Funkcjonowanie ekosystemów w warunkach presji inwestycyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-BM601LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Funkcjonowanie ekosystemów w warunkach presji inwestycyjnej |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, geografii, ekologii, geomonitoringu, ochrony środowiska przyrodniczego; Język angielski w zakresie umożliwiającym czytanie tekstu ze zrozumieniem; Umiejętność samodzielnego myślenia, pracy z literaturą i zasobami komputerowymi; |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z funkcjonowaniem ekosystemów w warunkach nasilonej antropopresji, w szczególności w wyniku urbanizacji, uprzemysłowienia, rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej, hydrotechnicznej i intensywnego rolnictwa. W ramach przedmiotu student zapoznaje się zarówno z zakresem negatywnych oddziaływań na środowisko jak i działaniami zapobiegawczymi, minimalizującymi, naprawczymi i kompensacyjnymi dla tych oddziaływań. Przedmiot przybliża wytyczne w tym zakresie wynikające z zaleceń organizacji międzynarodowych (OECD, UNEP, UNESCO), zaleceń unijnych i krajowych, a także możliwości tworzenia i realizacji strategii regionalnych w tym zakresie. |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. opisuje zjawiska fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w środowisku w wyniku presji antropogenicznej (urbanizacja, uprzemysłowienie, rozbudowa infrastruktury komunikacyjnej i hydrotechnicznej, zmiany krajobrazu, zmiany klimatu) w skali globalnej, regionalnej i lokalnej, oraz ich wpływ na funkcjonowanie ekosystemów i człowieka (04BM1A_W02; 04BM1A_W03; 04BM1A_W04) 2. dyskutuje transdyscyplinarny charakter zarządzania środowiskiem w warunkach presji inwestycyjnej (04BM1A_W02; 04BM1A_W03; 04BM1A_W04) 3. opisuje zasady działania instrumentów oceny interakcji między środowiskiem i społeczeństwem: oceny oddziaływania na środowisko, DPSIR, usług ekosystemowych i ich wyceny (04BM1A_W12) 4. charakteryzuje podstawowe techniczne i ekosystemowe działania naprawcze oraz podstawy podejmowania decyzji o ich zastosowaniu w określonych warunkach (04BM1A_W06) 5. interpretuje strukturalne i funkcjonalne zmiany w ekosystemach silnie zmienionych na podstawie prostych obserwacji i pomiarów w terenie lub laboratorium pod nadzorem opiekuna (04BM1A_U02; 04BM1A_U03; 04BM1A_U04) 6. proponuje rozwiązania systemowe dla ekosystemów silnie zmienionych w oparciu o syntezę wiedzy pozyskanej samodzielnie i podczas zajęć (04BM1A_U07; 04BM1A_U08; 04BM1A_U09) 7. charakteryzuje ryzyko związane z błędnym procesem decyzyjnym na etapie planowania inwestycji i oceny jej oddziaływania na ekosystemy (04BM1A_K03) 8. promuje zasady zrównoważonego rozwoju, pojęcie usług ekosystemowych, skutecznie stosuje nowoczesne metody komunikacji i moderacji oraz komunikuje się z interesariuszami w toku realizacji zadań przedmiotowych (04BM1A_K05) Przedmiot realizuje następujące kierunkowe efekty kształcenia: 04BM1A_W02; 04BM1A_W03; 04BM1A_W04; 04BM1A_W06; 04BM1A_W12; 04BM1A_U02; 04BM1A_U03; 04BM1A_U04; 04BM1A_U07; 04BM1A_U08; 04BM1A_U09; 04BM1A_K03; 04BM1A_K05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 78 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Wagner | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bednarek, Aleksandra Jabłońska, Lidia Marszał, Patrycja Podlaszczuk, Mariusz Tszydel, Iwona Wagner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z funkcjonowaniem ekosystemów w warunkach nasilonej antropopresji, w szczególności w wyniku urbanizacji, uprzemysłowienia, rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej, hydrotechnicznej i intensywnego rolnictwa. W ramach przedmiotu student zapoznaje się zarówno z zakresem negatywnych oddziaływań na środowisko jak i działaniami zapobiegawczymi, minimalizującymi, naprawczymi i kompensacyjnymi dla tych oddziaływań. Przedmiot przybliża wytyczne w tym zakresie wynikające z zaleceń organizacji międzynarodowych (OECD, UNEP, UNESCO), zaleceń