Globalne zmiany i zagrożenia bioróżnorodności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-0S135UD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Globalne zmiany i zagrożenia bioróżnorodności |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawy ekologii, ochrony przyrody, różnorodność biologiczna - fauna |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie przyczyn i skutków zmian zachodzących współcześnie w biosferze ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia zachowania bioróżnorodności dla przyszłości człowieka |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy: 04OŚ-2A_W01 - wyjaśnia funkcjonowanie ekosystemów z wykorzystaniem dorobku nauk biologicznych i geograficznych 04OŚ-2A_W02 - wyjaśnia mechanizmy reakcji organizmów lub ich zespołów na naturalne i antropogeniczne czynniki stresogenne 04OŚ-2A_W03 - wyjaśnia przyczyny przyrodnicze, gospodarcze i społeczne degradacji gleby i wody, ich skutki oraz sposoby zapobiegania im Efekty uczenia się w zakresie umiejętności: 04OŚ-2A_U01 - dyskutuje z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii na temat złożoności wpływu człowieka na strukturę i funkcjonowanie układów przyrodniczych 04OŚ-2A_U06 - analizuje, syntetyzuje i prezentuje informacje pozyskane z zewnętrznych źródeł tradycyjnych i elektronicznych z poszanowaniem praw autorskich Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: 04OŚ-2A_K01 - aktualizuje i poszerza wiedzę z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 39 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drozd | |
Prowadzący grup: | Karolina Bącela-Spychalska, Magdalena Błażewicz, Anna Drozd, Aleksandra Jabłońska, Radomir Jaskuła, Anna Jażdżewska, Tomasz Mamos, Mateusz Płóciennik, Iwona Słowińska, Robert Sobczyk, Agnieszka Soszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład podający, wykład konwersatoryjny, prezentacja, film |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin testowy |
|
Treści kształcenia: | 1. Antropocen – nowa epoka geologiczna (antropocen jako potencjalna jednostka stratygraficzna, datowanie antropocenu, zmienne środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) wyróżniające stratygraficznie antropocen od holocenu) 2. Ewolucja biosfery i jej uzależnienie od wielkoskalowych czynników geologicznych, klimatycznych i astronomicznych; dryf kontynentów 3. Różnorodność biologiczna - pojęcia, definicje, sposoby szacowania bogactwa gatunkowego. 4. Centra (hot-spots) różnorodności biologicznej na świecie a globalne wzorce różnorodności; wykorzystanie taksonomii integratywnej w szacowaniu różnorodności biosfery 5. Bioróżnorodność i funkcjonowanie ekosystemów wód śródlądowych w warunkach antropopresji 6. Zaburzenia przepływu energii w ekosystemach lądowych i wodnych; znaczenie fauny w mineralizacji materii organicznej 7. Podstawowe przyczyny, procesy i skutki zmian bioróżnorodności w antropocenie 8. Środowisko i sytuacja geopolityczna w Arktyce i Antarktyce - geografia, surowce mineralne, zasoby naturalne, ludność i strefy wpływów politycznych. 9. Cykle klimatyczne w czwartorzędzie wobec zmian zachodzących współcześnie 10. Historia interakcji między klimatem, rozwojem cywilizacji a bioróżnorodnością 11. Prognozowanie zmian bioróżnorodności w świetle globalnych zmian środowiskowych |
|
Literatura: |
https://www.ipcc.ch/2019/ https://naukaoklimacie.pl/ Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S. 2018. Nauka o klimacie. Wy-wo Sonia Draga, 544 str. Pullin AS. 2017. Biologiczne podstawy ochrony przyrody Mannion A.M. 2001. Zmiany środowiska Ziemi Weiner J. Życie i ewolucja biosfery Birks HJB, Battarbee R., Mackay A., Oldfield F., 2005. Global Change in the Holocene. Arnold, 528 str. Cronin T.M. 1999. Principals of paleoclimatology. Columbia University Press, 560 str. Andel T. H. 1991. Historia Ziemi i dryf kontynentów. PWN, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 39 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drozd | |
Prowadzący grup: | Karolina Bącela-Spychalska, Magdalena Błażewicz, Anna Drozd, Radomir Jaskuła, Anna Jażdżewska, Piotr Jóźwiak, Tomasz Mamos, Mateusz Płóciennik, Jacek Siciński, Iwona Słowińska, Agnieszka Soszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład podający, wykład konwersatoryjny, prezentacja, film |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin testowy |
|
Treści kształcenia: | 1. Antropocen – nowa epoka geologiczna (antropocen jako potencjalna jednostka stratygraficzna, datowanie antropocenu, zmienne środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) wyróżniające stratygraficznie antropocen od holocenu) 2. Ewolucja biosfery i jej uzależnienie od wielkoskalowych czynników geologicznych, klimatycznych i astronomicznych; dryf kontynentów 3. Różnorodność biologiczna - pojęcia, definicje, sposoby szacowania bogactwa gatunkowego. 4. Centra (hot-spots) różnorodności biologicznej na świecie a globalne wzorce różnorodności; wykorzystanie taksonomii integratywnej w szacowaniu różnorodności biosfery 5. Bioróżnorodność i funkcjonowanie ekosystemów wód śródlądowych w warunkach antropopresji 6. Zaburzenia przepływu energii w ekosystemach lądowych i wodnych; znaczenie fauny w mineralizacji materii organicznej 7. Podstawowe przyczyny, procesy i skutki zmian bioróżnorodności w antropocenie 8. Środowisko i sytuacja geopolityczna w Arktyce i Antarktyce - geografia, surowce mineralne, zasoby naturalne, ludność i strefy wpływów politycznych. 9. Cykle klimatyczne w czwartorzędzie wobec zmian zachodzących współcześnie 10. Historia interakcji między klimatem, rozwojem cywilizacji a bioróżnorodnością 11. Prognozowanie zmian bioróżnorodności w świetle globalnych zmian środowiskowych |
