UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Funkcjonowanie ekosystemów w warunkach presji inwestycyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-BM601LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Funkcjonowanie ekosystemów w warunkach presji inwestycyjnej
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu biologii, geografii, ekologii, geomonitoringu, ochrony środowiska przyrodniczego;

Język angielski w zakresie umożliwiającym czytanie tekstu ze zrozumieniem;

Umiejętność samodzielnego myślenia, pracy z literaturą i zasobami komputerowymi;

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z funkcjonowaniem ekosystemów w warunkach nasilonej antropopresji, w szczególności w wyniku urbanizacji, uprzemysłowienia, rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej, hydrotechnicznej i intensywnego rolnictwa. W ramach przedmiotu student zapoznaje się zarówno z zakresem negatywnych oddziaływań na środowisko jak i działaniami zapobiegawczymi, minimalizującymi, naprawczymi i kompensacyjnymi dla tych oddziaływań. Przedmiot przybliża wytyczne w tym zakresie wynikające z zaleceń organizacji międzynarodowych (OECD, UNEP, UNESCO), zaleceń unijnych i krajowych, a także możliwości tworzenia i realizacji strategii regionalnych w tym zakresie.

Efekty uczenia się:

Student:

1. opisuje zjawiska fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w środowisku w wyniku presji antropogenicznej (urbanizacja, uprzemysłowienie, rozbudowa infrastruktury komunikacyjnej i hydrotechnicznej, zmiany krajobrazu, zmiany klimatu) w skali globalnej, regionalnej i lokalnej, oraz ich wpływ na funkcjonowanie ekosystemów i człowieka (04BM1A_W02; 04BM1A_W03; 04BM1A_W04)

2. dyskutuje transdyscyplinarny charakter zarządzania środowiskiem w warunkach presji inwestycyjnej (04BM1A_W02; 04BM1A_W03; 04BM1A_W04)

3. opisuje zasady działania instrumentów oceny interakcji między środowiskiem i społeczeństwem: oceny oddziaływania na środowisko, DPSIR, usług ekosystemowych i ich wyceny (04BM1A_W12)

4. charakteryzuje podstawowe techniczne i ekosystemowe działania naprawcze oraz podstawy podejmowania decyzji o ich zastosowaniu w określonych warunkach (04BM1A_W06)

5. interpretuje strukturalne i funkcjonalne zmiany w ekosystemach silnie zmienionych na podstawie prostych obserwacji i pomiarów w terenie lub laboratorium pod nadzorem opiekuna (04BM1A_U02; 04BM1A_U03; 04BM1A_U04)

6. proponuje rozwiązania systemowe dla ekosystemów silnie zmienionych w oparciu o syntezę wiedzy pozyskanej samodzielnie i podczas zajęć (04BM1A_U07; 04BM1A_U08; 04BM1A_U09)

7. charakteryzuje ryzyko związane z błędnym procesem decyzyjnym na etapie planowania inwestycji i oceny jej oddziaływania na ekosystemy (04BM1A_K03)

8. promuje zasady zrównoważonego rozwoju, pojęcie usług ekosystemowych, skutecznie stosuje nowoczesne metody komunikacji i moderacji oraz komunikuje się z interesariuszami w toku realizacji zadań przedmiotowych (04BM1A_K05)

Przedmiot realizuje następujące kierunkowe efekty kształcenia:

04BM1A_W02; 04BM1A_W03; 04BM1A_W04; 04BM1A_W06; 04BM1A_W12; 04BM1A_U02; 04BM1A_U03; 04BM1A_U04; 04BM1A_U07; 04BM1A_U08; 04BM1A_U09; 04BM1A_K03; 04BM1A_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 78 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Wagner
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Aleksandra Jabłońska, Lidia Marszał, Patrycja Podlaszczuk, Mariusz Tszydel, Iwona Wagner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z funkcjonowaniem ekosystemów w warunkach nasilonej antropopresji, w szczególności w wyniku urbanizacji, uprzemysłowienia, rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej, hydrotechnicznej i intensywnego rolnictwa. W ramach przedmiotu student zapoznaje się zarówno z zakresem negatywnych oddziaływań na środowisko jak i działaniami zapobiegawczymi, minimalizującymi, naprawczymi i kompensacyjnymi dla tych oddziaływań. Przedmiot przybliża wytyczne w tym zakresie wynikające z zaleceń organizacji międzynarodowych (OECD, UNEP, UNESCO), zaleceń unijnych i krajowych, a także możliwości tworzenia i realizacji strategii regionalnych w tym zakresie.


