UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedsiębiorczość i inwestycje w mieście

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM509LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedsiębiorczość i inwestycje w mieście
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy: EkoMiasto 5 sem. I stop. Z-2025/2026-plan
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student ma ogólną wiedzę o współczesnych procesach społecznych, gospodarczych i środowiskowych.

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu dostarczenie wiedzy z zakresu przedsiębiorczości i inwestycji w mieście. Szczególny nacisk położony jest na przybliżenie wiadomości z zakresu podstaw przedsiębiorczości, instytucjonalnych form jej wspierania, roli samorządu terytorialnego we wspieraniu przedsiębiorczości, partnerstwa publicznego-prywatnego (PPP) i prorozwojowych inwestycji miejskich.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student:

- zna i rozumie podstawowe procesy rozwoju i gospodarowania w przestrzeni miejskiej w kontekście współczesnych teorii społecznych i ekonomicznych oraz wiedzy z zakresu ochrony środowiska (04Eko-1A_W04);

- zna podstawowe przesłanki i potrzeby o charakterze społecznym, gospodarczym i środowiskowym rozwoju miast (04Eko-1A_W09 );

- zna związki pomiędzy zasadą zrównoważonego rozwoju a kształtowaniem środowiska miejskiego ( 04Eko-1A_W10);

- zna wartość przedsiębiorczych postaw społecznych i ma wiedzę z zakresu zakładania własnej działalności gospodarczej, wspierania rozwoju przedsiębiorczości i działalności wdrożeniowej (04Eko-1A_W14);

- posiada umiejętność przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji) w języku polskim i obcym (04Eko-1A_U10);

- potrafi uczestniczyć w przygotowywaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju (04Eko-1A_K2)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Chądzyński
Prowadzący grup: Jacek Chądzyński, Zofia Dolewka, Aygün Kam
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia w cyklu 2025/26 prowadzone będą stacjonarnie z wykorzystaniem platformy Moodle oraz darmowej aplikacji Mentimeter.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Moderowana dyskusja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej dotyczącej omawianego tematu poprzedzona wprowadzeniem ze strony prowadzącego ćwiczenia.

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach - udział w dyskusji, zadawanie pytań prowadzącemu oraz realizacja 5 zadań zamieszczonych na platformie Moodle.

Łączna liczba punktów do zdobycia przez studenta/studentkę - 18.

17-18 pkt=bdb (5)

15-16 pkt = db+ (4,5)

13-14 pkt = db (4)

11-12 pkt = dst+ (3,5)

9-10 pkt = dst (3)

Poniżej 9 pkt = ndst (2)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się nastąpi na podstawie:

- aktywności studentów w trakcie zajęć* (maks. 3 pkt);

- realizacji zadań przewidzianych w ramach zajęć (maks. 15 pkt).


* każdorazowo po zakończeniu zajęć wybierane będą osoby, które wykazały się w ich trakcie aktywnością. Aktywność w trakcie:

6 i więcej zajęć = 3 pkt

3-5 zajęć = 2 pkt

1-2 zajęć = 1 pkt

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie i istota przedsiębiorczości oraz definicje i cechy przedsiębiorcy

2. Formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności gospodarczej oraz ścieżka zakładania działalności gospodarczej w Polsce

3. Rola sektora MSP w gospodarce

4. Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania przedsiębiorstwa

5. System wsparcia przedsiębiorczości w Polsce

6. Rola miasta/gminy w rozwoju przedsiębiorczości

7. Wykorzystanie outsourcingu i Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w realizacji inwestycji miejskich

8. Znaczenie inwestycji miejskich w procesach rozwoju przedsiębiorczości


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cieślik J., Koładkiewicz I. (2014), Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości w aglomeracjach miejskich, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, https://www.kozminski.edu.pl/fileadmin/wspolne_elementy/Jednostki/sfop/Publikacje_ksiazki/Wspieranie_rozwoju_przedsiebiorczosci_e-book.pdf

2.Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Misiąg W., Tomalak M., Wspieranie przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny, Polska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości, Warszawa 2001

3.Nowakowska A. (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd.UŁ, Łódź 2016

