UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modelowanie rozwoju procesów społeczno-gospodarczych miasta

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM511LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Modelowanie rozwoju procesów społeczno-gospodarczych miasta
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu statystyki, podstawy Excela w zakresie programu studiów

Skrócony opis:

Student zapozna się z zaawansowanymi metodami statystycznymi, głównie z zakresu wielowymiarowej analizy porównawczej oraz ekonometrycznych modeli trendu i możliwościami ich zastosowania w modelowaniu procesów społeczno-gospodarczych miasta. Przedmiot ma charakter praktyczny, z naciskiem na umiejętność wyboru i aplikacji odpowiednich metod i interpretację uzyskanych wyników.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza: student charakteryzuje podstawowe metodologie właściwe dla ekonomii, w szczególności związane z procesami rozwojowymi miast oraz objaśnia determinanty tych procesów (04Eko-1A_W01; 04Eko-1A_W03); opisuje podstawowe czynniki o charakterze społecznym, gospodarczym i środowiskowym rozwoju miast; charakteryzuje metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania i analizy danych, pozwalające opisywać procesy społeczne zachodzące w miastach – w szczególności podstawowe metody statystyki wielowymiarowej oraz metody analizy dynamiki niejednorodnych zjawisk ekonomicznych (04Eko-1A_W06; 04Eko-1A_W09)

2. Umiejętności: student wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskuje dane do przeprowadzenia analizy porównawczej zjawisk złożonych (jakimi są zjawiska społeczno – ekonomiczne w miastach) oraz identyfikuje przyczyny tych zjawisk i interpretuje je; wybiera i stosuje odpowiednie techniki, metody i narzędzia pozwalające opisać i interpretować zjawiska i procesy oraz tendencje i kierunki zmian w rozwoju miast (04Eko-1A_U01; 04Eko-1A_U02; 04Eko-1A_U03); analizuje i prognozuje procesy miejskie i zjawiska społeczne związane rozwojem miast i ich otoczenia, z wykorzystaniem metod i narzędzi statystyczno – ekonometrycznych oraz odpowiedniego oprogramowania komputerowego (04Eko-1A_U05; 04Eko-1A_U06), planuje priorytety w realizacji zadań i projektów (04Eko-1A_U12)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak
Prowadzący grup: Barbara Dańska-Borsiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

- W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


- Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Zaprezentowanie studentom niezbędnych podstaw teoretycznych - metoda podająca z elementami wykładu problemowo-programowanego.

Część praktyczna - metody heurystyczne w tym burza mózgów; dyskusja nakierowana na wspólne znalezienie właściwych metod rozwiązywania zadań; rozwiązywanie zadań przykładowych pod kierunkiem prowadzącej;

Realizacja projektów własnych - praca grupowa lub indywidualna, konsultowana z prowadzącą

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę składa się: oceny z dwóch projektów własnych (każdy po 35% oceny) oraz ocena z testu sprawdzającego efekty uczenia się w zakresie wymienionym wyżej (30% oceny).

Projekty i test oceniane są w następujący sposób:

50-60% - ocena 3

60-70% - ocena 3+

70-80% - ocena 4

80-90% - ocena 4+

90-100% - ocena 5

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Dwa projekty własne (realizowane indywidualne lub w parach) - zakres obejmuje zdefiniowanie analizowanego zjawiska, zebranie danych statystycznych, zastosowanie odpowiednich metod i procedur z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania, interpretację wyników i syntetyczną prezentację na zajęciach.

Test jednokrotnego wyboru oceniający stopień opanowania materiału teoretycznego (założenia i algorytmy oraz stosowalność poznanych metod, interpretacja wyników)

Szczegółowe treści kształcenia:

Procesy społeczno – gospodarcze w rozwoju miast – podstawowe pojęcia oraz ich interakcje;

Czynniki i bariery rozwoju miast.

Możliwości wykorzystania metod ilościowych w analizach procesów społeczno-gospodarczych miast:

- współzależność determinant procesów społeczno-gospodarczych miast

- dynamika rozwoju jednorodnych i niejednorodnych zjawisk ekonomicznych - zastosowanie mierników statystycznych i ekonometrycznych modeli trendu

- elementy prognozowania procesów rozwojowych

- syntetyczne miary rozwoju i ich zastosowanie do pomiaru poziomu zjawisk złożonych w miastach oraz porządkowania liniowego badanych jednostek przestrzennych,

- metody grupowania i ich zastosowanie do wyodrębniania jednostek podobnych ze względu na wybrane zjawisko

- analiza czynnikowa jako metoda redukcji liczby zmiennych opisujących procesy rozwojowe miast

Literatura:

- Panek T., 2009, Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa

- Runge J., 2007, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice.

- Słodczyk J., 2010, Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak
Prowadzący grup: Barbara Dańska-Borsiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia interaktywne, dyskusja, prezentacja treści zajęć i rozwiązywanie zadań praktycznych

Sposoby i kryteria oceniania:

Zajęcia zdalne: obowiązkowe 2 prace zaliczeniowe i aktywność (prace domowe)

Szczegółowe treści kształcenia:

Procesy społeczno – gospodarcze w rozwoju miast – podstawowe pojęcia oraz ich interakcje;

Czynniki i bariery rozwoju miast.