unijnych i krajowych, a także możliwości tworzenia i realizacji strategii regionalnych w tym zakresie. Wykłady: 1. Wstęp: wyzwania globalne i regionalne generowane przez wzrastająca populację ludzką; DPSIR, Usługi ekosystemowe 2. Intensywne rolnictwo i wielkoskalowe zmiany krajobrazu 3. Urbanizacja – wprowadzenie, presja na cykl wody w krajobrazie i działania naprawcze (BZI) 4. Wpływ urbanizacji na zdrowie i warunki życia, planowanie przestrzenne i BZI 5. Zmiany klimaty i Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu 6. Oddziaływanie infrastruktury komunikacyjnej i energetycznej 7. Presja inwestycyjna na habitaty wodne: RDW + rehabilitacja ekosystemów 8. Oddziaływanie presji na ekosystemy lądowe 9. Oddziaływanie presji na ekosystemy lądowe 10. Współpraca, facylitacja i komunikacja w platformach interesariuszy (w tym budowanie map interesariuszy i map instytucjonalnych); 11. Metodologia budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych 12. Oceny oddziaływania na środowisko – podstawy prawne 13. Oceny oddziaływania na środowisko – metody monitoring przyrodniczy Ćwiczenia: 1. Wizyty studyjne: zagrożenia i działania naprawcze w obszarach o silnej presji inwestycyjnej (miasta, tereny uprzemysłowione; obszary rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej; budowle hydrotechniczne; intensywne rolnictwo) 2. DPSIR 3. Oceny oddziaływania na środowisko; 4. Wypracowywanie rozwiązań naprawczych; 5. Metodologia budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych w zespołach interdyscyplinarnych; 6. Komunikacja i facylitacja w platformach interesariuszy; |
|
Metody dydaktyczne: | Podające: Wykład z prezentacją multimedialną, filmy, zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem profesjonalnych technik facylitacji i komunikacji, prelekcje do ćwiczeń, Poszukujące: zajęcia terenowe, wizyty studyjne, studenci mają przygotować indywidualnie bądź w grupach szkic graficznych do obmiaru inwestycyjnego, projekt kompensacji środowiskowej dla wybranej inwestycji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wymagana jest obecność na 80% wykładów i 100% ćwiczeń. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu końcowego (zaliczenie wykładów) oraz ze wszystkich zadań składających się na ocenę końcową z ćwiczeń. Egzamin przeprowadzony w formie pisemnej. Poszczególne zadania ćwiczeniowe oceniane są na podstawie kompleksowości i rzetelności wypracowanych opinii (praca warsztatowa) i rozwiązań, umiejętności wykorzystania dotychczasowej wiedzy interdyscyplinarnej, samodzielności myślenia i korzystania ze źródeł literaturowych i prawnych, umiejętności pracy grupowej i wspólnego wypracowywania stanowisk. Udział poszczególnych ocen cząstkowych w ocenie końcowej z ćwiczeń jest jednakowy. Wagi ocen cząstkowych w ocenie końcowej z przedmiotu: 50% wykład, 50% ćwiczenia. |
|
Treści kształcenia: | W zakresie wiedzy Student: - opisuje cechy środowisk naturalnych i przekształconych antropogenicznie - wyjaśnia wpływ różnego rodzaju inwestycji na środowisko naturalne - charakteryzuje potencjalne zagrożenia dla zwierząt wynikające z budowy szlaków komunikacyjnych - określa stopień powiązania zagęszczenia sieci dróg z izolacją zwierząt na danym terenie - charakteryzuje strategiczne problemy związane z ochroną środowiska przyrodniczego znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie realizacji i eksploatacji danego typu inwestycji Realizowane kierunkowe efekty kształcenia:04OŚ2A_W01, 04OŚ2A_W02, 04OŚ2A_W04, 04OŚ2A_W05, 04OŚ2A_W06 W zakresie umiejętności Student: - posługuje się mapami sieci dróg krajowych i autostrad wskazując potencjalne bariery ekologiczne - posługuje się technikami i narzędziami graficznymi opracowując koncepcję kompensacji środowiskowej związanej z negatywnym oddziaływaniem różnych typów inwestycji - określa rolę siatek zabezpieczających, przejść dla zwierząt i ekranów akustycznych - ocenia poziom hałasu za pomocą urządzenia do pomiaru tego parametru - planuje sposoby zabezpieczenia dróg i