Moduł 02 (ćwiczenia B)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-MD02BAF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł 02 (ćwiczenia B) |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Zajęcia składają się z dwóch części. Przedmiotem pierwszej części zajęc jest teoria perswazji i manipulacji, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych zagrożeń, np. dezinformacja w Internecie. W drugiej części studenci zapoznają się z historią oraz teorią retoryki od Storozytności po czasy współczesne. |
Efekty uczenia się: |
W10 Zna koncepcje wybranych autorów zajmujących się retoryką i manipulacją na podstawie samodzielnej lektury ich pism U02 Samodzielnie zdobywa wiedzę na temat retoryki i manipulacji w oparciu o analizę przemówień i debat U17 Na poziomie elementarnym przedstawia merytoryczne argumenty w odpowiedzi na chwyty erystyczne i próby manipulację K06 Postępuje zgodnie z zasadami uczciwości naukowej, rzetelności badawczej i odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Ciuciura | |
Prowadzący grup: | Janusz Ciuciura, Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia stanowią uzupełnienie Ćwiczeń A |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Teoria perswazji i manipulacji Ćwiczenia z elementami wykładu z wykorzystaniem zadanych tekstów oraz prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów i debat i reklam dostępne w internecie. 2. Retoryka i argumentacja w kontekście historycznym. Ćwiczenia z elementami wykładu. Wprowadzenia historyczne i systematyczne są przedstawiane przez prowadzącego. Studenci po (domowej) lekturze tekstów przedstawiają je na zajęciach. Referat jest wstępem do dokładniejszej analizy i dyskusji pod kierunkiem prowadzącego. . |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa stanowi średnią ocen z obu części zajęć. Ocenie podlegają przygotowywane referaty oraz prezentacje (50%) oraz aktywność podczas dyskusji (50%). Ocenę mozna podnieść wykonując dodatkowe zadanie (esej na zadany temat). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1. Teoria perswazji i manipulacji Weryfikacja efektów uczenia się polega na dyskusji ze studentami, podczas której prowadzący zadaje pytania. Ponadto studenci przygotowują prace domowe w postaci prezentacji, które są omawiane z osobą prowadzącą. 2. Retoryka i argumentacja w kontekście historycznym. Weryfikacja efektów uczenia się polega na dyskusji ze studentami po przedstawieniu referatu. Ponadto przy analizie tekstu prowadzący zadaje pytania i/lub prosi o interpretację fragmentu lektury. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Manipulacja i perswazja 1). Wprowadzenie w problematykę: - przejawy perswazji i manipulacji w życiu codziennym - przekaz werbalny (rodzaje, cechy, cele) - przekaz niewerbalny i komunikaty interakcyjne 2). Psychologiczne podłoże manipulacji. 3). Modele komunikacji perswazyjnej 4). Metody manipulacji 5). (Nie)etyczny wymiar manipulacji 6). Perswazja i manipulacja w środkach masowego przekazu 7). Propaganda polityczna 8). Manipulacja emocjonalna 9). Perswazja i manipulacja w reklamie 10). Faktoid, fakenews, propaganda, dezinformacja. 11). Dyfuzja informacji w sieciach społecznych. 2. Retoryka i argumentacja w kontekście historycznym. 1). Powstanie sztuki wymowy w Grecji. Sofiści. Lektura: Platon," Gorgiasz", fragmenty. 2). Arystoteles," Retoryka", fragmenty: Trzy rodzaje wymowy, Jak uzyskać wpływ na postawę słuchacza, Argumentow"anie. 3). Arystoteles , "O dowodach sofistycznych (fragmenty). 4). Wielcy mówcy starożytności greckiej, Demostenes, fragmenty Pierwsza mowa przeciwko Filipowi. 5). Retoryka rzymska, Cyceron, "Mowy" (fragmenty). 6). Chrześcijaństwo a retoryka Św. Augustyn: "O nauce chrześcijańskiej" (fragmenty). 7). Debata scholastyczna. Charakterystyka i analiza. 8). Retoryka nowożytna. G. G. Vico. 9). A. Schopenhauer, "Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów". Fragmenty (2 zajęcia). 10). Retoryka współczesna, Ch. Perelman, Imperium retoryki (fragmenty). |
|
Literatura: |
1. Perswazja i manipulacja Łukasz Olejnik, Propaganda. Od dezinformacji i wpływu do operacji i wojny informacyjnej, PWN, Warszawa 2024. Damon Centola, Jak rozprzestrzenia się zachowanie, PWN, Warszawa 2023. Robert Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 2023. 2. Retoryka i argumentacja w kontekście historycznym. 1) J. Legowicz (red) Filozofia starożytna Grecji i Rzymu. Warszawa, 1970. 2). Arystoteles, Retoryka (w) tegoż Retoryka i poetyka, Warszawa 1988. 3). Cyceron, Mowy, Kęty 2003. 4).Sw. Augustyn, O nauce chrześcijańskiej, Warszawa 1989. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kleszcz | |
Prowadzący grup: | Janusz Ciuciura, Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstu , analiza i dyskusja. . |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach i aktywność na nich. W razie konieczności praca pisemna. Obecność 30 %, aktywność 40 %, udział w debacie 30 %. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie w problematykę: - przejawy perswazji i manipulacji uwagi historyczne. - przekaz werbalny (rodzaje, cechy, cele) 2. Modele komunikacji perswazyjnej 3. Metody manipulacji 4. (Nie)etyczny wymiar manipulacji 5 . Manipulacja emocjonalna 6) Argumentacja. |
