UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relacja człowiek-zwierzę na terenie miasta

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-1S120UD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Relacja człowiek-zwierzę na terenie miasta
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy: Ochrona środowiska, miasto, zm. klimatu i bezp. środ. 1 sem. II stop. Z-2025/2026-plan
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Ogólne treści programowe:

- Zadania jednostek administracyjnych w zadbaniu o dobrostan zwierząt dzikich i domowych na terenie miasta wraz z podstawą prawną obowiązującą w naszym kraju i Unii Europejskiej

- Instytucje państwowe/samorządowe oraz instytucje społeczne odpowiedzialne za dobrostan zwierząt dzikich i domowych na terenie miasta

- Rodzaje relacji zwierząt z mieszkańcami miast. Formy oddziaływania w obie strony: pozytywne-negatywne, stymulujące-hamujące.

- Ekologia zwierząt w mieście. Zachowanie dzikich zwierząt na terenie miast odbiega od zachowań standardowych, na co powinni zwrócić uwagę mieszkańcy miast. Interakcje zwierząt dzikich z domowymi

- Potrzeba wsparcia zwierząt dzikich na terenie miast. Jak pomagać, a czego wystrzegać się w kontakcie z dzikimi zwierzętami.

- Kolizje i wypadki drogowe z udziałem zwierząt. Jak ich unikać, jak zidentyfikować i wyeliminować miejsca najbardziej stykowe na drogach w miastach i strefach peryferyjnych. Jak zachować się podczas kolizji lub być świadkiem kolizji pojazdu ze zwierzęciem

- Wypadki infrastrukturalne z udziałem dzikich zwierząt. Jak ich unikać, jak zidentyfikować zagrożenia związane ze źle zaprojektowanymi ogrodzeniami, a także niezabezpieczonymi wykopami i studniami.

- Aranżacja przestrzeni w mieście, tak aby nie zachęcała dzikich zwierząt do wtargnięcia w przestrzenie stykowe z mieszkańcami miast, ogrodnikami, rolnikami, przedsiębiorcami.

- Instytucje niosące pomoc chorym, rannym, zabłąkanym i bezdomnym/porzuconym zwierzętom domowym. Problemu z identyfikacją właściciela. Ocena problemu bezdomności zwierząt, a także promocja adopcji zwierząt pochodzących ze schronisk miejskich.

- Zwierzęta domowe a mieszkające w domu. Zwierzęta gospodarskie na terenie miast. Zwierzęta konfliktowe a wchodzące w konflikt z człowiekiem na terenie miasta. Analiza pojęć i identyfikacja zagrożeń zarówno dla ludzi jak i zwierząt.


Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z zakresu zoologii, ekologii i prawa ochrony środowiska

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z interakcjami pomiędzy człowiekiem a zwierzętami dzikimi i domowymi, które mogą pojawić się na terenie miast. Przedstawione zostaną zasady postępowania podczas spotkania z dzikim zwierzęciem, napotkania zwierzęcia rannego i wymagającego pomocy. Jak właściwie dokarmiać zwierzęta na terenie miast, jak tworzyć dogodne warunków środowiskowe dla zwierząt bez konfliktów z mieszkańcami. Omówione zostaną obowiązki właścicieli zwierząt domowych w relacji z dziką fauną, zasady zachowania w przypadku ukąszenia przez hodowlane zwierzę egzotyczne. W ramach zajęć w terenie odwiedzane są instytucje mające na względzie poprawę dobrostanu zwierząt porzuconych, po wypadkach komunikacyjnych, zwierząt odebranych właścicielom, a także procedurą postępowania dla odłowionych zwierząt egzotycznych i niebezpiecznych. W odwiedzanych ośrodkach studenci zapoznają się też ze sprzętem służącym do właściwego odłowu, transportu, leczenia i pielęgnacji.

