Lektorat języka obcego
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0400-1B300LD |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Lektorat języka obcego |
| Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
| Grupy: |
Biologia 3sem. I stop. Z-2025/2026-plan Biologia Nauczycielska 3sem. I stop. Z-2025/2026-plan |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | angielski |
| Forma studiów: | stacjonarne |
| Wymagania wstępne: | Potwierdzona znajomość języka obcego na poziomie B1. Zaleca się kontynuację języka ze szkoły średniej zdawanego na maturze. |
| Skrócony opis: |
Zajęcia z języka obcego na 1 st. studiów zakładają przygotowanie studentów do egzaminu na poziomie B2 w zakresie języka ogólnego i specjalistycznego, wykorzystanie języka, jako narzędzia komunikowania się i przekazywania treści specjalistycznych w pracy lub toku dalszych studiów. Program zakłada korzystanie z wcześniej opanowanych wiadomości i umiejętności językowych, co wpływa na doskonalenie biegłości i sprzyja kształtowaniu się poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie, podniesieniu motywacji do posługiwania się językiem obcym w celach komunikacyjnych i systematycznemu aktywizowaniu opanowanych wiadomości i umiejętności językowych. Zajęcia zapoznają studentów ze słownictwem specjalistycznym dla dziedziny, z szerokim repertuarem modeli zdań i reakcji językowych w różnorodnych sytuacjach komunikacyjnych, umożliwiają poznanie stosowanych w czasie egzaminu końcowego technik sprawdzania stopnia opanowania poszczególnych sprawności językowych: mówienia, słuchania, czytania i pisania. |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA/STUDENT: W wyniku prowadzonych zajęć student - udoskonala 4 podstawowe sprawności językowe takie jak rozumienie mowy, mówienie, czytanie ze zrozumieniem, pisanie z uwzględnieniem różnych rodzajów esejów podania o pracę itd. - potrafi tłumaczyć i interpretować proste i bardziej złożone teksty związane z kierunkiem studiów, - opisuje ,definiuje i analizuje problemy związane z treściami kształcenia , - charakteryzuje, wartościuje i ocenia sytuację społeczno- kulturalną, - charakteryzuje literaturę typową dla danego okresu historycznego na podstawie już nabytej na studiach wiedzy, - identyfikuje i objaśnia struktury gramatyczne odpowiednie dla danego poziomu językowego. UMIEJĘTNOŚCI Student posługujący się językiem angielskim na poziomie B1+/B2 - rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w literaturze w języku obcym, - potrafi analizować złożone teksty na tematy konkretne i abstrakcyjne, - posługuje się źródłami anglojęzycznymi, - formułuje własne opinie, - inicjuje dyskusje i przeprowadza prezentacje wybranego tematu związanego z jego specjalnością, - posiada umiejętność pracy w zespole, - potrafi napisać np streszczenia artykułów na tematy biologiczne - przygotowuje portfolio Symbol efektu uczenia się opisującego program studiów: 04B-1A_W04, 04B-1A_W05; 04B-1A_U03, 04B-1A_U04, 04B-1A_U09, 04B-1A_U11; 04B-1A_K05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN L
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Lektorat, 40 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Natalia Gawior | |
| Prowadzący grup: | Natalia Gawior | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Lektorat - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN L
L
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Lektorat, 40 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Natalia Gawior | |
| Prowadzący grup: | Natalia Gawior | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Lektorat - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Szczegółowe informacje o egzaminie, kryteria oceny oraz przykładowe egzaminy dostępne na platformie Moodle w kursie SJO - Lektoraty Egzaminy programowe (SJOLEP). https://moodle.uni.lodz.pl/enrol/index.php?id=54115 |
|
| Metody dydaktyczne: | Wielość i różnorodność wskazanych w programie celów nauczania i niejednorodność populacji studentów praktycznie uniemożliwiają wskazanie konkretnej metody lub technik gwarantujących sukces i przemawiają za metodą eklektyczną. Określając cel nauczania języka obcego jako osiągnięcie znajomości języka zapewniającej komunikację w środowisku pracy i akademickim, sugeruje się nacisk na wykształcenie szeroko rozumianej kompetencji komunikacyjnej i lingwistycznej. Wymóg ten jest zbieżny z założeniami najbardziej obecnie popularnego podejścia w nauczaniu języka angielskiego – podejścia komunikacyjnego. Metody praktyczne: Metoda zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL - Content and Language Integrated Learning): ćwiczenia gramatyczno-leksykalne oparte na autentycznych materiałach (artykuły, publikacje, teksty z podręczników przedmiotowych, nagrania audio i wideo w tym, materiały edukacyjne) Metoda task-based learning (TBLT): prezentacje na wybrane tematy, ćwiczenia z komunikacji naukowej Metoda komunikacyjna (Communicative Language Teaching, CLT): swobodne wypowiedzi, dialogi, prace z tekstem - dyskusje na temat treści Metoda podająca: Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa – tłumaczenie tekstów i analiza struktur gramatycznych |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Zasada ogólna: 55% zalicza. Portfolio: godzinowo 50% godzin lektoratu. W trakcie semestru oceniana jest aktywność na zajęciach, kolokwia i kartkówki, prezentacje oraz na koniec każdego semestru, portfolio pracy własnej. Składniki oceny wg wagi: aktywność na zajęciach i prezentacje 35%, kolokwia i prace pisemne 35%, portfolio 30% |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zapowiedziane kolokwia, niezapowiedziane kartkówki ze słownictwa, praca na zajęciach, odpowiedzi ustne, prezentacje, portfolio. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Tematy: Metoda naukowa – założenia i zastosowanie. Biochemiczne podstawy życia i podstawowe procesy biochemiczne (oddychanie tlenowe i beztlenowe, osmoza, dyfuzja, podstawowe słownictwo chemiczne). Budowa i fizjologia komórki (budowa błony komórkowej, transport komórkowy, cykl Krebsa i ATP, mejoza i mitoza, apoptoza). Wybrane techniki laboratoryjne (wyposażenie laboratorium; badanie mikroskopowe – rodzaje, przygotowanie i typy preparatów; kultury bakterii - posiew i rodzaje podłoży; barwienie preparatów – metoda Grama jako przykład; metoda PCR). Gramatyka: Słowotwórstwo: rdzenie, przedrostki i końcówki z łaciny i greki w angielskim języku naukowym, Słownictwo akademickie – podstawowe słownictwo i wyrażenia, charakterystyka rejestru naukowego Strona bierna – budowa i użycie, zastosowania Powtórzenie czasów teraźniejszych i przeszłych; |
|
| Literatura: |
Concepts of Biology (OpenStax, Rice University) Academic Vocabulary in Use, M. McCarthy, F. O’Dell, OUP IELTS Language Practice, A. French, M. Vince, Macmillan |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ L
PT |
| Typ zajęć: |
Lektorat, 40 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Jurek | |
| Prowadzący grup: | Anna Jurek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Lektorat - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