4. Rutkowski J.(red.), Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce i jego funkcjonowanie na przykładzie wybranych projektów, Wyd.UŁ., Łódź 2010

Literatura uzupełniająca:

1. Bąkowski A., Marzewska M., Rudawska J., (2021), OŚRODKI INNOWACJI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W POLSCE. RAPORT Z BADANIA 2021, SOOIiP, Poznań, https://www.sooipp.org.pl/osrodki-innowacji-i-przedsiebiorczosci-w-polsce-raport-z-badania-2021

2.Przygodzki Z.(red.), EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. UŁ, Łódź 2016

3. Skowrońska A., Tarnawa A. (red.), Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce (2025), PARP, Warszawa 2025

4. Wojciechowski E., Zarządzanie w samorządzie terytorialnym. Difin, Warszawa 2012

5. Wojciechowski E., Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Chądzyński
Prowadzący grup: Jacek Chądzyński, Aygün Kam
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia w cyklu 2024/25 prowadzone będą stacjonarnie z wykorzystaniem platformy Moodle oraz darmowej aplikacji Mentimeter.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Moderowana dyskusja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej dotyczącej omawianego tematu poprzedzona wprowadzeniem ze strony prowadzącego ćwiczenia.

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach - udział w dyskusji, zadawanie pytań prowadzącemu oraz realizacja 5 zadań zamieszczonych na platformie Moodle.

Łączna liczba punktów do zdobycia przez studenta/studentkę - 18.

17-18 pkt=bdb (5)

15-16 pkt = db+ (4,5)

13-14 pkt = db (4)

11-12 pkt = dst+ (3,5)

9-10 pkt = dst (3)

Poniżej 9 pkt = ndst (2)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja i ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się nastąpi na podstawie:

- aktywności studentów w trakcie zajęć* (maks. 3 pkt);

- realizacji zadań przewidzianych w ramach zajęć (maks. 15 pkt).


* każdorazowo po zakończeniu zajęć wybierane będą osoby, które wykazały się w ich trakcie aktywnością. Aktywność w trakcie:

6 i więcej zajęć = 3 pkt

3-5 zajęć = 2 pkt

1-2 zajęć = 1 pkt

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie i istota przedsiębiorczości oraz definicje i cechy przedsiębiorcy

2. Formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności gospodarczej oraz ścieżka zakładania działalności gospodarczej w Polsce

3. Rola sektora MSP w gospodarce

4. Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania przedsiębiorstwa

5. System wsparcia przedsiębiorczości w Polsce

6. Rola miasta/gminy w rozwoju przedsiębiorczości

7. Wykorzystanie outsourcingu i Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w realizacji inwestycji miejskich

8. Znaczenie inwestycji miejskich w procesach rozwoju przedsiębiorczości


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cieślik J., Koładkiewicz I. (2014), Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości w aglomeracjach miejskich, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, https://www.kozminski.edu.pl/fileadmin/wspolne_elementy/Jednostki/sfop/Publikacje_ksiazki/Wspieranie_rozwoju_przedsiebiorczosci_e-book.pdf

2.Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Misiąg W., Tomalak M., Wspieranie przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny, Polska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości, Warszawa 2001

3.Nowakowska A. (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd.UŁ, Łódź 2016

4. Rutkowski J.(red.), Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce i jego funkcjonowanie na przykładzie wybranych projektów, Wyd.UŁ., Łódź 2010

Literatura uzupełniająca:

1. Bąkowski A., Marzewska M., Rudawska J., (2021), OŚRODKI INNOWACJI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W POLSCE. RAPORT Z BADANIA 2021, SOOIiP, Poznań, https://www.sooipp.org.pl/osrodki-innowacji-i-przedsiebiorczosci-w-polsce-raport-z-badania-2021

2.Przygodzki Z.(red.), EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd.UŁ, Łódź 2016

3. Wojciechowski E., Zarządzanie w samorządzie terytorialnym. Difin, Warszawa 2012

4. Wojciechowski E., Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Sobczak
Prowadzący grup: Michał Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia w cyklu 2022/23 prowadzone będą stacjonarnie z wykorzystaniem platformy Moodle i MS Teams.