Efekty uczenia się:

WIEDZA/Student:

- wyjaśnia mechanizmy reakcji organizmów na czynniki stresogenne w mieście w bezpośredniej relacji człowieka ze zwierzęciem;

- określa powiązania ochrony środowiska z innymi dyscyplinami naukowymi i jednostkami administracyjnymi, w tym odnośnie interdyscyplinarnych metod badań i zachowań sozologicznych dotyczących relacji zwierząt i ludzi na terenie miast;

- charakteryzuje strategiczne problemy instytucji statutowo zobligowanych do ochrony środowiska i organizmów na terenie miast, również w interakcji z człowiekiem, wpisującej się w zasady polityki ekologicznej państwa;

- opisuje podstawowe zasady bezpieczeństwa, higieny i postępowania ze zwierzętami w bezpośrednim kontakcie na terenie miasta.

UMIEJĘTNOŚCI/Student:

- dyskutuje z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii na temat złożoności relacji człowieka z fauną miejską, wraz z problemem oszacowania skali konfliktów i możliwością ich rozwiązywania;

- analizuje, syntetyzuje i prezentuje informacje pozyskane podczas zajęć terenowych oraz z zewnętrznych źródeł tradycyjnych i elektronicznych z poszanowaniem praw autorskich;

- prowadzi profesjonalny dialog z różnymi instytucjami statutowo zajmującymi się społeczno-gospodarczo-administracyjnym podejściem do rozwiązywania konfliktów w relacjach człowiek-zwierzę podczas realizacji zadań badawczych i eksperckich;

- organizuje i pracuje w grupie i określa priorytety służące realizacji zadań.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE/Student:

- aktualizuje i poszerza wiedzę z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, wiązanych z rozwiązywaniem konfliktów w relacji ludzi ze zwierzętami na terenie miast;

- formułuje sądy w ważnych sprawach społecznych dotyczących rozwiązywania problemów konfliktowych związanych z obecnością zwierząt na terenie miasta;

- inicjuje i organizuje społeczne działania z instytucjami administracyjnie odpowiedzialnymi za rozwiązywanie konfliktów w relacji zwierząt z mieszkańcami miast;

- korzysta z opinii eksperta zewnętrznego w przypadku trudności w rozwiązywaniu złożonych problemów dotyczących relacji człowieka ze zwierzęciem na terenie miasta.

Realizowane kierunkowe efekty uczenia się:

04OŚ-2A_W02, 04OŚ-2A_W05, 04OŚ-2A_W06, 04OŚ-2A_W09,

04OŚ-2A_U01, 04OŚ-2A_U06, 04OŚ-2A_U09, 04OŚ-2A_U11,

04OŚ-2A_K01, 04OŚ-2A_K03, 04OŚ-2A_K07, 04OŚ-2A_K08

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Tszydel
Prowadzący grup: Mariusz Tszydel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia są obowiązkowe. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na ćwiczeniach terenowych. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie sprawozdania, karty pracy lub innych realizowanych zadań w terminie 2 tygodni od ustania nieobecności.


W związku z tym, że ćwiczenia odbywają się w terenie, studenci proszeni są o dostosowanie ubioru do panującej aury. Strój terenowy powinien być wygodny, nie krępujący ruchów. W przypadku wejścia na teren Schroniska Miejskiego czy Ośrodka Rehabilitacji Dzikich Zwierząt w Łodzi uprasza się o ograniczenie kosmetyków, ostrych makijaży oraz krzykliwych kolorów ubrań.

W przypadku spotkania z sokolnikiem wejście na teren Sortowni odpadów będzie wymagało kamizelki odblaskowej i kasku, które są zapewniane przez pracowników tej instytucji.


W części dotyczącej Szczegółowych treści kształcenia zawarto podział na zajęcia z wyszczególnieniem odwiedzanych instytucji na terenie miasta. W związku z tym, że plan zajęć narzuca określone dni i godziny wyjść w teren kolejność odwiedzanych instytucji może ulec zmianie, zależnie jak będzie to odpowiadało Gospodarzom tych spotkań.

Metody dydaktyczne:

Prelekcja na zasadzie krótkiego wykładu konwersacyjnego, metoda projektu, metaplan, notatka Cornella, dyskusja panelowa, debata „za” i „przeciw”, burza mózgów, studium przypadku.

