Wstęp do estetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-12004AF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do estetyki |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z przedmiotem badań tradycyjnej refleksji estetycznej (ze szczególnym zwróceniem uwagi na starożytne korzenie wielu pojęć estetyki) oraz jej nowoczesną formułą, poszerzającą zakres przedmiotu badań o rzeczywistość pozaartystyczną. |
Efekty uczenia się: |
02F-1A_W02 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu estetyki w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej estetyki H1A_W01 02F-1A_W03 Zna podstawową terminologię z zakresu estetyki w języku polskim H1A_W02 02F-1A_W07 Ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie subdyscypliny estetyki H1A_W03 H1A_W04 02F-1A_U07 Analizuje założenia wybranych koncepcji estetycznych; i H1A_U05 H1A_U02 02F-1A_K02 Jest otwarty na nowe idee, w szczególności otwarte pojęcie sztuki i pluralizm estetyczny H1A_K01 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gralińska-Toborek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Jędrzej Janicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT CK
ŚR CK
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gralińska-Toborek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Jędrzej Janicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Treści kształcenia: | Część I 1.Estetyka starożytna – wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: mimesis, techne, docorum, musike, kalos , kalokagathia. Podstawowe definicje piękna i sztuki. 2.Piękno według Pitagorejczyków. Wykreślanie złotego cięcia, szukanie proporcji, przykłady współczesne. 3.Platon: idea piękna, kłopoty ze sztuka mimetyczną, ktetyka, poetyka, sztuki pochlebcze 4.Arystoteles. definicja tragedii, przeżycie estetyczne, obrona mimesis. 5.Plotyn. Piękno jakości, ethos piękna, przeżycie estetyczne, problem widzenia, program dla sztuki. 6 Początki sztuki chrześcijańskiej. Estetyka hebrajska, pierwszy ikonoklazm chrześcijański 7.Pseudo-Dionizy Areopagita. Początki estetyki bizantyjskiej, estetyka światła, symbolika. 8.Problemy ikonoklazmu. Teologia ikony. 9.Estetyka zachodniego chrześcijaństwa: św. Augustyn, Bernard z Clairvoux, średniowieczna pansemioza. 10.Neoplatonizm florencki – Ficino. 11.Wielkie traktaty teoretyczne: Alberti, Dürer, Leonardo da Vinci, 13.Akademicy, klasyczna teoria sztuki i piękna. Część II 1. Zajęcia wprowadzające: organizacja zajęć oraz podstawowe intuicje, co do pojęcia estetyki. 2. A. G. Baumgarten: wyodrębnienie estetyki jako dyscypliny badawczej/estetyka jako teoria poznania. 3. I. Kant: estetyka transcendentalna jako część teorii poznania/sądy estetyczne. 4. G. W. F. Hegel: zwrot ku dziełom sztuki. 5. D. Hume: subiektywność sądu smaku. 6. E. Burke: wzniosłość jako kategoria estetyczna (przeżycia estetycznego). 7. F. Schiller: wychowanie estetyczne. 8. M. Heidegger: materialność dzieła sztuki. 9. Zajęcia warsztatowe wokół wybranych dzieł awangardy XX wieku (np. Fontanna M. Duchampa, L.H.O.O.Q. M. Duchampa, Brillo Box A. Warhola plus ewentualne propozycje studentów). 10. Problem możliwości definiowania sztuki: antyesencjalistyczna, instytucjonalna oraz dysjunkcyjna teoria sztuki. 11. W. Welsch: zjawisko estetyzacji. 12. T. Binkley: zwrot antyestetyczny. 13. Blok muzyczny 1: harmonia/matematyka jako podstawa teorii muzycznych. 14. Blok muzyczny 2: estetyczne konteksty audiosfery |
|
Literatura: |
W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.1, 2 i 3 , dowolne wydanie Platon, Uczta oraz Państwo (X księga), dowolne wydanie. Arystoteles. Poetyka Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne II, Kraków 1999, rozdziały I, II, III. Leonid Uspiensky, Teologia ikony, Poznań 1993, Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce do 1500 r., red. J. Białostocki, Warszawa 1988 (lub inne wydanie) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gralińska-Toborek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Wprowadzenie. Mapa zagadnień: estetyka – rys historyczny (kiedy się zaczyna i jakie to ma znaczenie, od jakiego słowa się wywodzi), typy refleksji (teoria piękna, teoria sztuki, szersza nauko o wartościach, Kunstwissenschaft, filozofia sztuki), przedmiot (sztuka, przyroda, wszystko), kryteria sztuki, klasyfikacje sztuk, klasyfikacje wartości/jakości estetycznych, inne pojęcia (doświadczenie/przeżycie, sąd smaku). 2. Elementy wykładu. 3. Wspólna analiza tekstów poprzedzona zestawem zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. obecność i merytorycznie ważny udział w zajęciach 50% 2. kolokwia i prace pisemne 50% 3. obowiązkowe zaliczenie powyżej 2 nieobecności, zaliczenie nieobecności nie jest tożsame z uzupełnieniem 1. kryterium oceny |
|
Treści kształcenia: | CZĘŚĆ I Geneza greckiego sposobu myślenia o pięknie i sztuce. Okres archaiczny. Podstawowe pojęcia. Piękno matematyczne – Pitagorejczycy. Sztuka jako naśladowanie działań przyrody. Demokryt z Abdery, (ok. 460 - 370 p.n.e.) Piękno hedonistyczne i sensualistyczne – estetyka Sofistów. Piękno funkcjonalistyczne – motyw Sokratesa. Dlaczego sztuki nie są piękne? Platon. Sztuka jako przedmiot zainteresowań filozofa. Arystoteles. Między starożytnością a średniowieczem – estetyka Plotyna. Estetyka Pseudo-Dioniozego Areopagity – spadek dla Wschodu i Zachodu. Wprowadzenie do estetyki chrześcijańskiej. Estetyka chrześcijańskiego Wschodu. Estetyka chrześcijańskiego Zachodu: św. Augustyn. [Libri Karolini – głos Karolingów w sporze ikonoklastycznym, poglądy Roberta Grosseteste] Scholastyka i święty Tomasz. Renesans – jaka to kontynuacja estetyki starożytnych? Neoplatoński nurt w renesansie: Ficino i Michał Anioł. La querelle des Anciens et des Modernes – przełom w klasycznym myśleniu o sztuce: Charles Perrault, Roger de Piles |
