandzka, PWN Warszawa 1959, s. 1-87.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski, Krzysztof Kędziora
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Krzysztof Kędziora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie:

1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu).

2. Praca pisemna (logiczna struktura pracy, językowa poprawność, merytoryczna adekwatność, wykorzystanie literatury przedmiotu).

3.Test pisemny ze znajomości tekstów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Sprawdziany pisemne i indywidualne ustne omówienie odpowiedzi udzielonych na sprawdzianie

Treści kształcenia:

1. Etyka a inne systemy normatywne (prawo i religia).

2. Narodziny etyki. Ewolucja rozumienia praxis i ethos

3. Sokrates a sofiści.

4. Paradygmat etyki cnoty: Arystoteles.

5. Tradycja prawa naturalnego: stoicy i św. Tomasz.

6. Inne oblicze etyki chrześcijańskiej: św. Augustyn i Luter

7. Teorie umowy społecznej jako odpowiedź na nowożytny kryzys uprawomocnienia państwa (Hobbes).

8. Hume i narodziny refleksji metaetycznej.

9. Paradygmat deontologiczny: Kant.

10. Paradygmat utylitarystyczny: Bentham i Sidgwick.

11. Teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga.

Literatura:

Platon:

Platon, Gorgiasz, tłum. Władysław Witwicki (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://zbc.uz.zgora.pl/dlibra/docmetadata?id=17909)

Arystoteles

Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, ks. I-II (różne wydania).

Epikur

Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. Kazimierz Leśniak (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.menoikeus.htm)

Cyceron

Cyceron, O dobru najwyższym, księgi III-IV, [w:] Pisma filozoficzne, tłum. Wiktor Kornatowski, t. 3, Warszawa 1960.

Św. Tomasz

Św. Tomasz, Traktat o prawie, zag. 90-94, tłum. Włodzimierz Galewicz, Kęty 2014.

Lawrence KOHLBERG (Wprowadzenie)

• https://www.simplypsychology.org/kohlberg.html

• Kolhberg's theory of moral development : Source: Boundless. “Kohlberg's Stages of Moral Development.” Boundless Psychology Boundless, 20 Sep. 2016. Retrieved 28 Mar. 2017 from https://www.boundless.com/psychology/textbooks/boundless-psychology-textbook/human-development-14/theories-of-human-development-70/kohlberg-s-stages-of-moral-development-268-12803/

• Liczne źródła (internetowe) w języku polskim – zalecane jednak zapoznanie się z opracowaniem w języku angielskim.

Thomas HOBBES

• Thomas Hobbes: Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Czesław Znamierowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1954 (Rozdział XIII „O przyrodzonym stanie ludzkości, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 107–112; Rozdział XIV „O pierwszym i drugim prawie natury, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 113–121; rozdział XVII „O przyczynach powstania państwa”, ss. 147-152; w tym samym przekładzie dzieło Hobbesa wydała też w roku 2005 Fundacja Aletheia] [rozdziały te dostępne są też w formie pdf-u na stronie: http://www.iphils.uj.edu.pl/~m.kuninski/Hobbes_Lewiatan.pdf]

David HUME

• David Hume, Badania dotyczące zasad moralności, PWN, Warszawa 1975, tłum. Anna Hochfeld [Rozdział I: O ogólnych zasadach moralności, ss. 3–10; Dodatek I: O uczuciu moralnym, ss. 140–151 – „Dodatek” dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.hume.badmoraln.dodI.htm]

• David Hume, Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Czesław Znamierowski, t. II: O uczuciach, Część I: „O cnocie i przywarze w ogóle”, Rozdział I: „Rozróżnienia moralne nie wywodzą się z rozumu”; Rozdział II „Rozróżnienia moralne wywodzą się ze zmysłu moralnego”, ss. 241–268 [W wydaniu „Traktatu …” z roku 2005, w tym samym przekładzie, w wydawnictwie „Fundacja Aletheia”, są to strony: 531–553].