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej ze wszystkich prac etapowych, aktywności na ćwiczeniach i terminowego oddania projektu zaliczeniowego. Na ocenę końcową składa się ocena ze sprawozdań (średnia arytmetyczna ze wszystkich sprawozdań terenowych) oraz ocena z projektu zaliczeniowego w proporcji 50%/50%.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ćwiczenia terenowe:

Ocena aktywności i przygotowania merytorycznego (m.in. umiejętność argumentowania, zadawania pytań) do dyskusji z osobami odpowiedzialnymi za dobrostan zwierząt

Ocena pracy w grupie i organizacji korzystania ze sprzętu podczas pracy w terenie

Ocena wykonanych sprawozdań z wizytacji w ośrodkach i instytucjach prac projektowych

Ocena przygotowanego projektu zaliczeniowego, będącego opracowaniem scenariusza przygotowywanego na wypadek sytuacji kryzysowych, w których biorą udział zwierzęta.

Szczegółowe treści kształcenia:

- Zadania jednostek administracyjnych w zadbaniu o dobrostan zwierząt dzikich i domowych na terenie miasta wraz z podstawą prawną obowiązującą w naszym kraju i Unii Europejskiej

- Instytucje państwowe/samorządowe oraz instytucje społeczne odpowiedzialne za dobrostan zwierząt dzikich i domowych na terenie miasta

- Rodzaje relacji zwierząt z mieszkańcami miast. Formy oddziaływania w obie strony: pozytywne-negatywne, stymulujące-hamujące.

- Ekologia zwierząt w mieście. Zachowanie dzikich zwierząt na terenie miast odbiega od zachowań standardowych, na co powinni zwrócić uwagę mieszkańcy miast. Interakcje zwierząt dzikich z domowymi

- Potrzeba wsparcia zwierząt dzikich na terenie miast. Jak pomagać, a czego wystrzegać się w kontakcie z dzikimi zwierzętami.

- Kolizje i wypadki drogowe z udziałem zwierząt. Jak ich unikać, jak zidentyfikować i wyeliminować miejsca najbardziej stykowe na drogach w miastach i strefach peryferyjnych. Jak zachować się podczas kolizji lub być świadkiem kolizji pojazdu ze zwierzęciem

- Wypadki infrastrukturalne z udziałem dzikich zwierząt. Jak ich unikać, jak zidentyfikować zagrożenia związane ze źle zaprojektowanymi ogrodzeniami, a także niezabezpieczonymi wykopami i studniami.

- Aranżacja przestrzeni w mieście, tak aby nie zachęcała dzikich zwierząt do wtargnięcia w przestrzenie stykowe z mieszkańcami miast, ogrodnikami, rolnikami, przedsiębiorcami.

- Instytucje niosące pomoc chorym, rannym, zabłąkanym i bezdomnym/porzuconym zwierzętom domowym. Problemu z identyfikacją właściciela. Ocena problemu bezdomności zwierząt, a także promocja adopcji zwierząt pochodzących ze schronisk miejskich.

- Zwierzęta domowe a mieszkające w domu. Zwierzęta gospodarskie na terenie miast. Zwierzęta konfliktowe a wchodzące w konflikt z człowiekiem na terenie miasta. Analiza pojęć i identyfikacja zagrożeń zarówno dla ludzi jak i zwierząt.


Przedmiot porusza zagadnienia związane z zadbaniem o dobrostan zwierząt domowych i dzikich na terenie miasta, a także zapobieganiu konfliktom i sytuacjom stykowym na linii człowiek-zwierzę zarówno na terenach zamieszkałych przez człowieka jak i poza nimi . Szczegółowe treści dotyczące zajęć w terenie:


Ćwiczenia 1. (2h) Zajęcia wprowadzające dotyczące informacji o instytucjach na terenie gminy, miasta, powiatu, województwa odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów/konfliktów ze zwierzętami, a także organizacji/stowarzyszeń sprawujących opiekę nad zwierzętami dzikimi i domowymi odebranymi właścicielom, nad uciekinierami i ofiarami wypadków.