autostrad czyniąc je bezpieczniejszymi dla zwierząt i ludzi Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: 04OŚ2A_U04, 04OŚ2A_U07, 04OŚ2A_U08 W zakresie kompetencji społecznych Student: - ocenia wyniki własnych obserwacji lub wyników pozyskanych z literatury naukowej, Internetu i innych mediów odnoszące się do ochrony środowiska, mając na uwadze ograniczenie negatywnego wpływu inwestycji na środowisko naturalne. Realizowane kierunkowe efekty kształcenia:04OŚ2A_K02 Wykłady: 1. Wstęp: wyzwania globalne i regionalne generowane przez wzrastająca populację ludzką; DPSIR, Usługi ekosystemowe 2. Intensywne rolnictwo i wielkoskalowe zmiany krajobrazu 3. Urbanizacja – wprowadzenie, presja na cykl wody w krajobrazie i działania naprawcze (BZI) 4. Wpływ urbanizacji na zdrowie i warunki życia, planowanie przestrzenne i BZI 5. Zmiany klimaty i Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu 6. Oddziaływanie infrastruktury komunikacyjnej i energetycznej 7. Presja inwestycyjna na habitaty wodne: RDW + rehabilitacja ekosystemów 8. Oddziaływanie presji na ekosystemy lądowe 9. Oddziaływanie presji na ekosystemy lądowe 10. Współpraca, facylitacja i komunikacja w platformach interesariuszy (w tym budowanie map interesariuszy i map instytucjonalnych); 11. Metodologia budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych 12. Oceny oddziaływania na środowisko – podstawy prawne 13. Oceny oddziaływania na środowisko – metody monitoring przyrodniczy Ćwiczenia: 1. Wizyty studyjne: zagrożenia i działania naprawcze w obszarach o silnej presji inwestycyjnej (miasta, tereny uprzemysłowione; obszary rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej; budowle hydrotechniczne; intensywne rolnictwo) 2. DPSIR 3. Oceny oddziaływania na środowisko; 4. Wypracowywanie rozwiązań naprawczych; 5. Metodologia budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych w zespołach interdyscyplinarnych; 6. Komunikacja i facylitacja w platformach interesariuszy; |
|
Literatura: |
Wskazane przez prowadzących dyrektywy unijne, akty prawa krajowego i bieżące raporty krajowe i Europejskiej Agencji Środowiska związane z zakresem przedmiotu. Wskazana przez prowadzących literatura naukowa (polsko- i anglojęzyczna) związana z zakresem przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 78 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Tszydel | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bednarek, Maria Grzybkowska, Wojciech Jurasz, Tomasz Jurczak, Andrzej Kruk, Patrycja Podlaszczuk, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Mariusz Tszydel, Iwona Wagner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z funkcjonowaniem ekosystemów w warunkach nasilonej antropopresji, w szczególności w wyniku urbanizacji, uprzemysłowienia, rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej, hydrotechnicznej i intensywnego rolnictwa. W ramach przedmiotu student zapoznaje się zarówno z zakresem negatywnych oddziaływań na środowisko jak i działaniami zapobiegawczymi, minimalizującymi, naprawczymi i kompensacyjnymi dla tych oddziaływań. Przedmiot przybliża wytyczne w tym zakresie wynikające z zaleceń organizacji międzynarodowych (OECD, UNEP, UNESCO), zaleceń unijnych i krajowych, a także możliwości tworzenia i realizacji strategii regionalnych w tym zakresie. |
|
Metody dydaktyczne: | Podające: Wykład z prezentacją multimedialną, filmy, zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem profesjonalnych technik facylitacji i komunikacji, prelekcje do ćwiczeń, Poszukujące: zajęcia terenowe, wizyty studyjne, studenci mają przygotować indywidualnie bądź w grupach szkic graficznych do obmiaru inwestycyjnego, projekt kompensacji środowiskowej dla wybranej inwestycji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wymagana jest obecność na 80% wykładów i 100% ćwiczeń. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu końcowego (zaliczenie wykładów) oraz ze wszystkich zadań składających się na ocenę końcową z ćwiczeń. Egzamin przeprowadzony w formie pisemnej. Poszczególne zadania ćwiczeniowe oceniane są na podstawie kompleksowości i rzetelności wypracowanych opinii (praca warsztatowa) i rozwiązań, umiejętności wykorzystania dotychczasowej wiedzy interdyscyplinarnej, samodzielności myślenia i korzystania ze źródeł literaturowych i prawnych, umiejętności pracy grupowej i wspólnego wypracowywania stanowisk. Udział poszczególnych ocen cząstkowych w ocenie końcowej z ćwiczeń jest jednakowy. Wagi ocen cząstkowych w ocenie końcowej z przedmiotu: 50% wykład, 50% ćwiczenia. |