Student uczestniczy w 26 godzinnych ćwiczeniach prowadzonych przez nauczyciela akademickickiego.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Moderowana dyskusja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej dotyczącej omawianego tematu poprzedzona wprowadzeniem ze strony prowadzącego ćwiczenia.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

1. Prezentacja multimedialna dotycząca wybranej tematyki z treści kształcenia

2. Aktywność na zajęciach


Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia ważona ocen z prezentacji /max. 80 %/ i aktywność /max 20%/

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do przedsiębiorczości

2. Instytucjonalne formy wspierania przedsiębiorczości w mieście i regionie

2.1. Rola samorządu terytorialnego w wspieraniu przedsiębiorczości

2.2. Agencje, fundacje fundusze jako instytucjonalna forma wspierania przedsiębiorczości w mieście

3. Fundusze Europejskie jako źródło finansowania przedsiębiorczości

4. Partnerstwo publiczno-prywatne w realizowaniu zadań publicznych – istota, zakres, przykłady

5. Alternatywne formy wspierania /finansowania/ przedsiębiorczości – rodzaje, charakterystyka

6. Inwestycje w mieście




Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Misiąg W., Tomalak M., Wspieranie przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny, Polska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości, Warszawa 2001

2.Wojciechowski E., Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012

3.Nowakowska A. (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd.UŁ, Łódź 2016

4. Rutkowski J.(red.), Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce i jego funkcjonowanie na przykładzie wybranych projektów, Wyd.UŁ., Łódź 2010

Literatura uzupełniająca:

1.Wojciechowski E., Zarządzanie w samorządzie terytorialnym. Difin, Warszawa 2012

2.Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999

3.Grzymała Z., Restrukturyzacja sektora komunalnego w Polsce, SGH, Warszawa 2010

4.Przygodzki Z.(red.), EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd.UŁ, Łódź 2016

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Sobczak
Prowadzący grup: Michał Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia w cyklu 2020/21 prowadzone będą stacjonarnie /lub zdalnie/, z wykorzystaniem platformy Moodle i MS Teams.

Student uczestniczy w 26 godzinnych ćwiczeniach prowadzonych przez nauczyciela akademickickiego.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Moderowana dyskusja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej dotyczącej omawianego tematu poprzedzona wprowadzeniem ze strony prowadzącego ćwiczenia.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

1. Prezentacja multimedialna dotycząca wybranej tematyki z treści kształcenia

2. Aktywność na zajęciach


Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia ważona ocen z prezentacji /max. 80 %/ i aktywność /max 20%/

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do przedsiębiorczości

2. Instytucjonalne formy wspierania przedsiębiorczości w mieście i regionie

2.1. Rola samorządu terytorialnego w wspieraniu przedsiębiorczości

2.2. Agencje, fundacje fundusze jako instytucjonalna forma wspierania przedsiębiorczości w mieście

3. Fundusze Europejskie jako źródło finansowania przedsiębiorczości

4. Partnerstwo publiczno-prywatne w realizowaniu zadań publicznych – istota, zakres, przykłady

5. Alternatywne formy wspierania /finansowania/ przedsiębiorczości – rodzaje, charakterystyka

6. Inwestycje w mieście




Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Misiąg W., Tomalak M., Wspieranie przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny, Polska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości, Warszawa 2001

2.Wojciechowski E., Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012

3.Nowakowska A. (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd.UŁ, Łódź 2016

4. Rutkowski J.(red.), Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce i jego funkcjonowanie na przykładzie wybranych projektów, Wyd.UŁ., Łódź 2010

Literatura uzupełniająca:

1.Wojciechowski E., Zarządzanie w samorządzie terytorialnym. Difin, Warszawa 2012

2.Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999

3.Grzymała Z., Restrukturyzacja sektora komunalnego w Polsce, SGH, Warszawa 2010

4.Przygodzki Z.(red.), EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd.UŁ, Łódź 2016

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Dąbrowski
Prowadzący grup: Adam Dąbrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia w cyklu 2020/21 prowadzone będą stacjonarnie /lub zdalnie/, z wykorzystaniem platformy Moodle i MS Teams.

