UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia zwierząt w obszarach zurbanizowanych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-1S116UD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekologia zwierząt w obszarach zurbanizowanych
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy: Ochrona środowiska, miasto, zm. klimatu i bezp. środ. 1 sem. II stop. Z-2025/2026-plan
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu zoologii i ekologii.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem zwierząt na obszarach silnie przekształconych przez człowieka. Zajęcia mają zwrócić uwagę na przystosowania organizmów do życia w bliskim sąsiedztwie człowieka oraz do specyficznych warunków jakie człowiek stworzył w mieście. Omówiony zostanie skład fauny miejskiej oraz jej pochodzenie, z wyodrębnieniem gatunków udomowionych, hodowlanych i napływowych.

Efekty uczenia się:

WIEDZA/Student:

 wyjaśnia funkcjonowanie struktur przyrodniczych w obszarach miejskich uwzględniając specyficzne warunki abiotyczne na terenach przekształconych przez człowieka;

 wyjaśnia mechanizmy adaptacji poszczególnych gatunków i zespołów zwierząt na czynniki stresogenne o charakterze antropogenicznym;

 charakteryzuje konsekwencje przyrodnicze, gospodarcze i społeczne zmiany wprowadzonych w strefach zurbanizowanych przez człowieka w środowisku lądowym, wodnym i powietrznym;

 charakteryzuje metodami matematycznymi i statystycznymi dane pozyskane z obszarów zurbanizowanych o różnej presji antropogenicznej;

 charakteryzuje i opisuje zasady planowanych badań, prezentowania wyników i pisania prac naukowych dotyczących ekologii zwierząt na terenach przekształconych przez człowieka.

UMIEJĘTNOŚCI/Student:

 dyskutuje z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii na temat złożoności wpływu człowieka na strukturę i funkcjonowanie fauny na terenach zurbanizowanych;

 posługuje się technikami i narzędziami badawczymi dziedzin nauki i dyscyplin naukowych związanych z funkcjonowaniem i adaptacjami zwierząt do życia na obszarach zurbanizowanych;

 analizuje, syntetyzuje i prezentuje informacje dotyczące ekologii zwierząt na terenach przekształconych przez człowieka, a które zostały pozyskane podczas badań oraz z zewnętrznych źródeł tradycyjnych i elektronicznych z poszanowaniem praw autorskich;

 ocenia jakość środowiska przyrodniczego na terenie miasta uwzględniając czynniki fizyczne, chemiczne oraz wskaźniki biologiczne;

 wykorzystuje terminy specjalistyczne z zakresu ekologii zwierząt w antropocenozach w języku polskim i obcym nowożytnym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE/Student:

 ocenia krytycznie wyniki własnych obserwacji lub pomiarów oraz informacje z literatury naukowej, Internetu i innych mediów odnoszące się do sytuacji fauny na terenach zurbanizowanych;

 przestrzega etycznych zasad związanych z ingerencją człowieka w środowisko na obszarach silnie zurbanizowanych;

 korzysta z opinii eksperta w przypadku trudności w rozwiązywaniu złożonych problemów środowiskowych związanych z ochroną i poprawą sytuacji bytowej zwierząt na terenie miast.

Realizowane kierunkowe efekty uczenia się:

04OŚ-2A_W01, 04OŚ-2A_W02, 04OŚ-2A_W03, 04OŚ-2A_W04, 04OŚ-2A_W08, 04OŚ-2A_U01, 04OŚ-2A_U04, 04OŚ-2A_U06, 04OŚ-2A_U07, 04OŚ-2A_U10, 04OŚ-2A_K02, 04OŚ-2A_K05, 04OŚ-2A_K08

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Amelia Chyb
Prowadzący grup: Amelia Chyb, Joanna Grabowska, Zbigniew Kaczkowski, Jarosław Wawrzyniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Dopuszcza się 2 nieobecności usprawiedliwione - druga nieobecność wymaga odrobienia zajęć (forma i termin do ustalenia z prowadzący w ciągu 2 tygodni od nieobecności)

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, karta pracy

Sposoby i kryteria oceniania:

Zasady zaliczenia:

Wykład: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie oceny pozytywnej z pisemnego kolokwium zaliczeniowego (min. 60% punktów)


Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej z pisemnego kolokwium zaliczeniowego (min. 60% punktów) oraz oceny pozytywnej (lub zaliczenia) ze wszystkich aktywności na ćwiczeniach.


Kryteria oceniania (kolokwia zaliczeniowe):

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)



Ocena końcowa: 50% wykład + 50% ćwiczenia

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: pisemne kolokwium zaliczeniowe

Ćwiczenia: pisemne kolokwium zaliczeniowe oraz ocena aktywności i przygotowania merytorycznego do zajęć

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

Postęp urbanizacji, rozrost stref podmiejskich, megalopolis. Zwierzę w mieście - pochodzenie. Domestykacja. Gatunki synantropijne i synurbizujące. Gatunki obce i inwazyjne.