Immanuel KANT

• Immanuel KANT, Krytyka czystego rozumu, [Rozwiązanie kosmologicznej idei] – A532/B630 - A558/B586

• Immanuel KANT, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, (przejrzał i poprawił R. Ingarden), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1953,

== „Rozdział I”

== i następujące strony z Rozdziału II: ss. 50–65, od słów: „Przy tym zadaniu spróbujemy najpierw …” do słów kończących drugi akapit na stronie 65: „idea woli istoty rozumnej jako woli powszechnie prawodawczej”.

• Immanuel KANT, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. Jerzy Gałecki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział pierwszy: „O dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”: §§ 3-6 oraz „Podstawowe prawo rozumu praktycznego” z § 7, ss. 34–53

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział trzeci: „O pobudkach dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”, s. 118–146 (do słów kończących podrozdział poprzedzający „Krytyczne oświetlenia analityki czystego rozumu praktycznego”)

== Krytyki praktycznego rozumu część druga/Metodologia czystego rozumu praktycznego/ Zakończenie, ss. 256–259 (znany fragmenty, zaczynający się od słów: „Dwie rzeczy napełniają umysł coraz to nowym i wzmagającym się podziwem i czcią …”).

Jeremy BENTHAM

• Jeremy Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, PWN, Warszawa 1958 (Rozdziały: I „O zasadzie użyteczności”; II „O zasadach przeciwnych zasadzie użyteczności”, s. 17–45 [oraz pobieżnie zawartości rozdziału III i IV, ss. 46–56])

John Stuart MILL

• John Stuart MILL, Utylitaryzm [w:] tegoż, Utylitaryzm. O wolności, przeł. M. Ossowska A. Kurlandzka, PWN Warszawa 1959, s. 1-87.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski, Krzysztof Kędziora
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Krzysztof Kędziora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie:

1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu).

2. Praca pisemna (logiczna struktura pracy, językowa poprawność, merytoryczna adekwatność, wykorzystanie literatury przedmiotu).

3.Test pisemny ze znajomości tekstów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Sprawdziany pisemne i indywidualne ustne omówienie odpowiedzi udzielonych na sprawdzianie

Treści kształcenia:

1. Etyka a inne systemy normatywne (prawo i religia).

2. Narodziny etyki. Ewolucja rozumienia praxis i ethos

3. Sokrates a sofiści.

4. Paradygmat etyki cnoty: Arystoteles.

5. Tradycja prawa naturalnego: stoicy i św. Tomasz.

6. Inne oblicze etyki chrześcijańskiej: św. Augustyn i Luter

7. Teorie umowy społecznej jako odpowiedź na nowożytny kryzys uprawomocnienia państwa (Hobbes).

8. Hume i narodziny refleksji metaetycznej.

9. Paradygmat deontologiczny: Kant.

10. Paradygmat utylitarystyczny: Bentham i Sidgwick.

11. Teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga.

Literatura:

Platon:

Platon, Gorgiasz, tłum. Władysław Witwicki (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://zbc.uz.zgora.pl/dlibra/docmetadata?id=17909)

Arystoteles

Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, ks. I-II (różne wydania).

Epikur

Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. Kazimierz Leśniak (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.menoikeus.htm)

Cyceron

Cyceron, O dobru najwyższym, księgi III-IV, [w:] Pisma filozoficzne, tłum. Wiktor Kornatowski, t. 3, Warszawa 1960.

Św. Tomasz

Św. Tomasz, Traktat o prawie, zag. 90-94, tłum. Włodzimierz Galewicz, Kęty 2014.

Lawrence KOHLBERG (Wprowadzenie)

• https://www.simplypsychology.org/kohlberg.html

• Kolhberg's theory of moral development : Source: Boundless. “Kohlberg's Stages of Moral Development.” Boundless Psychology Boundless, 20 Sep. 2016. Retrieved 28 Mar. 2017 from https://www.boundless.com/psychology/textbooks/boundless-psychology-textbook/human-development-14/theories-of-human-development-70/kohlberg-s-stages-of-moral-development-268-12803/

• Liczne źródła (internetowe) w języku polskim – zalecane jednak zapoznanie się z opracowaniem w języku angielskim.

