Zoologia bezkręgowców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-0B101LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zoologia bezkręgowców |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN W
WT W
ŚR C
C
C
C
CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 42 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Błażewicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Błażewicz, Anna Drozd, Piotr Gadawski, Aleksandra Jabłońska, Radomir Jaskuła, Anna Jażdżewska, Piotr Jóźwiak, Jacek Siciński, Iwona Słowińska, Agnieszka Soszyńska, Anna Stępień, Grzegorz Tończyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny z elementami wykładu problematyczny; prezentacja multimedialna. ćwiczenia: 1. prelekcja z prezentacją multimedialną; 2. pokaz; 3. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne z analizą problemu; |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | wykład – egzamin testowy ćwiczenia – obowiązkowa obecność (min. 80% zajęć), sprawdzian pisemny (kolokwium); odpowiedz ustna (praktyczne rozpoznawanie zwierząt); aktywność w trakcie zajęć. |
|
Treści kształcenia: | Wykład Wykład obejmuje podstawowe wiadomości o morfologii, anatomii zwierząt bezkręgowych. Treści poszczególnych wykładów koncentrują się na omówieniu i wyjaśnieniu planów budowy (bauplan) oraz zróżnicowaniu i klasyfikacji świata zwierzęcego. Szczególna uwaga jest poświęcana na wskazanie miejsca i roli zwierząt (grup i wybranych gatunków) w biocenozie. W trakcie omawiania poszczególnych typów świata zwierzęcego uwydatniane są elementy budowy anatomicznej i morfonologicznej, które stanowią o adaptacjach zwierząt do życia w określonych siedliskach. Wiedza ta uzupełniana jest podstawowymi informacjami o miejscu w sieci troficznej, biologii rozrodu i rozwoju (reprodukcja i cykle życiowe) i ekologii wybranych gatunków oraz interakcji międzygatunkowych. Ćwiczenia Ćwiczenia obejmują zagadnienia związane z morfologią i anatomią, systematyką i taksonomią oraz rozwojem i ekologią zwierząt bezkręgowych. W trakcie zajęć omawiane są pierwotniaki należące do wiciowców, sarkodowych, sporowców i orzęsków oraz zwierzęta tkankowe reprezentujące: parzydełkowce (stułbiopławy, krążkopławy, koralowce), płazińce (wirki, jednorodce, przywry, tasiemce), nicienie, wrotki, kolcogłowy, pierścienice (wieloszczety, skąposzczety, pijawki), stawonogi (szczękoczułkowce, skorupiaki, tchawkodyszne), mięczaki (chitony, ślimaki, małże, głowonogi) i szkarłupnie (liliowce, rozgwiazdy, wężowidła, jeżowce, strzykwy). |
|
Literatura: |
1. Błaszak C. (ed.) 2009. Zoologia, Bezkręgowce Tom 1-3. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Brusca R. C. and Brusca G. J. 2003. Invertebrates, a functional evolutionary approach Sinauer Associates Inc. Publishers, Sunderland, Massachusetts: 936 pp. 3. Ruppert E. E., Fox R. S. and Barnes R. D. 2004. Invertebrate zoology. Thomson Brooks/Cole: 963 pp. 4. Moraczewski J., Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T. 1980. Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN W
WT W
ŚR C
C
C
C
CZ C
C
C
C
PT C
C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 42 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Błażewicz, Anna Drozd | |
Prowadzący grup: | Magdalena Błażewicz, Anna Drozd, Aleksandra Jabłońska, Radomir Jaskuła, Anna Jażdżewska, Piotr Jóźwiak, Jacek Siciński, Iwona Słowińska, Agnieszka Soszyńska, Anna Stępień, Grzegorz Tończyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny z elementami wykładu problematyczny; prezentacja multimedialna. ćwiczenia: 1. prelekcja z prezentacją multimedialną; 2. pokaz; 3. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne z analizą problemu; |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | wykład – egzamin testowy ćwiczenia – sprawdzian pisemny (kolokwium); odpowiedz ustna (praktyczne rozpoznawanie zwierząt); aktywność w trakcie zajęć. |
|
