Edukacja i świadomość ekologiczna mieszkańców miast
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-EM206LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja i świadomość ekologiczna mieszkańców miast |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: |
EkoMiasto 2 sem. I stop. L-2024/2025-plan |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, umiejętność pracy z komputerem, biegłość w mowie i piśmie w języku polskim |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności podejmowania działań, edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: -charakteryzuje rolę człowieka w kształtowaniu środowiska przyrodniczego miast, sposoby ograniczania i kontrolowania antropopresji, skutki globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka 04Eko-1A_W02 -objaśnia związki pomiędzy poziomem świadomości ekologicznej a rozwojem obszarów zurbanizowanych i podmiejskich 04Eko-1A_W10 -szczegółowo charakteryzuje rolę edukatorów w kształtowaniu środowiska miejskiego 04Eko-1A_W11 Umiejętności Student: -interpretuje wiedzę niezbędną do kształtowania świadomości ekologicznej w oparciu o przygotowane zadania edukacyjne 04Eko-1A_U04 -planuje i realizuje działania kształtujące świadomość ekologiczną 04Eko-1A_U12 Kompetencje społeczne Student: -prawidłowo określa dylematy związane z nadmierną konsumpcją i sposobami jej ograniczania 04Eko-1A_K3 -kształtuje potencjał przyrodniczy miasta planując inicjatywę lokalną04Eko-1A_K4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna). Eksponujące: prezentacja multimedialna, quiz sprawdzający. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych. Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna). Kryteria oceniania: 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast, „wychowanie do środowiska”. Podczas ćwiczeń studenci poszukują sposobów edukacji w tym zakresie. Zagadnienia wykładów: 1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym 2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty 3. Wychowanie do środowiska 4. Przyszłość, społeczeństwo poindustrialne, globalizacja, metropolizacja |
|
Literatura: |
1) Sobczyk WiktoriaEdukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/3199/edukacja_ekologiczna_i_prozdrowo_wiktoria_sobczyk_001179.pdf?sequence=1&isAllowed=y 2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa 3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512. 4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CA
W
PT CA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ratajczyk | |
Prowadzący grup: | Paulina Borówka, Amelia Chyb, Natalia Ratajczyk, Iwona Rosset | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia są obowiązkowe. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na ćwiczeniach i 1 na wykładzie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub innych realizowanych zadań w terminie 2 tygodni od powrotu na zajęcia. |
|
Metody dydaktyczne: | Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna). metoda projektu, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych. Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna). Kryteria oceniania: 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) Ocena końcowa: 50% wykład+50% ćwiczenia |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Kolokwium na ocenę (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_W10, 04Eko-1A_W11) Ćwiczenia: Ocena aktywności i przygotowania merytorycznego zadania edukacyjnego (04Eko-1A_W11, 04Eko-1A_U04, 04Eko-1A_U12), Ocena wykonanych prac projektowych (04Eko-1A_K4) Ocena kart pracy (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_U12, 04Eko-1A_K3) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast. Zagadnienia wykładów: 1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym 2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty 3. Czynniki kształtujące świadomość ekologiczną 4. Możliwości redukcji negatywnego wpływu na środowisko w miastach 5. Edukacja ekologiczna i rola edukatora środowiskowego 6. Ślad ekologiczny krajów, miast i indywidualny 7. Przyszłość, społeczeństwo po industrialne, globalizacja, metropolizacja Zagadnienia ćwiczeń: 1. Świadomość ekologiczna – główne założenia, przykłady badań, przygotowanie kwestionariusza 2. Ekoetykiety i ich wpływ na świadomą konsumpcję 3. Ślad ekologiczny – założenia koncepcji, pomiar indywidualnego śladu ekologicznego 4. Moje zachowania i ich wpływ na środowisko – prezentacje indywidualne 5. Techniki i narzędzia wykorzystywane w edukacji przyrodniczej, analiza skuteczności i przydatności różnych narzędzi i technik 6. Praca edukatora przyrodniczego 7. Edukacja przyrodnicza w warunkach miejskich - Prezentacja projektów studentów (edukacyjna gra terenowa o tematyce przyrodniczej) 8. i 9. Czy łatwo być edukatorem przyrodniczym? Prezentacja wybranego tematu związanego z ekologią/naukami przyrodniczymi/ochroną środowiska 10.Strategia zapewnienia żywności dla rosnącej populacji świata z nastawieniem na dietę roślinną, omówienie głównych problemów produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego 11.Identyfikacja rozwiązań zapewniających zrównoważoną dietę osób dorosłych i dzieci, także w kontekście śladu wodnego 12.Ocena składu produktów w oparciu o etykiety z nastawieniem na identyfikację dodatków do żywności oraz ich wpływu na organizm ludzki 13.Analiza trybu życia w kontekście prawidłowości funkcjonowania organizmu ludzkiego w dobie smartfonizacji. |