Wykłady:

1. Wstęp: wyzwania globalne i regionalne generowane przez wzrastająca populację ludzką; DPSIR, Usługi ekosystemowe

2. Intensywne rolnictwo i wielkoskalowe zmiany krajobrazu

3. Urbanizacja – wprowadzenie, presja na cykl wody w krajobrazie i działania naprawcze (BZI)

4. Wpływ urbanizacji na zdrowie i warunki życia, planowanie przestrzenne i BZI

5. Zmiany klimaty i Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu

6. Oddziaływanie infrastruktury komunikacyjnej i energetycznej

7. Presja inwestycyjna na habitaty wodne: RDW + rehabilitacja ekosystemów

8. Oddziaływanie presji na ekosystemy lądowe

9. Oddziaływanie presji na ekosystemy lądowe

10. Współpraca, facylitacja i komunikacja w platformach interesariuszy (w tym budowanie map interesariuszy i map instytucjonalnych);

11. Metodologia budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych

12. Oceny oddziaływania na środowisko – podstawy prawne

13. Oceny oddziaływania na środowisko – metody monitoring przyrodniczy


Ćwiczenia:


1. Wizyty studyjne: zagrożenia i działania naprawcze w obszarach o silnej presji inwestycyjnej (miasta, tereny uprzemysłowione; obszary rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej; budowle hydrotechniczne; intensywne rolnictwo)

2. DPSIR

3. Oceny oddziaływania na środowisko;

4. Wypracowywanie rozwiązań naprawczych;

5. Metodologia budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych w zespołach interdyscyplinarnych;

6. Komunikacja i facylitacja w platformach interesariuszy;

Metody dydaktyczne:

Podające:

Wykład z prezentacją multimedialną, filmy, zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem profesjonalnych technik facylitacji i komunikacji, prelekcje do ćwiczeń,


Poszukujące:

zajęcia terenowe, wizyty studyjne, studenci mają przygotować indywidualnie bądź w grupach szkic graficznych do obmiaru inwestycyjnego, projekt kompensacji środowiskowej dla wybranej inwestycji

Sposoby i kryteria oceniania:

Wymagana jest obecność na 80% wykładów i 100% ćwiczeń.

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu końcowego (zaliczenie wykładów) oraz ze wszystkich zadań składających się na ocenę końcową z ćwiczeń.


Egzamin przeprowadzony w formie pisemnej.

Poszczególne zadania ćwiczeniowe oceniane są na podstawie kompleksowości i rzetelności wypracowanych opinii (praca warsztatowa) i rozwiązań, umiejętności wykorzystania dotychczasowej wiedzy interdyscyplinarnej, samodzielności myślenia i korzystania ze źródeł literaturowych i prawnych, umiejętności pracy grupowej i wspólnego wypracowywania stanowisk. Udział poszczególnych ocen cząstkowych w ocenie końcowej z ćwiczeń jest jednakowy.

Wagi ocen cząstkowych w ocenie końcowej z przedmiotu: 50% wykład, 50% ćwiczenia.

Treści kształcenia:

W zakresie wiedzy Student:

- opisuje cechy środowisk naturalnych i przekształconych antropogenicznie

- wyjaśnia wpływ różnego rodzaju inwestycji na środowisko naturalne

- charakteryzuje potencjalne zagrożenia dla zwierząt wynikające z budowy szlaków komunikacyjnych

- określa stopień powiązania zagęszczenia sieci dróg z izolacją zwierząt na danym terenie

- charakteryzuje strategiczne problemy związane z ochroną środowiska przyrodniczego znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie realizacji i eksploatacji danego typu inwestycji

Realizowane kierunkowe efekty kształcenia:04OŚ2A_W01, 04OŚ2A_W02, 04OŚ2A_W04, 04OŚ2A_W05, 04OŚ2A_W06


W zakresie umiejętności Student:

- posługuje się mapami sieci dróg krajowych i autostrad wskazując potencjalne bariery ekologiczne

- posługuje się technikami i narzędziami graficznymi opracowując koncepcję kompensacji środowiskowej związanej z negatywnym oddziaływaniem różnych typów inwestycji

- określa rolę siatek zabezpieczających, przejść dla zwierząt i ekranów akustycznych

- ocenia poziom hałasu za pomocą urządzenia do pomiaru tego parametru

- planuje sposoby zabezpieczenia dróg i autostrad czyniąc je bezpieczniejszymi dla zwierząt i ludzi

Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: 04OŚ2A_U04, 04OŚ2A_U07, 04OŚ2A_U08


W zakresie kompetencji społecznych Student:

- ocenia wyniki własnych obserwacji lub wyników pozyskanych z literatury naukowej, Internetu i innych mediów odnoszące się do ochrony środowiska, mając na uwadze ograniczenie negatywnego wpływu inwestycji na środowisko naturalne.

