Modelowanie rozwoju procesów społeczno-gospodarczych miasta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-EM511LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modelowanie rozwoju procesów społeczno-gospodarczych miasta |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu statystyki, podstawy Excela w zakresie programu studiów |
Skrócony opis: |
Student zapozna się z zaawansowanymi metodami statystycznymi, głównie z zakresu wielowymiarowej analizy porównawczej oraz ekonometrycznych modeli trendu i możliwościami ich zastosowania w modelowaniu procesów społeczno-gospodarczych miasta. Przedmiot ma charakter praktyczny, z naciskiem na umiejętność wyboru i aplikacji odpowiednich metod i interpretację uzyskanych wyników. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: student charakteryzuje podstawowe metodologie właściwe dla ekonomii, w szczególności związane z procesami rozwojowymi miast oraz objaśnia determinanty tych procesów (04Eko-1A_W01; 04Eko-1A_W03); opisuje podstawowe czynniki o charakterze społecznym, gospodarczym i środowiskowym rozwoju miast; charakteryzuje metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania i analizy danych, pozwalające opisywać procesy społeczne zachodzące w miastach – w szczególności podstawowe metody statystyki wielowymiarowej oraz metody analizy dynamiki niejednorodnych zjawisk ekonomicznych (04Eko-1A_W06; 04Eko-1A_W09) 2. Umiejętności: student wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskuje dane do przeprowadzenia analizy porównawczej zjawisk złożonych (jakimi są zjawiska społeczno – ekonomiczne w miastach) oraz identyfikuje przyczyny tych zjawisk i interpretuje je; wybiera i stosuje odpowiednie techniki, metody i narzędzia pozwalające opisać i interpretować zjawiska i procesy oraz tendencje i kierunki zmian w rozwoju miast (04Eko-1A_U01; 04Eko-1A_U02; 04Eko-1A_U03); analizuje i prognozuje procesy miejskie i zjawiska społeczne związane rozwojem miast i ich otoczenia, z wykorzystaniem metod i narzędzi statystyczno – ekonometrycznych oraz odpowiedniego oprogramowania komputerowego (04Eko-1A_U05; 04Eko-1A_U06), planuje priorytety w realizacji zadań i projektów (04Eko-1A_U12) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT CLE
CLE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Prowadzący grup: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | - W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. - Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Zaprezentowanie studentom niezbędnych podstaw teoretycznych - metoda podająca z elementami wykładu problemowo-programowanego. Część praktyczna - metody heurystyczne w tym burza mózgów; dyskusja nakierowana na wspólne znalezienie właściwych metod rozwiązywania zadań; rozwiązywanie zadań przykładowych pod kierunkiem prowadzącej; Realizacja projektów własnych - praca grupowa lub indywidualna, konsultowana z prowadzącą |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę składa się: oceny z dwóch projektów własnych (każdy po 35% oceny) oraz ocena z testu sprawdzającego efekty uczenia się w zakresie wymienionym wyżej (30% oceny). Projekty i test oceniane są w następujący sposób: 50-60% - ocena 3 60-70% - ocena 3+ 70-80% - ocena 4 80-90% - ocena 4+ 90-100% - ocena 5 |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Dwa projekty własne (realizowane indywidualne lub w parach) - zakres obejmuje zdefiniowanie analizowanego zjawiska, zebranie danych statystycznych, zastosowanie odpowiednich metod i procedur z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania, interpretację wyników i syntetyczną prezentację na zajęciach. Test jednokrotnego wyboru oceniający stopień opanowania materiału teoretycznego (założenia i algorytmy oraz stosowalność poznanych metod, interpretacja wyników) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Procesy społeczno – gospodarcze w rozwoju miast – podstawowe pojęcia oraz ich interakcje; Czynniki i bariery rozwoju miast. Możliwości wykorzystania metod ilościowych w analizach procesów społeczno-gospodarczych miast: - współzależność determinant procesów społeczno-gospodarczych miast - dynamika rozwoju jednorodnych i niejednorodnych zjawisk ekonomicznych - zastosowanie mierników statystycznych i ekonometrycznych modeli trendu - elementy prognozowania procesów rozwojowych - syntetyczne miary rozwoju i ich zastosowanie do pomiaru poziomu zjawisk złożonych w miastach oraz porządkowania liniowego badanych jednostek przestrzennych, - metody grupowania i ich zastosowanie do wyodrębniania jednostek podobnych ze względu na wybrane zjawisko - analiza czynnikowa jako metoda redukcji liczby zmiennych opisujących procesy rozwojowe miast |
|
Literatura: |
- Panek T., 2009, Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa - Runge J., 2007, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice. - Słodczyk J., 2010, Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CLE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Prowadzący grup: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia interaktywne, dyskusja, prezentacja treści zajęć i rozwiązywanie zadań praktycznych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zajęcia zdalne: obowiązkowe 2 prace zaliczeniowe i aktywność (prace domowe) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Procesy społeczno – gospodarcze w rozwoju miast – podstawowe pojęcia oraz ich interakcje; Czynniki i bariery rozwoju miast. Konkurencyjność: - Czynniki kształtujące poziom konkurencyjności lokalnej; - Główne bariery podnoszenia konkurencyjności lokalnej; Możliwości wykorzystania metod ilościowych w analizach procesów społeczno-gospodarczych miast: - pomiar dynamiki rozwoju jednorodnych i niejednorodnych zjawisk ekonomicznych - współzależność determinant procesów społeczno-gospodarczych - syntetyczne miary rozwoju: porządkowanie liniowe, grupowanie, - mierniki koncentracji i lokalizacji - podstawowe testy istotności i przedział ufności dla średniej w populacji generalnej i ich zastosowanie we wnioskowaniu o procesach społeczno-gospodarczych - modele ekonometryczne w analizach procesów rozwoju - elementy teorii predykcji w prognozowaniu procesów rozwoju |
