Kurs A - "Kratofania w sztuce"
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0200-A015SD |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Kurs A - "Kratofania w sztuce" |
| Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
| Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT C
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Krzysztof Cichoń | |
| Prowadzący grup: | Krzysztof Cichoń | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | Możliwie autentyczne chociaż nie w pierwotnym sensie tego słowa. |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach, ewentualnie opracowanie wybranego motywu ikonograficznego kratofanii. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Konwersatorium poświęcone będzie próbie odnalezienia w ikonografii sztuki starożytnej przestawień wyrażających takie pojęcia jak: αὐθέντης (Herodot, Historiae I, 117, 3), sacrum, potestas sacra. Cel zajęć: Wyrobienie nawyku konfrontowania badanych dzieł sztuki z antycznym systemem pojęć opisujących rzeczywistość społeczną (oikumene) ze szczególnym uwzględnieniem roli sacrum w budowaniu ładu (hierarchii); Szczegółowy opis przedmiotu (treści programowe): kratofania wobec innych -fanii ( teofanii, epifanii); biblijne i hellenistyczne (grecko- rzymskie) pojęcie sacrum; płeć i jej kulturowe manifestacje jako czynnik różnicujący kratofanie męskie i żeńskie; Nachleben kratofanii aż po koncepcje M. Foucaulta. |
|
| Literatura: |
Zalecana literatura: Jolanta Szarlej, Epifanie biblijne, Wydawnictwo Naukowe ŚLĄSK, Ka towice 2002; K. Cichoń , Sacrum w sztuce, [w:] Encyklopedia katolicka, pod red. E. Gigilewicza, t. XVII , Lublin 2012, szp. 833-840 |
|
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
