Ekologia zwierząt w obszarach zurbanizowanych
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0400-1S116UD |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Ekologia zwierząt w obszarach zurbanizowanych |
| Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
| Grupy: |
Ochrona środowiska, miasto, zm. klimatu i bezp. środ. 1 sem. II stop. Z-2025/2026-plan |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | (brak danych) |
| Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu zoologii i ekologii. |
| Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem zwierząt na obszarach silnie przekształconych przez człowieka. Zajęcia mają zwrócić uwagę na przystosowania organizmów do życia w bliskim sąsiedztwie człowieka oraz do specyficznych warunków jakie człowiek stworzył w mieście. Omówiony zostanie skład fauny miejskiej oraz jej pochodzenie, z wyodrębnieniem gatunków udomowionych, hodowlanych i napływowych. |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA/Student: wyjaśnia funkcjonowanie struktur przyrodniczych w obszarach miejskich uwzględniając specyficzne warunki abiotyczne na terenach przekształconych przez człowieka; wyjaśnia mechanizmy adaptacji poszczególnych gatunków i zespołów zwierząt na czynniki stresogenne o charakterze antropogenicznym; charakteryzuje konsekwencje przyrodnicze, gospodarcze i społeczne zmiany wprowadzonych w strefach zurbanizowanych przez człowieka w środowisku lądowym, wodnym i powietrznym; charakteryzuje metodami matematycznymi i statystycznymi dane pozyskane z obszarów zurbanizowanych o różnej presji antropogenicznej; charakteryzuje i opisuje zasady planowanych badań, prezentowania wyników i pisania prac naukowych dotyczących ekologii zwierząt na terenach przekształconych przez człowieka. UMIEJĘTNOŚCI/Student: dyskutuje z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii na temat złożoności wpływu człowieka na strukturę i funkcjonowanie fauny na terenach zurbanizowanych; posługuje się technikami i narzędziami badawczymi dziedzin nauki i dyscyplin naukowych związanych z funkcjonowaniem i adaptacjami zwierząt do życia na obszarach zurbanizowanych; analizuje, syntetyzuje i prezentuje informacje dotyczące ekologii zwierząt na terenach przekształconych przez człowieka, a które zostały pozyskane podczas badań oraz z zewnętrznych źródeł tradycyjnych i elektronicznych z poszanowaniem praw autorskich; ocenia jakość środowiska przyrodniczego na terenie miasta uwzględniając czynniki fizyczne, chemiczne oraz wskaźniki biologiczne; wykorzystuje terminy specjalistyczne z zakresu ekologii zwierząt w antropocenozach w języku polskim i obcym nowożytnym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE/Student: ocenia krytycznie wyniki własnych obserwacji lub pomiarów oraz informacje z literatury naukowej, Internetu i innych mediów odnoszące się do sytuacji fauny na terenach zurbanizowanych; przestrzega etycznych zasad związanych z ingerencją człowieka w środowisko na obszarach silnie zurbanizowanych; korzysta z opinii eksperta w przypadku trudności w rozwiązywaniu złożonych problemów środowiskowych związanych z ochroną i poprawą sytuacji bytowej zwierząt na terenie miast. Realizowane kierunkowe efekty uczenia się: 04OŚ-2A_W01, 04OŚ-2A_W02, 04OŚ-2A_W03, 04OŚ-2A_W04, 04OŚ-2A_W08, 04OŚ-2A_U01, 04OŚ-2A_U04, 04OŚ-2A_U06, 04OŚ-2A_U07, 04OŚ-2A_U10, 04OŚ-2A_K02, 04OŚ-2A_K05, 04OŚ-2A_K08 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CLE
T
CZ PT W
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Amelia Chyb | |
| Prowadzący grup: | Amelia Chyb, Joanna Grabowska, Zbigniew Kaczkowski, Jarosław Wawrzyniak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Czy kurs na PZK?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Dopuszcza się 2 nieobecności usprawiedliwione - druga nieobecność wymaga odrobienia zajęć (forma i termin do ustalenia z prowadzący w ciągu 2 tygodni od nieobecności) |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, karta pracy |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Zasady zaliczenia: Wykład: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie oceny pozytywnej z pisemnego kolokwium zaliczeniowego (min. 60% punktów) Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej z pisemnego kolokwium zaliczeniowego (min. 60% punktów) oraz oceny pozytywnej (lub zaliczenia) ze wszystkich aktywności na ćwiczeniach. Kryteria oceniania (kolokwia zaliczeniowe): 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) Ocena końcowa: 50% wykład + 50% ćwiczenia |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: pisemne kolokwium zaliczeniowe Ćwiczenia: pisemne kolokwium zaliczeniowe oraz ocena aktywności i przygotowania merytorycznego do zajęć |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: Postęp urbanizacji, rozrost stref podmiejskich, megalopolis. Zwierzę