Thomas HOBBES

• Thomas Hobbes: Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Czesław Znamierowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1954 (Rozdział XIII „O przyrodzonym stanie ludzkości, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 107–112; Rozdział XIV „O pierwszym i drugim prawie natury, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 113–121; rozdział XVII „O przyczynach powstania państwa”, ss. 147-152; w tym samym przekładzie dzieło Hobbesa wydała też w roku 2005 Fundacja Aletheia] [rozdziały te dostępne są też w formie pdf-u na stronie: http://www.iphils.uj.edu.pl/~m.kuninski/Hobbes_Lewiatan.pdf]

David HUME

• David Hume, Badania dotyczące zasad moralności, PWN, Warszawa 1975, tłum. Anna Hochfeld [Rozdział I: O ogólnych zasadach moralności, ss. 3–10; Dodatek I: O uczuciu moralnym, ss. 140–151 – „Dodatek” dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.hume.badmoraln.dodI.htm]

• David Hume, Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Czesław Znamierowski, t. II: O uczuciach, Część I: „O cnocie i przywarze w ogóle”, Rozdział I: „Rozróżnienia moralne nie wywodzą się z rozumu”; Rozdział II „Rozróżnienia moralne wywodzą się ze zmysłu moralnego”, ss. 241–268 [W wydaniu „Traktatu …” z roku 2005, w tym samym przekładzie, w wydawnictwie „Fundacja Aletheia”, są to strony: 531–553].

Immanuel KANT

• Immanuel KANT, Krytyka czystego rozumu, [Rozwiązanie kosmologicznej idei] – A532/B630 - A558/B586

• Immanuel KANT, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, (przejrzał i poprawił R. Ingarden), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1953,

== „Rozdział I”

== i następujące strony z Rozdziału II: ss. 50–65, od słów: „Przy tym zadaniu spróbujemy najpierw …” do słów kończących drugi akapit na stronie 65: „idea woli istoty rozumnej jako woli powszechnie prawodawczej”.

• Immanuel KANT, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. Jerzy Gałecki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział pierwszy: „O dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”: §§ 3-6 oraz „Podstawowe prawo rozumu praktycznego” z § 7, ss. 34–53

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział trzeci: „O pobudkach dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”, s. 118–146 (do słów kończących podrozdział poprzedzający „Krytyczne oświetlenia analityki czystego rozumu praktycznego”)

== Krytyki praktycznego rozumu część druga/Metodologia czystego rozumu praktycznego/ Zakończenie, ss. 256–259 (znany fragmenty, zaczynający się od słów: „Dwie rzeczy napełniają umysł coraz to nowym i wzmagającym się podziwem i czcią …”).

Jeremy BENTHAM

• Jeremy Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, PWN, Warszawa 1958 (Rozdziały: I „O zasadzie użyteczności”; II „O zasadach przeciwnych zasadzie użyteczności”, s. 17–45 [oraz pobieżnie zawartości rozdziału III i IV, ss. 46–56])

John Stuart MILL

• John Stuart MILL, Utylitaryzm [w:] tegoż, Utylitaryzm. O wolności, przeł. M. Ossowska A. Kurlandzka, PWN Warszawa 1959, s. 1-87.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski, Krzysztof Kędziora
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Krzysztof Kędziora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie:

1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu).

2. Praca pisemna (logiczna struktura pracy, językowa poprawność, merytoryczna adekwatność, wykorzystanie literatury przedmiotu).

3.Test pisemny ze znajomości tekstów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Sprawdziany pisemne i indywidualne ustne omówienie odpowiedzi udzielonych na sprawdzianie

Treści kształcenia:

1. Etyka a inne systemy normatywne (prawo i religia).

2. Narodziny etyki. Ewolucja rozumienia praxis i ethos

3. Sokrates a sofiści.

4. Paradygmat etyki cnoty: Arystoteles.

5. Tradycja prawa naturalnego: stoicy i św. Tomasz.

6. Inne oblicze etyki chrześcijańskiej: św. Augustyn i Luter

7. Teorie umowy społecznej jako odpowiedź na nowożytny kryzys uprawomocnienia państwa (Hobbes).

8. Hume i narodziny refleksji metaetycznej.

9. Paradygmat deontologiczny: Kant.

10. Paradygmat utylitarystyczny: Bentham i Sidgwick.

11. Teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga.

Literatura:

Platon:

Platon, Gorgiasz, tłum. Władysław Witwicki (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://zbc.uz.zgora.pl/dlibra/docmetadata?id=17909)

Arystoteles

Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, ks. I-II (różne wydania).