Konkurencyjność:

- Czynniki kształtujące poziom konkurencyjności lokalnej;

- Główne bariery podnoszenia konkurencyjności lokalnej;

Możliwości wykorzystania metod ilościowych w analizach procesów społeczno-gospodarczych miast:

- pomiar dynamiki rozwoju jednorodnych i niejednorodnych zjawisk ekonomicznych

- współzależność determinant procesów społeczno-gospodarczych

- syntetyczne miary rozwoju: porządkowanie liniowe, grupowanie,

- mierniki koncentracji i lokalizacji

- podstawowe testy istotności i przedział ufności dla średniej w populacji generalnej i ich zastosowanie we wnioskowaniu o procesach społeczno-gospodarczych

- modele ekonometryczne w analizach procesów rozwoju

- elementy teorii predykcji w prognozowaniu procesów rozwoju

Literatura:

- Panek T., 2009, Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa

- Runge J., 2007, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice.

- Słodczyk J., 2010, Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak
Prowadzący grup: Barbara Dańska-Borsiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia interaktywne, dyskusja, prezentacja treści zajęć i rozwiązywanie zadań praktycznych

Sposoby i kryteria oceniania:

Zajęcia zdalne: obowiązkowe 2 prace zaliczeniowe i aktywność (prace domowe)

Szczegółowe treści kształcenia:

Procesy społeczno – gospodarcze w rozwoju miast – podstawowe pojęcia oraz ich interakcje;

Czynniki i bariery rozwoju miast.

Konkurencyjność:

- Czynniki kształtujące poziom konkurencyjności lokalnej;

- Główne bariery podnoszenia konkurencyjności lokalnej;

Możliwości wykorzystania metod ilościowych w analizach procesów społeczno-gospodarczych miast:

- pomiar dynamiki rozwoju jednorodnych i niejednorodnych zjawisk ekonomicznych

- współzależność determinant procesów społeczno-gospodarczych

- syntetyczne miary rozwoju: porządkowanie liniowe, grupowanie,

- mierniki koncentracji i lokalizacji

- podstawowe testy istotności i przedział ufności dla średniej w populacji generalnej i ich zastosowanie we wnioskowaniu o procesach społeczno-gospodarczych

- modele ekonometryczne w analizach procesów rozwoju

- elementy teorii predykcji w prognozowaniu procesów rozwoju

Literatura:

- Panek T., 2009, Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa

- Runge J., 2007, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice.

- Słodczyk J., 2010, Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak
Prowadzący grup: Barbara Dańska-Borsiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia interaktywne, dyskusja, prezentacja treści zajęć i rozwiązywanie zadań praktycznych

Sposoby i kryteria oceniania:

Zajęcia zdalne: obowiązkowe 2 prace zaliczeniowe i aktywność (prace domowe)

Szczegółowe treści kształcenia:

Procesy społeczno – gospodarcze w rozwoju miast – podstawowe pojęcia oraz ich interakcje;

Czynniki i bariery rozwoju miast.

Konkurencyjność:

- Czynniki kształtujące poziom konkurencyjności lokalnej;

- Główne bariery podnoszenia konkurencyjności lokalnej;

Możliwości wykorzystania metod ilościowych w analizach procesów społeczno-gospodarczych miast:

- pomiar dynamiki rozwoju jednorodnych i niejednorodnych zjawisk ekonomicznych

- współzależność determinant procesów społeczno-gospodarczych

- syntetyczne miary rozwoju: porządkowanie liniowe, grupowanie,

- mierniki koncentracji i lokalizacji

- podstawowe testy istotności i przedział ufności dla średniej w populacji generalnej i ich zastosowanie we wnioskowaniu o procesach społeczno-gospodarczych

- modele ekonometryczne w analizach procesów rozwoju

- elementy teorii predykcji w prognozowaniu procesów rozwoju

Literatura:

- Panek T., 2009, Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa

- Runge J., 2007, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice.

- Słodczyk J., 2010, Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dańska-Borsiak
Prowadzący grup: Barbara Dańska-Borsiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia interaktywne, dyskusja, prezentacja treści zajęć i rozwiązywanie zadań praktycznych

Sposoby i kryteria oceniania:

Zajęcia zdalne: obowiązkowe 2 prace zaliczeniowe i aktywność (prace domowe)

Szczegółowe treści kształcenia:

Procesy społeczno – gospodarcze w rozwoju miast – podstawowe pojęcia oraz ich interakcje;

Czynniki i bariery rozwoju miast.

Konkurencyjność:

- Czynniki kształtujące poziom konkurencyjności lokalnej;

- Główne bariery podnoszenia konkurencyjności lokalnej;

Możliwości wykorzystania metod ilościowych w analizach procesów społeczno-gospodarczych miast:

- pomiar dynamiki rozwoju jednorodnych i niejednorodnych zjawisk ekonomicznych

- współzależność determinant procesów społeczno-gospodarczych

- syntetyczne miary rozwoju: porządkowanie liniowe, grupowanie,

- mierniki koncentracji i lokalizacji

- podstawowe testy istotności i przedział ufności dla średniej w populacji generalnej i ich zastosowanie we wnioskowaniu o procesach społeczno-gospodarczych

- modele ekonometryczne w analizach procesów rozwoju

- elementy teorii predykcji w prognozowaniu procesów rozwoju

Literatura:

- Panek T., 2009, Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa

- Runge J., 2007, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice.

- Słodczyk J., 2010, Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6