|
Literatura: |
CZĘŚĆ I Podstawowa: Tatarkiewicz W., Estetyka T.I-III, wyd. dowolne. Platon, Państwo, ks. X, dowolne wyd. Platon, Ion, dowolne wyd. Arystoteles, Poetyka, cz.1-6. Plotyn, fragm. za Tatarkiewicz W., Estetyka starożytna, T.I, wyd. dowolne Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne, Znak, Kraków 2005. Pismo Św., fragm. za Tatarkiewicz W., Estetyka starożytna, T.II. Tatarkiewicz W., Estetyka średniowieczna, T.II. Marsilio Ficino za: Tatarkiewicz W., Estetyka nowożytna, T.III. Charles Perrault, Roger de Piles za: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce. 1600-1700, red. Białostocki J., Warszawa 1985 (cz. 10 i 11). Uzupełniająca: Tatarkiewicz W., Grecy o sztukach naśladowczych, „Sztuka i krytyka” 1958, nr 33-34. Zwolski E. Choreja. Muza i bóstwo w religii greckiej, Warszawa 1978. Tatarkiewicz W., Ekspresja i sztuka „Estetyka” 1962. Dziemidok B., Katharsis jako kategoria estetyczna, w: tegoż Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002. Ghyka M.C., Złota liczba. Rytuały i rytmy pitagorejskie w rozwoju cywilizacji zachodniej, Kraków 2001. Mossakowski S., Pitagorejska teoria piękna i jej rola w teoriach artystycznych i naukowych doby humanizmu, „Rocznik Historii Sztuki”, t. X, 1974. Turasiewicz R., Słowo jest wielkim mocarzem, (z badań nad teorią wymowy Gorgiasza z Leontynów), „Przegląd Humanistyczny”, r. 1988, nr 6. Gawroński Alfred, Dlaczego Platon wykluczył poetów z Państwa, Kraków 1984. Platon, Fajdros. Dembińska–Siury D., Pomiędzy Platonem a Plotynem czyli o praneoplatonizmie, „Studia Filozoficzne” 1980, nr9 Dembińska –Siury D., Problemy piękna i sztuki w Enneadach Plotyna, „Studia Filozoficzne” 1989, nr 7. Uspiensky L, Teologia ikony, Poznań 1993. Evdokimow P., Sztuka ikony, teologia piękna, Warszawa 1999. Grosseteste R.,O świetle, „Studia Filozoficzne”, nr 11, r.1981. Pokorska M., „Cibus Oculorum”. Uwagi o teorii działa sztuki w „Libri Carolini”, „Folia Historiae Artium”, t. XXVII, r. 1991 Stróżewski W., Claritas: uwarunko-wania historyczne i treść estetyczna pojęcia, „Estetyka” 1961. Alberti i Michał Anioł za: Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce. 1500-1600, red. Białostocki J., Warszawa 1985. Kuczyńska A., Filozofia i teoria piękna Marsilia Ficina, Warszawa 1970. CZĘŚĆ II lektura Agnieszka Bandura, Aisthesis. Zmysłowość i racjonalność w estetyce tradycyjnej i współczesnej, Kraków 2013. Edmund Burke, Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, tłum. Piotr Graff, PWN, Warszawa 1968 /fragm./ Stefan Morawski, Szkic do przemian refleksji i samowiedzy estetycznej, [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2007, s. 4-27. Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia, tłum. Janusz Gałecki, PWN, Warszawa 1986 /fragm./ Morris Weitz, Rola teorii w estetyce, w: Estetyka w świecie, red. Maria Gołaszewska, t. I, Kraków 1984. Eco Umberto, Komunikat estetyczny, w: tegoż, Nieobecna struktura, tłum. Adam Weinsberg i Paweł Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996. Wolfgang Welsch, Procesy estetyzacji. Zjawiska, rozróżnienia, perspektywy, w: tegoż, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005, s. 11-52. Richard Shusterman, Rozrywka – zadanie dla estetyki, w: tegoż, O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii som tycznej, tłum. Wojciech Małecki, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2007. Heinrich Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej (dowolne wydanie). Ervin Panofsky Ervin, Studia z historii sztuki, przedmowa Jan Białostocki, tłum. wielu autorów, PIW, Warszawa 1971. Marc Auge, Nie‑miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski, PWN, Warszawa 2010. Arnold Berleant, Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemian świata człowieka; przeł. S. Stankiewicz; Universitas, Kraków 2011. Jan Gehl, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych; przeł. M. A. Urbańska; Wydawnictwo RAM, Kraków 2013. Czucie i percepcja, red. Richard L. Gregory, Andrew M. Colman, przeł. M. Siemiński; Zysk i S-ka, Warszawa 2002. Michel Foucault, Inne przestrzenie, tłum. A. Rejniak-Majewska, „Teksty Drugie” 2005, nr 6. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Cieśliczka, Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Cieśliczka, Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Wprowadzenie. Mapa zagadnień: estetyka – rys historyczny (kiedy się zaczyna i jakie to ma znaczenie, od jakiego słowa się wywodzi), typy refleksji (teoria piękna, teoria sztuki, szersza nauko o wartościach, Kunstwissenschaft, filozofia sztuki), przedmiot (sztuka, przyroda, wszystko), kryteria sztuki, klasyfikacje sztuk, klasyfikacje wartości/jakości estetycznych, inne pojęcia (doświadczenie/przeżycie, sąd smaku). 2. Elementy wykładu. 3. Wspólna analiza tekstów poprzedzona zestawem zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny (ocena łączona z dwu części) - obecność, 60 pkt (na obu częściach) Cz. II kolokwium 85 zadanie 15 pkt - znajomość tekstu, 60 pkt - posługiwanie się terminologią, 60 pkt Cz. I - analiza dzieła sztuki 60 pkt 170-203 dst 204-237 dst+ 238 -271 db 272--305 db+ 306-340 bdb |