Ćwiczenia 2. (2h) Wizyta w Straży Miejskiej – specjalistycznym oddziale Animal Patrol. Rola służb mundurowych w sytuacjach stykowych między mieszkańcami miast i zwierzętami. Rola SM w konfliktach zwierząt domowych i dzikich z człowiekiem. Rola SM w konfliktach sąsiedzkich o pupila. Czipowanie zwierząt i ich identyfikacja. Bezpieczny odłów i transport zwierzęcia zabłąkanego. zwierzęta domowe bez domu, status zdziczałego. Obowiązki właścicieli zwierząt domowych. Kot – zwierzę domowe czy zwierzę w domu. Kontrola relacji negatywnych i dbałość o relacje pozytywne – racjonalne dokarmianie, renaturyzacja przestrzeni miejskich i tworzenie schronień dla wybranych gatunków vs. straszenie, przepędzanie, podtruwanie i zabijanie zwierząt.


Ćwiczenia 3. (2h) Problem z obecnością zwierząt dzikich na terenie miast. Rola Kół łowieckich oraz Łowczego okręgowego na obszarze administracyjnym miasta i terenach przyległych. Identyfikacja problemu, szacowanie ilości incydentów i strat wyrządzonych przez zwierzęta dzikie. Procedury postępowania z dzikimi zwierzętami na terenie miasta, odłów, odstrzał, humanitarne uśmiercenie zwierzęcia nierokującego na przeżycie – współpraca z nadzorem weterynaryjnym. Obowiązki mieszkańców w przypadku pojawiających się zwierząt dzikich, odszkodowania za zniszczenie mienia i uszczerbek na zdrowiu spowodowany obecnością dzikich zwierząt.


Ćwiczenia 4. (2h) Leczenie i pielęgnacja dzikich zwierząt zabłąkanych, chorych i ofiar wypadków komunikacyjnych oraz infrastrukturalnych. Rola Ośrodka Rehabilitacji Dzikich Zwierząt w Łodzi we wprowadzaniu zwierząt dzikich do środowiska po zakończonej rekonwalescencji. Procedury postępowania ze zwierzętami rannymi, padłymi na terenie miasta i wymagającymi uśmiercenia.


Ćwiczenia 5. (2h) organizacje i stowarzyszenia miejskie oraz pozarządowe sprawujące opiekę nad zwierzętami (schronisko miejskie i/lub schroniska zorganizowane przez fundacje). Działalność schroniska miejskiego i powiązanie z różnymi służbami i instytucjami miejskimi. Odławianie, usypianie, sterylizacja, kastracja, opieka i rehabilitacja. System odnajdywania zwierząt domowych – uciekinierów, zabłąkanych i porzuconych. Procedura adopcji.


Ćwiczenia 6. (2h) Zadania realizowane przez sokolnika, jako przykład specjalistycznego podejścia do rozwiązania sytuacji konfliktowych na terenie lotniska miejskiego „Lublinek”.


Ćwiczenia 7. (1h) Podsumowanie zajęć w terenie i omówienie szczegółów dotyczących przygotowania/wykonania projektu zaliczeniowego.


Literatura:

- Ewolucja w miejskiej dżungli. 2019. Menno Schilthuizen. Wyd. Ferria Science, Łódź.

- Sekrety roślin i zwierząt w miejskiej dżungli. 2017. Nathanael Johnson. Wyd. Vivante

- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt [Dz.U. 1997, nr 111, poz. 724, z późn. zm.].

- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Dz.U. 1996, nr 132, poz. 622, z późn. zm.].

- Ustawa z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie [Dz.U. 1995, nr 147, poz. 713, z późn. zm.]

- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska [Dz. U. 2001, nr 62 poz. 627, z późn. zm.]

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Tszydel
Prowadzący grup: Mariusz Tszydel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia są obowiązkowe. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na ćwiczeniach terenowych. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie sprawozdania, karty pracy lub innych realizowanych zadań w terminie 2 tygodni od ustania nieobecności.


W związku z tym, że ćwiczenia odbywają się w terenie, studenci proszeni są o dostosowanie ubioru do panującej aury. Strój terenowy powinien być wygodny, nie krępujący ruchów. W przypadku wejścia na teren Schroniska Miejskiego czy Ośrodka Rehabilitacji Dzikich Zwierząt w Łodzi uprasza się o ograniczenie kosmetyków, ostrych makijaży oraz krzykliwych kolorów ubrań.

W przypadku spotkania z sokolnikiem wejście na teren Sortowni odpadów będzie wymagało kamizelki odblaskowej i kasku, które są zapewniane przez pracowników tej instytucji.