Treści kształcenia: | Wykład Wykład obejmuje podstawowe wiadomości o morfologii, anatomii zwierząt bezkręgowych. Treści poszczególnych wykładów koncentrują się na omówieniu i wyjaśnieniu planów budowy (bauplan) oraz zróżnicowaniu i klasyfikacji świata zwierzęcego. Szczególna uwaga jest poświęcana na wskazanie miejsca i roli zwierząt (grup i wybranych gatunków) w biocenozie. W trakcie omawiania poszczególnych typów świata zwierzęcego uwydatniane są elementy budowy anatomicznej i morfonologicznej, które stanowią o adaptacjach zwierząt do życia w określonych siedliskach. Wiedza ta uzupełniana jest podstawowymi informacjami o miejscu w sieci troficznej, biologii rozrodu i rozwoju (reprodukcja i cykle życiowe) i ekologii wybranych gatunków oraz interakcji międzygatunkowych. Ćwiczenia Ćwiczenia obejmują zagadnienia związane z morfologią i anatomią, systematyką i taksonomią oraz rozwojem i ekologią zwierząt bezkręgowych. W trakcie zajęć omawiane są pierwotniaki należące do wiciowców, sarkodowych, sporowców i orzęsków oraz zwierzęta tkankowe reprezentujące: parzydełkowce (stułbiopławy, krążkopławy, koralowce), płazińce (wirki, jednorodce, przywry, tasiemce), nicienie, wrotki, kolcogłowy, pierścienice (wieloszczety, skąposzczety, pijawki), stawonogi (szczękoczułkowce, skorupiaki, tchawkodyszne), mięczaki (chitony, ślimaki, małże, głowonogi) i szkarłupnie (liliowce, rozgwiazdy, wężowidła, jeżowce, strzykwy). |
|
Literatura: |
1. Błaszak C. (ed.) 2009. Zoologia, Bezkręgowce Tom 1-3. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Brusca R. C. and Brusca G. J. 2003. Invertebrates, a functional evolutionary approach Sinauer Associates Inc. Publishers, Sunderland, Massachusetts: 936 pp. 3. Ruppert E. E., Fox R. S. and Barnes R. D. 2004. Invertebrate zoology. Thomson Brooks/Cole: 963 pp. 4. Moraczewski J., Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T. 1980. Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN W
WT C
C
C
C
ŚR W
C
C
C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 42 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Błażewicz, Michał Grabowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Błażewicz, Anna Drozd, Anna Drozd, Marta Gellert, Aleksandra Jabłońska, Piotr Jóźwiak, Sylwia Pietrzak, Iwona Słowińska, Agnieszka Soszyńska, Anna Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny z elementami wykładu problematyczny; prezentacja multimedialna. ćwiczenia: 1. prelekcja z prezentacją multimedialną; 2. pokaz; 3. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne z analizą problemu; |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | wykład – egzamin testowy ćwiczenia – sprawdzian pisemny (kolokwium); odpowiedz ustna (praktyczne rozpoznawanie zwierząt); aktywność w trakcie zajęć. |
|
Treści kształcenia: | Wykład Wykład obejmuje podstawowe wiadomości o morfologii, anatomii zwierząt bezkręgowych. Treści poszczególnych wykładów koncentrują się na omówieniu i wyjaśnieniu planów budowy (bauplan) oraz zróżnicowaniu i klasyfikacji świata zwierzęcego. Szczególna uwaga jest poświęcana na wskazanie miejsca i roli zwierząt (grup i wybranych gatunków) w biocenozie. W trakcie omawiania poszczególnych typów świata zwierzęcego uwydatniane są elementy budowy anatomicznej i morfonologicznej, które stanowią o adaptacjach zwierząt do życia w określonych siedliskach. Wiedza ta uzupełniana jest podstawowymi informacjami o miejscu w sieci troficznej, biologii rozrodu i rozwoju (reprodukcja i cykle życiowe) i ekologii wybranych gatunków oraz interakcji międzygatunkowych. Ćwiczenia Ćwiczenia obejmują zagadnienia związane z morfologią i anatomią, systematyką i taksonomią oraz rozwojem i ekologią zwierząt bezkręgowych. W trakcie zajęć omawiane są pierwotniaki należące do wiciowców, sarkodowych, sporowców i orzęsków oraz zwierzęta tkankowe reprezentujące: parzydełkowce (stułbiopławy, krążkopławy, koralowce), płazińce (wirki, jednorodce, przywry, tasiemce), nicienie, wrotki, kolcogłowy, pierścienice (wieloszczety, skąposzczety, pijawki), stawonogi (szczękoczułkowce, skorupiaki, tchawkodyszne), mięczaki (chitony, ślimaki, małże, głowonogi) i szkarłupnie (liliowce, rozgwiazdy, wężowidła, jeżowce, strzykwy). |
|
Literatura: |
1. Błaszak C. (ed.) 2009. Zoologia, Bezkręgowce Tom 1-3. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Brusca R. C. and Brusca G. J. 2003. Invertebrates, a functional evolutionary approach Sinauer Associates Inc. Publishers, Sunderland, Massachusetts: 936 pp. 3. Ruppert E. E., Fox R. S. and Barnes R. D. 2004. Invertebrate zoology. Thomson Brooks/Cole: 963 pp. 4. Moraczewski J., Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T. 1980. Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.