|
Treści kształcenia: | W zakresie wiedzy Student: - opisuje cechy środowisk naturalnych i przekształconych antropogenicznie - wyjaśnia wpływ różnego rodzaju inwestycji na środowisko naturalne - charakteryzuje potencjalne zagrożenia dla zwierząt wynikające z budowy szlaków komunikacyjnych - określa stopień powiązania zagęszczenia sieci dróg z izolacją zwierząt na danym terenie - charakteryzuje strategiczne problemy związane z ochroną środowiska przyrodniczego znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie realizacji i eksploatacji danego typu inwestycji Realizowane kierunkowe efekty kształcenia:04OŚ2A_W01, 04OŚ2A_W02, 04OŚ2A_W04, 04OŚ2A_W05, 04OŚ2A_W06 W zakresie umiejętności Student: - posługuje się mapami sieci dróg krajowych i autostrad wskazując potencjalne bariery ekologiczne - posługuje się technikami i narzędziami graficznymi opracowując koncepcję kompensacji środowiskowej związanej z negatywnym oddziaływaniem różnych typów inwestycji - określa rolę siatek zabezpieczających, przejść dla zwierząt i ekranów akustycznych - ocenia poziom hałasu za pomocą urządzenia do pomiaru tego parametru - planuje sposoby zabezpieczenia dróg i autostrad czyniąc je bezpieczniejszymi dla zwierząt i ludzi Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: 04OŚ2A_U04, 04OŚ2A_U07, 04OŚ2A_U08 W zakresie kompetencji społecznych Student: - ocenia wyniki własnych obserwacji lub wyników pozyskanych z literatury naukowej, Internetu i innych mediów odnoszące się do ochrony środowiska, mając na uwadze ograniczenie negatywnego wpływu inwestycji na środowisko naturalne. Realizowane kierunkowe efekty kształcenia:04OŚ2A_K02 Wykłady: 1. Wstęp: wyzwania globalne i regionalne generowane przez wzrastająca populację ludzką; DPSIR, Usługi ekosystemowe 2. Intensywne rolnictwo i wielkoskalowe zmiany krajobrazu 3. Urbanizacja – wprowadzenie, presja na cykl wody w krajobrazie i działania naprawcze (BZI) 4. Wpływ urbanizacji na zdrowie i warunki życia, planowanie przestrzenne i BZI 5. Zmiany klimaty i Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu 6. Oddziaływanie infrastruktury komunikacyjnej i energetycznej 7. Presja inwestycyjna na habitaty wodne: RDW + rehabilitacja ekosystemów 8. Oddziaływanie presji na ekosystemy lądowe 9. Oddziaływanie presji na ekosystemy lądowe 10. Współpraca, facylitacja i komunikacja w platformach interesariuszy (w tym budowanie map interesariuszy i map instytucjonalnych); 11. Metodologia budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych 12. Oceny oddziaływania na środowisko – podstawy prawne 13. Oceny oddziaływania na środowisko – metody monitoring przyrodniczy Ćwiczenia: 1. Wizyty studyjne: zagrożenia i działania naprawcze w obszarach o silnej presji inwestycyjnej (miasta, tereny uprzemysłowione; obszary rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej; budowle hydrotechniczne; intensywne rolnictwo) 2. DPSIR 3. Oceny oddziaływania na środowisko; 4. Wypracowywanie rozwiązań naprawczych; 5. Metodologia budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych w zespołach interdyscyplinarnych; 6. Komunikacja i facylitacja w platformach interesariuszy; |
|
Literatura: |
Wskazane przez prowadzących dyrektywy unijne, akty prawa krajowego i bieżące raporty krajowe i Europejskiej Agencji Środowiska związane z zakresem przedmiotu. Wskazana przez prowadzących literatura naukowa (polsko- i anglojęzyczna) związana z zakresem przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.