W części dotyczącej Szczegółowych treści kształcenia zawarto podział na zajęcia z wyszczególnieniem odwiedzanych instytucji na terenie miasta. W związku z tym, że plan zajęć narzuca określone dni i godziny wyjść w teren kolejność odwiedzanych instytucji może ulec zmianie, zależnie jak będzie to odpowiadało Gospodarzom tych spotkań.

Metody dydaktyczne:

Prelekcja na zasadzie krótkiego wykładu konwersacyjnego, metoda projektu, metaplan, notatka Cornella, dyskusja panelowa, debata „za” i „przeciw”, burza mózgów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej ze wszystkich prac etapowych, aktywności na ćwiczeniach i terminowego oddania projektu zaliczeniowego. Na ocenę końcową składa się ocena ze sprawozdań (średnia arytmetyczna ze wszystkich sprawozdań terenowych) oraz ocena z projektu zaliczeniowego w proporcji 50%/50%.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ćwiczenia terenowe:

Ocena aktywności i przygotowania merytorycznego (m.in. umiejętność argumentowania, zadawania pytań) do dyskusji z osobami odpowiedzialnymi za dobrostan zwierząt

Ocena pracy w grupie i organizacji korzystania ze sprzętu podczas pracy w terenie.

Ocena wykonanych sprawozdań z wizytacji w ośrodkach i instytucjach prac projektowych

Ocena przygotowanego projektu zaliczeniowego, będącego opracowaniem scenariusza przygotowywanego na wypadek sytuacji kryzysowych, w których biorą udział zwierzęta.

Szczegółowe treści kształcenia:

- Zadania jednostek administracyjnych w zadbaniu o dobrostan zwierząt dzikich i domowych na terenie miasta wraz z podstawą prawną obowiązującą w naszym kraju i Unii Europejskiej

- Instytucje państwowe/samorządowe oraz instytucje społeczne odpowiedzialne za dobrostan zwierząt dzikich i domowych na terenie miasta

- Rodzaje relacji zwierząt z mieszkańcami miast. Formy oddziaływania w obie strony: pozytywne-negatywne, stymulujące-hamujące.

- Ekologia zwierząt w mieście. Zachowanie dzikich zwierząt na terenie miast odbiega od zachowań standardowych, na co powinni zwrócić uwagę mieszkańcy miast. Interakcje zwierząt dzikich z domowymi

- Potrzeba wsparcia zwierząt dzikich na terenie miast. Jak pomagać, a czego wystrzegać się w kontakcie z dzikimi zwierzętami.

- Kolizje i wypadki drogowe z udziałem zwierząt. Jak ich unikać, jak zidentyfikować i wyeliminować miejsca najbardziej stykowe na drogach w miastach i strefach peryferyjnych. Jak zachować się podczas kolizji lub być świadkiem kolizji pojazdu ze zwierzęciem

- Wypadki infrastrukturalne z udziałem dzikich zwierząt. Jak ich unikać, jak zidentyfikować zagrożenia związane ze źle zaprojektowanymi ogrodzeniami, a także niezabezpieczonymi wykopami i studniami.

- Aranżacja przestrzeni w mieście, tak aby nie zachęcała dzikich zwierząt do wtargnięcia w przestrzenie stykowe z mieszkańcami miast, ogrodnikami, rolnikami, przedsiębiorcami.

- Instytucje niosące pomoc chorym, rannym, zabłąkanym i bezdomnym/porzuconym zwierzętom domowym. Problemu z identyfikacją właściciela. Ocena problemu bezdomności zwierząt, a także promocja adopcji zwierząt pochodzących ze schronisk miejskich.

- Zwierzęta domowe a mieszkające w domu. Zwierzęta gospodarskie na terenie miast. Zwierzęta konfliktowe a wchodzące w konflikt z człowiekiem na terenie miasta. Analiza pojęć i identyfikacja zagrożeń zarówno dla ludzi jak i zwierząt.