|
Treści kształcenia: | ESTETYKA STAROŻYTNA wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: mimesis, techne, docorum, musike, kalos , kalokagathia. Maniczna i eidetyczna teoria sztuki Piękno według Pitagorejczyków. Wykreślanie złotego cięcia, szukanie proporcji, przykłady współczesne (Kobro, Stzremiński) Platon: idea piękna, kłopoty ze sztuka mimetyczną, ktetyka, poetyka, sztuki pochlebcze Arystoteles: sztuki naśladowcze, obrona mimesis, przeżycie estetyczne. Plotyn. Piękno jakości, ethos piękna, przeżycie estetyczne, problem widzenia, program dla sztuki. Pseudo-Dionizy Areopagita . Początki estetyki bizantyjskiej, estetyka światła, symbolika. Problemy ikonoklazmu. Teologia ikony. Estetyka Zachodniego chrześcijaństwa: św. Augustyn, Bernard z Clairvoux, średniowieczna pansemioza. Estetyka św. Tomasza z Akwinu. Neoplatonizm florencki – Ficino. Wielkie traktaty teoretyczne: Alberti Wielkie traktaty teoretyczne: Dürer, Leonardo da Vinci Akademicy, klasyczna teoria sztuki i piękna. ESTETYKA NOWOCZESNA Co to jest estetyka? Ukształtowanie się pojęcia sztuk pięknych i nowa dyscyplina filozoficzna / wykład+elementy warsztatowe Główne kategorie estetyczne (przeżycie estetyczne, jakości/wartości estetyczne) /wykład + analiza tekstu Odrębność estetyki – Immanuel Kant. Sąd smaku i jego charakterystyka: bezinteresowność, bezcelowość, subiektywna powszechność sądu smaku, sensus communis / analiza tekstu Pojęcie sztuki. Estetyka otwarta, rodzinne podobieństwo znaczeń, warunki konieczne i wystarczające definicji, teoretyczne konsekwencje (przyjęcia) otwartości pojęć w estetyce i teorii sztuki / analiza tekstu Estetyka semiotyczna. Funkcje języka, cechy komunikatu estetycznego, poziomy struktury dzieła sztuki, otwarta logika oznaczników, idiolekt utworu/poszczególnej jednostki mówiącej / analiza tekstu Procesy estetyzacji. Ograniczenia tradycyjnej estetyki, pojęcie estetyki poza estetyką, pojęcie anestetyki, procesy estetyzacji i ich odmiany, zakres zredefiniowanej dyscypliny estetyki / analiza tekstu Somaestetyka. Pojęcia rozrywki, kultury popularnej, kultury masowej, genealogia i etymologie terminu „rozrywka”, somaestetyka / analiza tekstu Ikonografia i ikonologia. Erwina Panofsky’ego metoda badania treści obrazu. Analiza ikonograficzna obrazu – ćwiczenia. Heinrich Wölfflin i formalistyczna teoria obrazu. Analiza formalna dzieła sztuki – ćwiczenia. Ekspresyjna teoria sztuki – Wasyl Kandyński. Analiza ekspresji w dziel sztuki – ćwiczenia. |
|
Literatura: |
CZĘŚĆ I Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.1 Estetyka starożytna, rozdz. I. Pitagiorejczycy. Platon, Uczta, Państwo ( X ksiega), dowolne wydanie. Arystoteles, Poetyka (do V rozdziału), [w:] Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.1 Estetyka starożytna, teksty do rozdziału o Arystotelesie. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.1 Estetyka starożytna, rozdział o Plotynie (wraz z tekstami). Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne II, Kraków 1999, rozdziały I, II, III. Leonid Uspiensky, Teologia ikony, Poznań 1993, rozdziały: Skrócona historia ikonoklazmu; Nauka ikonoklastów i odpowiedź ortodoksów; Znaczenie i treść ikony Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.2, Estetyka średniowieczna; Umberto Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, (dowolne wydanie), rozdz. VI, Symbol i alegoria. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.2, Estetyka średniowieczna, rozdz. o św. Tomaszu (z tekstami). Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.3 Estetyka nowożytna (rozdz. III.7) Leone B. Alberti, O malarstwie, [w:] Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce do 1500 r., red. J. Białostocki, Warszawa 1988 (lub inne wydanie) księga 1, 2 Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.3 Estetyka nowożytna (rozdz. IV.2 i V7.) Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.3 Estetyka nowożytna (rozdz. VII., p.7 i 8) CZĘŚĆ II [lektura uzupełniająca] Agnieszka Bandura, Aisthesis. Zmysłowość i racjonalność w estetyce tradycyjnej i współczesnej, Kraków 2013. Edmund Burke, Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, tłum. Piotr Graff, PWN, Warszawa 1968 /fragm./ [lektura uzupełniająca] Stefan Morawski, Szkic do przemian refleksji i samowiedzy estetycznej, [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2007, s. 4-27. Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia, tłum. Janusz Gałecki, PWN, Warszawa 1986 /fragm./ Morris Weitz, Rola teorii w estetyce, w: Estetyka w świecie, red. Maria Gołaszewska, t. I, Kraków 1984. Eco Umberto, Komunikat estetyczny, w: tegoż, Nieobecna struktura, tłum. Adam Weinsberg i Paweł Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996. Wolfgang Welsch, Procesy estetyzacji. Zjawiska, rozróżnienia, perspektywy, w: tegoż, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005, s. 11-52. Richard Shusterman, Rozrywka – zadanie dla estetyki, w: tegoż, O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii som tycznej, tłum. Wojciech Małecki, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2007. Ervin Panofsky, Ikonografia i ikonologia, w: tegoż, Studia z historii sztuki, PIW, Warszawa 1971. Heinrich Wölflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej (dowolne wydanie). Wasyl Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa 1986. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Wprowadzenie. Mapa zagadnień: estetyka – rys historyczny (kiedy się zaczyna i jakie to ma znaczenie, od jakiego słowa się wywodzi), typy refleksji (teoria piękna, teoria sztuki, szersza nauko o wartościach, Kunstwissenschaft, filozofia sztuki), przedmiot (sztuka, przyroda, wszystko), kryteria sztuki, klasyfikacje sztuk, klasyfikacje wartości/jakości estetycznych, inne pojęcia (doświadczenie/przeżycie, sąd smaku). 2. Elementy wykładu. 3. Wspólna analiza tekstów poprzedzona zestawem zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny: - obecność, 60 pkt - znajomość tekstu, 60 pkt - posługiwanie się terminologią, 60 pkt - analiza dzieła sztuki 60 pkt 120-139 dst 140-159 dst+ 160-179 db 180-199 db+ 200-240 bdb |
|
Treści kształcenia: | ESTETYKA STAROŻYTNA wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: mimesis, techne, docorum, musike, kalos , kalokagathia. Maniczna i eidetyczna teoria sztuki Piękno według Pitagorejczyków. Wykreślanie złotego cięcia, szukanie proporcji, przykłady współczesne (Kobro, Stzremiński) Platon: idea piękna, kłopoty ze sztuka mimetyczną, ktetyka, poetyka, sztuki pochlebcze Arystoteles: sztuki naśladowcze, obrona mimesis, przeżycie estetyczne. Plotyn. Piękno jakości, ethos piękna, przeżycie estetyczne, problem widzenia, program dla sztuki. Pseudo-Dionizy Areopagita . Początki estetyki bizantyjskiej, estetyka światła, symbolika. Problemy ikonoklazmu. Teologia ikony. Estetyka Zachodniego chrześcijaństwa: św. Augustyn, Bernard z Clairvoux, średniowieczna pansemioza. Estetyka św. Tomasza z Akwinu. Neoplatonizm florencki – Ficino. Wielkie traktaty teoretyczne: Alberti Wielkie traktaty teoretyczne: Dürer, Leonardo da Vinci Akademicy, klasyczna teoria sztuki i piękna. ESTETYKA NOWOCZESNA Co to jest estetyka? Ukształtowanie się pojęcia sztuk pięknych i nowa dyscyplina filozoficzna / wykład+elementy warsztatowe Główne kategorie estetyczne (przeżycie estetyczne, jakości/wartości estetyczne) /wykład + analiza tekstu Odrębność estetyki – Immanuel Kant. Sąd smaku i jego charakterystyka: bezinteresowność, bezcelowość, subiektywna powszechność sądu smaku, sensus communis / analiza tekstu Pojęcie sztuki. Estetyka otwarta, rodzinne podobieństwo znaczeń, warunki konieczne i wystarczające definicji, teoretyczne konsekwencje (przyjęcia) otwartości pojęć w estetyce i teorii sztuki / analiza tekstu Estetyka semiotyczna. Funkcje języka, cechy komunikatu estetycznego, poziomy struktury dzieła sztuki, otwarta logika oznaczników, idiolekt utworu/poszczególnej jednostki mówiącej / analiza tekstu Procesy estetyzacji. Ograniczenia tradycyjnej estetyki, pojęcie estetyki poza estetyką, pojęcie anestetyki, procesy estetyzacji i ich odmiany, zakres zredefiniowanej dyscypliny estetyki / analiza tekstu Somaestetyka. Pojęcia rozrywki, kultury popularnej, kultury masowej, genealogia i etymologie terminu „rozrywka”, somaestetyka / analiza tekstu Ikonografia i ikonologia. Erwina Panofsky’ego metoda badania treści obrazu. Analiza ikonograficzna obrazu – ćwiczenia. Heinrich Wölfflin i formalistyczna teoria obrazu. Analiza formalna dzieła sztuki – ćwiczenia. Ekspresyjna teoria sztuki – Wasyl Kandyński. Analiza ekspresji w dziel sztuki – ćwiczenia. |
|
Literatura: |
CZĘŚĆ I Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.1 Estetyka starożytna, rozdz. I. Pitagiorejczycy. Platon, Uczta, Państwo ( X ksiega), dowolne wydanie. Arystoteles, Poetyka (do V rozdziału), [w:] Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.1 Estetyka starożytna, teksty do rozdziału o Arystotelesie. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.1 Estetyka starożytna, rozdział o Plotynie (wraz z tekstami). Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne II, Kraków 1999, rozdziały I, II, III. Leonid Uspiensky, Teologia ikony, Poznań 1993, rozdziały: Skrócona historia ikonoklazmu; Nauka ikonoklastów i odpowiedź ortodoksów; Znaczenie i treść ikony Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.2, Estetyka średniowieczna; Umberto Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, (dowolne wydanie), rozdz. VI, Symbol i alegoria. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.2, Estetyka średniowieczna, rozdz. o św. Tomaszu (z tekstami). Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.3 Estetyka nowożytna (rozdz. III.7) Leone B. Alberti, O malarstwie, [w:] Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce do 1500 r., red. J. Białostocki, Warszawa 1988 (lub inne wydanie) księga 1, 2 Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.3 Estetyka nowożytna (rozdz. IV.2 i V7.) Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.3 Estetyka nowożytna (rozdz. VII., p.7 i 8) CZĘŚĆ II [lektura uzupełniająca] Agnieszka Bandura, Aisthesis. Zmysłowość i racjonalność w estetyce tradycyjnej i współczesnej, Kraków 2013. Edmund Burke, Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, tłum. Piotr Graff, PWN, Warszawa 1968 /fragm./ [lektura uzupełniająca] Stefan Morawski, Szkic do przemian refleksji i samowiedzy estetycznej, [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2007, s. 4-27. Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia, tłum. Janusz Gałecki, PWN, Warszawa 1986 /fragm./ Morris Weitz, Rola teorii w estetyce, w: Estetyka w świecie, red. Maria Gołaszewska, t. I, Kraków 1984. Eco Umberto, Komunikat estetyczny, w: tegoż, Nieobecna struktura, tłum. Adam Weinsberg i Paweł Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996. Wolfgang Welsch, Procesy estetyzacji. Zjawiska, rozróżnienia, perspektywy, w: tegoż, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005, s. 11-52. Richard Shusterman, Rozrywka – zadanie dla estetyki, w: tegoż, O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii som tycznej, tłum. Wojciech Małecki, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2007. Ervin Panofsky, Ikonografia i ikonologia, w: tegoż, Studia z historii sztuki, PIW, Warszawa 1971. Heinrich Wölflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej (dowolne wydanie). Wasyl Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa 1986. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CK
CK
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Wprowadzenie. Mapa zagadnień: estetyka – rys historyczny (kiedy się zaczyna i jakie to ma znaczenie, od jakiego słowa się wywodzi), typy refleksji (teoria piękna, teoria sztuki, szersza nauko o wartościach, Kunstwissenschaft, filozofia sztuki), przedmiot (sztuka, przyroda, wszystko), kryteria sztuki, klasyfikacje sztuk, klasyfikacje wartości/jakości estetycznych, inne pojęcia (doświadczenie/przeżycie, sąd smaku). 2. Elementy wykładu. 3. Wspólna analiza tekstów poprzedzona zestawem zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny: - obecność, 30 pkt - znajomość tekstu, 30 pkt - posługiwanie się terminologią, 30 pkt - ćwiczenia warsztatowe z analizy dzieła sztuki, 30 pkt 60-70 dst 71-80 dst+ 81-90 db 91-100 db+ 101-120 bdb |
|
Treści kształcenia: | ESTETYKA STAROŻYTNA wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: mimesis, techne, docorum, musike, kalos , kalokagathia. Maniczna i eidetyczna teoria sztuki Piękno według Pitagorejczyków. Wykreślanie złotego cięcia, szukanie proporcji, przykłady współczesne (Kobro, Stzremiński) Platon: idea piękna, kłopoty ze sztuka mimetyczną, ktetyka, poetyka, sztuki pochlebcze Arystoteles: sztuki naśladowcze, obrona mimesis, przeżycie estetyczne. Plotyn. Piękno jakości, ethos piękna, przeżycie estetyczne, problem widzenia, program dla sztuki. Pseudo-Dionizy Areopagita . Początki estetyki bizantyjskiej, estetyka światła, symbolika. Problemy ikonoklazmu. Teologia ikony. Estetyka Zachodniego chrześcijaństwa: św. Augustyn, Bernard z Clairvoux, średniowieczna pansemioza. Estetyka św. Tomasza z Akwinu. Neoplatonizm florencki – Ficino. Wielkie traktaty teoretyczne: Alberti Wielkie traktaty teoretyczne: Dürer, Leonardo da Vinci Akademicy, klasyczna teoria sztuki i piękna. ESTETYKA NOWOCZESNA Co to jest estetyka? Ukształtowanie się pojęcia sztuk pięknych i nowa dyscyplina filozoficzna / wykład+elementy warsztatowe Główne kategorie estetyczne (przeżycie estetyczne, jakości/wartości estetyczne) /wykład + analiza tekstu Odrębność estetyki – Immanuel Kant. Sąd smaku i jego charakterystyka: bezinteresowność, bezcelowość, subiektywna powszechność sądu smaku, sensus communis / analiza tekstu Pojęcie sztuki. Estetyka otwarta, rodzinne podobieństwo znaczeń, warunki konieczne i wystarczające definicji, teoretyczne konsekwencje (przyjęcia) otwartości pojęć w estetyce i teorii sztuki / analiza tekstu Estetyka semiotyczna. Funkcje języka, cechy komunikatu estetycznego, poziomy struktury dzieła sztuki, otwarta logika oznaczników, idiolekt utworu/poszczególnej jednostki mówiącej / analiza tekstu Procesy estetyzacji. Ograniczenia tradycyjnej estetyki, pojęcie estetyki poza estetyką, pojęcie anestetyki, procesy estetyzacji i ich odmiany, zakres zredefiniowanej dyscypliny estetyki / analiza tekstu Somaestetyka. Pojęcia rozrywki, kultury popularnej, kultury masowej, genealogia i etymologie terminu „rozrywka”, somaestetyka / analiza tekstu Ikonografia i ikonologia. Erwina Panofsky’ego metoda badania treści obrazu. Analiza ikonograficzna obrazu – ćwiczenia. Heinrich Wölfflin i formalistyczna teoria obrazu. Analiza formalna dzieła sztuki – ćwiczenia. Ekspresyjna teoria sztuki – Wasyl Kandyński. Analiza ekspresji w dziel sztuki – ćwiczenia. |
|
Literatura: |
CZĘŚĆ I Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.1 Estetyka starożytna, rozdz. I. Pitagiorejczycy. Platon, Uczta, Państwo ( X ksiega), dowolne wydanie. Arystoteles, Poetyka (do V rozdziału), [w:] Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.1 Estetyka starożytna, teksty do rozdziału o Arystotelesie. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.1 Estetyka starożytna, rozdział o Plotynie (wraz z tekstami). Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne II, Kraków 1999, rozdziały I, II, III. Leonid Uspiensky, Teologia ikony, Poznań 1993, rozdziały: Skrócona historia ikonoklazmu; Nauka ikonoklastów i odpowiedź ortodoksów; Znaczenie i treść ikony Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.2, Estetyka średniowieczna; Umberto Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, (dowolne wydanie), rozdz. VI, Symbol i alegoria. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.2, Estetyka średniowieczna, rozdz. o św. Tomaszu (z tekstami). Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.3 Estetyka nowożytna (rozdz. III.7) Leone B. Alberti, O malarstwie, [w:] Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce do 1500 r., red. J. Białostocki, Warszawa 1988 (lub inne wydanie) księga 1, 2 Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.3 Estetyka nowożytna (rozdz. IV.2 i V7.) Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, T.3 Estetyka nowożytna (rozdz. VII., p.7 i 8) CZĘŚĆ II [lektura uzupełniająca] Agnieszka Bandura, Aisthesis. Zmysłowość i racjonalność w estetyce tradycyjnej i współczesnej, Kraków 2013. Edmund Burke, Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, tłum. Piotr Graff, PWN, Warszawa 1968 /fragm./ [lektura uzupełniająca] Stefan Morawski, Szkic do przemian refleksji i samowiedzy estetycznej, [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2007, s. 4-27. Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia, tłum. Janusz Gałecki, PWN, Warszawa 1986 /fragm./ Morris Weitz, Rola teorii w estetyce, w: Estetyka w świecie, red. Maria Gołaszewska, t. I, Kraków 1984. Eco Umberto, Komunikat estetyczny, w: tegoż, Nieobecna struktura, tłum. Adam Weinsberg i Paweł Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996. Wolfgang Welsch, Procesy estetyzacji. Zjawiska, rozróżnienia, perspektywy, w: tegoż, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005, s. 11-52. Richard Shusterman, Rozrywka – zadanie dla estetyki, w: tegoż, O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii som tycznej, tłum. Wojciech Małecki, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2007. Ervin Panofsky, Ikonografia i ikonologia, w: tegoż, Studia z historii sztuki, PIW, Warszawa 1971. Heinrich Wölflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej (dowolne wydanie). Wasyl Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa 1986. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Bartosz Pokorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Wprowadzenie. Mapa zagadnień: estetyka – rys historyczny (kiedy się zaczyna i jakie to ma znaczenie, od jakiego słowa się wywodzi), typy refleksji (teoria piękna, teoria sztuki, szersza nauko o wartościach, Kunstwissenschaft, filozofia sztuki), przedmiot (sztuka, przyroda, wszystko), kryteria sztuki, klasyfikacje sztuk, klasyfikacje wartości/jakości estetycznych, inne pojęcia (doświadczenie/przeżycie, sąd smaku). 2. Elementy wykładu. 3. Wspólna analiza tekstów poprzedzona zestawem zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny: - obecność, 30 pkt - znajomość tekstu, 30 pkt - posługiwanie się terminologią, 30 pkt - ćwiczenia warsztatowe z analizy dzieła sztuki, 30 pkt 60-70 dst 71-80 dst+ 81-90 db 91-100 db+ 101-120 bdb |
|
Treści kształcenia: | CZĘŚĆ I Geneza greckiego sposobu myślenia o pięknie i sztuce. Okres archaiczny. Podstawowe pojęcia. Piękno matematyczne – Pitagorejczycy. Sztuka jako naśladowanie działań przyrody. Demokryt z Abdery, (ok. 460 - 370 p.n.e.) Piękno hedonistyczne i sensualistyczne – estetyka Sofistów. Piękno funkcjonalistyczne – motyw Sokratesa. Dlaczego sztuki nie są piękne? Platon. Sztuka jako przedmiot zainteresowań filozofa. Arystoteles. Między starożytnością a średniowieczem – estetyka Plotyna. Estetyka Pseudo-Dioniozego Areopagity – spadek dla Wschodu i Zachodu. Wprowadzenie do estetyki chrześcijańskiej. Estetyka chrześcijańskiego Wschodu. Estetyka chrześcijańskiego Zachodu: św. Augustyn. [Libri Karolini – głos Karolingów w sporze ikonoklastycznym, poglądy Roberta Grosseteste] Scholastyka i święty Tomasz. Renesans – jaka to kontynuacja estetyki starożytnych? Neoplatoński nurt w renesansie: Ficino i Michał Anioł. La querelle des Anciens et des Modernes – przełom w klasycznym myśleniu o sztuce: Charles Perrault, Roger de Piles CZĘŚĆ II Co to jest estetyka (nowoczesna)? Ukształtowanie się pojęcia sztuk pięknych i nowa dyscyplina filozoficzna: • aisthesis w ujęciu Arystotelesa i Baumgartena Główne/tradycyjne a nowoczesne kategorie estetyczne: • przeżycie estetyczne, od kiedy mówimy o nim, czym się wyróżnia, w związku z jaką refleksją się pojawia jego wyodrębnienie, • jakości/wartości estetyczne, które są nowe/nowoczesne ?(z czego wynikają przemiany ich zestawu i sposobu definiowania?) • piękno/wzniosłość/brzydota wg Burke’a Odrębność estetyki – Immanuel Kant: • sąd smaku i jego charakterystyka: bezinteresowność, bezcelowość, subiektywna powszechność sądu smaku, sensus communis Współczesne pojęcie sztuki • estetyka otwarta wg Weitza: rodzinne podobieństwo znaczeń, warunki konieczne i wystarczające definicji, teoretyczne konsekwencje (przyjęcia lub odrzucenia) otwartości pojęć w estetyce i teorii sztuki • postulat estetyki otwartej a pojęcie dzieła otwartego Estetyka semiotyczna: • funkcje języka wg Jacobsona, • cechy komunikatu estetycznego wg Eco oraz: poziomy struktury dzieła sztuki wg Bensego, otwarta logika oznaczników, idiolekt utworu/poszczególnej jednostki mówiącej Procesy estetyzacji: • procesy estetyzacji i ich odmiany (powierzchniowa i głęboka, zagrożenia, co to jest estetyzacja podmiotu?), • synonimy przymiotnika „estetyczny”, źródła wieloznaczności sensu estetyczności • pojęcia estetyki poza estetyką (ograniczenia tradycyjnej estetyki, z czego one wynikają?), zakres zredefiniowanej dyscypliny estetyki • anestetyka Somaestetyka: • Pojęcia rozrywki, kultury popularnej, kultury masowej – co je łączy, a co dzieli? • genealogia i etymologie terminu „rozrywka”, • pojęcie melioryzacji kultury popularnej Analiza formalna dzieła sztuki – ćwiczenia. • 5 opozycyjnych par pojęć Analiza treści dzieła sztuki – ćwiczenia. • ikonografia, treści pierwotne przedmiotowe i wyrazowe, treści wtórne, symbol, alegoria, atrybut, emblemat, • ikonologia, treści ukryte (w jakim sensie ukryte) Estetyka w przestrzeni miejskiej (spacer w terminie do ustalenia) • urban studies • miejsca i niemiejsca, okolica • heterotopie • doświadczenie haptyczne, kinestetyczne • spojrzenie asertoryczne i aletyczne • ekran, spektakl i zdarzenie w przestrzeni miejskiej |