Epikur

Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. Kazimierz Leśniak (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.menoikeus.htm)

Cyceron

Cyceron, O dobru najwyższym, księgi III-IV, [w:] Pisma filozoficzne, tłum. Wiktor Kornatowski, t. 3, Warszawa 1960.

Św. Tomasz

Św. Tomasz, Traktat o prawie, zag. 90-94, tłum. Włodzimierz Galewicz, Kęty 2014.

Lawrence KOHLBERG (Wprowadzenie)

• https://www.simplypsychology.org/kohlberg.html

• Kolhberg's theory of moral development : Source: Boundless. “Kohlberg's Stages of Moral Development.” Boundless Psychology Boundless, 20 Sep. 2016. Retrieved 28 Mar. 2017 from https://www.boundless.com/psychology/textbooks/boundless-psychology-textbook/human-development-14/theories-of-human-development-70/kohlberg-s-stages-of-moral-development-268-12803/

• Liczne źródła (internetowe) w języku polskim – zalecane jednak zapoznanie się z opracowaniem w języku angielskim.

Thomas HOBBES

• Thomas Hobbes: Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Czesław Znamierowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1954 (Rozdział XIII „O przyrodzonym stanie ludzkości, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 107–112; Rozdział XIV „O pierwszym i drugim prawie natury, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 113–121; rozdział XVII „O przyczynach powstania państwa”, ss. 147-152; w tym samym przekładzie dzieło Hobbesa wydała też w roku 2005 Fundacja Aletheia] [rozdziały te dostępne są też w formie pdf-u na stronie: http://www.iphils.uj.edu.pl/~m.kuninski/Hobbes_Lewiatan.pdf]

David HUME

• David Hume, Badania dotyczące zasad moralności, PWN, Warszawa 1975, tłum. Anna Hochfeld [Rozdział I: O ogólnych zasadach moralności, ss. 3–10; Dodatek I: O uczuciu moralnym, ss. 140–151 – „Dodatek” dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.hume.badmoraln.dodI.htm]

• David Hume, Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Czesław Znamierowski, t. II: O uczuciach, Część I: „O cnocie i przywarze w ogóle”, Rozdział I: „Rozróżnienia moralne nie wywodzą się z rozumu”; Rozdział II „Rozróżnienia moralne wywodzą się ze zmysłu moralnego”, ss. 241–268 [W wydaniu „Traktatu …” z roku 2005, w tym samym przekładzie, w wydawnictwie „Fundacja Aletheia”, są to strony: 531–553].

Immanuel KANT

• Immanuel KANT, Krytyka czystego rozumu, [Rozwiązanie kosmologicznej idei] – A532/B630 - A558/B586

• Immanuel KANT, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, (przejrzał i poprawił R. Ingarden), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1953,

== „Rozdział I”

== i następujące strony z Rozdziału II: ss. 50–65, od słów: „Przy tym zadaniu spróbujemy najpierw …” do słów kończących drugi akapit na stronie 65: „idea woli istoty rozumnej jako woli powszechnie prawodawczej”.

• Immanuel KANT, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. Jerzy Gałecki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział pierwszy: „O dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”: §§ 3-6 oraz „Podstawowe prawo rozumu praktycznego” z § 7, ss. 34–53

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział trzeci: „O pobudkach dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”, s. 118–146 (do słów kończących podrozdział poprzedzający „Krytyczne oświetlenia analityki czystego rozumu praktycznego”)

== Krytyki praktycznego rozumu część druga/Metodologia czystego rozumu praktycznego/ Zakończenie, ss. 256–259 (znany fragmenty, zaczynający się od słów: „Dwie rzeczy napełniają umysł coraz to nowym i wzmagającym się podziwem i czcią …”).