Realizowane kierunkowe efekty kształcenia:04OŚ2A_K02


Wykłady:

1. Wstęp: wyzwania globalne i regionalne generowane przez wzrastająca populację ludzką; DPSIR, Usługi ekosystemowe

2. Intensywne rolnictwo i wielkoskalowe zmiany krajobrazu

3. Urbanizacja – wprowadzenie, presja na cykl wody w krajobrazie i działania naprawcze (BZI)

4. Wpływ urbanizacji na zdrowie i warunki życia, planowanie przestrzenne i BZI

5. Zmiany klimaty i Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu

6. Oddziaływanie infrastruktury komunikacyjnej i energetycznej

7. Presja inwestycyjna na habitaty wodne: RDW + rehabilitacja ekosystemów

8. Oddziaływanie presji na ekosystemy lądowe

9. Oddziaływanie presji na ekosystemy lądowe

10. Współpraca, facylitacja i komunikacja w platformach interesariuszy (w tym budowanie map interesariuszy i map instytucjonalnych);

11. Metodologia budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych

12. Oceny oddziaływania na środowisko – podstawy prawne

13. Oceny oddziaływania na środowisko – metody monitoring przyrodniczy


Ćwiczenia:


1. Wizyty studyjne: zagrożenia i działania naprawcze w obszarach o silnej presji inwestycyjnej (miasta, tereny uprzemysłowione; obszary rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej; budowle hydrotechniczne; intensywne rolnictwo)

2. DPSIR

3. Oceny oddziaływania na środowisko;

4. Wypracowywanie rozwiązań naprawczych;

5. Metodologia budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych w zespołach interdyscyplinarnych;

6. Komunikacja i facylitacja w platformach interesariuszy;

Literatura:

Wskazane przez prowadzących dyrektywy unijne, akty prawa krajowego i bieżące raporty krajowe i Europejskiej Agencji Środowiska związane z zakresem przedmiotu.

Wskazana przez prowadzących literatura naukowa (polsko- i anglojęzyczna) związana z zakresem przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 78 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Tszydel
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Maria Grzybkowska, Wojciech Jurasz, Tomasz Jurczak, Andrzej Kruk, Patrycja Podlaszczuk, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Mariusz Tszydel, Iwona Wagner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z funkcjonowaniem ekosystemów w warunkach nasilonej antropopresji, w szczególności w wyniku urbanizacji, uprzemysłowienia, rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej, hydrotechnicznej i intensywnego rolnictwa. W ramach przedmiotu student zapoznaje się zarówno z zakresem negatywnych oddziaływań na środowisko jak i działaniami zapobiegawczymi, minimalizującymi, naprawczymi i kompensacyjnymi dla tych oddziaływań. Przedmiot przybliża wytyczne w tym zakresie wynikające z zaleceń organizacji międzynarodowych (OECD, UNEP, UNESCO), zaleceń unijnych i krajowych, a także możliwości tworzenia i realizacji strategii regionalnych w tym zakresie.

Metody dydaktyczne:

Podające:

Wykład z prezentacją multimedialną, filmy, zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem profesjonalnych technik facylitacji i komunikacji, prelekcje do ćwiczeń,


Poszukujące:

zajęcia terenowe, wizyty studyjne, studenci mają przygotować indywidualnie bądź w grupach szkic graficznych do obmiaru inwestycyjnego, projekt kompensacji środowiskowej dla wybranej inwestycji

Sposoby i kryteria oceniania:

Wymagana jest obecność na 80% wykładów i 100% ćwiczeń.

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu końcowego (zaliczenie wykładów) oraz ze wszystkich zadań składających się na ocenę końcową z ćwiczeń.


Egzamin przeprowadzony w formie pisemnej.

