Spory, dyskusje, interpretacje w filozofii B
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-23004AF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Spory, dyskusje, interpretacje w filozofii B |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci poznają wybrane teksty ze współczesnej etyki reprezentujące odmienne stanowiska w toczących się sporach etycznych i filozoficznych. Studenci starają się zrekonstruować argumentację stojąca za poszczególnymi stanowiska oraz formułować własne argumenty. |
Efekty uczenia się: |
Student 02F -1A_W03: zna i posługuje się podstawową terminologią z zakresu etyki. 02F -1A_U03: czyta i interpretuje teksty z zakresu etyki, śledzi argumentację poszczególnych stron sporu. 02F -1A_U07: analizuje argumenty poszczególnych filozofów, etyków, rozpoznaje ich tezy i założenia, sam próbuje argumentować swoje stanowisko w określonym sporze. 02F -1A_U08: widzi wpływ poszczególnych poglądów na temat etyki na praktykę społeczno-polityczną. 02F -1A_K08: ma świadomość znaczenia sporów o etykę i filozofię w kulturze, widzi ich konsekwencje, zajmuje własne stanowisko i je uzasadnia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN CK
WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kędziora, Bartosz Pokorski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kędziora, Bartosz Pokorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają charakter seminaryjny. Polegają na analizie omawianych tematów. Omawianie tematów może polegać, na wspólnym, swobodnym omawianiu treści tekstu (dyskusja moderowana jest przez prowadzącego). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | (1) Obecność na zajęciach. Na zajęciach dozwolone są dwie nieobecności. Powyżej dwóch nieobecności omawiany materiał należy zaliczyć na dyżurach stacjonarnych albo, po wcześniejszym umówieniu się, w skrajnych przypadkach, w formie zdalnej. Więcej niż dwie nieodrobione nieobecności obniżają ocenę końcową. Łączne trzy nieobecności obniżają ocenę końcową o 0,5, cztery nieobecności obniżają ocenę o 1, pięć nieobecności obniża ocenę o 1,5, sześć nieobecności obniża ocenę o 2, większa ilość nieobecności skutkuje oceną niedostateczną z zajęć. (2) Aktywność na zajęciach. Na zajęciach omawiana jest treść czytanych tekstów, dlatego konieczna jest lektury ww. tekstów i wykazanie ich znajomości. Do tego mile widziane jest przedstawianie własnego zdania na ich temat. Aktywność na zajęciach stanowi 40% oceny końcowej. (3) Udział w debacie. Udział w debacie poświęconej wcześniej wybranym tematom etycznym, przygotowywanej i przeprowadzonej na zajęciach, w charakterze aktywnego uczestnika. Udział w debacie stanowi 60% oceny końcowej. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | (1) Praca na zajęciach - aktywność polegająca na omawianiu treści czytanych tekstów oraz przedstawianiu własnego zdania na ich temat; udział w pracach grupowych polegających na opracowywaniu danego tekstu (2) Udział w debacie. |
|
Treści kształcenia: | 1. Spór o aborcję. 2. Spór o eutanazję. 3. Problematyka odpowiedzialności 4. Kara |
|
Literatura: |
J. J. Thompson, Obrona aborcji Don Marquis, Dlaczego aborcja jest niemoralna John Finnis - Filozoficzny argument przeciwko eutanazji John Harris - Filozoficzny argument przeciwko filozoficznemu Abraham Zvie Bar-On, Miara odpowiedzialności Larry May, Robert Strikwerda - Mężczyźni w grupach. Zbiorowa odpowiedzialność za gwałt Jeffrie G. Murphy - Śmierć moralna. Przyczynek do rozważań o psychopatii z Kantowskiego punktu widzenia Richard V. Burgh - Czy winni zasługują na karę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kędziora | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kędziora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium - analiza tekstu połączona z dyskusją na omawiany temat. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | (1) Nie więcej niż dwie nieobecności (powyżej dwóch nieobecności omawiany materiał należy zaliczyć na dyżurach). (2) Aktywność na zajęciach (znajomość treści omawianego na zajęciach tekstu i dyskusja na jego temat). (3) Udział w debacie |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Praca na zajęciach - wypowiedzi ustne, analiza tekstu, ocena wykonanych zadań. |