Jeremy BENTHAM

• Jeremy Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, PWN, Warszawa 1958 (Rozdziały: I „O zasadzie użyteczności”; II „O zasadach przeciwnych zasadzie użyteczności”, s. 17–45 [oraz pobieżnie zawartości rozdziału III i IV, ss. 46–56])

John Stuart MILL

• John Stuart MILL, Utylitaryzm [w:] tegoż, Utylitaryzm. O wolności, przeł. M. Ossowska A. Kurlandzka, PWN Warszawa 1959, s. 1-87.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Bartosz Pokorski, Artur Starnowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie:

1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu).

2. Praca pisemna (logiczna struktura pracy, językowa poprawność, merytoryczna adekwatność, wykorzystanie literatury przedmiotu).

3.Test pisemny ze znajomości tekstów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Sprawdziany pisemne i indywidualne ustne omówienie odpowiedzi udzielonych na sprawdzianie

Treści kształcenia:

1. Etyka a inne systemy normatywne (prawo i religia).

2. Narodziny etyki. Ewolucja rozumienia praxis i ethos

3. Sokrates a sofiści.

4. Paradygmat etyki cnoty: Arystoteles.

5. Tradycja prawa naturalnego: stoicy i św. Tomasz.

6. Inne oblicze etyki chrześcijańskiej: św. Augustyn i Luter

7. Teorie umowy społecznej jako odpowiedź na nowożytny kryzys uprawomocnienia państwa (Hobbes).

8. Hume i narodziny refleksji metaetycznej.

9. Paradygmat deontologiczny: Kant.

10. Paradygmat utylitarystyczny: Bentham i Sidgwick.

11. Teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga.

Literatura:

Platon:

Platon, Gorgiasz, tłum. Władysław Witwicki (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://zbc.uz.zgora.pl/dlibra/docmetadata?id=17909)

Arystoteles

Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, ks. I-II (różne wydania).

Epikur

Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. Kazimierz Leśniak (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.menoikeus.htm)

Cyceron

Cyceron, O dobru najwyższym, księgi III-IV, [w:] Pisma filozoficzne, tłum. Wiktor Kornatowski, t. 3, Warszawa 1960.

Św. Tomasz

Św. Tomasz, Traktat o prawie, zag. 90-94, tłum. Włodzimierz Galewicz, Kęty 2014.

Lawrence KOHLBERG (Wprowadzenie)

• https://www.simplypsychology.org/kohlberg.html

• Kolhberg's theory of moral development : Source: Boundless. “Kohlberg's Stages of Moral Development.” Boundless Psychology Boundless, 20 Sep. 2016. Retrieved 28 Mar. 2017 from https://www.boundless.com/psychology/textbooks/boundless-psychology-textbook/human-development-14/theories-of-human-development-70/kohlberg-s-stages-of-moral-development-268-12803/

• Liczne źródła (internetowe) w języku polskim – zalecane jednak zapoznanie się z opracowaniem w języku angielskim.

Thomas HOBBES

• Thomas Hobbes: Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Czesław Znamierowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1954 (Rozdział XIII „O przyrodzonym stanie ludzkości, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 107–112; Rozdział XIV „O pierwszym i drugim prawie natury, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 113–121; rozdział XVII „O przyczynach powstania państwa”, ss. 147-152; w tym samym przekładzie dzieło Hobbesa wydała też w roku 2005 Fundacja Aletheia] [rozdziały te dostępne są też w formie pdf-u na stronie: http://www.iphils.uj.edu.pl/~m.kuninski/Hobbes_Lewiatan.pdf]

David HUME

• David Hume, Badania dotyczące zasad moralności, PWN, Warszawa 1975, tłum. Anna Hochfeld [Rozdział I: O ogólnych zasadach moralności, ss. 3–10; Dodatek I: O uczuciu moralnym, ss. 140–151 – „Dodatek” dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.hume.badmoraln.dodI.htm]

• David Hume, Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Czesław Znamierowski, t. II: O uczuciach, Część I: „O cnocie i przywarze w ogóle”, Rozdział I: „Rozróżnienia moralne nie wywodzą się z rozumu”; Rozdział II „Rozróżnienia moralne wywodzą się ze zmysłu moralnego”, ss. 241–268 [W wydaniu „Traktatu …” z roku 2005, w tym samym przekładzie, w wydawnictwie „Fundacja Aletheia”, są to strony: 531–553].

