UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł 02 (ćwiczenia B)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-MD02BAF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł 02 (ćwiczenia B)
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Zajęcia składają się z dwóch części. Przedmiotem pierwszej części zajęc jest teoria perswazji i manipulacji, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych zagrożeń, np. dezinformacja w Internecie. W drugiej części studenci zapoznają się z historią oraz teorią retoryki od Storozytności po czasy współczesne.

Efekty uczenia się:

W10 Zna koncepcje wybranych autorów zajmujących się retoryką i manipulacją na podstawie samodzielnej lektury ich pism

U02 Samodzielnie zdobywa wiedzę na temat retoryki i manipulacji w oparciu o analizę przemówień i debat

U17 Na poziomie elementarnym przedstawia merytoryczne argumenty w odpowiedzi na chwyty erystyczne i próby manipulację

K06 Postępuje zgodnie z zasadami uczciwości naukowej, rzetelności badawczej i odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Ciuciura
Prowadzący grup: Janusz Ciuciura, Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia stanowią uzupełnienie Ćwiczeń A

Metody dydaktyczne:

1. Teoria perswazji i manipulacji

Ćwiczenia z elementami wykładu z wykorzystaniem zadanych tekstów oraz prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów i debat i reklam dostępne w internecie.


2. Retoryka i argumentacja w kontekście historycznym.

Ćwiczenia z elementami wykładu. Wprowadzenia historyczne i systematyczne są przedstawiane przez prowadzącego. Studenci po (domowej) lekturze tekstów przedstawiają je na zajęciach. Referat jest wstępem do dokładniejszej analizy i dyskusji pod kierunkiem prowadzącego. .


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa stanowi średnią ocen z obu części zajęć.

Ocenie podlegają przygotowywane referaty oraz prezentacje (50%) oraz aktywność podczas dyskusji (50%). Ocenę mozna podnieść wykonując dodatkowe zadanie (esej na zadany temat).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. Teoria perswazji i manipulacji

Weryfikacja efektów uczenia się polega na dyskusji ze studentami, podczas której prowadzący zadaje pytania. Ponadto studenci przygotowują prace domowe w postaci prezentacji, które są omawiane z osobą prowadzącą.


2. Retoryka i argumentacja w kontekście historycznym.

Weryfikacja efektów uczenia się polega na dyskusji ze studentami po przedstawieniu referatu. Ponadto przy analizie tekstu prowadzący zadaje pytania i/lub prosi o interpretację fragmentu lektury.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Manipulacja i perswazja

1). Wprowadzenie w problematykę:

- przejawy perswazji i manipulacji w życiu codziennym

- przekaz werbalny (rodzaje, cechy, cele)

- przekaz niewerbalny i komunikaty interakcyjne

2). Psychologiczne podłoże manipulacji.

3). Modele komunikacji perswazyjnej

4). Metody manipulacji

5). (Nie)etyczny wymiar manipulacji

6). Perswazja i manipulacja w środkach masowego przekazu

7). Propaganda polityczna

8). Manipulacja emocjonalna

9). Perswazja i manipulacja w reklamie

10). Faktoid, fakenews, propaganda, dezinformacja.

11). Dyfuzja informacji w sieciach społecznych.


2. Retoryka i argumentacja w kontekście historycznym.

1). Powstanie sztuki wymowy w Grecji. Sofiści. Lektura: Platon," Gorgiasz", fragmenty.

2). Arystoteles," Retoryka", fragmenty: Trzy rodzaje wymowy, Jak uzyskać wpływ na postawę słuchacza, Argumentow"anie.

3). Arystoteles , "O dowodach sofistycznych (fragmenty).

4). Wielcy mówcy starożytności greckiej, Demostenes, fragmenty Pierwsza mowa przeciwko Filipowi.

5). Retoryka rzymska, Cyceron, "Mowy" (fragmenty).

6). Chrześcijaństwo a retoryka Św. Augustyn: "O nauce chrześcijańskiej" (fragmenty).

7). Debata scholastyczna. Charakterystyka i analiza.

8). Retoryka nowożytna. G. G. Vico.

9). A. Schopenhauer, "Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów". Fragmenty (2 zajęcia).

10). Retoryka współczesna, Ch. Perelman, Imperium retoryki (fragmenty).


Literatura:

1. Perswazja i manipulacja

Łukasz Olejnik, Propaganda. Od dezinformacji i wpływu do operacji i wojny informacyjnej, PWN, Warszawa 2024.

Damon Centola, Jak rozprzestrzenia się zachowanie, PWN, Warszawa 2023.

Robert Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 2023.

2. Retoryka i argumentacja w kontekście historycznym.

1) J. Legowicz (red) Filozofia starożytna Grecji i Rzymu. Warszawa, 1970.

2). Arystoteles, Retoryka (w) tegoż Retoryka i poetyka, Warszawa 1988.

3). Cyceron, Mowy, Kęty 2003.

4).Sw. Augustyn, O nauce chrześcijańskiej, Warszawa 1989.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Kleszcz
Prowadzący grup: Janusz Ciuciura, Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstu , analiza i dyskusja. .

Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach i aktywność na nich. W razie konieczności praca pisemna.

Obecność 30 %, aktywność 40 %, udział w debacie 30 %.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie w problematykę:

- przejawy perswazji i manipulacji uwagi historyczne.

- przekaz werbalny (rodzaje, cechy, cele)

2. Modele komunikacji perswazyjnej

3. Metody manipulacji

4. (Nie)etyczny wymiar manipulacji

5 . Manipulacja emocjonalna

6) Argumentacja.

Literatura:

1. Batko Andrzej, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji:.. Wydawn. Helion, Gliwice, 2005 . Roz, 1 -2.

2. Tokarz Marek, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006, fragmenty.

3) Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, PWN, Warszawa 2002, rozdziały I - V, XII -XIV. .

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Kleszcz
Prowadzący grup: Ryszard Kleszcz, Janusz Maciaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Kleszcz
Prowadzący grup: Ryszard Kleszcz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Maciaszek, Dorota Rybarkiewicz
Prowadzący grup: Janusz Maciaszek, Dorota Rybarkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstu i prezentacji multimedialnej. Dyskusja ze studentami

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena ocena aktywności w dyskusji oraz jakosci odpowiedzi.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia sie polega na dyskusji ze studentami, podczas której prowadzący zadaje pytania.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie w problematykę:

- przejawy perswazji i manipulacji w życiu codziennym

- przekaz werbalny (rodzaje, cechy, cele)

- przekaz niewerbalny i komunikaty interakcyjne

- dysonans poznawczy

2. Modele komunikacji perswazyjnej

3. Metody manipulacji

4. (Nie)etyczny wymiar manipulacji

5. Perswazja i manipulacja w środkach masowego przekazu

6. Propaganda polityczna

7. Manipulacja emocjonalna

8. Perswazja i manipulacja w reklamie

Literatura:

1. Batko Andrzej, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji:.. Wydawn. Helion, Gliwice, 2005

2. D'Almeida Fabryce, Manipulacja w polityce, w reklamie, w miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005

3. Hogan Kevin, Nauka Perswazji, Rebis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2011

4. Jabłoński Wojciech, Kreowanie informacji: media relations, PWN, Warszawa, 2006

5. Joule Robert Vincent, Gra w manipulacje: wywieranie wpływu na uczciwych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006

6. Tokarz Marek, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Ciuciura
Prowadzący grup: Janusz Ciuciura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Ciuciura, Janusz Maciaszek
Prowadzący grup: Janusz Ciuciura, Janusz Maciaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstu i prezentacji multimedialnej. Dyskusja ze studentami

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena ocena aktywności w dyskusji oraz jakosci odpowiedzi.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia sie polega na dyskusji ze studentami, podczas której prowadzący zadaje pytania.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie w problematykę:

- przejawy perswazji i manipulacji w życiu codziennym

- przekaz werbalny (rodzaje, cechy, cele)

- przekaz niewerbalny i komunikaty interakcyjne

- dysonans poznawczy

2. Modele komunikacji perswazyjnej

3. Metody manipulacji

4. (Nie)etyczny wymiar manipulacji

5. Perswazja i manipulacja w środkach masowego przekazu

6. Propaganda polityczna

7. Manipulacja emocjonalna

8. Perswazja i manipulacja w reklamie

Literatura:

1. Batko Andrzej, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji:.. Wydawn. Helion, Gliwice, 2005

2. D'Almeida Fabryce, Manipulacja w polityce, w reklamie, w miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005

3. Hogan Kevin, Nauka Perswazji, Rebis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2011

4. Jabłoński Wojciech, Kreowanie informacji: media relations, PWN, Warszawa, 2006

5. Joule Robert Vincent, Gra w manipulacje: wywieranie wpływu na uczciwych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006

6. Tokarz Marek, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Janusz Maciaszek
Prowadzący grup: Janusz Ciuciura, Janusz Maciaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstu i prezentacji multimedialnej.

Sposoby i kryteria oceniania:

praca pisemna

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie w problematykę:

- przejawy perswazji i manipulacji w życiu codziennym

- przekaz werbalny (rodzaje, cechy, cele)

- przekaz niewerbalny i komunikaty interakcyjne

- dysonans poznawczy

2. Modele komunikacji perswazyjnej

3. Metody manipulacji

4. (Nie)etyczny wymiar manipulacji

5. Perswazja i manipulacja w środkach masowego przekazu

6. Propaganda polityczna

7. Manipulacja emocjonalna

8. Perswazja i manipulacja w reklamie

Literatura:

1. Batko Andrzej, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji:.. Wydawn. Helion, Gliwice, 2005

2. D'Almeida Fabryce, Manipulacja w polityce, w reklamie, w miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005

3. Hogan Kevin, Nauka Perswazji, Rebis Dom Wydawniczy, Warszawa, 2011

4. Jabłoński Wojciech, Kreowanie informacji: media relations, PWN, Warszawa, 2006

5. Joule Robert Vincent, Gra w manipulacje: wywieranie wpływu na uczciwych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006

6. Tokarz Marek, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2006

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9