Przedmiot porusza zagadnienia związane z zadbaniem o dobrostan zwierząt domowych i dzikich na terenie miasta, a także zapobieganiu konfliktom i sytuacjom stykowym na linii człowiek-zwierzę zarówno na terenach zamieszkałych przez człowieka jak i poza nimi . Szczegółowe treści dotyczące zajęć w terenie:


Ćwiczenia 1. (2h) Zajęcia wprowadzające dotyczące informacji o instytucjach na terenie gminy, miasta, powiatu, województwa odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów/konfliktów ze zwierzętami, a także organizacji/stowarzyszeń sprawujących opiekę nad zwierzętami dzikimi i domowymi odebranymi właścicielom, nad uciekinierami i ofiarami wypadków.


Ćwiczenia 2. (2h) Wizyta w Straży Miejskiej – specjalistycznym oddziale Animal Patrol. Rola służb mundurowych w sytuacjach stykowych między mieszkańcami miast i zwierzętami. Rola SM w konfliktach zwierząt domowych i dzikich z człowiekiem. Rola SM w konfliktach sąsiedzkich o pupila. Czipowanie zwierząt i ich identyfikacja. Bezpieczny odłów i transport zwierzęcia zabłąkanego. zwierzęta domowe bez domu, status zdziczałego. Obowiązki właścicieli zwierząt domowych. Kot – zwierzę domowe czy zwierzę w domu. Kontrola relacji negatywnych i dbałość o relacje pozytywne – racjonalne dokarmianie, renaturyzacja przestrzeni miejskich i tworzenie schronień dla wybranych gatunków vs. straszenie, przepędzanie, podtruwanie i zabijanie zwierząt.


Ćwiczenia 3. (2h) Problem z obecnością zwierząt dzikich na terenie miast. Rola Kół łowieckich oraz Łowczego okręgowego na obszarze administracyjnym miasta i terenach przyległych. Identyfikacja problemu, szacowanie ilości incydentów i strat wyrządzonych przez zwierzęta dzikie. Procedury postępowania z dzikimi zwierzętami na terenie miasta, odłów, odstrzał, humanitarne uśmiercenie zwierzęcia nierokującego na przeżycie – współpraca z nadzorem weterynaryjnym. Obowiązki mieszkańców w przypadku pojawiających się zwierząt dzikich, odszkodowania za zniszczenie mienia i uszczerbek na zdrowiu spowodowany obecnością dzikich zwierząt.


Ćwiczenia 4. (2h) Leczenie i pielęgnacja dzikich zwierząt zabłąkanych, chorych i ofiar wypadków komunikacyjnych oraz infrastrukturalnych. Rola Ośrodka Rehabilitacji Dzikich Zwierząt w Łodzi we wprowadzaniu zwierząt dzikich do środowiska po zakończonej rekonwalescencji. Procedury postępowania ze zwierzętami rannymi, padłymi na terenie miasta i wymagającymi uśmiercenia.


Ćwiczenia 5. (2h) organizacje i stowarzyszenia miejskie oraz pozarządowe sprawujące opiekę nad zwierzętami (schronisko miejskie i/lub schroniska zorganizowane przez fundacje). Działalność schroniska miejskiego i powiązanie z różnymi służbami i instytucjami miejskimi. Odławianie, usypianie, sterylizacja, kastracja, opieka i rehabilitacja. System odnajdywania zwierząt domowych – uciekinierów, zabłąkanych i porzuconych. Procedura adopcji.


Ćwiczenia 6. (2h) Zadania realizowane przez sokolnika, jako przykład specjalistycznego podejścia do rozwiązania sytuacji konfliktowych na terenie lotniska miejskiego „Lublinek”.


Ćwiczenia 7. (1h) Podsumowanie zajęć w terenie i omówienie szczegółów dotyczących przygotowania/wykonania projektu zaliczeniowego.


Literatura:

- Ewolucja w miejskiej dżungli. 2019. Menno Schilthuizen. Wyd. Ferria Science, Łódź.

- Sekrety roślin i zwierząt w miejskiej dżungli. 2017. Nathanael Johnson. Wyd. Vivante

- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt [Dz.U. 1997, nr 111, poz. 724, z późn. zm.].

- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Dz.U. 1996, nr 132, poz. 622, z późn. zm.].

- Ustawa z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie [Dz.U. 1995, nr 147, poz. 713, z późn. zm.]

- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska [Dz. U. 2001, nr 62 poz. 627, z późn. zm.]

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5