Immanuel KANT

• Immanuel KANT, Krytyka czystego rozumu, [Rozwiązanie kosmologicznej idei] – A532/B630 - A558/B586

• Immanuel KANT, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, (przejrzał i poprawił R. Ingarden), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1953,

== „Rozdział I”

== i następujące strony z Rozdziału II: ss. 50–65, od słów: „Przy tym zadaniu spróbujemy najpierw …” do słów kończących drugi akapit na stronie 65: „idea woli istoty rozumnej jako woli powszechnie prawodawczej”.

• Immanuel KANT, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. Jerzy Gałecki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział pierwszy: „O dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”: §§ 3-6 oraz „Podstawowe prawo rozumu praktycznego” z § 7, ss. 34–53

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział trzeci: „O pobudkach dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”, s. 118–146 (do słów kończących podrozdział poprzedzający „Krytyczne oświetlenia analityki czystego rozumu praktycznego”)

== Krytyki praktycznego rozumu część druga/Metodologia czystego rozumu praktycznego/ Zakończenie, ss. 256–259 (znany fragmenty, zaczynający się od słów: „Dwie rzeczy napełniają umysł coraz to nowym i wzmagającym się podziwem i czcią …”).

Jeremy BENTHAM

• Jeremy Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, PWN, Warszawa 1958 (Rozdziały: I „O zasadzie użyteczności”; II „O zasadach przeciwnych zasadzie użyteczności”, s. 17–45 [oraz pobieżnie zawartości rozdziału III i IV, ss. 46–56])

John Stuart MILL

• John Stuart MILL, Utylitaryzm [w:] tegoż, Utylitaryzm. O wolności, przeł. M. Ossowska A. Kurlandzka, PWN Warszawa 1959, s. 1-87.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Krzysztof Kędziora, Tomasz Michałowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter konwersatoryjny z elementami wykładu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie:

1. Poziom i charakter aktywności na zajęciach (częstotliwość zabierania głosu, logiczna i językowa poprawność wypowiedzi, odwołania do literatury przedmiotu).

2. Praca pisemna (logiczna struktura pracy, językowa poprawność, merytoryczna adekwatność, wykorzystanie literatury przedmiotu).

3.Test pisemny ze znajomości tekstów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Sprawdziany pisemne i indywidualne ustne omówienie odpowiedzi udzielonych na sprawdzianie

Treści kształcenia:

1. Etyka a inne systemy normatywne (prawo i religia).

2. Narodziny etyki. Ewolucja rozumienia praxis i ethos

3. Sokrates a sofiści.

4. Paradygmat etyki cnoty: Arystoteles.

5. Tradycja prawa naturalnego: stoicy i św. Tomasz.

6. Inne oblicze etyki chrześcijańskiej: św. Augustyn i Luter

7. Teorie umowy społecznej jako odpowiedź na nowożytny kryzys uprawomocnienia państwa (Hobbes).

8. Hume i narodziny refleksji metaetycznej.

9. Paradygmat deontologiczny: Kant.

10. Paradygmat utylitarystyczny: Bentham i Sidgwick.

11. Teoria rozwoju moralnego Lawrence'a Kohlberga.

Literatura:

Platon:

Platon, Gorgiasz, tłum. Władysław Witwicki (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://zbc.uz.zgora.pl/dlibra/docmetadata?id=17909)

Arystoteles

Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, ks. I-II (różne wydania).

Epikur

Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. Kazimierz Leśniak (różne wydania; tekst dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.menoikeus.htm)

Cyceron

Cyceron, O dobru najwyższym, księgi III-IV, [w:] Pisma filozoficzne, tłum. Wiktor Kornatowski, t. 3, Warszawa 1960.

Św. Tomasz

Św. Tomasz, Traktat o prawie, zag. 90-94, tłum. Włodzimierz Galewicz, Kęty 2014.