w mieście - pochodzenie. Domestykacja. Gatunki synantropijne i synurbizujące. Gatunki obce i inwazyjne. Specyficzne warunki abiotyczne i biotyczne życia w mieście. Fragmentacja siedlisk. Wyspa ciepła. Zanieczyszczenia chemiczne (pyły, gazy, metale ciężkie, zasolenie, itd.), zanieczyszczenie światłem, bariery. Sąsiedztwo człowieka i jego konsekwencje. Brak/ zmiana presji drapieżników. Tolerancja ekologiczna - czy można się dostosować do życia w mieście? Znaczenie preadaptacji. Przykłady przystosowań morfologicznych, fizjologicznych i behawioralnych do życia w mieście. Nowe asocjacje (oddziaływania antagonistyczne i nieantagonistyczne w warunkach miejskich). Bioróżnorodność. Mikroewolucja w mieście. Zjawisko synurbizacji w perspektywie ekologii ewolucyjnej. Zjawisko "urban wildlife syndrome". Ptaki - przystosowania behawioralne zwierząt do życia na terenach zurbanizowanych. Ćwiczenia laboratoryjne: Przystosowania zwierząt do życia w środowisku miejskim na przykładzie strategii rozrodczych ptaków. Porównanie fenologii lęgów, wielkości zniesienia i przeżywalności młodych w populacjach zasiedlających tereny naturalne oraz zurbanizowane. Dyskusja nad strategiami wykorzystywania przez ptaki miejsc gniazdowych i schronień w miastach, wraz z konsekwencjami ekologicznymi i adaptacyjnymi. Zajęcia w formie analizy studiów przypadków (publikacje naukowe) oraz wspólnej dyskusji. Migracja, żerowanie, nowe rodzaje pokarmu oraz ich wpływ na kondycję osobników z populacji miejskich. Wpływ urbanizacji na odpowiedź immunologiczną zwierząt. Zmiany presji patogenów i pasożytów na terenach zurbanizowanych. Stres fizjologiczny. Ćwiczenia terenowe: Monitoring stanowisk z budkami lęgowymi, odłowy i obrączkowanie ptaków oraz ocena ich kondycji za pomocą wskaźnika morfometrycznego i stopnia otłuszczenia. Obserwacja i analiza odpowiedzi behawioralnych zwierząt na terenach miejskich na przykładzie ptaków (AD-Alert Distance, FID – Flying Initiation Distance) – zebranie danych do analizy statystycznej. |
|
| Literatura: |
Isaksson, C. (2018). Impact of urbanization on birds. Bird species, 235, 257. Gil, D., & Brumm, H. (Eds.). (2013). Avian urban ecology. OUP Oxford. Des Roches, S., Brans, K. I., Lambert, M. R., Rivkin, L. R., Savage, A. M., Schell, C. J., ... & Alberti, M. (2021). Socio‐eco‐evolutionary dynamics in cities. Evolutionary Applications, 14(1), 248-267. Merckx, T., Souffreau, C., Kaiser, A., Baardsen, L. F., Backeljau, T., Bonte, D., ... & Van Dyck, H. (2018). Body-size shifts in aquatic and terrestrial urban communities. Nature, 558(7708), 113-116. Schilthuizen M. 2019. Ewolucja w miejskiej dżungli. Wydawnictwo: Feeria. Minias, P. (2023). The effects of urban life on animal immunity: Adaptations and constraints. Science of the Total Environment, 895, 165085. Literatura uzupełniająca: Szulkin, M., Munshi-South, J., & Charmantier, A. (Eds.). (2020). Urban evolutionary biology. Oxford University Press. Reynolds S.J. et al. (2019). Urbanisation and nest building in birds: a review of threats and opportunities. Journal of Ornithology 160: 841-860 Altermatt, F., & Ebert, D. (2016). Reduced flight-to-light behaviour of moth populations exposed to long-term urban light pollution. Biology letters, 12(4), 20160111. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT W
W
ŚR W
CLE
T
T
T
CLE
CLE
CZ PT W
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Maciej Kamiński | |
| Prowadzący grup: | Amelia Chyb, Joanna Grabowska, Zbigniew Kaczkowski, Maciej Kamiński, Jarosław Wawrzyniak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Czy kurs na PZK?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, praca z mikroskopem |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Pisemne kolokwium zaliczeniowe |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: Postęp urbanizacji, rozrost stref podmiejskich, megalopolis. Zwierzę w mieście - pochodzenie. Domestykacja. Gatunki synantropijne i synurbizujące. Gatunki obce i inwazyjne. Specyficzne warunki abiotyczne i biotyczne życia w mieście. Fragmentacja siedlisk. Wyspa ciepła. Zanieczyszczenia chemiczne (pyły, gazy, metale ciężkie, zasolenie, itd.), zanieczyszczenie światłem, bariery. Sąsiedztwo człowieka i jego konsekwencje. Brak/ zmiana presji drapieżników. Tolerancja ekologiczna - czy można się dostosować do życia w mieście? Znaczenie preadaptacji. Przykłady przystosowań morfologicznych, fizjologicznych i behawioralnych do życia w mieście. Nowe asocjacje (oddziaływania antagonistyczne i nieantagonistyczne w warunkach miejskich). Bioróżnorodność. Mikroewolucja w mieście, Zjawisko synurbizacj iw perspektywie ekologii ewolucyjnej. Wpływ zmiany presji selekcyjnych na zmianę strategii życiowych (urban syndrome, slow pace of life hypothesis). |
|
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