|
Treści kształcenia: | 1. Spór o aborcję. 2. Spór o eutanazję. 3. Problematyka odpowiedzialności 4. Problematyka wolnej woli. |
|
Literatura: |
J. J. Thompson, Obrona aborcji Don Marquis, Dlaczego aborcja jest niemoralna John Finnis - Filozoficzny argument przeciwko eutanazji John Harris - Filozoficzny argument przeciwko filozoficznemu Harry G. Frankfurt - Alternatywne możliwości i odpowiedzialność moralna Fischer, Ravizza - Odpowiedzialność i nieuchronność Harry G. Frankfurt - Wolność woli i pojęcie osoby |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kędziora | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kędziora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium - analiza tekstu połączona z dyskusją na omawiany temat. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Praca na zajęciach - wypowiedzi ustne, analiza tekstu, ocena wykonanych zadań. |
|
Treści kształcenia: | 1. Spór o aborcję. 2. Spór o eutanazję. 3. Problematyka odpowiedzialności 4. Problematyka wolnej woli. |
|
Literatura: |
J. J. Thompson, Obrona aborcji Don Marquis, Dlaczego aborcja jest niemoralna John Finnis - Filozoficzny argument przeciwko eutanazji John Harris - Filozoficzny argument przeciwko filozoficznemu Harry G. Frankfurt - Alternatywne możliwości i odpowiedzialność moralna Fischer, Ravizza - Odpowiedzialność i nieuchronność Harry G. Frankfurt - Wolność woli i pojęcie osoby |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kędziora | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kędziora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium - analiza tekstu połączona z dyskusją na omawiany temat. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Praca na zajęciach - wypowiedzi ustne, analiza tekstu, ocena wykonanych zadań. |
|
Treści kształcenia: | 1. Spór o aborcję. 2. Spór o eutanazję. 3. Problematyka odpowiedzialności |
|
Literatura: |
J. J. Thompson, Obrona aborcji Don Marquis, Dlaczego aborcja jest niemoralna John Finnis - Filozoficzny argument przeciwko eutanazji John Harris - Filozoficzny argument przeciwko filozoficznemu Abraham Zvie Bar-On, Miara odpowiedzialności Larry May, Robert Strikwerda - Mężczyźni w grupach. Zbiorowa odpowiedzialność za gwałt Jeffrie G. Murphy - Śmierć moralna. Przyczynek do rozważań o psychopatii z Kantowskiego punktu widzenia Richard V. Burgh - Czy winni zasługują na karę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kędziora, Artur Starnowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kędziora, Artur Starnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium - analiza tekstu połączona z dyskusją na omawiany temat. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Praca na zajęciach - wypowiedzi ustne, analiza tekstu, ocena wykonanych zadań. |
|
Treści kształcenia: | 1. Spór o aborcję. 2. Spór o eutanazję. 3. Problematyka odpowiedzialności |
|
Literatura: |
J. J. Thompson, Obrona aborcji Don Marquis, Dlaczego aborcja jest niemoralna John Finnis - Filozoficzny argument przeciwko eutanazji John Harris - Filozoficzny argument przeciwko filozoficznemu Abraham Zvie Bar-On, Miara odpowiedzialności Larry May, Robert Strikwerda - Mężczyźni w grupach. Zbiorowa odpowiedzialność za gwałt Jeffrie G. Murphy - Śmierć moralna. Przyczynek do rozważań o psychopatii z Kantowskiego punktu widzenia Richard V. Burgh - Czy winni zasługują na karę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gralińska-Toborek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Agnieszka Rejniak-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 20% aktywność podczas zajęć 30% pisemny konspekt dotyczący wybranego problemu/sporu (zrekonstruowanie tez i argumentacji) 50% wpisy i komentarze na blogu dydaktycznym (3 posty, 6 komentarzy) |
|