Lawrence KOHLBERG (Wprowadzenie)

• https://www.simplypsychology.org/kohlberg.html

• Kolhberg's theory of moral development : Source: Boundless. “Kohlberg's Stages of Moral Development.” Boundless Psychology Boundless, 20 Sep. 2016. Retrieved 28 Mar. 2017 from https://www.boundless.com/psychology/textbooks/boundless-psychology-textbook/human-development-14/theories-of-human-development-70/kohlberg-s-stages-of-moral-development-268-12803/

• Liczne źródła (internetowe) w języku polskim – zalecane jednak zapoznanie się z opracowaniem w języku angielskim.

Thomas HOBBES

• Thomas Hobbes: Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Czesław Znamierowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1954 (Rozdział XIII „O przyrodzonym stanie ludzkości, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 107–112; Rozdział XIV „O pierwszym i drugim prawie natury, co się tyczy jej szczęścia i nieszczęścia”, ss. 113–121; rozdział XVII „O przyczynach powstania państwa”, ss. 147-152; w tym samym przekładzie dzieło Hobbesa wydała też w roku 2005 Fundacja Aletheia] [rozdziały te dostępne są też w formie pdf-u na stronie: http://www.iphils.uj.edu.pl/~m.kuninski/Hobbes_Lewiatan.pdf]

David HUME

• David Hume, Badania dotyczące zasad moralności, PWN, Warszawa 1975, tłum. Anna Hochfeld [Rozdział I: O ogólnych zasadach moralności, ss. 3–10; Dodatek I: O uczuciu moralnym, ss. 140–151 – „Dodatek” dostępny na stronie: http://sady.up.krakow.pl/antfil.hume.badmoraln.dodI.htm]

• David Hume, Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Czesław Znamierowski, t. II: O uczuciach, Część I: „O cnocie i przywarze w ogóle”, Rozdział I: „Rozróżnienia moralne nie wywodzą się z rozumu”; Rozdział II „Rozróżnienia moralne wywodzą się ze zmysłu moralnego”, ss. 241–268 [W wydaniu „Traktatu …” z roku 2005, w tym samym przekładzie, w wydawnictwie „Fundacja Aletheia”, są to strony: 531–553].

Immanuel KANT

• Immanuel KANT, Krytyka czystego rozumu, [Rozwiązanie kosmologicznej idei] – A532/B630 - A558/B586

• Immanuel KANT, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, (przejrzał i poprawił R. Ingarden), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1953,

== „Rozdział I”

== i następujące strony z Rozdziału II: ss. 50–65, od słów: „Przy tym zadaniu spróbujemy najpierw …” do słów kończących drugi akapit na stronie 65: „idea woli istoty rozumnej jako woli powszechnie prawodawczej”.

• Immanuel KANT, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. Jerzy Gałecki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział pierwszy: „O dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”: §§ 3-6 oraz „Podstawowe prawo rozumu praktycznego” z § 7, ss. 34–53

== Krytyki praktycznego rozumu część pierwsza/Księga pierwsza/Rozdział trzeci: „O pobudkach dedukcji zasad czystego rozumu praktycznego”, s. 118–146 (do słów kończących podrozdział poprzedzający „Krytyczne oświetlenia analityki czystego rozumu praktycznego”)

== Krytyki praktycznego rozumu część druga/Metodologia czystego rozumu praktycznego/ Zakończenie, ss. 256–259 (znany fragmenty, zaczynający się od słów: „Dwie rzeczy napełniają umysł coraz to nowym i wzmagającym się podziwem i czcią …”).

Jeremy BENTHAM

• Jeremy Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, PWN, Warszawa 1958 (Rozdziały: I „O zasadzie użyteczności”; II „O zasadach przeciwnych zasadzie użyteczności”, s. 17–45 [oraz pobieżnie zawartości rozdziału III i IV, ss. 46–56])

John Stuart MILL

• John Stuart MILL, Utylitaryzm [w:] tegoż, Utylitaryzm. O wolności, przeł. M. Ossowska A. Kurlandzka, PWN Warszawa 1959, s. 1-87.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7