|
Literatura: |
1. Batko Andrzej, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji:.. Wydawn. Helion, Gliwice, 2005 . Roz, 1 -2. 2. Tokarz Marek, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006, fragmenty. 3) Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, PWN, Warszawa 2002, rozdziały I - V, XII -XIV. . |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kleszcz | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kleszcz | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kleszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek, Dorota Rybarkiewicz | |
Prowadzący grup: | Janusz Maciaszek, Dorota Rybarkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstu i prezentacji multimedialnej. Dyskusja ze studentami |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena ocena aktywności w dyskusji oraz jakosci odpowiedzi. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektów uczenia sie polega na dyskusji ze studentami, podczas której prowadzący zadaje pytania. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie w problematykę: - przejawy perswazji i manipulacji w życiu codziennym - przekaz werbalny (rodzaje, cechy, cele) - przekaz niewerbalny i komunikaty interakcyjne - dysonans poznawczy 2. Modele komunikacji perswazyjnej 3. Metody manipulacji 4. (Nie)etyczny wymiar manipulacji 5. Perswazja i manipulacja w środkach masowego przekazu 6. Propaganda polityczna 7. Manipulacja emocjonalna 8. Perswazja i manipulacja w reklamie |
|
Literatura: |
1. Batko Andrzej, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji:.. Wydawn. Helion, Gliwice, 2005 2. D'Almeida Fabryce, Manipulacja w polityce, w reklamie, w miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005 3. Hogan Kevin, Nauka Perswazji, Rebis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2011 4. Jabłoński Wojciech, Kreowanie informacji: media relations, PWN, Warszawa, 2006 5. Joule Robert Vincent, Gra w manipulacje: wywieranie wpływu na uczciwych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006 6. Tokarz Marek, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Ciuciura | |
Prowadzący grup: | Janusz Ciuciura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Ciuciura, Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Janusz Ciuciura, Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstu i prezentacji multimedialnej. Dyskusja ze studentami |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena ocena aktywności w dyskusji oraz jakosci odpowiedzi. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektów uczenia sie polega na dyskusji ze studentami, podczas której prowadzący zadaje pytania. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie w problematykę: - przejawy perswazji i manipulacji w życiu codziennym - przekaz werbalny (rodzaje, cechy, cele) - przekaz niewerbalny i komunikaty interakcyjne - dysonans poznawczy 2. Modele komunikacji perswazyjnej 3. Metody manipulacji 4. (Nie)etyczny wymiar manipulacji 5. Perswazja i manipulacja w środkach masowego przekazu 6. Propaganda polityczna 7. Manipulacja emocjonalna 8. Perswazja i manipulacja w reklamie |
|
Literatura: |
1. Batko Andrzej, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji:.. Wydawn. Helion, Gliwice, 2005 2. D'Almeida Fabryce, Manipulacja w polityce, w reklamie, w miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005 3. Hogan Kevin, Nauka Perswazji, Rebis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2011 4. Jabłoński Wojciech, Kreowanie informacji: media relations, PWN, Warszawa, 2006 5. Joule Robert Vincent, Gra w manipulacje: wywieranie wpływu na uczciwych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006 6. Tokarz Marek, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Maciaszek | |
Prowadzący grup: | Janusz Ciuciura, Janusz Maciaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstu i prezentacji multimedialnej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | praca pisemna |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie w problematykę: - przejawy perswazji i manipulacji w życiu codziennym - przekaz werbalny (rodzaje, cechy, cele) - przekaz niewerbalny i komunikaty interakcyjne - dysonans poznawczy 2. Modele komunikacji perswazyjnej 3. Metody manipulacji 4. (Nie)etyczny wymiar manipulacji 5. Perswazja i manipulacja w środkach masowego przekazu 6. Propaganda polityczna 7. Manipulacja emocjonalna 8. Perswazja i manipulacja w reklamie |
|
Literatura: |
1. Batko Andrzej, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji:.. Wydawn. Helion, Gliwice, 2005 2. D'Almeida Fabryce, Manipulacja w polityce, w reklamie, w miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005 3. Hogan Kevin, Nauka Perswazji, Rebis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2011 4. Jabłoński Wojciech, Kreowanie informacji: media relations, PWN, Warszawa, 2006 5. Joule Robert Vincent, Gra w manipulacje: wywieranie wpływu na uczciwych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006 6. Tokarz Marek, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.