Student uczestniczy w 26 godzinnych ćwiczeniach prowadzonych przez nauczyciela akademickickiego.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Moderowana dyskusja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej dotyczącej omawianego tematu poprzedzona wprowadzeniem ze strony prowadzącego ćwiczenia.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

1. Prezentacja multimedialna dotycząca wybranej tematyki z treści kształcenia

2. Kolokwium zaliczeniowe

3. Aktywność na zajęciach


Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia ważona ocen z prezentacji /max. 50 %/ i kolokwium /max 50%/

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rola Małych Średnich Przedsiębiorstw w gospodarce

2. Instytucjonalne formy wspierania przedsiębiorczości w mieście i regionie

2.1. Rola samorządu terytorialnego w wspieraniu przedsiębiorczości

2.2. Agencje, fundacje fundusze jako instytucjonalna forma wspierania przedsiębiorczości w mieście

3. Fundusze Europejskie jako źródło finansowania przedsiębiorczości

4. Partnerstwo publiczno-prywatne w realizowaniu zadań publicznych – istota, zakres, przykłady

5. Alternatywne formy wspierania /finansowania/ przedsiębiorczości – rodzaje, charakterystyka





Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Misiąg W., Tomalak M., Wspieranie przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny, Polska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości, Warszawa 2001

2.Wojciechowski E., Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012

3.Nowakowska A. (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd.UŁ, Łódź 2016

4. Rutkowski J.(red.), Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce i jego funkcjonowanie na przykładzie wybranych projektów, Wyd.UŁ., Łódź 2010

Literatura uzupełniająca:

1.Wojciechowski E., Zarządzanie w samorządzie terytorialnym. Difin, Warszawa 2012

2.Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999

3.Grzymała Z., Restrukturyzacja sektora komunalnego w Polsce, SGH, Warszawa 2010

4.Przygodzki Z.(red.), EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd.UŁ, Łódź 2016

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Wasiak
Prowadzący grup: Andrzej Wasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia w cyklu 2020/21 prowadzone będą zdalnie, z wykorzystaniem platformy Moodle i MS Teams.


Student uczestniczy w 26 godzinnych ćwiczeniach prowadzonych przez nauczyciela akademickickiego.


3 pkt ECTS.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia: dyskusja seminaryjna, studium przypadku, prezentacja multimedialna

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

1. Prezentacja multimedialna dotycząca wybranej tematyki z treści kształcenia (PEK 2, PEK 3, PEK 6);

3. Aktywność na zajęciach (PEK 1, PEK 4).

Szczegółowe treści kształcenia:

1.Miasto jako organizacja samorządu terytorialnego

2.Wizerunek ekonomiczny miasta

3.Teoretyczne aspekty przedsiębiorczości

4.Rodzaje przedsiębiorczości

5.Wspieranie przedsiębiorczości przez samorząd lokalny

6.Instrumenty wspierania przedsiębiorczości

7.Pojęcie i rodzaje inwestycji

8.Gospodarowanie majątkiem komunalnym

9.Przekształcenia organizacyjno-własnościowe mienia

10.Prywatyzacja komunalna jako przesłanka przedsiębiorczości

11.Kontraktowanie i koncesjonowanie zadań publicznych

12.Źródła finansowania inwestycji miejskich

13.Istota i zakres partnerstwa publiczno-prywatnego

14.Finansowanie inwestycji infrastrukturalnych w formule ppp. Wybrane

kwestie

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Misiąg W., Tomalak M., Wspieranie przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny, Polska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości, Warszawa 2001

2.Wojciechowski E., Gospodarka samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2012

3.Nowakowska A. (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd.UŁ, Łódź 2016

4. Rutkowski J.(red.), Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce i jego funkcjonowanie na przykładzie wybranych projektów, Wyd.UŁ., Łódź 2010

Literatura uzupełniająca:

1.Wojciechowski E., Zarządzanie w samorządzie terytorialnym. Difin, Warszawa 2012

2.Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999

3.Grzymała Z., Restrukturyzacja sektora komunalnego w Polsce, SGH, Warszawa 2010

4.Przygodzki Z.(red.), EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd.UŁ, Łódź 2016

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5