Zagłada Żydów. Historia i pamięć
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-WFH057 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagłada Żydów. Historia i pamięć |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza na temat historii powszechnej i Polski w XX wieku. |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są losowi europejskich Żydów w okresie drugiej wojny światowej oraz lat ją poprzedzających. Omówione zostaną dzieje społeczności żydowskiej w ostatnich latach przed wybuchem wojny, ruch narodowosocjalistyczny, antysemicka nazistowska terminologia i mechanizmy procesu Zagłady, jej przebieg oraz reakcje na masowe ludobójstwo Żydów. Istotnym elementem zajęć będzie omówienie różnorodnych świadectw wydarzeń – zarówno z perspektywy ofiar, jak i sprawców i świadków oraz powojennego procesu upamiętniania ofiar Zagłady. Odrębne zajęcia poświęcone zostaną również obecności Zagłady w kulturze masowej oraz różnym formom upamiętnienia. W ramach zajęć przewidziane są zajęcia terenowe na obszarze byłego getta łódzkiego i w miarę możliwości w wybranym muzeum (np. Stacja Radegast lub Muzeum byłego obozu w Chełmnie nad Nerem). |
Efekty uczenia się: |
Przekazanie podstawowej wiedzy na temat Zagłady oraz kontekstu historycznego (społecznego i politycznego) wydarzeń jakie doprowadziły do masowej eksterminacji Żydów w czasie II wojny światowej. Analiza sposobów pamiętania i upamiętniania Holokaustu w Polsce i w Europie oraz różnych form obecności Zagłady w kulturze masowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ K
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Sitarek | |
Prowadzący grup: | Adam Sitarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: Lektura i analiza tekstów historycznych, dyskusja na wybrane tematy, analiza przedstawianych materiałów ikonograficznych i dokumentalnych; prezentacje multimedialne; prezentacja materiałów filmowych. Zajęcia terenowe: Wizyty studyjne w miejscach bezpośrednio związanych z Zagładą Żydów, konfrontacja wiedzy historycznej z tą zdobytą podczas wizyt lokalnych; dyskusje i spotkania z pracownikami odwiedzanych obiektów; poznanie i analiza różnych form upamiętniania Holokaustu w Polsce i na świecie. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Obecność na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności) 2. Aktywność na zajęciach 3. Esej lub prezentacja (15 min na zajęciach). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1. Obecność na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności) 2. Aktywność na zajęciach 3. Esej lub prezentacja (15 min na zajęciach). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Program zajęć: 1. Terminologia i historiografia dotycząca zagłady Żydów. Największe skupiska żydowskie w Europie przed 1939 r. 2. Antysemityzm w Europie przed 1939 r. Narodowy socjalizm i ustawodawstwo antyżydowskie w III Rzeszy 3. Sytuacja Żydów w Europie Środkowo-Wschodniej w pierwszych miesiącach II wojny światowej; izolacja Żydów 4. Getta dla Żydów na terenie okupowanej Polski 5. Działalność Einsatzgruppen oraz zmiana położenia Żydów po wybuchu wojny niemiecko-sowieckiej; „ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej“ 6. Obozy zagłady – historia i funkcjonowanie 7. Zagłada w krajach okupowanych i sprzymierzonych z III Rzeszą; stosunek państw neutralnych do Zagłady 8. Stosunki polsko-żydowskie w czasie Zagłady 9. Świadectwa Zagłady 10. Sytuacja Żydów w Europie po zakończeniu II wojny światowej 11. Upamiętnianie Zagłady w Europie 12. Zagłada w kulturze masowej |
|
Literatura: |
Bibliografia (podstawowa): 1. Akcja Reinhardt. Zagłada Żydów w Generalnym Gubernatorstwie, red. Dariusz Libionka, Warszawa 2006. 2. Browning Christopher R., Geneza ostatecznego rozwiązania. Ewolucja nazistowskiej polityki wobec Żydów. Wrzesień 1939 – marzec 1942, Kraków 2012. 3. Eisenbach Artur, Hitlerowska polityka zagłady Żydów, Warszawa 1961. 4. Eksterminacja Żydów na ziemiach polskich w okresie okupacji hitlerowskiej. Zbiór dokumentów, oprac. Tatiana Berenstein, Artur Eisenbach, Adam Rutkowski, Warszawa 1957. 5. Fenomen getta łódzkiego 1940-1944, red. Paweł Samuś, Wiesław Puś, Łódź 2006. 6. Friedmann Phillip, Roads to Extinction: Essays on the Holocaust, New York 1980. 7. Hilberg Raul, Sprawcy, ofiary, świadkowie. Zagłada Żydów 1933-1945, Warszawa 2007. 8. Hilberg Raul, Zagłada Żydów europejskich, t. I-III, Warszawa 2013. 9. Leociak Jacek, Tekst wobec Zagłady, Toruń 2017. 10. Libionka Dariusz, Zagłada Żydów w Generalnym Gubernatorstwie, Lublin 2017. 11. Polacy i Żydzi pod okupacją niemiecką 1939-1945. Studia i materiały, red. Andrzej Żbikowski, Warszawa 2006. 12. Prowincja Noc. Życie i zagłada Żydów w dystrykcie warszawskim, red. Barbara Engelking, Jacek Leociak i Dariusz Libionka, Warszawa 2007. 13. Wasserstein Bernard, W przededniu. Żydzi w Europie przed drugą wojną światową, Warszawa 2012. 14. Zagłada Żydów na polskich terenach wcielonych do Rzeszy, red. Aleksandra Namysło, Warszawa 2008. 15. Zagłada Żydów na polskiej prowincji, red. Adam Sitarek, Michał Trębacz, Ewa Wiatr, Łódź 2012. Dodatkowa bibliografia zostanie przypisana do kolejnych zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.