Treści kształcenia: | Cz.I 1.Po co szuka? Platon - Arystoteles 2. Bałwochwalcy i obrazoburcy (konteksty teologiczne, polityczne i estetyczne) 3. Klasycy vs romantycy 4. Spór o ornament Cz.II 1. Wartości w kulturze popularnej – wokół pojęcia kiczu 2. Wartości w kulturze popularnej – „przemysł kulturowy” czy emancypacja przez sztukę? 3. Spory o oświecenie. Czy wartości i ideały oświecenia są aktualne? 4. Spory o demokrację – agonistyczny i konsensusowy model demokracji 5. Spory o demokrację – ideał bezstronności a etyka troski 6. Spory etyczne o klauzulę sumienia |
|
Literatura: |
Cz. I Platon, Państwo (III, X księga), dowolne wydanie Arystoteles, Poetyka, dowolne wydanie Anna Palusińska, Filozofia ikony i Teodora Studyty i Nicefora, Wyd. KUL Lublin 2007 Baudrillard , Procesja symulakrów [w:] Postmodernizm: antologia przekładów, red. R. Nycz, 1998 Mitchell W.J.T, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015, rozdz.6 i 9. Adam Mickiewicz , Oda do młodości, dowolne wydanie Jan Śniadecki, O pismach klasycznych i romantycznych, [w:] Idee programowe romantyków polskich, oprac. Alina Kowalczykowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2000 Izaiach Berlin, Korzenie romantyzmu, Poznań 2004 Adolf Loos, Ornament i zbrodnia,[w:] Tenże, Ornament i zbrodnia: eseje wybrane, BWA 2013 Charles Jencks, Architektura postmodernistyczna, Warszawa 1987 Cz. II Clement Greenberg, Awangarda i kicz, w: Kultura masowa, przekład i opracowanie Czesław Miłosz, Kraków 2002. Richard Shusterman, Piękna sztuka rapowania, w : tegoż, Estetyka pragmatyczna, Wrocław 1998. Immanuel Kant, Odpowiedź na pytanie: czym jest oświecenie?, w: tegoż, Rozprawy z historii filozofii, Kęty 2005. Michael Foucault, Co to jest oświecenie?, w tegoż, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, red. Lotar Rasiński, Warszawa 2000. Andrzej Zybertowicz, Samobójstwo oświecenia?, Kraków 2015 (I rozdział). Chantal Mouffe, Agonistyczny model demokracji, w: tejże, Paradoks demokracji, Wrocław 2005 Iris M. Young, Bezstronność i obywatelska sfera publiczna, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, 2009, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0087_iris_m_young.pdf Tomasz Żuradzki, Uzasadnienie sprzeciwu sumienia: lekarze, poborowi i żołnierze, „Diametros”, nr 47/2016. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gralińska-Toborek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Agnieszka Rejniak-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 40 % aktywny udział w dyskusji, poparty znajomością tekstów 60 % pisemne kolokwium końcowe |
|
Treści kształcenia: | 1.Po co szuka? Platon - Arystoteles 2. Bałwochwalcy i obrazoburcy (konteksty teologiczne, polityczne i estetyczne) 3. Klasycy vs romantycy 4. Spór o ornament 5. Spór o oświecenie 6. Spór o granice interpretacji 7. Spór o pojęcie sztuki /wokół instytucjonalnej teorii sztuki/ 8. Spór o kulturę popularną i „przemysł kulturowy” 9. Spór o sztukę, abiekt i trangresje norm kulturowych 10. Spory o sztukę i demokrację |
|
Literatura: |
Platon, Państwo (III, X księga), dowolne wydanie Arystoteles, Poetyka, dowolne wydanie Anna Palusińska, Filozofia ikony i Teodora Studyty i Nicefora, Wyd. KUL Lublin 2007 Baudrillard , Procesja symulakrów [w:] Postmodernizm: antologia przekładów, red. R. Nycz, 1998 Michał Paweł Markowski, Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza ( Prolog), Gdańsk 1999 Mitchell W.J.T, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015, rozdz.6 i 9. Adam Mickiewicz , Oda do młodości, dowolne wydanie Jan Śniadecki, O pismach klasycznych i romantycznych, [w:] Idee programowe romantyków polskich, oprac. Alina Kowalczykowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2000 Adolf Loos, Ornament i zbrodnia,[w:] Tenże, Ornament i zbrodnia: eseje wybrane, BWA 2013 Wiesław Juszczak „Występny ornament” czyli o napięciach pomiędzy sztuka a kulturą, [w:] Tenże, Fragmenty. Szkice z teorii filozofii sztuki, PIW Warszawa 2017. Immanuel Kant, Odpowiedź na pytanie: Czym jest oświecenie? , w: tegoż, Rozprawy z filozofii historii, przeł. M. Żelazny, T. Kupś i in., Wydawnictwo Antyk, Kęty 2005. Michel Foucault, Czym jest Oświecenie?, w: tegoż, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, przeł. L. Rasiński, D. Leszczyński, PWN, Warszawa - Wrocław 2000. Andrzej Zybertowicz, Oświecenie – utopia która działa, w : A. Zybertowicz z zespołem, Samobójstwo oświecenia ?, Kraków 2015. Martin Heidegger, Rzecz i dzieło, w: Estetyka w świecie, t. 2, red. M. Gołaszewska, Kraków 1986. Meyer Schapiro, Martwa natura jako przemiot osobisty, w: Estetyka w świecie, t. 3, red. M. Gołaszewska, Kraków 1991. Umberto Eco, Nadinterpretowanie tekstów, w: Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, wyd. Znak, Kraków 1996. George Dickie, Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna, w: Estetyka w świecie, t. 1, red. M. Gołaszewska, Kraków 1984. Arthur Danto, Ocena i interpretacja dzieła sztuki, w: tegoż, Świat sztuki. Pisma z filozofi sztuki, przekład i opracowanie L. Sosnowski, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006. Theodor Adorno, Podsumowanie rozważań na temat przemysłu kulturowego, oraz O fetyszyzmie w muzyce… w: tegoż, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, PIW, Warszawa 1990. Richard Shusterman, Piękna sztuka rapowania, w: tegoż, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, przeł. A. Chmielewski i in., Wrocław 1998. Jean Clair, De Immundo. Apofatyczność i apokatastaza w dzisiejszej sztuce, Gdańsk 2007 (Przedmowa, rodz. 1 + rozdz. 3). Winnfried Menningaus, Wprowadzenie (Główne punkty filozofii wstrętu), w: tegoż, Wstręt. Teoria i historia, przeł. G.Sowiński, Kraków 2008. Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, czyli o tym dlaczego potrzebna nam sztuka, przeł. A. Górny, Warszawa 2013 (Rozdział I: Demokracja spotyka awangardę). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Agnieszka Rejniak-Majewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gralińska-Toborek, Agnieszka Rejniak-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 40 % aktywny udział w dyskusji, poparty znajomością tekstów 60 % kolokwium końcowe |
|
Treści kształcenia: | 1.Po co szuka? Platon - Arystoteles 2. Bałwochwalcy i obrazoburcy (konteksty teologiczne, polityczne i estetyczne) 3. Piękno sztuki czy piękno natury? Kant - Hegel 4. Suwerenna czy użyteczna? Spór o autonomię sztuki (Whistler, Przybyszewski, Tołstoj, Tarabukin) 5. Elitarna czy egalitarna? Sztuka w społeczeństwie medialnym (Greenberg – Benjamin – Adorno - Shusterman) 6. Interpretacja i nadinterpretacja. Schapiro - Eco - Rorty 7. Oświecenie dzisiaj (Kant – Foucault - Zybertowicz) |
|
Literatura: |
- Platon, Państwo (III, X księga), dowolne wydanie - Arystoteles, Poetyka, dowolne wydanie -Anna Palusińska, Filozofia ikony i Teodora Studyty i Nicefora, Wyd. KUL Lublin 2007 - G. W. F. Hegel, Wykłady o estetyce, (Wstęp i Rozdz. II - fragmenty) - Lew Tołstoj, Co to jest sztuka? - S. Przybyszewski, Confiteor - J. Whistler, Ten o'clock, w: Moderniści o sztuce, red. E Grabska, W-wa 1971 - M. Tarabukin, Od sztalugi do maszyny, Między sztuką a komuną, 1910-1930, red. A. Turowski, Kraków 1998 - C. Greenberg, Awangarda i kicz, w: idem, Obrona modernizmu, Kraków 2006 - W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce reprodukcji technicznej , w: idem, Twórca jako wytwórca, Warszawa 2011 - Th. W. Adorno, Podsumowanie rozważań na temat przemysłu kulturowego, w: idem, Sztuka i sztuki, Warszawa 1990 - Th. W. Adorno, O fetyszyzmie w muzyce i o regresji słuchania, w: idem. - R. Shusterman, Piękna sztuka rapowania, w: idem, Estetyka pragmatyczna, Wrocław 1998 - Meyer Schapiro, Martwa natura jako przedmiot osobisty - nota o Heideggerze i van Goghu, w: Estetyka w świecie t. III, red. M. Gołaszewska, Kraków 1991 - Umberto Eco, Richard Rorty i in., Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 1996 - A. Szahaj, Granice anarchizmu interpretacyjnego, "Teksty Drugie" nr 6, 1997 - I. Kant, Odpowiedź na pytanie: Co to jest oświecenie?, w: idem, Rozprawy z filozofii historii, Kęty 2006 - A. Zybertowicz, Oświecenie - utopia która działa, w: idem, Samobójstwo oświecenia?, Kraków 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.