|
Literatura: |
1) Sobczyk Wiktoria Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków 2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa 3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512. 4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
CA
CA
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ratajczyk | |
Prowadzący grup: | Paulina Borówka, Aleksandra Janiszewska, Natalia Ratajczyk, Iwona Rosset | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia są obowiązkowe. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na ćwiczeniach i 1 na wykładzie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub innych realizowanych zadań w terminie 2 tygodni od powrotu na zajęcia. |
|
Metody dydaktyczne: | Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna). metoda projektu, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych. Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna). Kryteria oceniania: 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) Ocena końcowa: 50% wykład+50% ćwiczenia |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Kolokwium na ocenę (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_W10, 04Eko-1A_W11) Ćwiczenia: Ocena aktywności i przygotowania merytorycznego zadania edukacyjnego (04Eko-1A_W11, 04Eko-1A_U04, 04Eko-1A_U12), Ocena wykonanych prac projektowych (04Eko-1A_K4) Ocena kart pracy (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_U12, 04Eko-1A_K3) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast. Zagadnienia wykładów: 1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym 2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty 3. Czynniki kształtujące świadomość ekologiczną 4. Możliwości redukcji negatywnego wpływu na środowisko w miastach 5. Edukacja ekologiczna i rola edukatora środowiskowego 6. Ślad ekologiczny krajów, miast i indywidualny 7. Przyszłość, społeczeństwo po industrialne, globalizacja, metropolizacja Zagadnienia ćwiczeń: 1. Świadomość ekologiczna – główne założenia, przykłady badań, przygotowanie kwestionariusza 2. Ekoetykiety i ich wpływ na świadomą konsumpcję 3. Ślad ekologiczny – założenia koncepcji, pomiar indywidualnego śladu ekologicznego 4. Moje zachowania i ich wpływ na środowisko – prezentacje indywidualne 5. Techniki i narzędzia wykorzystywane w edukacji przyrodniczej, analiza skuteczności i przydatności różnych narzędzi i technik 6. Praca edukatora przyrodniczego 7. Edukacja przyrodnicza w warunkach miejskich - Prezentacja projektów studentów (edukacyjna gra terenowa o tematyce przyrodniczej) 8. i 9. Czy łatwo być edukatorem przyrodniczym? Prezentacja wybranego tematu związanego z ekologią/naukami przyrodniczymi/ochroną środowiska 10.Strategia zapewnienia żywności dla rosnącej populacji świata z nastawieniem na dietę roślinną, omówienie głównych problemów produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego 11.Identyfikacja rozwiązań zapewniających zrównoważoną dietę osób dorosłych i dzieci, także w kontekście śladu wodnego 12.Ocena składu produktów w oparciu o etykiety z nastawieniem na identyfikację dodatków do żywności oraz ich wpływu na organizm ludzki 13.Analiza trybu życia w kontekście prawidłowości funkcjonowania organizmu ludzkiego w dobie smartfonizacji. |
|
Literatura: |
1) Sobczyk Wiktoria Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków 2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa 3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512. 4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CA
CA
W
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ratajczyk | |
Prowadzący grup: | Danuta Babska, Paulina Borówka, Aleksandra Janiszewska, Natalia Ratajczyk, Iwona Rosset | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia są obowiązkowe. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na ćwiczeniach i 1 na wykładzie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub innych realizowanych zadań w terminie 2 tygodni od powrotu na zajęcia. |
|
Metody dydaktyczne: | Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna). metoda projektu, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych. Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna). Kryteria oceniania: 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) Ocena końcowa: 50% wykład+50% ćwiczenia |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Kolokwium na ocenę (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_W10, 04Eko-1A_W11) Ćwiczenia: Ocena aktywności i przygotowania merytorycznego zadania edukacyjnego (04Eko-1A_W11, 04Eko-1A_U04, 04Eko-1A_U12), Ocena wykonanych prac projektowych (04Eko-1A_K4) Ocena kart pracy (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_U12, 04Eko-1A_K3) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast. Zagadnienia wykładów: 1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym 2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty 3. Czynniki kształtujące świadomość ekologiczną 4. Możliwości redukcji negatywnego wpływu na środowisko w miastach 5. Edukacja ekologiczna i rola edukatora środowiskowego 