|
Literatura: |
CZĘŚĆ I Podstawowa: Tatarkiewicz W., Estetyka T.I-III, wyd. dowolne. Platon, Państwo, ks. X, dowolne wyd. Platon, Ion, dowolne wyd. Arystoteles, Poetyka, cz.1-6. Plotyn, fragm. za Tatarkiewicz W., Estetyka starożytna, T.I, wyd. dowolne Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne, Znak, Kraków 2005. Pismo Św., fragm. za Tatarkiewicz W., Estetyka starożytna, T.II. Tatarkiewicz W., Estetyka średniowieczna, T.II. Marsilio Ficino za: Tatarkiewicz W., Estetyka nowożytna, T.III. Charles Perrault, Roger de Piles za: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce. 1600-1700, red. Białostocki J., Warszawa 1985 (cz. 10 i 11). Uzupełniająca: Tatarkiewicz W., Grecy o sztukach naśladowczych, „Sztuka i krytyka” 1958, nr 33-34. Zwolski E. Choreja. Muza i bóstwo w religii greckiej, Warszawa 1978. Tatarkiewicz W., Ekspresja i sztuka „Estetyka” 1962. Dziemidok B., Katharsis jako kategoria estetyczna, w: tegoż Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002. Ghyka M.C., Złota liczba. Rytuały i rytmy pitagorejskie w rozwoju cywilizacji zachodniej, Kraków 2001. Mossakowski S., Pitagorejska teoria piękna i jej rola w teoriach artystycznych i naukowych doby humanizmu, „Rocznik Historii Sztuki”, t. X, 1974. Turasiewicz R., Słowo jest wielkim mocarzem, (z badań nad teorią wymowy Gorgiasza z Leontynów), „Przegląd Humanistyczny”, r. 1988, nr 6. Gawroński Alfred, Dlaczego Platon wykluczył poetów z Państwa, Kraków 1984. Platon, Fajdros. Dembińska–Siury D., Pomiędzy Platonem a Plotynem czyli o praneoplatonizmie, „Studia Filozoficzne” 1980, nr9 Dembińska –Siury D., Problemy piękna i sztuki w Enneadach Plotyna, „Studia Filozoficzne” 1989, nr 7. Uspiensky L, Teologia ikony, Poznań 1993. Evdokimow P., Sztuka ikony, teologia piękna, Warszawa 1999. Grosseteste R.,O świetle, „Studia Filozoficzne”, nr 11, r.1981. Pokorska M., „Cibus Oculorum”. Uwagi o teorii działa sztuki w „Libri Carolini”, „Folia Historiae Artium”, t. XXVII, r. 1991 Stróżewski W., Claritas: uwarunko-wania historyczne i treść estetyczna pojęcia, „Estetyka” 1961. Alberti i Michał Anioł za: Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce. 1500-1600, red. Białostocki J., Warszawa 1985. Kuczyńska A., Filozofia i teoria piękna Marsilia Ficina, Warszawa 1970. CZĘŚĆ II lektura Agnieszka Bandura, Aisthesis. Zmysłowość i racjonalność w estetyce tradycyjnej i współczesnej, Kraków 2013. Edmund Burke, Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, tłum. Piotr Graff, PWN, Warszawa 1968 /fragm./ Stefan Morawski, Szkic do przemian refleksji i samowiedzy estetycznej, [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2007, s. 4-27. Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia, tłum. Janusz Gałecki, PWN, Warszawa 1986 /fragm./ Morris Weitz, Rola teorii w estetyce, w: Estetyka w świecie, red. Maria Gołaszewska, t. I, Kraków 1984. Eco Umberto, Komunikat estetyczny, w: tegoż, Nieobecna struktura, tłum. Adam Weinsberg i Paweł Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996. Wolfgang Welsch, Procesy estetyzacji. Zjawiska, rozróżnienia, perspektywy, w: tegoż, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005, s. 11-52. Richard Shusterman, Rozrywka – zadanie dla estetyki, w: tegoż, O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii som tycznej, tłum. Wojciech Małecki, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2007. Heinrich Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej (dowolne wydanie). Ervin Panofsky Ervin, Studia z historii sztuki, przedmowa Jan Białostocki, tłum. wielu autorów, PIW, Warszawa 1971. Marc Auge, Nie‑miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski, PWN, Warszawa 2010. Arnold Berleant, Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemian świata człowieka; przeł. S. Stankiewicz; Universitas, Kraków 2011. Jan Gehl, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych; przeł. M. A. Urbańska; Wydawnictwo RAM, Kraków 2013. Czucie i percepcja, red. Richard L. Gregory, Andrew M. Colman, przeł. M. Siemiński; Zysk i S-ka, Warszawa 2002. Michel Foucault, Inne przestrzenie, tłum. A. Rejniak-Majewska, „Teksty Drugie” 2005, nr 6. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Wprowadzenie. Mapa zagadnień: estetyka – rys historyczny (kiedy się zaczyna i jakie to ma znaczenie, od jakiego słowa się wywodzi), typy refleksji (teoria piękna, teoria sztuki, szersza nauko o wartościach, Kunstwissenschaft, filozofia sztuki), przedmiot (sztuka, przyroda, wszystko), kryteria sztuki, klasyfikacje sztuk, klasyfikacje wartości/jakości estetycznych, inne pojęcia (doświadczenie/przeżycie, sąd smaku). 2. Elementy wykładu. 3. Wspólna analiza tekstów poprzedzona zestawem zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny: - obecność, 30 pkt - znajomość tekstu, 30 pkt - posługiwanie się terminologią, 30 pkt - ćwiczenia warsztatowe z analizy dzieła sztuki, 30 pkt 60-70 dst 71-80 dst+ 81-90 db 91-100 db+ 101-120 bdb |
