UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Recepcja i analiza dzieł sztuki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-2F003O
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Recepcja i analiza dzieł sztuki
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Nauka analizy formy, treści i ekspresji dzieła sztuki oraz kształtowanie umiejętności poszukiwania powiązań intertekstualnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student posługuje się wieloznacznymi terminami „forma”, „ekspresja”; definiuje metody ikonograficzną i ikonologiczną w badaniach nad sztuką, definiuje intertekstualność.

Umiejętności: analizuje formę dzieła sztuki, dokonując hierarchizacji elementów formalnych i charakteryzując opozycje formalne, opisuje wzajemne oddziaływanie form plastycznych oraz form i przestrzeni; odczytuje poszczególne poziomy treści dzieła sztuki, rekonstruuje wpływy intertekstualne; odczytuje i odróżnia ekspresję środków plastycznych, autora i odbiorcy.

Kompetencje społeczne: docenia pluralizm współczesnego świata sztuki (wielość środków wyrazu, celów artystycznych), dostrzega i rekonstruuje związki sztuki z innymi rodzajami praktyk ludzkich (naukowych, społecznych, dydaktycznych itp.), respektuje ważność indywidualnej wypowiedzi zarówno twórcy jak i odbiorcy nie tylko w sferze teorii sztuki, ale i życia publicznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Prowadzący grup: Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Systematyczność i obecność są podstawą metody warsztatowej.

Metody dydaktyczne:

Wspólna analiza tekstów źródłowych, dyskusja. Wspólna praca na dysku w chmurze. Szczegóły:

- analiza konkretnych reprodukcji dzieł sztuki z wykorzystaniem narzędzi interpretacyjnych zawartych w lekturze obowiązkowej;

- najpierw analizujemy wspólnie kilka artefaktów, zapoznajemy się wówczas systematycznie z lekturą obowiązkową;

- następnie studenci tworzą „stoliki eksperckie”, wybierają dzieło (jeden obraz w dowolnej technice), które będą wspólnie analizować

- na koniec zajęć uzyskujemy relatywnie pełną interpretację dzieła.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zadanie polega na systematycznym przygotowywaniu się i wspólnym pisanie w jednym dokumencie w chmurze złożonej analizy dzieła sztuki.Kryteria oceny:

- Znajomość terminologii.

- Szczegółowość obserwacji.

- Współpraca z pozostałymi ekspertami, wpływanie na ich interpretację (w tym systematyczność umożliwiająca interakcję).

- Ogólna orientacja humanistyczna: trafne odniesienia intertekstualne.

Praca studentów jest systematycznie punktowana i widoczna dla wszystkich na wspólnym dysku. Po zakończeniu zajęć najwyższa punktacja za pracę na dysku stanowi wzorzec dla 70 % oceny, 30% procent to obecność i aktywność na zajęciach.

Treści kształcenia:

1. Analiza formy: hierarchizacja elementów: formy główne i poboczne i ich szczegóły, napięcia kierunkowe, charakterystyka opozycji formalnych (otwarty/zamknięty, płaszczyzna/głębia, jasność/niejasność, linearny/malarski, wielość/jedność).

2. Analiza treści: poziomy treści wg Ervina Panofsky’ego i Rudolfa Wittkowera.

3. Analiza ekspresji: charakterystyka punktów, linii i płaszczyzn; ekspresja autora, postaci przedstawionych, odbiorcy.

4. Analiza zależności intertekstualnych: odmiany nawiązań do innych dzieł, strategii twórczych oraz szeroko rozumianego społeczno-kulturowego otoczenia.

Literatura:

Obowiązkowa. Zawiera teksty/fragmenty ważnych opracowań na temat danego typu analizy lub teksty źródłowe, od których wywodzi się dane typy analiz:

1. Wölfflin Heinrich, Podstawowe pojęcia historii sztuki, tłum. Danuta Hanulanka, Ossolineum, Wrocław 1962 (fragmenty o malarstwie i rzeźbie). Lub wydanie późniejsze.

2. Stanisław Ignacy Witkiewicz, Kompozycja, w: tegoż, Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia. Szkice estetyczne, wyd. I krytyczne, PIW, Warszawa 2002.

3. Panofsky Ervin, Studia z historii sztuki, i przedmowa Jan Białostocki, tłum. Wielu autorów, PIW, Warszawa 1971.

4. Wittkower Rudolf, Interpretacja symboli wizualnych, w: Symbole i symbolika, red. Michał Głowiński, tłum. Grażyna Borkowska i inni, Czytelnik, Warszawa 1990.

5. Kandinsky Wassily, Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, tłum. Stanisław Fijałkowski, PIW, Warszawa 1986.

6. Anna Burzyńska, Poststrukturalizm, w: Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Znak, Kraków 2006, s. 305-351.

Uzupełniająca. Zawiera pozycje bogato ilustrowane, popularyzujące sztukę poprzez przystępne analizy dzieł na ogół bardzo znanych (1- 4) oraz książkę zawierającą brawurowe, ale i kontrowersyjne interpretacje (5):

1. Bolaños Atienza María, Jak czytać sztukę, tłum. Beata Haniec, Buchmann, 2008.

2. De Rynck Patrick, Jak czytać malarstwo: rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, tłum. Piotr Nowakowski, Universitas, Kraków 20 05.

3. Thompson Jon, Jak czytać malarstwo współczesne: rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł mistrzów od Courbeta do Warhola, tłum. Joanna Holzman, Universitas, Kraków 2006.

4. Ian Jeffrey, Jak czytać fotografię: lekcje mistrzów fotografii, przedm. Max Kozloff, tłum. Jakub Jedliński, Universitas, Kraków 2009.

5. Arasse Daniel, Nie widać nic, tłum. Anna Arno, DodoEditor, Kraków 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4