Sztuka XIX-XXI wieku malarstwo i rzeźba powszechna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-35001AHS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka XIX-XXI wieku malarstwo i rzeźba powszechna |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN CK
W
WT ŚR W
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Górska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CK
W
WT ŚR W
CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocenie podlega: 1.obecność na wykładach i podczas ewentualnych wypraw do muzeów i galerii sztuki 2.pozytywna odpowiedź na dwa pytania przygotowane przez prowadzącego egzamin kończący semestr (zakres ok. 40 problemów egzaminacyjnych znany jest studentowi) 3. przygotowanie i wygłoszenie referatów i uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez współprowadzących przedmiot - zajęcia kilkuskładnikowe |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Egzamin ustny |
|
Treści kształcenia: | Wprowadzenie do sztuki nowoczesnej 1. Wykład wprowadzający 2. Fowizm 3. Ekspresjonizm 4. Kubizm 5. Futuryzm 6. Konstruktywizm 7. K. Malewicz i suprematyzm 8. P. Mondrian i neoplastycyzm 9. Marcel Duchamp i dadaizm 10. Malarstwo metafizyczne i surrealizm 12.Constantin Brancusi / Alberto Giacometti |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978. 2. Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972 3. Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. (teksty źródłowe) 4. Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1973. 5. Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989. 6. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973. 7. Idem, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. 8. Idem, Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1972. 9. Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977. 10. Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973. 11. Overy P., De Stijl, Warszawa 1979. 12. Porębski Mieczysław, Czy istnieje historia sztuki XX wieku?, „Miesięcznik Literacki” 1970, nr 2, s. 48-57. 13. Idem, Kubizm, Warszawa 1980. 14. Richardson T., Stangos N. [red.], Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980. 15. Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983. 16. Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991 17. Sztuka świata T. 8 i T. 9, Warszawa 1996. 18. Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979. 19. Willett John, Ekspresjonizm, Warszaw 1976. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CK
W
WT W
ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocenie podlega: 1.obecność na wykładach i podczas ewentualnych wypraw do muzeów i galerii sztuki 2.pozytywna odpowiedź na dwa pytania przygotowane przez prowadzącego egzamin kończący semestr (zakres ok. 40 problemów egzaminacyjnych znany jest studentowi) 3. przygotowanie i wygłoszenie referatów i uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez współprowadzących przedmiot - zajęcia kilkuskładnikowe |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Egzamin ustny |
|
Treści kształcenia: | Wprowadzenie do sztuki nowoczesnej 1. Wykład wprowadzający 2. Fowizm 3. Ekspresjonizm 4. Kubizm 5. Futuryzm 6. Konstruktywizm 7. K. Malewicz i suprematyzm 8. P. Mondrian i neoplastycyzm 9. Marcel Duchamp i dadaizm 10. Malarstwo metafizyczne i surrealizm 12.Constantin Brancusi / Alberto Giacometti |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978. 2. Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972 3. Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. (teksty źródłowe) 4. Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1973. 5. Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989. 6. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973. 7. Idem, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. 8. Idem, Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1972. 9. Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977. 10. Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973. 11. Overy P., De Stijl, Warszawa 1979. 12. Porębski Mieczysław, Czy istnieje historia sztuki XX wieku?, „Miesięcznik Literacki” 1970, nr 2, s. 48-57. 13. Idem, Kubizm, Warszawa 1980. 14. Richardson T., Stangos N. [red.], Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980. 15. Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983. 16. Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991 17. Sztuka świata T. 8 i T. 9, Warszawa 1996. 18. Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979. 19. Willett John, Ekspresjonizm, Warszaw 1976. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN C
W
WT W
ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach wykładów / ćwiczeń prowadzący zajęcia mogą przeprowadzać zajęcia dydaktyczne w muzeach, na wystawach stałych i czasowych oraz w galeriach sztuki |
|
Metody dydaktyczne: | moduł II - ok.1905-1939 Wykład moduł III - 1945-2023/24 studenci podczas zajęć wygłaszają referaty na wybrany wspólnie z prowadzącym temat |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocenie podlega: 1.obecność na wykładach i podczas ewentualnych wypraw do muzeów i galerii sztuki 2.pozytywna odpowiedź na dwa pytania przygotowane przez prowadzącego egzamin kończący semestr (zakres ok. 40 problemów egzaminacyjnych znany jest studentowi) 3. przygotowanie i wygłoszenie referatów i uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez współprowadzących przedmiot - zajęcia kilkuskładnikowe |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | moduł II - ok.1905-1939 Egzamin ustny moduł III - 1945-2023/24 ocena referatu, kolokwium końcowe |
|
Treści kształcenia: | moduł II - ok.1905-1939 1. Wykład wprowadzający 2. Fowizm / Ekspresjonizm 3. Kubizm / Futuryzm 4. Konstruktywizm / K. Malewicz i suprematyzm 5. P. Mondrian i neoplastycyzm 6. Marcel Duchamp i dadaizm /Malarstwo metafizyczne i surrealizm 7..Constantin Brancusi / Alberto Giacometti moduł III - 1945-2023/24 Treści kształcenia: 1.sztuka kinetyczna i op-art, 2. hiperrealizm 3. happening i Akcjoniści wiedeńscy 4.Fluxus i Joseph Beuys 5. Anselm Kiefer i Christian Boltański 6.Sztuka feministyczna 7.Street art i Banksy 8.Damien Hirst i Young British Artist |
|
Literatura: |
Literatura: moduł II - ok.1905-1939 1. Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978. 2.Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972 3.Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. (teksty źródłowe) 4. Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1973. 5.Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989. 6. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973. 7.Idem, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. 8.Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977. 9.Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973. 10.Overy P., De Stijl, Warszawa 1979. 11Richardson T., Stangos N. [red.], Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980. 12 Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983. 13 Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991 14Sztuka świata T. 8 i T. 9, Warszawa 1996. 15.Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979. 16.Willett John, Ekspresjonizm, Warszaw 1976. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.