|
Literatura: |
https://www.ipcc.ch/2019/ https://naukaoklimacie.pl/ Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S. 2018. Nauka o klimacie. Wy-wo Sonia Draga, 544 str. Pullin AS. 2017. Biologiczne podstawy ochrony przyrody Mannion A.M. 2001. Zmiany środowiska Ziemi Weiner J. Życie i ewolucja biosfery Birks HJB, Battarbee R., Mackay A., Oldfield F., 2005. Global Change in the Holocene. Arnold, 528 str. Cronin T.M. 1999. Principals of paleoclimatology. Columbia University Press, 560 str. Andel T. H. 1991. Historia Ziemi i dryf kontynentów. PWN, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 39 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drozd | |
Prowadzący grup: | Karolina Bącela-Spychalska, Magdalena Błażewicz, Anna Drozd, Aleksandra Jabłońska, Radomir Jaskuła, Anna Jażdżewska, Tomasz Mamos, Mateusz Płóciennik, Jacek Siciński, Iwona Słowińska, Agnieszka Soszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład podający, wykład konwersatoryjny, prezentacja, film |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin testowy |
|
Treści kształcenia: | 1. Antropocen – nowa epoka geologiczna (antropocen jako potencjalna jednostka stratygraficzna, datowanie antropocenu, zmienne środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) wyróżniające stratygraficznie antropocen od holocenu) 2. Ewolucja biosfery i jej uzależnienie od wielkoskalowych czynników geologicznych, klimatycznych i astronomicznych; dryf kontynentów 3. Różnorodność biologiczna - pojęcia, definicje, sposoby szacowania bogactwa gatunkowego. 4. Centra (hot-spots) różnorodności biologicznej na świecie a globalne wzorce różnorodności; wykorzystanie taksonomii integratywnej w szacowaniu różnorodności biosfery 5. Bioróżnorodność i funkcjonowanie ekosystemów wód śródlądowych w warunkach antropopresji 6. Zaburzenia przepływu energii w ekosystemach lądowych i wodnych; znaczenie fauny w mineralizacji materii organicznej 7. Podstawowe przyczyny, procesy i skutki zmian bioróżnorodności w antropocenie 8. Środowisko i sytuacja geopolityczna w Arktyce i Antarktyce - geografia, surowce mineralne, zasoby naturalne, ludność i strefy wpływów politycznych. 9. Cykle klimatyczne w czwartorzędzie wobec zmian zachodzących współcześnie 10. Historia interakcji między klimatem, rozwojem cywilizacji a bioróżnorodnością 11. Prognozowanie zmian bioróżnorodności w świetle globalnych zmian środowiskowych |
|
Literatura: |
https://www.ipcc.ch/2019/ https://naukaoklimacie.pl/ Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S. 2018. Nauka o klimacie. Wy-wo Sonia Draga, 544 str. Pullin AS. 2017. Biologiczne podstawy ochrony przyrody Mannion A.M. 2001. Zmiany środowiska Ziemi Weiner J. Życie i ewolucja biosfery Birks HJB, Battarbee R., Mackay A., Oldfield F., 2005. Global Change in the Holocene. Arnold, 528 str. Cronin T.M. 1999. Principals of paleoclimatology. Columbia University Press, 560 str. Andel T. H. 1991. Historia Ziemi i dryf kontynentów. PWN, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 39 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład podający, wykład konwersatoryjny, prezentacja, film |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin testowy |
|
Treści kształcenia: | 1. Antropocen – nowa epoka geologiczna (antropocen jako potencjalna jednostka stratygraficzna, datowanie antropocenu, zmienne środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) wyróżniające stratygraficznie antropocen od holocenu) 2. Ewolucja biosfery i jej uzależnienie od wielkoskalowych czynników geologicznych, klimatycznych i astronomicznych; dryf kontynentów 3. Różnorodność biologiczna - pojęcia, definicje, sposoby szacowania bogactwa gatunkowego. 4. Centra (hot-spots) różnorodności biologicznej na świecie a globalne wzorce różnorodności; wykorzystanie taksonomii integratywnej w szacowaniu różnorodności biosfery 5. Bioróżnorodność i funkcjonowanie ekosystemów wód śródlądowych w warunkach antropopresji 6. Zaburzenia przepływu energii w ekosystemach lądowych i wodnych; znaczenie fauny w mineralizacji materii organicznej 7. Podstawowe przyczyny, procesy i skutki zmian bioróżnorodności w antropocenie 8. Środowisko i sytuacja geopolityczna w Arktyce i Antarktyce - geografia, surowce mineralne, zasoby naturalne, ludność i strefy wpływów politycznych. 9. Cykle klimatyczne w czwartorzędzie wobec zmian zachodzących współcześnie 10. Historia interakcji między klimatem, rozwojem cywilizacji a bioróżnorodnością 11. Prognozowanie zmian bioróżnorodności w świetle globalnych zmian środowiskowych |
|
Literatura: |
https://www.ipcc.ch/2019/ https://naukaoklimacie.pl/ Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S. 2018. Nauka o klimacie. Wy-wo Sonia Draga, 544 str. Pullin AS. 2017. Biologiczne podstawy ochrony przyrody Mannion A.M. 2001. Zmiany środowiska Ziemi Weiner J. Życie i ewolucja biosfery Birks HJB, Battarbee R., Mackay A., Oldfield F., 2005. Global Change in the Holocene. Arnold, 528 str. Cronin T.M. 1999. Principals of paleoclimatology. Columbia University Press, 560 str. Andel T. H. 1991. Historia Ziemi i dryf kontynentów. PWN, Warszawa |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.