Poszczególne zadania ćwiczeniowe oceniane są na podstawie kompleksowości i rzetelności wypracowanych opinii (praca warsztatowa) i rozwiązań, umiejętności wykorzystania dotychczasowej wiedzy interdyscyplinarnej, samodzielności myślenia i korzystania ze źródeł literaturowych i prawnych, umiejętności pracy grupowej i wspólnego wypracowywania stanowisk. Udział poszczególnych ocen cząstkowych w ocenie końcowej z ćwiczeń jest jednakowy.

Wagi ocen cząstkowych w ocenie końcowej z przedmiotu: 50% wykład, 50% ćwiczenia.

Treści kształcenia:

W zakresie wiedzy Student:

- opisuje cechy środowisk naturalnych i przekształconych antropogenicznie

- wyjaśnia wpływ różnego rodzaju inwestycji na środowisko naturalne

- charakteryzuje potencjalne zagrożenia dla zwierząt wynikające z budowy szlaków komunikacyjnych

- określa stopień powiązania zagęszczenia sieci dróg z izolacją zwierząt na danym terenie

- charakteryzuje strategiczne problemy związane z ochroną środowiska przyrodniczego znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie realizacji i eksploatacji danego typu inwestycji

Realizowane kierunkowe efekty kształcenia:04OŚ2A_W01, 04OŚ2A_W02, 04OŚ2A_W04, 04OŚ2A_W05, 04OŚ2A_W06


W zakresie umiejętności Student:

- posługuje się mapami sieci dróg krajowych i autostrad wskazując potencjalne bariery ekologiczne

- posługuje się technikami i narzędziami graficznymi opracowując koncepcję kompensacji środowiskowej związanej z negatywnym oddziaływaniem różnych typów inwestycji

- określa rolę siatek zabezpieczających, przejść dla zwierząt i ekranów akustycznych

- ocenia poziom hałasu za pomocą urządzenia do pomiaru tego parametru

- planuje sposoby zabezpieczenia dróg i autostrad czyniąc je bezpieczniejszymi dla zwierząt i ludzi

Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: 04OŚ2A_U04, 04OŚ2A_U07, 04OŚ2A_U08


W zakresie kompetencji społecznych Student:

- ocenia wyniki własnych obserwacji lub wyników pozyskanych z literatury naukowej, Internetu i innych mediów odnoszące się do ochrony środowiska, mając na uwadze ograniczenie negatywnego wpływu inwestycji na środowisko naturalne.

Realizowane kierunkowe efekty kształcenia:04OŚ2A_K02


Wykłady:

1. Wstęp: wyzwania globalne i regionalne generowane przez wzrastająca populację ludzką; DPSIR, Usługi ekosystemowe

2. Intensywne rolnictwo i wielkoskalowe zmiany krajobrazu

3. Urbanizacja – wprowadzenie, presja na cykl wody w krajobrazie i działania naprawcze (BZI)

4. Wpływ urbanizacji na zdrowie i warunki życia, planowanie przestrzenne i BZI

5. Zmiany klimaty i Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu

6. Oddziaływanie infrastruktury komunikacyjnej i energetycznej

7. Presja inwestycyjna na habitaty wodne: RDW + rehabilitacja ekosystemów

8. Oddziaływanie presji na ekosystemy lądowe

9. Oddziaływanie presji na ekosystemy lądowe

10. Współpraca, facylitacja i komunikacja w platformach interesariuszy (w tym budowanie map interesariuszy i map instytucjonalnych);

11. Metodologia budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych

12. Oceny oddziaływania na środowisko – podstawy prawne

13. Oceny oddziaływania na środowisko – metody monitoring przyrodniczy


Ćwiczenia:


1. Wizyty studyjne: zagrożenia i działania naprawcze w obszarach o silnej presji inwestycyjnej (miasta, tereny uprzemysłowione; obszary rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej; budowle hydrotechniczne; intensywne rolnictwo)

2. DPSIR

3. Oceny oddziaływania na środowisko;

4. Wypracowywanie rozwiązań naprawczych;

5. Metodologia budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych w zespołach interdyscyplinarnych;

6. Komunikacja i facylitacja w platformach interesariuszy;

Literatura:

Wskazane przez prowadzących dyrektywy unijne, akty prawa krajowego i bieżące raporty krajowe i Europejskiej Agencji Środowiska związane z zakresem przedmiotu.

Wskazana przez prowadzących literatura naukowa (polsko- i anglojęzyczna) związana z zakresem przedmiotu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7