Seminarium magisterskie 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-12S00BF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie 2 |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
pierwszy semestr seminarium poświęcony jest prezentacji specyfiki dyscyplin filozoficznych, w których można pisać pracę magisterską. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student -ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury(02F-2A_W01) -ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii(02F-2A_W02) -zna podstawową terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym(02F-2A_W07) -wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej(02F-2A_W11) -zna historyczny rozwój wielu wiodących idei filozoficznych na poziomie umożliwiającym specjalizację w obrębie filozofii - w szczególności ma wszechstronną znajomość problematyki tożsamości człowieka w filozofii przednowożytnej,nowożytnej i współczesnej(zgodnie z 02F-2A_W11,12,13) -ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie(02F-2A_W13) -ma gruntowna znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych w podstawowych subdyscyplinach filozoficznych(02F-2A_W17) -ma gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego(02F-2A_W18) -zna profesjonalne narzędzia wyszukiwawcze ukierunkowane na dziedziny filozoficzne, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej dyscypliny filozoficznej i jej problematyki(02F-2A_W19) -zna i rozumie filozoficzne podstawy kultury oraz zna i rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury(02F-2A_W20). Umiejętności: -samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz planuje projekty badawcze(02F-2A_U02) -twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu argumentacji(02F-2A_U03) -samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów(02F-2A_04) -precyzyjnie formułuje w mowie i piśmie złożone problemy filozoficzne,stawia tezy badawcze i krytycznie je komentuje(02F-2A_U10) -pisze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury,stosując oryginalne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie filozofii(02F-2A_U11) -rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice(02F-2A_U17) Kompetencje społeczne: -samodzielnie podejmuje i inicjuje działania profesjonalne, planuje i organizuje ich przebieg(02F-2A_K02) -dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą i publikacyjną, odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów(02F-2A_K03) -ma pogłębioną świadomość znaczenia szeroko pojmowanej refleksji humanistycznej dla kształtowania i podtrzymywania aksjologicznych wymiarów więzi kulturowych(zgodnie z 02F-2A_K05,06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Marcin Bogusławski, Katarzyna de Lazari-Radek, Krzysztof Kędziora, Janusz Maciaszek, Paweł Pieniążek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Marcin Bogusławski, Katarzyna de Lazari-Radek, Janusz Maciaszek, Marek Nowak, Tomasz Sieczkowski, Bartosz Żukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Marcin Bogusławski, Małgorzata Kwietniewska, Janusz Maciaszek, Marek Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna de Lazari-Radek, Marek Gensler, Janusz Kaczmarek, Krzysztof Kędziora, Janusz Maciaszek, Paweł Pieniążek, Tomasz Sieczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna de Lazari-Radek, Witold Glinkowski, Andrzej Indrzejczak, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Janusz Maciaszek, Krzysztof Matuszewski, Marek Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Kaczmarek, Andrzej Kaniowski, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Janusz Maciaszek, Paweł Pieniążek, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Marek Gensler, Andrzej Indrzejczak, Janusz Kaczmarek, Andrzej Kaniowski, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Janusz Maciaszek, Paweł Pieniążek, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Gensler, Krzysztof Matuszewski, Marek Nowak, Joanna Papiernik | |
Prowadzący grup: | Marek Gensler, Krzysztof Matuszewski, Marek Nowak, Joanna Papiernik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Eseje, w których uczestnicy analizują fragmenty tekstów źródłowych |
|
Treści kształcenia: | Seminarium magisterskie 2017/2018, Katedra Historii Filozofii, dr Joanna Papiernik, 6 godz. Ścieżki prawdy, ścieżki mniemań, czyli epistemologia i ontologia. Wykład obejmujący: najpowszechniejsze wydania i przekłady wybranych dzieł starożytnych i średniowiecznych, m. in. filozofów presokratejskich, Platona, Arystotelesa, św. Tomasza; cytowanie tekstów klasycznych; paginację, foliację, edycję krytyczną, ocenę źródeł. Na podstawie tekstów źródłowych: analiza literatury przedmiotowej, formułowanie problemów badawczych i ich rozwiązywanie, ćwiczenie w zakresie pracy nad problemem badawczym i jego rozwiązania w formie pisemnej. Zagadnienie relacji bytu do wiedzy w koncepcji Platona: analiza metafory odcinka z VI księgi Państwa Platona (w wersji grecko-polskiej) 509d-511e. Byt i wiedza o nim w myśli scholastycznej. Anzelmiański intellectus fidei, analiza fragmentu dzieła Proslogion, św. Anzlem z Canterbury, Proslogion, rozdział I „Bóg naprawdę jest” i II „Nie można pomyśleć, że Boga nie ma”, [w:] idem, Monologion, Proslogion, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1992, s. 145-147. Katedra Etyki: dr hab marek Gensler, prof. UŁ Pojęcia cnoty i szczęścia jako centralne pojęcia systemu etycznego Arystotelesa. Na podstawie wybranych fragmentów Etyki nikomachejskiej studenci rekonstruują siatkę pojęć etyki Arystotelesa |
|
Literatura: |
Platon, Państwo, 509d-511e. św. Anzlem z Canterbury, Proslogion, rozdział I „Bóg naprawdę jest” i II „Nie można pomyśleć, że Boga nie ma”, [w:] idem, Monologion, Proslogion, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1992, s. 145-147. Arystoteles, Etyka nikomachejska (fragmenty) |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.