Specyficzne warunki abiotyczne i biotyczne życia w mieście. Fragmentacja siedlisk. Wyspa ciepła. Zanieczyszczenia chemiczne (pyły, gazy, metale ciężkie, zasolenie, itd.), zanieczyszczenie światłem, bariery. Sąsiedztwo człowieka i jego konsekwencje. Brak/ zmiana presji drapieżników.


Tolerancja ekologiczna - czy można się dostosować do życia w mieście? Znaczenie preadaptacji. Przykłady przystosowań morfologicznych, fizjologicznych i behawioralnych do życia w mieście.


Nowe asocjacje (oddziaływania antagonistyczne i nieantagonistyczne w warunkach miejskich). Bioróżnorodność.


Mikroewolucja w mieście. Zjawisko synurbizacji w perspektywie ekologii ewolucyjnej. Zjawisko "urban wildlife syndrome". Ptaki - przystosowania behawioralne zwierząt do życia na terenach zurbanizowanych.


Ćwiczenia laboratoryjne:


Przystosowania zwierząt do życia w środowisku miejskim na przykładzie strategii rozrodczych ptaków. Porównanie fenologii lęgów, wielkości zniesienia i przeżywalności młodych w populacjach zasiedlających tereny naturalne oraz zurbanizowane.


Dyskusja nad strategiami wykorzystywania przez ptaki miejsc gniazdowych i schronień w miastach, wraz z konsekwencjami ekologicznymi i adaptacyjnymi. Zajęcia w formie analizy studiów przypadków (publikacje naukowe) oraz wspólnej dyskusji.


Migracja, żerowanie, nowe rodzaje pokarmu oraz ich wpływ na kondycję osobników z populacji miejskich.


Wpływ urbanizacji na odpowiedź immunologiczną zwierząt. Zmiany presji patogenów i pasożytów na terenach zurbanizowanych. Stres fizjologiczny.



Ćwiczenia terenowe:


Monitoring stanowisk z budkami lęgowymi, odłowy i obrączkowanie ptaków oraz ocena ich kondycji za pomocą wskaźnika morfometrycznego i stopnia otłuszczenia.


Obserwacja i analiza odpowiedzi behawioralnych zwierząt na terenach miejskich na przykładzie ptaków (AD-Alert Distance, FID – Flying Initiation Distance) – zebranie danych do analizy statystycznej.




Literatura:

Isaksson, C. (2018). Impact of urbanization on birds. Bird species, 235, 257.

Gil, D., & Brumm, H. (Eds.). (2013). Avian urban ecology. OUP Oxford.

Des Roches, S., Brans, K. I., Lambert, M. R., Rivkin, L. R., Savage, A. M., Schell, C. J., ... & Alberti, M. (2021). Socio‐eco‐evolutionary dynamics in cities. Evolutionary Applications, 14(1), 248-267.

Merckx, T., Souffreau, C., Kaiser, A., Baardsen, L. F., Backeljau, T., Bonte, D., ... & Van Dyck, H. (2018). Body-size shifts in aquatic and terrestrial urban communities. Nature, 558(7708), 113-116.

Schilthuizen M. 2019. Ewolucja w miejskiej dżungli. Wydawnictwo: Feeria.

Minias, P. (2023). The effects of urban life on animal immunity: Adaptations and constraints. Science of the Total Environment, 895, 165085.

Literatura uzupełniająca:

Szulkin, M., Munshi-South, J., & Charmantier, A. (Eds.). (2020). Urban evolutionary biology. Oxford University Press.

Reynolds S.J. et al. (2019). Urbanisation and nest building in birds: a review of threats and opportunities. Journal of Ornithology 160: 841-860

Altermatt, F., & Ebert, D. (2016). Reduced flight-to-light behaviour of moth populations exposed to long-term urban light pollution. Biology letters, 12(4), 20160111.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kamiński
Prowadzący grup: Amelia Chyb, Joanna Grabowska, Zbigniew Kaczkowski, Maciej Kamiński, Jarosław Wawrzyniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, praca z mikroskopem

Sposoby i kryteria oceniania:

Pisemne kolokwium zaliczeniowe

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:


Postęp urbanizacji, rozrost stref podmiejskich, megalopolis. Zwierzę w mieście - pochodzenie. Domestykacja. Gatunki synantropijne i synurbizujące. Gatunki obce i inwazyjne.


Specyficzne warunki abiotyczne i biotyczne życia w mieście. Fragmentacja siedlisk. Wyspa ciepła. Zanieczyszczenia chemiczne (pyły, gazy, metale ciężkie, zasolenie, itd.), zanieczyszczenie światłem, bariery. Sąsiedztwo człowieka i jego konsekwencje. Brak/ zmiana presji drapieżników.


Tolerancja ekologiczna - czy można się dostosować do życia w mieście? Znaczenie preadaptacji. Przykłady przystosowań morfologicznych, fizjologicznych i behawioralnych do życia w mieście.


Nowe asocjacje (oddziaływania antagonistyczne i nieantagonistyczne w warunkach miejskich). Bioróżnorodność.


Mikroewolucja w mieście, Zjawisko synurbizacj iw perspektywie ekologii ewolucyjnej. Wpływ zmiany presji selekcyjnych na zmianę strategii życiowych (urban syndrome, slow pace of life hypothesis).


Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5