6. Ślad ekologiczny krajów, miast i indywidualny 7. Przyszłość, społeczeństwo po industrialne, globalizacja, metropolizacja Zagadnienia ćwiczeń: 1. Świadomość ekologiczna – główne założenia, przykłady badań, przygotowanie kwestionariusza 2. Ekoetykiety i ich wpływ na świadomą konsumpcję 3. Ślad ekologiczny – założenia koncepcji, pomiar indywidualnego śladu ekologicznego 4. Moje zachowania i ich wpływ na środowisko – prezentacje indywidualne 5. Techniki i narzędzia wykorzystywane w edukacji przyrodniczej, analiza skuteczności i przydatności różnych narzędzi i technik 6. Praca edukatora przyrodniczego 7. Edukacja przyrodnicza w warunkach miejskich - Prezentacja projektów studentów (edukacyjna gra terenowa o tematyce przyrodniczej) 8. i 9. Czy łatwo być edukatorem przyrodniczym? Prezentacja wybranego tematu związanego z ekologią/naukami przyrodniczymi/ochroną środowiska 10.Strategia zapewnienia żywności dla rosnącej populacji świata z nastawieniem na dietę roślinną, omówienie głównych problemów produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego 11.Identyfikacja rozwiązań zapewniających zrównoważoną dietę osób dorosłych i dzieci, także w kontekście śladu wodnego 12.Ocena składu produktów w oparciu o etykiety z nastawieniem na identyfikację dodatków do żywności oraz ich wpływu na organizm ludzki 13.Analiza trybu życia w kontekście prawidłowości funkcjonowania organizmu ludzkiego w dobie smartfonizacji. |
|
Literatura: |
1) Sobczyk Wiktoria Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków 2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa 3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512. 4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ CA
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Rosset | |
Prowadzący grup: | Danuta Babska, Paulina Borówka, Iwona Rosset, Radosław Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna). Eksponujące: prezentacja multimedialna, quiz sprawdzający. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych. Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna). Kryteria oceniania: 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast, „wychowanie do środowiska”. Podczas ćwiczeń studenci poszukują sposobów edukacji w tym zakresie. Zagadnienia wykładów: 1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym 2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty 3. Wychowanie do środowiska 4. Przyszłość, społeczeństwo poindustrialne, globalizacja, metropolizacja |
|
Literatura: |
1) Sobczyk WiktoriaEdukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/3199/edukacja_ekologiczna_i_prozdrowo_wiktoria_sobczyk_001179.pdf?sequence=1&isAllowed=y 2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa 3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512. 4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
C
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Rosset | |
Prowadzący grup: | Danuta Babska, Paulina Borówka, Paulina Pruszkowska-Przybylska, Iwona Rosset, Radosław Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna). Eksponujące: prezentacja multimedialna, quiz sprawdzający. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych. Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna). Kryteria oceniania: 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast, „wychowanie do środowiska”. Podczas ćwiczeń studenci poszukują sposobów edukacji w tym zakresie. Zagadnienia wykładów: 1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym 2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty 3. Wychowanie do środowiska 4. Przyszłość, społeczeństwo poindustrialne, globalizacja, metropolizacja |
|
Literatura: |
1) Sobczyk WiktoriaEdukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/3199/edukacja_ekologiczna_i_prozdrowo_wiktoria_sobczyk_001179.pdf?sequence=1&isAllowed=y 2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa 3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512. 4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
C
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ratajczyk | |
Prowadzący grup: | Paulina Borówka, Natalia Ratajczyk, Iwona Rosset, Dominika Ślusarczyk, Radosław Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia są obowiązkowe. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na ćwiczeniach i 1 na wykładzie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub innych realizowanych zadań w terminie 2 tygodni od powrotu na zajęcia. |
|
Metody dydaktyczne: | Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna). metoda projektu, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych. Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna). Kryteria oceniania: 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) Ocena końcowa: 50% wykład+50% ćwiczenia |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Kolokwium na ocenę (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_W10, 04Eko-1A_W11) Ćwiczenia: Ocena aktywności i przygotowania merytorycznego zadania edukacyjnego (04Eko-1A_W11, 04Eko-1A_U04, 04Eko-1A_U12), Ocena wykonanych prac projektowych (04Eko-1A_K4) Ocena kart pracy (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_U12, 04Eko-1A_K3) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast. Zagadnienia wykładów: 1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym 2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty 3. Czynniki kształtujące świadomość ekologiczną 4. Możliwości redukcji negatywnego wpływu na środowisko w miastach 5. Edukacja ekologiczna i rola edukatora środowiskowego 6. Ślad ekologiczny krajów, miast i indywidualny 7. Przyszłość, społeczeństwo po industrialne, globalizacja, metropolizacja Zagadnienia ćwiczeń: 1. Świadomość ekologiczna – główne założenia, przykłady badań, przygotowanie kwestionariusza 2. Ekoetykiety i ich wpływ na świadomą konsumpcję 3. Ślad ekologiczny – założenia koncepcji, pomiar indywidualnego śladu ekologicznego 4. Moje zachowania i ich wpływ na środowisko – prezentacje indywidualne 5. Techniki i narzędzia wykorzystywane w edukacji przyrodniczej, analiza skuteczności i przydatności różnych narzędzi i technik 6. Praca edukatora przyrodniczego 7. Edukacja przyrodnicza w warunkach miejskich - Prezentacja projektów studentów (edukacyjna gra terenowa o tematyce przyrodniczej) 8. i 9. Czy łatwo być edukatorem przyrodniczym? Prezentacja wybranego tematu związanego z ekologią/naukami przyrodniczymi/ochroną środowiska 10.Strategia zapewnienia żywności dla rosnącej populacji świata z nastawieniem na dietę roślinną, omówienie głównych problemów produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego 11.Identyfikacja rozwiązań zapewniających zrównoważoną dietę osób dorosłych i dzieci, także w kontekście śladu wodnego 12.Ocena składu produktów w oparciu o etykiety z nastawieniem na identyfikację dodatków do żywności oraz ich wpływu na organizm ludzki 13.Analiza trybu życia w kontekście prawidłowości funkcjonowania organizmu ludzkiego w dobie smartfonizacji. |
|
Literatura: |
1) Sobczyk Wiktoria Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków 2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa 3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512. 4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CA
CA
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ratajczyk | |
Prowadzący grup: | Beata Borowska, Magdalena Kobus, Natalia Ratajczyk, Iwona Rosset, Radosław Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia są obowiązkowe. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na ćwiczeniach i 1 na wykładzie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub innych realizowanych zadań w terminie 2 tygodni od powrotu na zajęcia. |
|
Metody dydaktyczne: | Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna). metoda projektu, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych. Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna). Kryteria oceniania: 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) Ocena końcowa: 50% wykład+50% ćwiczenia |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Kolokwium na ocenę (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_W10, 04Eko-1A_W11) Ćwiczenia: Ocena aktywności i przygotowania merytorycznego zadania edukacyjnego (04Eko-1A_W11, 04Eko-1A_U04, 04Eko-1A_U12), Ocena wykonanych prac projektowych (04Eko-1A_K4) Ocena kart pracy (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_U12, 04Eko-1A_K3) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast. Zagadnienia wykładów: 1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym 2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty 3. Czynniki kształtujące świadomość ekologiczną 4. Możliwości redukcji negatywnego wpływu na środowisko w miastach 5. Edukacja ekologiczna i rola edukatora środowiskowego 6. Ślad ekologiczny krajów, miast i indywidualny 7. Przyszłość, społeczeństwo po industrialne, globalizacja, metropolizacja Zagadnienia ćwiczeń: 1. Świadomość ekologiczna – główne założenia, przykłady badań, przygotowanie kwestionariusza 2. Ekoetykiety i ich wpływ na świadomą konsumpcję 3. Ślad ekologiczny – założenia koncepcji, pomiar indywidualnego śladu ekologicznego 4. Moje zachowania i ich wpływ na środowisko – prezentacje indywidualne 5. Techniki i narzędzia wykorzystywane w edukacji przyrodniczej, analiza skuteczności i przydatności różnych narzędzi i technik 6. Praca edukatora przyrodniczego 7. Edukacja przyrodnicza w warunkach miejskich - Prezentacja projektów studentów (edukacyjna gra terenowa o tematyce przyrodniczej) 8. i 9. Czy łatwo być edukatorem przyrodniczym? Prezentacja wybranego tematu związanego z ekologią/naukami przyrodniczymi/ochroną środowiska 10.Strategia zapewnienia żywności dla rosnącej populacji świata z nastawieniem na dietę roślinną, omówienie głównych problemów produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego 11.Identyfikacja rozwiązań zapewniających zrównoważoną dietę osób dorosłych i dzieci, także w kontekście śladu wodnego 12.Ocena składu produktów w oparciu o etykiety z nastawieniem na identyfikację dodatków do żywności oraz ich wpływu na organizm ludzki 13.Analiza trybu życia w kontekście prawidłowości funkcjonowania organizmu ludzkiego w dobie smartfonizacji. |
|
Literatura: |
1) Sobczyk Wiktoria Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków 2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa 3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512. 4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.