UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-1B103LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekologia
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy: Biologia 1 sem. I stop. Z-2024/2025-plan
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Biegłe posługiwanie się językiem nowożytnym w mowie i piśmie, umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy, wiedza z zakresu biologii, chemii, fizyki i geografii na poziomie szkoły średniej.

Skrócony opis:

Cel kształcenia: zapoznanie studenta z zależnościami pomiędzy organizmem a środowiskiem oraz ze strukturą i funkcjonowaniem przyrody.

Efekty uczenia się:

Student:

• wyjaśnia wpływ czynników abiotycznych na organizmy w ekosystemach wodnych i lądowych,

• charakteryzuje podstawowe zależności międzygatunkowe oraz ich wpływ na losy populacji i gatunku,

• tłumaczy wpływ wybranych zdarzeń w historii Ziemi na różnorodność biologiczną,

• opisuje procesy przepływu energii przez ekosystem i krążenia materii w ekosystemie na różnych etapach jego rozwoju,

• wyjaśnia bilanse energetyczne producentów i konsumentów,

• tłumaczy wybrane koncepcje ekologii,

• dokonuje pomiarów wybranych czynników fizycznych w terenie,

• stosuje wybrane metody statystyczne przy określaniu podstawowych parametrów populacji i zespołu organizmów,

• ocenia wybrane aspekty oddziaływania człowieka na ekosystemy,

• posługuje się argumentami na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: 04B-1A_W01, 04B-1A_W02, 04B-1A_W04, 04B-1A_W08, 04B-1A_U01, 04B-1A_U06, 04B-1A_U08, 04B-1A_U11, 04B-1A_K06

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dukowska
Prowadzący grup: Małgorzata Dukowska, Andrzej Kruk, Dariusz Pietraszewski, Kacper Pyrzanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dukowska
Prowadzący grup: Małgorzata Dukowska, Dariusz Pietraszewski, Kacper Pyrzanowski, Eliza Szczerkowska-Majchrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta.


Podające: informacyjny wykład audiowizualny,

Eksponujące: pokaz,

Poszukujące: dyskusja.

Praktyczne:

1. obserwacja,

2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym. Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy. Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów. Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 30%, z egzaminu 70%. Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- egzamin końcowy,

- kolokwia,

- odpowiedzi ustne,

- dyskusja

Treści kształcenia:

Wykład:

• Ekologia jako dziedzina nauk przyrodniczych.

• Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko. Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów. Tolerancja ekologiczna i adaptacje. Nisza ekologiczna.

• Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe.

• Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna.

• Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania.

• Struktura i rozwój biosfery – teorie powstania i ciągłości życia na Ziemi. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni.


Ćwiczenia:

• Liczebność i zagęszczenie.

• Rozmieszczenie osobników w przestrzeni.

• Tabele przeżywania.

• Różnorodność biologiczna.

• Produkcja pierwotna i wtórna.

Literatura:

Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa.

Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok.

Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa.

Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź.

Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN.

Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dukowska
Prowadzący grup: Dagmara Błońska, Małgorzata Dukowska, Dariusz Pietraszewski, Kacper Pyrzanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta.


Podające: informacyjny wykład audiowizualny,

Eksponujące: pokaz,

Poszukujące: dyskusja.

Praktyczne:

1. obserwacja,

2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym. Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy. Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów. Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 30%, z egzaminu 70%. Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- egzamin końcowy,

- kolokwia,

- odpowiedzi ustne,

- dyskusja

Treści kształcenia:

Wykład:

• Ekologia jako dziedzina nauk przyrodniczych.

• Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko. Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów. Tolerancja ekologiczna i adaptacje. Nisza ekologiczna.

• Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe.

• Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna.

• Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania.

• Struktura i rozwój biosfery – teorie powstania i ciągłości życia na Ziemi. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni.


Ćwiczenia:

• Liczebność i zagęszczenie.

• Rozmieszczenie osobników w przestrzeni.

• Tabele przeżywania.

• Różnorodność biologiczna.

• Produkcja pierwotna i wtórna.

Literatura:

Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa.

Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok.

Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa.

Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź.

Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN.

Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7