Administracja publiczna na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-APBLMZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Administracja publiczna na świecie |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Moduł wybieralny dla 2 roku administracji zaocznej licencjat sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | Elementarna wiedza na temat ustroju administracji publicznej w Polsce. |
Skrócony opis: |
Przekazanie Studentom wiedzy na temat współczesnych systemów i tendencji rozwojowych administracji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem państw europejskich i USA. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY: Ma pogłębioną wiedzę o systemach, strukturach i instytucjach administracji publicznej na poziomie europejskim i międzynarodowym. Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur administracji. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI: Posiada umiejętność postrzegania odrębności i cech wspólnych rozwiązań ustrojowych polskich i obcych i dokonywania ocen. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk administracyjnych do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów zachodzących w administracji publicznej. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: Jest przygotowany do dokonywania krytycznej refleksji nad dylematami dalszego rozwoju administracji publicznej. Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się i rozwoju własnego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kapusta | |
Prowadzący grup: | Monika Kapusta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – student nie popełnia, co do zasady, błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne, 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego poziomu, z pewnymi błędami, 4 - dobry – praca solidna, ale student popełnia dostrzegalne błędy, 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami, 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria, 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie na podstawie frekwencji oraz w oparciu o aktywność Studenta/Studentki w czasie zajęć - udział w dyskusji, przygotowanie i wygłoszenie referatu |
|
Treści kształcenia: | 1. Kształtowanie się narodowych modeli administracji publicznej. 2. Współczesne modele władzy wykonawczej. 3. Systemy administracji publicznej w państwach Europy Zachodniej oraz USA. 4. Systemy administracji publicznej w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. 5. Tendencje rozwojowe w administracji publicznej. 6. Regionalizacja a samorząd terytorialny w państwach europejskich. 7. Formy partycypacji społeczeństwa w sprawowaniu władzy. |
|
Literatura: |
J. Sługocki (red.) Samorząd terytorialny w Polsce i w Europie, Bydgoszcz 2009. L. Rajca (red.) Samorząd terytorialny w Europie Zachodniej, Warszawa 2010 W. Skrzydło (red.), Ustroje państw współczesnych, tom 1, Lublin 2005 S. Bożyk, M. Grzybowski (red.) Systemy ustrojowe państw współczesnych,Wyd. Temida 2, 2012 J. Supernat, Administracja Unii Europejskiej. zagadnienia wybrane, Wrocław 2013 M. Niziołek, Problemy ustroju aglomeracji miejskich, Warszawa 2008 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kapusta | |
Prowadzący grup: | Monika Kapusta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z elementami wykładu konwersatoryjnego. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – student nie popełnia, co do zasady, błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne, 4+ - dobry plus – praca powyżej średniego poziomu, z pewnymi błędami, 4 - dobry – praca solidna, ale student popełnia dostrzegalne błędy, 3+ - dostateczny plus – praca na średnim poziomie, zadowalająca, ale ze znaczącymi błędami, 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria, 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie na podstawie frekwencji oraz w oparciu o aktywność Studenta/Studentki w czasie zajęć - udział w dyskusji, przygotowanie i wygłoszenie referatu |
|
Treści kształcenia: | 1. Kształtowanie się narodowych modeli administracji publicznej. 2. Współczesne modele władzy wykonawczej. 3. Systemy administracji publicznej w państwach Europy Zachodniej oraz USA. 4. Systemy administracji publicznej w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. 5. Tendencje rozwojowe w administracji publicznej. 6. Regionalizacja a samorząd terytorialny w państwach europejskich. 7. Formy partycypacji społeczeństwa w sprawowaniu władzy. |
|
Literatura: |
J. Sługocki (red.) Samorząd terytorialny w Polsce i w Europie, Bydgoszcz 2009. L. Rajca (red.) Samorząd terytorialny w Europie Zachodniej, Warszawa 2010 W. Skrzydło (red.), Ustroje państw współczesnych, tom 1, Lublin 2005 S. Bożyk, M. Grzybowski (red.) Systemy ustrojowe państw współczesnych,Wyd. Temida 2, 2012 J. Supernat, Administracja Unii Europejskiej. zagadnienia wybrane, Wrocław 2013 M. Niziołek, Problemy ustroju aglomeracji miejskich, Warszawa 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.