|
Treści kształcenia: | CZĘŚĆ I Geneza greckiego sposobu myślenia o pięknie i sztuce. Okres archaiczny. Podstawowe pojęcia. Piękno matematyczne – Pitagorejczycy. Sztuka jako naśladowanie działań przyrody. Demokryt z Abdery, (ok. 460 - 370 p.n.e.) Piękno hedonistyczne i sensualistyczne – estetyka Sofistów. Piękno funkcjonalistyczne – motyw Sokratesa. Dlaczego sztuki nie są piękne? Platon. Sztuka jako przedmiot zainteresowań filozofa. Arystoteles. Między starożytnością a średniowieczem – estetyka Plotyna. Estetyka Pseudo-Dioniozego Areopagity – spadek dla Wschodu i Zachodu. Wprowadzenie do estetyki chrześcijańskiej. Estetyka chrześcijańskiego Wschodu. Estetyka chrześcijańskiego Zachodu: św. Augustyn. [Libri Karolini – głos Karolingów w sporze ikonoklastycznym, poglądy Roberta Grosseteste] Scholastyka i święty Tomasz. Renesans – jaka to kontynuacja estetyki starożytnych? Neoplatoński nurt w renesansie: Ficino i Michał Anioł. La querelle des Anciens et des Modernes – przełom w klasycznym myśleniu o sztuce: Charles Perrault, Roger de Piles |
|
Literatura: |
CZĘŚĆ I Podstawowa: Tatarkiewicz W., Estetyka T.I-III, wyd. dowolne. Platon, Państwo, ks. X, dowolne wyd. Platon, Ion, dowolne wyd. Arystoteles, Poetyka, cz.1-6. Plotyn, fragm. za Tatarkiewicz W., Estetyka starożytna, T.I, wyd. dowolne Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne, Znak, Kraków 2005. Pismo Św., fragm. za Tatarkiewicz W., Estetyka starożytna, T.II. Tatarkiewicz W., Estetyka średniowieczna, T.II. Marsilio Ficino za: Tatarkiewicz W., Estetyka nowożytna, T.III. Charles Perrault, Roger de Piles za: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce. 1600-1700, red. Białostocki J., Warszawa 1985 (cz. 10 i 11). Uzupełniająca: Tatarkiewicz W., Grecy o sztukach naśladowczych, „Sztuka i krytyka” 1958, nr 33-34. Zwolski E. Choreja. Muza i bóstwo w religii greckiej, Warszawa 1978. Tatarkiewicz W., Ekspresja i sztuka „Estetyka” 1962. Dziemidok B., Katharsis jako kategoria estetyczna, w: tegoż Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002. Ghyka M.C., Złota liczba. Rytuały i rytmy pitagorejskie w rozwoju cywilizacji zachodniej, Kraków 2001. Mossakowski S., Pitagorejska teoria piękna i jej rola w teoriach artystycznych i naukowych doby humanizmu, „Rocznik Historii Sztuki”, t. X, 1974. Turasiewicz R., Słowo jest wielkim mocarzem, (z badań nad teorią wymowy Gorgiasza z Leontynów), „Przegląd Humanistyczny”, r. 1988, nr 6. Gawroński Alfred, Dlaczego Platon wykluczył poetów z Państwa, Kraków 1984. Platon, Fajdros. Dembińska–Siury D., Pomiędzy Platonem a Plotynem czyli o praneoplatonizmie, „Studia Filozoficzne” 1980, nr9 Dembińska –Siury D., Problemy piękna i sztuki w Enneadach Plotyna, „Studia Filozoficzne” 1989, nr 7. Uspiensky L, Teologia ikony, Poznań 1993. Evdokimow P., Sztuka ikony, teologia piękna, Warszawa 1999. Grosseteste R.,O świetle, „Studia Filozoficzne”, nr 11, r.1981. Pokorska M., „Cibus Oculorum”. Uwagi o teorii działa sztuki w „Libri Carolini”, „Folia Historiae Artium”, t. XXVII, r. 1991 Stróżewski W., Claritas: uwarunko-wania historyczne i treść estetyczna pojęcia, „Estetyka” 1961. Alberti i Michał Anioł za: Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce. 1500-1600, red. Białostocki J., Warszawa 1985. Kuczyńska A., Filozofia i teoria piękna Marsilia Ficina, Warszawa 1970. CZĘŚĆ II lektura Agnieszka Bandura, Aisthesis. Zmysłowość i racjonalność w estetyce tradycyjnej i współczesnej, Kraków 2013. Edmund Burke, Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, tłum. Piotr Graff, PWN, Warszawa 1968 /fragm./ Stefan Morawski, Szkic do przemian refleksji i samowiedzy estetycznej, [w:] tegoż, Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2007, s. 4-27. Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia, tłum. Janusz Gałecki, PWN, Warszawa 1986 /fragm./ Morris Weitz, Rola teorii w estetyce, w: Estetyka w świecie, red. Maria Gołaszewska, t. I, Kraków 1984. Eco Umberto, Komunikat estetyczny, w: tegoż, Nieobecna struktura, tłum. Adam Weinsberg i Paweł Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996. Wolfgang Welsch, Procesy estetyzacji. Zjawiska, rozróżnienia, perspektywy, w: tegoż, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005, s. 11-52. Richard Shusterman, Rozrywka – zadanie dla estetyki, w: tegoż, O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii som tycznej, tłum. Wojciech Małecki, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2007. Heinrich Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej (dowolne wydanie). Ervin Panofsky Ervin, Studia z historii sztuki, przedmowa Jan Białostocki, tłum. wielu autorów, PIW, Warszawa 1971. Marc Auge, Nie‑miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski, PWN, Warszawa 2010. Arnold Berleant, Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemian świata człowieka; przeł. S. Stankiewicz; Universitas, Kraków 2011. Jan Gehl, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych; przeł. M. A. Urbańska; Wydawnictwo RAM, Kraków 2013. Czucie i percepcja, red. Richard L. Gregory, Andrew M. Colman, przeł. M. Siemiński; Zysk i S-ka, Warszawa 2002. Michel Foucault, Inne przestrzenie, tłum. A. Rejniak-Majewska, „Teksty Drugie” 2005, nr 6. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.