|
Literatura: |
- Panek T., 2009, Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa - Runge J., 2007, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice. - Słodczyk J., 2010, Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CLE
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Prowadzący grup: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia interaktywne, dyskusja, prezentacja treści zajęć i rozwiązywanie zadań praktycznych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zajęcia zdalne: obowiązkowe 2 prace zaliczeniowe i aktywność (prace domowe) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Procesy społeczno – gospodarcze w rozwoju miast – podstawowe pojęcia oraz ich interakcje; Czynniki i bariery rozwoju miast. Konkurencyjność: - Czynniki kształtujące poziom konkurencyjności lokalnej; - Główne bariery podnoszenia konkurencyjności lokalnej; Możliwości wykorzystania metod ilościowych w analizach procesów społeczno-gospodarczych miast: - pomiar dynamiki rozwoju jednorodnych i niejednorodnych zjawisk ekonomicznych - współzależność determinant procesów społeczno-gospodarczych - syntetyczne miary rozwoju: porządkowanie liniowe, grupowanie, - mierniki koncentracji i lokalizacji - podstawowe testy istotności i przedział ufności dla średniej w populacji generalnej i ich zastosowanie we wnioskowaniu o procesach społeczno-gospodarczych - modele ekonometryczne w analizach procesów rozwoju - elementy teorii predykcji w prognozowaniu procesów rozwoju |
|
Literatura: |
- Panek T., 2009, Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa - Runge J., 2007, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice. - Słodczyk J., 2010, Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT CLE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Prowadzący grup: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia interaktywne, dyskusja, prezentacja treści zajęć i rozwiązywanie zadań praktycznych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zajęcia zdalne: obowiązkowe 2 prace zaliczeniowe i aktywność (prace domowe) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Procesy społeczno – gospodarcze w rozwoju miast – podstawowe pojęcia oraz ich interakcje; Czynniki i bariery rozwoju miast. Konkurencyjność: - Czynniki kształtujące poziom konkurencyjności lokalnej; - Główne bariery podnoszenia konkurencyjności lokalnej; Możliwości wykorzystania metod ilościowych w analizach procesów społeczno-gospodarczych miast: - pomiar dynamiki rozwoju jednorodnych i niejednorodnych zjawisk ekonomicznych - współzależność determinant procesów społeczno-gospodarczych - syntetyczne miary rozwoju: porządkowanie liniowe, grupowanie, - mierniki koncentracji i lokalizacji - podstawowe testy istotności i przedział ufności dla średniej w populacji generalnej i ich zastosowanie we wnioskowaniu o procesach społeczno-gospodarczych - modele ekonometryczne w analizach procesów rozwoju - elementy teorii predykcji w prognozowaniu procesów rozwoju |
|
Literatura: |
- Panek T., 2009, Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa - Runge J., 2007, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice. - Słodczyk J., 2010, Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT CLE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Prowadzący grup: | Barbara Dańska-Borsiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia interaktywne, dyskusja, prezentacja treści zajęć i rozwiązywanie zadań praktycznych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zajęcia zdalne: obowiązkowe 2 prace zaliczeniowe i aktywność (prace domowe) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Procesy społeczno – gospodarcze w rozwoju miast – podstawowe pojęcia oraz ich interakcje; Czynniki i bariery rozwoju miast. Konkurencyjność: - Czynniki kształtujące poziom konkurencyjności lokalnej; - Główne bariery podnoszenia konkurencyjności lokalnej; Możliwości wykorzystania metod ilościowych w analizach procesów społeczno-gospodarczych miast: - pomiar dynamiki rozwoju jednorodnych i niejednorodnych zjawisk ekonomicznych - współzależność determinant procesów społeczno-gospodarczych - syntetyczne miary rozwoju: porządkowanie liniowe, grupowanie, - mierniki koncentracji i lokalizacji - podstawowe testy istotności i przedział ufności dla średniej w populacji generalnej i ich zastosowanie we wnioskowaniu o procesach społeczno-gospodarczych - modele ekonometryczne w analizach procesów rozwoju - elementy teorii predykcji w prognozowaniu procesów rozwoju |
|
Literatura: |
- Panek T., 2009, Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa - Runge J., 2007, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice. - Słodczyk J., 2010, Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.