Historia powszechna po 1945 r.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-PWW1HD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia powszechna po 1945 r. |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
LUB
6.00
LUB
5.00
LUB
11.00
LUB
7.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | wiedza na temat I połowy XX wieku, przebiegu II wojny światowej |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie najważniejszych problemów politycznych, ekonomicznych i społeczno-kulturowych, dotyczących świata po zakończeniu II wojny światowej, na obszarze Europy Zachodniej, Azji, Afryki i obu Ameryk. |
Efekty uczenia się: |
Student: • ek1 ma wiedzę z zakresu dziejów powszechnych po 1945 r. 02H1A_W08;H1A_W04 • ek2 znać metody analizy i interpretacji poznanych wydarzeń02H1A_W04;H1A_W03 • ek3 posługiwać się w sposób prawidłowy typowymi i najważniejszymi pojęciami charakterystycznymi dla epoki02H1A_W04;H1A_W03 • ek4 ma podstawową wiedzę na temat związków między polityką, ekonomią, kulturą02H1A-W16;H1A_W04;H1A_W05 ek5 potrafi przeprowadzić analizę tekstu źródłowego z zastosowaniem odpowiednich metod 02H1A_U01;H1A_U05 • ek6 potrafi dyskutować, argumentować, formułować opnie i wnioski na podstawie przeczytanej literatury, w tym lektury własnej02H1A_U07;H1A_U06;H1A_U10;H1P_U10 • ek7 wyszukuje, analizuje informacje pochodzące z różnych rodzajów źródeł 02H1A_U04;H1A_U01;H1P_U01 ek8 zna zakres i charakter swojej wiedzy i rozumie potrzebę jej ciągłego pogłębiania oraz rozwijania umiejętności 02H1A_K09;H1A_K01 ek9 potrafi pracować w grupie02H1A_K01;H1A_K01;H1P_K01 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pogońska-Pol | |
Prowadzący grup: | Joanna Maj, Magdalena Pogońska-Pol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pogońska-Pol | |
Prowadzący grup: | Joanna Maj, Magdalena Pogońska-Pol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wkładu problemowego, z zastosowaniem prezentacji multimedialnych. Ćwiczenia, na których stosowane są różne metody: klasyczne ćwiczenia akademickie, praca w grupach (stoliki eksperckie), metoda panelowa,etc. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład Warunkiem uzyskania zaliczenia wykładu ( zal. w USOS) jest obecność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność). Egzamin Egzamin pisemny- test pytania otwarte i zamknięte oraz esej. Ćwiczenia: warunki ustalone z prowadzącym ćwiczenia wykładowcą. Ocena z przedmiotu: egzamin (70 %) i ocena z ćwiczeń ( 30 %) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Charakterystyka okresu historycznego po 1945 r.; Rozpad zwycięskiej koalicji antyhitlerowskiej- świat dwubiegunowy; Japonia po II wojnie światowej; Szczyt i przesilenie zimnowojennej rywalizacji mocarstw, Dekolonizacja Azji; Dekolonizacja Afryki i Ruch Państw Niezaangażowanych; Stany Zjednoczone Ameryki Północnej – polityka wewnętrzna – desegregacja, Odprężenie w stosunkach Wschód-Zachód: historia procesu, porozumienia w sprawie ograniczenia zbrojeń strategicznych; ChRL – polityka zagraniczna. Systemy bezpieczeństwa regionalnego – m. in. system wprowadzony przez Konferencję Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie od 1975r.; Relacje amerykańsko-radzieckie w latach 80. XX w.; Rozpad świata dwubiegunowego w latach 1989-1991, Świat w czasach administracji B. Clintona. |
|
Literatura: |
1. Calvocoressi P., Polityka międzynarodowa 1945-2000, Warszawa 2002. 2. Czubiński A., Olszewski W., Historia powszechna 1939-1994, Poznań 1995 (II wyd. Historia powszechna 1939-1997, Poznań 1998). lub Czubiński A., Historia powszechna XX wieku, Poznań 2003. 3. Gaddis J.L., Zimna wojna: Historia podzielonego świata, Kraków 2007. 4. Historia polityczna świata XX wieku 1945-2000, red. B. Bankowicz, Kraków 2004. 5. Kukułka J., Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa 1994. 6. Michałek K., Mocarstwo. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1945-1992, Warszawa 1995. 7. Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN K
WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pogońska-Pol | |
Prowadzący grup: | Joanna Maj, Magdalena Pogońska-Pol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wkładu problemowego, z zastosowaniem prezentacji multimedialnych. Ćwiczenia, na których stosowane są różne metody: klasyczne ćwiczenia akademickie, praca w grupach (stoliki eksperckie), metoda panelowa,etc. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład Warunkiem uzyskania zaliczenia wykładu jest obecność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność). Egzamin Egzamin ustny, 3 pytania obejmujące swoim zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń i podręcznika. Ćwiczenia: warunki ustalone z prowadzącym ćwiczenia wykładowcą. Ocena z przedmiotu: egzamin (60 %); ocena z ćwiczeń ( 30 %); wykład (10%) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Charakterystyka okresu historycznego po 1945 r.; Rozpad zwycięskiej koalicji antyhitlerowskiej- świat dwubiegunowy; Japonia po II wojnie światowej; Szczyt i przesilenie zimnowojennej rywalizacji mocarstw, Dekolonizacja Azji; Dekolonizacja Afryki i Ruch Państw Niezaangażowanych; Stany Zjednoczone Ameryki Północnej – polityka wewnętrzna – desegregacja, Odprężenie w stosunkach Wschód-Zachód: historia procesu, porozumienia w sprawie ograniczenia zbrojeń strategicznych; ChRL – polityka zagraniczna. Systemy bezpieczeństwa regionalnego – m. in. system wprowadzony przez Konferencję Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie od 1975r.; Relacje amerykańsko-radzieckie w latach 80. XX w.; Rozpad świata dwubiegunowego w latach 1989-1991, Świat w czasach administracji B. Clintona. |
|
Literatura: |
1. Calvocoressi P., Polityka międzynarodowa 1945-2000, Warszawa 2002. 2. Czubiński A., Olszewski W., Historia powszechna 1939-1994, Poznań 1995 (II wyd. Historia powszechna 1939-1997, Poznań 1998). lub Czubiński A., Historia powszechna XX wieku, Poznań 2003. 3. Gaddis J.L., Zimna wojna: Historia podzielonego świata, Kraków 2007. 4. Historia polityczna świata XX wieku 1945-2000, red. B. Bankowicz, Kraków 2004. 5. Kukułka J., Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa 1994. 6. Michałek K., Mocarstwo. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1945-1992, Warszawa 1995. 7. Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.